![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Øresundstog |
Besvar
|
| Forfatter | |||||
Esben.K
Liftarm
Medlem siden: 09-Februar-2006 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 2098 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: ØresundstogSendt: 24-Oktober-2010 kl. 12:13 |
||||
|
Hej,
For snart 10 år siden byggede jeg min første version af Øresundstoget: ![]() Siden dengang har LEGO udgivet en lang række nye elementer og farver... og jeg er blevet en bedre bygger og fotograf! ![]() Da klodserne blev fundet frem fra sommerhiet i denne uge syntes jeg det var på tide at lave en ny version, der rent faktisk ligner forbilledet. Resultatet af et par afteners byggeri kan ses nedenfor. Alle billeder (efter Brickshelf moderation) ![]() ![]() Som altid når man bygger LEGO tog efter et forbillede må man lave et par ændringer for at få modellen til at passe til LEGO skala og spor radius. Vognene er væsentligt kortere end i virkeligheden (32 knopper) og jeg har udeladt dørene i den midterste lavgulvsvogn, da der ellers ville være døre "overalt". Og så har jeg lavet delte boogier da hjulene ellers ville optage uforholdsmæssigt meget plads under vognene. ![]() Som noget nyt (for mig) har jeg forsøgt mig med at lave custom boogier i stedet for LEGOs standard toghjul. Jeg synes det er lykkedes ret godt. ![]() Jeg har brugt en (helt ny?) close copuling teknik med to pivotpunkter, der sikrer at vognene ikke forskydes unaturligt i kurverne. Det fungerer glimrende som man også kan se på videoen: Endnu en lille video af toget her. ![]() For de interesserede er her lidt afslørende SNOT billeder af konstruktionen. Dørene var en udfordring... men da 5 plader = 2 knopper så går det hele op til sidst. ![]() Jeg glæder mig til at høre jeres kommentarer. Esben |
|||||
![]() |
|||||
Christian.W.J
Bestyrelse
Næstformand Medlem siden: 02-Maj-2006 Sted: Denmark Region: Vendsyssel Status: Offline Point: 5061 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 12:41 |
||||
|
Endnu en gang imponerer du Esben! Den ligner forbilledet spot-on! I'm impressed, yet again!
Den eneste ting jeg ville foreslå at lave om er fronten, men jeg kan ikke selv komme på en bedre løsning, end den du har valgt. Din løsning fungerer super, men jeg ville foretrække en blødere kant, ligesom på det rigtige tog (om det er muligt tvivler jeg stærkt på, så indtil LEGO laver klodser til præcis det formål, så er det så perfekt som det kan blive
Som altid, et fantastisk byggeri Esben!
|
|||||
![]() |
|||||
Esben.K
Liftarm
Medlem siden: 09-Februar-2006 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 2098 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 12:53 |
||||
Den oplagte løsning (som jeg har set brugt af mange andre på modeller af lignende tog) benyttede jeg på min oprindelige model af toget: Afrundet top (og bund) men skarpe kanter i alle andre retninger. Denne løsning synes jeg ikke er god da det giver en alt for firkantet front. Jeg eksperimenterede længe for at finde en bedre løsning med "bløde" rundinger i flere retninger, og cheese cake stykkerne fungerer godt. Men som du siger, stadig ikke optimalt. Esben |
|||||
![]() |
|||||
Rasmus.Damgaard
Panel
Medlem siden: 31-Marts-2009 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1635 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 12:56 |
||||
Selve toget taler jo for sig selv, hold k*ft hvor er det flot! De SNOT'ede døre og det SNOT'ede tag, sidder bare lige i øjet!
Det er også et stykke tid siden vi har hørt fra dig, men nu ved vi da, hvad du har gået og puslet med.
Flot!
|
|||||
![]() |
|||||
H.Bidstrup
Panel
Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Vestjylland Status: Offline Point: 1396 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 13:09 |
||||
|
Esben - jeg er dybt imponeret af din byggeteknik.
Når jeg prøver på at lave SNOT, går det meste af tiden med at hive mig i håret - (og det er også snart slut ) - over at jeg ikke kan få det til at virke.
Så skriver du: Det tog lige et par aftner - hallo
Glæder mig til at det det LIVE.
|
|||||
|
Henning Bidstrup
Vindmøller - skal de ikke lave strøm ell. ?????? - jeg tror jeg har et problem |
|||||
![]() |
|||||
C.Behrens
Dæk
Medlem siden: 29-April-2008 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 5810 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 13:51 |
||||
|
For fanden da Esben! Nu sidder jeg her og leder efter en eller andet fejl jeg kunne fange dig på
Så troede jeg at nummeret 4356 var noget du havde taget fra en lego æske, men nej, det er søreme nummeret på Litra ET bygget 2003 og kører på Øresundsstrækningen.
Så troede jeg at den tynde gule streg var der fordi du manglede dem i grå. Men nej det er der jo også på toget.
Fronten blev så nærmere studeret. Jeg synes også at din nye version er bedre end forgængeren. Klart det er svært at lave med de klodser der nu eksisterer. Man kunne evt have brugt technik flex slanger, men tror at din løsning er bedre. Man kunne måske overveje at vende de 3 ost i toppen, så man bedre fornemmer det skrå; men kan ikke sige om det ville være bedre uden at have set det.
Hvis jeg absolut skal finde et eller andet, ville det være den 1*1 cone på taget. Den kunne man måske erstatte af en flise der stikker 1,5 klods op, da antennen der virker mere flad end rund.
Ellers super flot Esben. Jeg er dybt imponeret. Jeg kan især godt lide din tynde orange streg ved dørene. -Det ser fedt ud.
Jeg bliver nød til at give dig top karakter
|
|||||
![]() |
|||||
Jannick.Møller
Klods
Medlem siden: 17-Oktober-2010 Sted: Danmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 181 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 13:54 |
||||
|
er det et fjernstyret tog?
|
|||||
![]() |
|||||
C.Straaberg
Dæk
Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 6120 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 14:01 |
||||
Det er 9V tog. Der er strøm i skinnerne, og du kan se metalhjulene på togmotoren på billederne. |
|||||
|
Carsten.
|
|||||
![]() |
|||||
Alex.Sandek
Klods
Medlem siden: 11-September-2010 Sted: Danmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 136 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 14:15 |
||||
|
Hvad skal jeg sige.... DU KAN BARE DET DER MED TOG!!
Jeg er vild med fronten og alt det andet.
Keep up the good work
|
|||||
![]() |
|||||
Knud.Thomsen
Dæk
Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Sydvestjylland Status: Offline Point: 6030 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 14:29 |
||||
|
Ganske udmærket forsøg. Dog ville jeg gøre dørene smallere, når vognene skal forkortes, og placere dem som på forbilledet. Fronten kan jo diskuteres..... Måden kortkoblingerne er lavet på ser interessant ud.
|
|||||
|
Knud Richard Thomsen
|
|||||
![]() |
|||||
Peter.Vingborg
Dæk
Byggebladets redaktør Medlem siden: 29-Februar-2004 Sted: LEGO Fan Land Region: Vestjylland Status: Offline Point: 8669 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 15:02 |
||||
|
Kort og godt:
|
|||||
|
Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager: LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-? MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023 Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-? Klodsfest 2024, Hvalsø Klodsfest 2025, Thisted |
|||||
![]() |
|||||
Frederik.Normann
Tagsten
Medlem siden: 14-Maj-2009 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 424 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 15:07 |
||||
|
Kan kun tilslutte mig koret
|
|||||
|
Venligst
Frederik Ankjær Normann ankjrdesign.com Deltager i LEGO Master 2021! |
|||||
![]() |
|||||
Anders.Nielsen
Plade
Medlem siden: 20-August-2009 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 52 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 16:49 |
||||
|
Vildt flot!
|
|||||
![]() |
|||||
Lars.Mogensen
Panel
Medlem siden: 05-Januar-2010 Sted: Denmark Region: Nordsjælland Status: Offline Point: 1518 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 17:37 |
||||
|
Det er rigtig flot! Kan godt lide din brug af hinge 1x2 til at frembringe den tynde gule førsteklassesindikatorlinie. Cool!
![]() Eneste jeg ville falde over er dit bredde/højde-forhold (hvis man sammenligner med dit billede). Men det gælder jo LEGO's tog generelt at forholdne er unøjagtige. Men da du allerede benytter custom-vognbunde og custom-boogies burde springet til en bredde på for eksempel bare 7 klodser være let og flere løsninger på den umulige front (jeg har selv forsøgt mig - uden held) ville måske dukke op. Men det er klart den flotteste udgave af øresundstoget jeg har set! Og den der måde at lave en seamless overgang imellem vogne med en elastik er du vist blevet 1000-meter mester i. Godt gået! ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Martin.Nygaard
Liftarm
Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2578 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Oktober-2010 kl. 17:45 |
||||
|
Hvornår bygger du så en kopi, og kobler dem i serie?
Vildt flot. Jeg er vildt imponeret over dit togbyggeri !
|
|||||
|
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
|||||
![]() |
|||||
ClausPedersen
Liftarm
Medlem siden: 09-Marts-2009 Sted: Denmark Region: Vestjylland Status: Offline Point: 2095 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 01:51 |
||||
|
Som mange andre har skrevet: Utroligt flot.
Kan toget kører igennem skiftespor?
|
|||||
|
Claus Pedersen
"Klodset" - jeg fatter ikke en brik? |
|||||
![]() |
|||||
Thomas.Möser
Tagsten
Medlem siden: 23-Juli-2009 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 394 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 11:10 |
||||
|
Okey....det kan godt være at jeg er togtosse i middelsvær grad, men her der må jeg altså bøje mig i støvet. Der kan jeg slet slet ikke være med.
|
|||||
![]() |
|||||
Esben.K
Liftarm
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 13:32 |
||||
|
Hej alle,
Tak for alle jeres kommentarer ![]()
Har du overvejet at bygge noget ekstremt simpelt... så kan det være at håret begynder at gro ud igen? ![]()
Jeg har også set løsningen med Technic flex slanger (mindes ikke hvor) men da jeg ikke ejer nogen har jeg ikke forsøgt mig med den. Jeg prøvede faktisk at vende de tre oste i toppen om præcis som du foreslår, men det gav for mange uafsluttede kanter.
Du har ret, dørene kommer til at virke for brede. Men omvendt er de et meget markant element på toget og jeg valgte derfor at modellere dem så tæt på virkeligheden som muligt.
Jeg er mest tilhænger af tog i seks knoppers bredde, men har dog også tidligere bygget i otte knoppers bredde. I den målestok kunne man overveje at bruge til at lave rundingen på siderne og i toppen og bunden... men det bliver meget bastant og man har stadig et problem ved hjørnerne.
Godt spørgsmål, det har jeg faktisk ikke prøvet... to sekunder.... det har jeg så nu, og det går fint ![]() Esben |
|||||
![]() |
|||||
H.Bidstrup
Panel
Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Vestjylland Status: Offline Point: 1396 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 15:34 |
||||
Njet - nu skal der snottes
|
|||||
|
Henning Bidstrup
Vindmøller - skal de ikke lave strøm ell. ?????? - jeg tror jeg har et problem |
|||||
![]() |
|||||
Ina.Nilsson
Liftarm
Medlem siden: 28-Januar-2006 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2777 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 25-Oktober-2010 kl. 16:58 |
||||
|
Fantastisk flot byggeri Esben... Det kan du afgjort godt tillade dig at være meget stolt af...
|
|||||
|
Ina Hjorth Nilsson
|
|||||
![]() |
|||||
Besvar
|
|
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |