Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Øresundstog
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Øresundstog

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2098
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Øresundstog
    Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 12:13
Hej,

For snart 10 år siden byggede jeg min første version af Øresundstoget:

Siden dengang har LEGO udgivet en lang række nye elementer og farver... og jeg er blevet en bedre bygger og fotograf! Smile

Da klodserne blev fundet frem fra sommerhiet i denne uge syntes jeg det var på tide at lave en ny version, der rent faktisk ligner forbilledet. Resultatet af et par afteners byggeri kan ses nedenfor.

Alle billeder (efter Brickshelf moderation)

Som altid når man bygger LEGO tog efter et forbillede må man lave et par ændringer for at få modellen til at passe til LEGO skala og spor radius. Vognene er væsentligt kortere end i virkeligheden (32 knopper) og jeg har udeladt dørene i den midterste lavgulvsvogn, da der ellers ville være døre "overalt". Og så har jeg lavet delte boogier da hjulene ellers ville optage uforholdsmæssigt meget plads under vognene.

Som noget nyt (for mig) har jeg forsøgt mig med at lave custom boogier i stedet for LEGOs standard toghjul. Jeg synes det er lykkedes ret godt.

Jeg har brugt en (helt ny?) close copuling teknik med to pivotpunkter, der sikrer at vognene ikke forskydes unaturligt i kurverne. Det fungerer glimrende som man også kan se på videoen:

Endnu en lille video af toget her.

For de interesserede er her lidt afslørende SNOT billeder af konstruktionen. Dørene var en udfordring... men da 5 plader = 2 knopper så går det hele op til sidst. Smile

Jeg glæder mig til at høre jeres kommentarer.

Esben
Til top
Christian.W.J Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Næstformand

Medlem siden: 02-Maj-2006
Region: Vendsyssel
Point: 5061
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.W.J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 12:41
Endnu en gang imponerer du Esben! Den ligner forbilledet spot-on! I'm impressed, yet again!Thumbs Up
Den eneste ting jeg ville foreslå at lave om er fronten, men jeg kan ikke selv komme på en bedre løsning, end den du har valgt. Din løsning fungerer super, men jeg ville foretrække en blødere kant, ligesom på det rigtige tog (om det er muligt tvivler jeg stærkt på, så indtil LEGO laver klodser til præcis det formål, så er det så perfekt som det kan bliveWink)

Som altid, et fantastisk byggeri Esben!
Christian Wendelboe Jensen

http://www.Flickr.com/cwj93

Sine Ira Et Studio

(Destroyer Christian)
Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 12:53
Citat: Christian.W.J Christian.W.J skrev:

Den eneste ting jeg ville foreslå at lave om er fronten, men jeg kan ikke selv komme på en bedre løsning, end den du har valgt. Din løsning fungerer super, men jeg ville foretrække en blødere kant, ligesom på det rigtige tog (om det er muligt tvivler jeg stærkt på, så indtil LEGO laver klodser til præcis det formål, så er det så perfekt som det kan bliveWink)

Den oplagte løsning (som jeg har set brugt af mange andre på modeller af lignende tog) benyttede jeg på min oprindelige model af toget: Afrundet top (og bund) men skarpe kanter i alle andre retninger. Denne løsning synes jeg ikke er god da det giver en alt for firkantet front.

Jeg eksperimenterede længe for at finde en bedre løsning med "bløde" rundinger i flere retninger, og cheese cake stykkerne fungerer godt. Men som du siger, stadig ikke optimalt.

Esben
Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 31-Marts-2009
Region: ikke oplyst
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 12:56
Citat: Christian.W.J Christian.W.J skrev:

...Den eneste ting jeg ville foreslå at lave om er fronten, men jeg kan ikke selv komme på en bedre løsning, end den du har valgt...
På dette punkt er vi af to vidt forskellige meninger. Vi synes, at det er den mest vellykkede front af et IC3-tog vi har set. Du har skabt den helt rigtige bue på den.Clap

Selve toget taler jo for sig selv, hold k*ft hvor er det flot! De SNOT'ede døre og det SNOT'ede tag, sidder bare lige i øjet!Smile

Det er også et stykke tid siden vi har hørt fra dig, men nu ved vi da, hvad du har gået og puslet med.Wink

Flot!
Til top
H.Bidstrup Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Vestjylland
Point: 1396
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Bidstrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 13:09
Esben - jeg er dybt imponeret af din byggeteknik.

Når jeg prøver på at lave SNOT, går det meste af tiden med at hive mig i håret - (og det er også snart slut ) - over at jeg ikke kan få det til at virke. Confused
Så skriver du: Det tog lige et par aftner - hallo LOL

Glæder mig til at det det LIVE. Thumbs Up
Henning Bidstrup

Vindmøller - skal de ikke lave strøm ell. ?????? - jeg tror jeg har et problem

Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-April-2008
Region: Trekantsområdet
Point: 5810
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 13:51
For fanden da Esben! Nu sidder jeg her og leder efter en eller andet fejl jeg kunne fange dig på Big smile
Så troede jeg at nummeret 4356 var noget du havde taget fra en lego æske, men nej, det er søreme nummeret på Litra ET bygget 2003 og kører på Øresundsstrækningen.
Så troede jeg at den tynde gule streg var der fordi du manglede dem i grå. Men nej det er der jo også på toget.
Fronten blev så nærmere studeret. Jeg synes også at din nye version er bedre end forgængeren. Klart det er svært at lave med de klodser der nu eksisterer. Man kunne evt have brugt technik flex slanger, men tror at din løsning er bedre. Man kunne måske overveje at vende de 3 ost i toppen, så man bedre fornemmer det skrå; men kan ikke sige om det ville være bedre uden at have set det.
Hvis jeg absolut skal finde et eller andet, ville det være den 1*1 cone på taget. Den kunne man måske erstatte af en flise der stikker 1,5 klods op, da antennen der virker mere flad end rund.

Ellers super flot Esben. Jeg er dybt imponeret. Jeg kan især godt lide din tynde orange streg ved dørene. -Det ser fedt ud.
Jeg bliver nød til at give dig top karakter 91 Tillykke med den!
Til top
Jannick.Møller Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 17-Oktober-2010
Sted: Danmark
Point: 181
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jannick.Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 13:54
er det et fjernstyret tog?
Til top
C.Straaberg Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 6120
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Straaberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 14:01
Citat: Jannick.Møller Jannick.Møller skrev:

er det et fjernstyret tog?

Det er 9V tog. Der er strøm i skinnerne, og du kan se metalhjulene på togmotoren på billederne.
Carsten.

Til top
Alex.Sandek Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 136
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alex.Sandek Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 14:15
Hvad skal jeg sige.... DU KAN BARE DET DER MED TOG!!
Jeg er vild med fronten og alt det andet.

Keep up the good work ClapClap
Til top
Knud.Thomsen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 26-Januar-2004
Region: Sydvestjylland
Point: 6030
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 14:29
Ganske udmærket forsøg. Dog ville jeg gøre dørene smallere, når vognene skal forkortes, og placere dem som på forbilledet. Fronten kan jo diskuteres.....  Måden kortkoblingerne er lavet på ser interessant ud.
Knud Richard Thomsen
Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Point: 8669
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 15:02
Kort og godt:
Shocked Thumbs Up Clap Cool
Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-?
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-?
Klodsfest 2024, Hvalsø
Klodsfest 2025, Thisted
Til top
Frederik.Normann Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 14-Maj-2009
Region: Østjylland
Point: 424
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik.Normann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 15:07
Kan kun tilslutte mig koret
Venligst
Frederik Ankjær Normann

ankjrdesign.com

Deltager i LEGO Master 2021!
Til top
Anders.Nielsen Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 20-August-2009
Point: 52
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 16:49
Vildt flot!Clap
Til top
Lars.Mogensen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Januar-2010
Region: Nordsjælland
Point: 1518
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 17:37
Det er rigtig flot! Kan godt lide din brug af hinge 1x2 til at frembringe den tynde gule førsteklassesindikatorlinie. Cool!  Cool

Eneste jeg ville falde over er dit bredde/højde-forhold (hvis man sammenligner med dit billede). Men det gælder jo LEGO's tog generelt at forholdne er unøjagtige. Men da du allerede benytter custom-vognbunde og custom-boogies burde springet til en bredde på for eksempel bare 7 klodser være let og flere løsninger på den umulige front (jeg har selv forsøgt mig - uden held) ville måske dukke op.

Men det er klart den flotteste udgave af øresundstoget jeg har set! Og den der måde at lave en seamless overgang imellem vogne med en elastik er du vist blevet 1000-meter mester i. Godt gået! Smile

Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Point: 2578
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 17:45
Hvornår bygger du så en kopi, og kobler dem i serie?

Vildt flot. Jeg er vildt imponeret over dit togbyggeri !
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
ClausPedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Marts-2009
Point: 2095
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 01:51
Som mange andre har skrevet: Utroligt flot.

Kan toget kører igennem skiftespor?
Claus Pedersen

"Klodset" - jeg fatter ikke en brik?
Til top
Thomas.Möser Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 23-Juli-2009
Point: 394
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.Möser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 11:10
Okey....det kan godt være at jeg er togtosse i middelsvær grad, men her der må jeg altså bøje mig i støvet. Der kan jeg slet slet ikke være med. Clap                                258
Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 13:32
Hej alle,

Tak for alle jeres kommentarer Smile

Citat: H.Bidstrup H.Bidstrup skrev:

Når jeg prøver på at lave SNOT, går det meste af tiden med at hive mig i håret - (og det er også snart slut ) - over at jeg ikke kan få det til at virke. Confused

Har du overvejet at bygge noget ekstremt simpelt... så kan det være at håret begynder at gro ud igen? Smile

Citat: C.Behrens C.Behrens skrev:

Man kunne evt have brugt technik flex slanger, men tror at din løsning er bedre. Man kunne måske overveje at vende de 3 ost i toppen, så man bedre fornemmer det skrå; men kan ikke sige om det ville være bedre uden at have set det.

Jeg har også set løsningen med Technic flex slanger (mindes ikke hvor) men da jeg ikke ejer nogen har jeg ikke forsøgt mig med den. Jeg prøvede faktisk at vende de tre oste i toppen om præcis som du foreslår, men det gav for mange uafsluttede kanter.

Citat: Knud.Thomsen Knud.Thomsen skrev:

Dog ville jeg gøre dørene smallere, når vognene skal forkortes, og placere dem som på forbilledet.

Du har ret, dørene kommer til at virke for brede. Men omvendt er de et meget markant element på toget og jeg valgte derfor at modellere dem så tæt på virkeligheden som muligt.

Citat: Lars.Mogensen Lars.Mogensen skrev:

Eneste jeg ville falde over er dit bredde/højde-forhold (hvis man sammenligner med dit billede). Men det gælder jo LEGO's tog generelt at forholdne er unøjagtige. Men da du allerede benytter custom-vognbunde og custom-boogies burde springet til en bredde på for eksempel bare 7 klodser være let og flere løsninger på den umulige front (jeg har selv forsøgt mig - uden held) ville måske dukke op.

Jeg er mest tilhænger af tog i seks knoppers bredde, men har dog også tidligere bygget i otte knoppers bredde. I den målestok kunne man overveje at bruge til at lave rundingen på siderne og i toppen og bunden... men det bliver meget bastant og man har stadig et problem ved hjørnerne.

Citat: ClausPedersen ClausPedersen skrev:

Kan toget kører igennem skiftespor?

Godt spørgsmål, det har jeg faktisk ikke prøvet... to sekunder.... det har jeg så nu, og det går fint Smile

Esben
Til top
H.Bidstrup Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 1396
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Bidstrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 15:34
Citat: Esben.K Esben.K skrev:

Citat: H.Bidstrup H.Bidstrup skrev:

Har du overvejet at bygge noget ekstremt simpelt... så kan det være at håret begynder at gro ud igen? Smile

Njet - nu skal der snottes Smile  med eller uden hår. LOL
Henning Bidstrup

Vindmøller - skal de ikke lave strøm ell. ?????? - jeg tror jeg har et problem

Til top
Ina.Nilsson Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Januar-2006
Point: 2777
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ina.Nilsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 16:58
Fantastisk flot byggeri Esben... Det kan du afgjort godt tillade dig at være meget stolt af...Thumbs Up
Ina Hjorth Nilsson

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.070 sekunder.