Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Falck Unimog U1250L/U2150L Bjærgningsvogn
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Falck Unimog U1250L/U2150L Bjærgningsvogn

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Falck Unimog U1250L/U2150L Bjærgningsvogn
    Sendt: 29-Juli-2009 kl. 17:46

Så blev jeg endelig (nogenlunde) færdig med min Falck Unimog Bjærgningsvogn i skala ca. 1:20.

Den har været undervejs i knapt tre år (!), for så vidt jeg husker var den tilmeldt MOC-konkurrencen ved KF06 (?), men hvor jeg desværre ikke kunne deltage.

Nu er Unimog'en så blevet hevet op af mølposen igen (som er en flyttekasse fuld af mere eller mindre færdige projekter og delprojekter og "skøre idéer") og har været en tur på Technic-værkstedet igen. Her blev den forsynet med et nyt lad og en ny kran, der (forhåbentlig) ligner forbilledet lidt bedre.

Dette krævede dog en total fornyelse af hele bagenden, alt fra lige bagved førerhuset og bagud. Modellen blev samtidig betydeligt enklere, lettere og mere solid.

Førerhuset er genbrug fra den foregående model fra "mølposen", dog med en ny grill, lavet af bl.a. knop-plader og rillede tiles.

Som altid er der nemlig gået indtil flere prototyper forud for denne "endelige" model, og tagskiltet er af samme årsag blevet lidt "nusset" i kanterne af den megen håndtering i "værkstedet".

Som det kan ses mangler der decals hist og her, så ved førstkommende revision (dvs. når jeg får printet decals ud) får den både advarselsstriber og nummerplader m.m.

Og måske burde jeg også overveje at forsyne Unimog'en med et rigtigt trucker-taghorn  .

Forude gemmer der sig en V6-motor, der er styring via det blå udrykningsblink på taget, og i førerhuset er der en ventil til styring af trykluftudtagene agterude.

Agterude er der øverste og nederste trækgaffel, samt føromtalte trykluftudtag, og det følger altsammen "8284-standarden", således at f.eks. landbrugskøretøjer og lastbilsanhængere kan bugseres, også dem der kræver trykluft.

Mellem øverste og nederste trækgaffel ses trækkrogen til spillet.

Måske burde jeg ved førstkommende revision overveje at forsyne Unimog'en med ruller under "bugen", så spillets wire kan føres nedenunder, så der også kan trækkes fra forenden.

Når det går løs med trækkeriet, så sænkes spadekløerne, sådan at Unimog'en ikke trækkes baglæns. På virkelighedens Unimog'er er der virkelig power i spillet, så derfor kan både lastbiler samt traktorer med f.eks. gyllevogne hjælpes på ret køl igen, hvis de er kommet i uføre.

Bagved jalousilågen i venstre side kan køretøjets to spil betjenes. Forrest sidder trækspillet og bagest spillet til kranen. Både snoren ("wiren") og gummibåndene er originale LEGO-dele.

Jeg ville gerne have lavet spillet sådan at det var drevet af en Power Functions M-motor, men både M-motor, en tilhørende omskifterfunktion (dvs. gear) til at skifte mellem de to spil, samt den enorme batteriboks, ville desværre fylde alt for meget. Så spillet må nøjes med at være drevet af "rugbrødsmotor".

Bagved jalousilågen i højre side gemmer sig lidt håndværktøj.

Under ladet ses trykluftpumpen.

Ventilen ved venstre bagskærm er til hævning/sænkning af spadekløerne.

Selv uden brug af vægtstangsprincippet, hvilket jeg ellers plejer ved indbygning af trykluftscylindre, så formår de to 48 mm trykluftscylindre så rigeligt at løfte bagenden af Unimog'en, når spaderne sænkes.

Styretøjet og bagakslen er af samme type som på de af mine traktorer, som er bygget efter "8284-opskrift", så akslerne er ligesom resten af modellen daaaajligt solide.

Bagakslen er fast, mens forakslen kan vippe om længdeaksen.

Dette gør modellen rimeligt terrængående, hvilket naturligvis er en ubetinget fordel, især i det tidlige forår, hvor det gode forårsvejr kan lokke mangen utålmodig og virkelysten landmand til at gøre et forsøg på at betræde de plørede marker med lidt for tunge køretøjer med (måske) lidt for smalle hjul.

Forbilledet er et mix mellem det hjemlige Falck Frederikshavn's ældre Unimog U1300 (ovenfor)...

...og den lidt mere "højbenede" Unimog U2150L, som bl.a. Falck i Ringsted og det danske forsvar har/havde (Falck har nemlig købt nogle af forsvarets bjærgnings-Unimog'er, som de har sat pænt i stand - Falck Ringsted's Unimog kunne godt ligne en af dem).

Her ses tre forskellige Falck Unimog'er fra agterenden. Fra venstre ses en "højbenet" U2150L, i midten en U1250L (vistnok), og yderst til højre den ældre 416'er med de runde former.

416'eren virker på en måde lidt "traktor-agtig" at se på, mens de nyere U1250L/U1300/U1550L og den nyeste U5000 virker mere "lastbil-agtige" at se på.

For yderligere information og inspiration kan køretøjsbillederne på ovenstående www.beredskabsinfo.dk og på www.beredskabsbilleder.dk varmt anbefales.

I disse billedgallerier kan også ses nogle køretøjer, som jeg måske engang muligvis og eventuelt vil bygge modeller af - men mere om det til den tid  .

I nærværende model indgår der (for en gangs skyld) ingen modificerede dimsedutter.

Til gengæld indgår bl.a. disse dimsedutter:

Desuden indgår der, som det ses, for en gangs skyld diverse knopdele, men det til trods er modellen ren liftarmsfræs. Technic knop-bjælkerne på ladet indgår blot som en slags "liftarms med knopper på", som ladet kan sættes fast på.

Alle grå dele er nygrå (undtagen værktøjet bag højre jaluosilåge).

Totalvægten blev 1192 gram.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 31-Marts-2009
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 18:09
Den ser da super fin ud Carsten, kan rigtig godt lide at du indbygger trykluft i dine modeller. Har lige et spørgsmål, de klistermærker du sætter på dine kreationer printer du selv dem ud eller får du dem et andet sted fra?
Til top
Stefan.Sandbeck Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 30-Oktober-2008
Region: Vestsjælland
Point: 1276
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stefan.Sandbeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 02:00

det ser rigtig godt ud som altid Carsten

kun lige en enkelt lille kritik spade kløerne vender de ikke forkert

Stefan Sandbeck

Den ABS afhængige Autolakere
(citat fra Kundby)

TC8
Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 04:48

Den er da for fed

der skal tilføjes at trækspilende kan trække helt op til 50 ton(!)

Mads Møller Pedersen
Til top
Morten.Skov Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 04-September-2007
Point: 1990
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 08:53

Hej Carsten...

Det er ikke altid at en er nok, sidste år så vores maskiner så godt fast i marken at selvom den havde skudt sine spyd ned kunne den ikke klare det

Morten Anker

Jeg er Klodset, men ikke mere end alle de andre i Byggepladen.:-)

Til top
Kim.Andersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Himmerland
Point: 1432
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 11:44
Citat: Stefan.Sandbeck Stefan.Sandbeck skrev:

Lige præcis min første tanke..

Kim Andersen
"Hvis plan A ikke virker, så husk, at alfabetet har 28 bogstaver."
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 17:41

Citat: Rasmus.Damgaard Rasmus.Damgaard skrev:

...kan rigtig godt lide at du indbygger trykluft i dine modeller...

Hehe det kan jeg også

Det er bare en skam, at (ikke hvis, men at) LEGO lader Pneumatic udgå

Pneumatic skal man derefter finde hos "konkurrenten" FischerTechnik (hvis slanger passer til LEGO Pneumatic) - som endda har formået at kombinere Pneumatic med noget Mindstorms-agtigt robotstyringshalløj.

Det kunne LEGO da godt lære noget af - men den diskussion kan evt. føres i en anden tråd  .

Citat: Rasmus.Damgaard Rasmus.Damgaard skrev:

Har lige et spørgsmål, de klistermærker du sætter på dine kreationer printer du selv dem ud eller får du dem et andet sted fra?

Jeg tegner dem selv ved hjælp af AutoCAD og farvelægger dem i CorelDRAW, hvor jeg også tilføjer eventuelle indskannede billeder/figurer.

Jeg har desværre ingen printer selv, så jeg får printet ud på klistermærkeark hos den lokale kontorforsyning, som også er leveringsdygtig i klistermærkeark og alskens andre nyttige ting.

Der har været skrevet en del om klistermærker og hvad dertil hører, bl.a. i denne tråd.

Men brug evt. søgefunktionen her i forummet. Der ligger nemlig rigtig meget nyttigt info (og spas og ballade) i de forskellige tråde fra de sidste ca. 5 år, bl.a. også om klistermærker.

Citat: Stefan.Sandbeck Stefan.Sandbeck skrev:

Konstruktivt kritik er altid velkomment  . Og jep, de spadekløer skal sørme da vendes - og det er også allerede sket (det vil kunne ses på de kommende billeder, hvor Unimog'en forhåbentlig også har fået decals på). Denne vending krævede dog en mindre ombygning af kranen, idet den skulle sænkes 1L, så spadekløerne igen kunne nå jorden.

Citat: Morten.Skov Morten.Skov skrev:

Hej Carsten...

Det er ikke altid at en er nok, sidste år så vores maskiner så godt fast i marken at selvom den havde skudt sine spyd ned kunne den ikke klare det

Den mark ser godtnok også lidt bladret ud (bla:r't uw, på vendelbomål).

Apropos, så så jeg engang en YouTube video, hvor en Claas Lexion med bælter på drivakslen kravlede igennem og udførte vendinger i knæhøjt mudder uden det mindste problem.

Måske skulle I overveje at få fat i en bæltetraktor eller også få nogle ekstra brede hjul med lavtryksdæk til traktoren ?   Måske den slags hjul, som de bruger i mosebrugene bl.a. ved Pindstrup ?.

Til top
Morten.Skov Se drop down
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 18:27

Efter vores venlige falckmand måtte give op måtte vi selv prøve igen, vi brugte 2 ½ og 2 ekstra traktor til at komme ud..

Morten Anker

Til top
Morten.Skov Se drop down
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 18:30
[Q

Den mark ser godtnok også lidt bladret ud (blaa'r:t uw, på vendelbomål).

Apropos, så så jeg engang en YouTube video, hvor en Claas Lexion med bælter på drivakslen kravlede igennem og udførte vendinger i knæhøjt mudder uden det mindste problem.

Måske skulle I overveje at få fat i en bæltetraktor eller også få nogle ekstra brede hjul med lavtryksdæk til traktoren ?   Måske den slags hjul, som de bruger i mosebrugene bl.a. ved Pindstrup ?.

[/QUOTE]

Ja ellers må vi håbe at vi ikke får 80mm regn igen inden vi skal  tage vores 110 ha op så kan det godt blive en lang sæson

Morten Anker

Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 5295
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 19:29

En Unimog er et fedt køretøj.

I min værnepligtstid fik jeg engang en tur i en. Det var den gamle model med den runde snude... for mig er det den "rigtige" Unimog. Den gik bare ubesværet igennem pløre til langt over navene.

Ifølge delingens oversergeant var Unimog'en (dengang ihvertfald) forsvarets mest terrængående hjul-køretøj. Og jeg var tilbøjelig til at tro ham.

Martin Bruun

"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Point: 8661
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 03:02
Citat: Martin.Bruun Martin.Bruun skrev:

.... En Unimog er et fedt køretøj.  .....

.... Det var den gamle model med den runde snude... for mig er det den "rigtige" Unimog....

Kan kun tilslutte mig

Denne nye Unimog er nu også nuttet på sin helt egen måde....

Dagens tre forskellige design ses her.
Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-?
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-?
Klodsfest 2024, Hvalsø
Klodsfest 2025, Thisted
Til top
Bo.Jensen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 21-Oktober-2005
Point: 1261
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bo.Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 03:58
TopTopTop Hilsen Bo
Til top
Kim.Andersen Se drop down
Panel
Panel

Region: Himmerland
Point: 1432
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Juli-2009 kl. 09:11
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Den har været undervejs i knapt tre år (!), for så vidt jeg husker var den tilmeldt MOC-konkurrencen ved KF06 (?), men hvor jeg desværre ikke kunne deltage.

Korrekt husket!

Kim Andersen
"Hvis plan A ikke virker, så husk, at alfabetet har 28 bogstaver."
Til top
Jim.Knudsen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 31-Oktober-2004
Point: 254
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jim.Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2009 kl. 18:32
Citat: Morten.Skov Morten.Skov skrev:

Hej Carsten...

Lige en fodnote: Køretøjet her er en MAN i daglig tale hos Falck omtalt som UNIMAN
Til top
Nikolej.Genefke Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 16-December-2008
Point: 52
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolej.Genefke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 16:56
Til jer der får stramme bukser af Unimog:
http://www.autoblog.com/2005/12/18/brabus-tunes-the-unimog-u 500-black-edition/

Så kan den også nå ned i brugsen i en hvis fart

evt søg brabus unimog, så kommer der en masse sjov.
Til top
C.Maglekær Se drop down
Panel
Panel

Point: 869
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Maglekær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 07:15

Den ser sådan ud:

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 15:37

Citat: C.Maglekær C.Maglekær skrev:

Den ser sådan ud:

Og jeg som gik og troede, at Falck Skagen's U100 var den grimmeste Unimog 

Så har den nye U5000 alligevel mere Street (og uden tvivl også terræn-) Credit af den rå og upolerede slags  :

Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 5295
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 16:44

Man burde vel også næsten i denne tråd vise de officielle LEGO Technic Unimogs... ja.. altså.. Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om hvad inspirationen har været til disse to:

8848 Power Truck

8854 Power Crane

Begge fede sæt! .. nok især den første.

Martin Bruun

"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-August-2009 kl. 18:24
Citat: Martin.Bruun Martin.Bruun skrev:

Man burde vel også næsten i denne tråd vise de officielle LEGO Technic Unimogs... ja.. altså.. Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om hvad inspirationen har været til disse to:

8848 Power Truck

8854 Power Crane

Begge fede sæt! .. nok især den første.

Jow, efter samtidens målestok var de vel OK  .

Jeg var dog lidt irriteret over, at frontskovlen og ladet så let faldt fra hinanden på min 8848.

Når jeg bygger modeller idag kommer de mere eller mindre "frivilligt" på et eller andet tidspunkt igennem "gulvtesten" - dvs. at skidtet falder på gulvet uden at det var tilsigtet. Liftarmsmodeller skal blot samles op igen, og de fejler sjældent noget - udover at knopdelene (antenner, spejle, lygteglas, tiles, etc.) falder af.

Min gamle 8848 (som dog ikke er samlet idag og som heller ikke bliver det) ville nok næsten med garanti ikke overleve sådan en behandling  .

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.080 sekunder.