Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Himmelskibet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Himmelskibet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2108
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Himmelskibet
    Sendt: 30-December-2008 kl. 08:53
Hej alle,

Denne model af Tivolis forlystelse "Himmelskibet" har været undervejs det meste af året og er nu endelig blevet færdig og fotograferet. Det var lidt sjovt at se modellen af Det Gyldne Tårn på billederne fra Skærbæk, der er åbenbart andre der har fået den gode idé at modellere Tivolis forlystelser . Himmelskibet er med sine 80 meter verdens højeste karrusel, læs mere om Himmelskibet på Tivolis hjemmeside om Himmelskibet:

Forlystelsen styres af Mindstorms NXT og det ser ret cool ud når den kører. Videoen ligger på YouTube, se den her.

Links i beskrivelsen nedenfor linker til billeder og videoer.

Hele mappen (efter moderation)

NXT klodsen er skjult i det lyseblå skur, ledningen til rotoren får lov at ophobe sig under bakken, mens motoren er skjult under billethuset.

NXT motoren trækker rotoren op og ned vha. snoretræk og sørger samtidig for at ledningen til toppen har den rette længde. Se en video på YouTube her.

Rotoren er bygget op omkring en turntable samt en gammel 9V motor. Hullet i midten af turn table (hvad hedder det på dansk?) sætter en naturlig begrænsning får tårnets tykkelse (2x2 knopper), liftarms giver en solid konstruktion som dog svajer når rotoren hæves.

Toppen af tårnet er modelleret løseligt efter himmelskibet, jeg synes egentlig at resultatet blev ret godt.

Jeg har glædet mig til at præsentere denne model, hvad synes I om den?

Godt nytår,

Esben
Til top
Anton.Wrisberg Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: ikke oplyst
Point: 1671
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anton.Wrisberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-December-2008 kl. 09:07

Det er bare for COOL Esben!

Rigtig fed opstart hvor det ikke drejer rundt, og så drejer det rundt men står stille, osv... Men cool er det

Til top
C.Bennedsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 05-Oktober-2005
Region: Vestjylland
Point: 3767
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Bennedsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-December-2008 kl. 09:09

Endnu engang Esben! WOW!

Fed model, nu har vi snart et helt tivoli!

Citat: Esben.Kolind Esben.Kolind skrev:

...turn table (hvad hedder det på dansk?)

Jeg vil kalde det en drejeskive!? 

Caspar Bennedsen
LEGO Certified Professional
Onsite Event Manager - Skærbæk Fan Weekend
Core team - LEGO Festival of Play
Til top
Henrik.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 01-April-2005
Region: Midtsjælland
Point: 2020
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-December-2008 kl. 10:00
Det der Esben, det er fanme' klasse  ( og ansættelse værd ved LEGO  ) Det er muligt at din konstruktion har været et år undervejs, men når jeg ser sådan et pragtværk, så har det været værd at vente på  Hellere lidt der er godt, end meget der er skidt
Henrik Hansen

" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! "

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Ina.Nilsson Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Januar-2006
Region: Trekantsområdet
Point: 2777
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ina.Nilsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-December-2008 kl. 10:47
Wow super flot arbejde Esben... Både udseende og funktion er helt i top her...
Ina Hjorth Nilsson

Til top
H.Bidstrup Se drop down
Panel
Panel

Region: Vestjylland
Point: 1396
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Bidstrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-December-2008 kl. 11:08
Hvad skal man sige - SÅDAN - Esben
Henning Bidstrup

Vindmøller - skal de ikke lave strøm ell. ?????? - jeg tror jeg har et problem

Til top
Morten.Øberg Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-November-2007
Point: 904
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Øberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-December-2008 kl. 13:53

Super super fed.

Alene modellen i sig selv er for cool... At den så også virker! Bedre bliver det ikke.  Håber den kommer til LW

Morten Øberg
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-December-2008 kl. 15:39

Ja, der er jo ikke så meget andet at sige, end at du holder den høje standard, Esben! Du laver vist ikke noget, der er halvt gennemført, gør du?

Jeg kan godt lide detaljen med, at den tilpasser længden af ledningen... Det er smart tænkt...

René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
ChristianGrønne Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 17-Oktober-2008
Point: 467
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianGrønne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-December-2008 kl. 16:59
Godt gået du 10  og der er på en skala fra 1 til 5 så det et maget højt tal
Til top
Dennis.Nielsen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 26-August-2008
Point: 160
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-December-2008 kl. 22:33

Hvor er den sej  Fed Youtube film

Til top
Stefan.Sandbeck Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 30-Oktober-2008
Region: Vestsjælland
Point: 1276
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stefan.Sandbeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-December-2008 kl. 03:35

Rigtig fed model

hvad sker der hvis de taber en hammer der oppe fra eller

nej spøg det styre sku for vildt

Stefan Sandbeck

Den ABS afhængige Autolakere
(citat fra Kundby)

TC8
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm

Region: Sydvestjylland
Point: 3755
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-December-2008 kl. 08:19
Sådan Esben! Man må sige at du har styr på teknikken. Med både Knud og Kim's gyldne tårne og dit himmelskib får vi en hel forlystelsespark... med masser af bevægelser

Byggeriet er gennemført, men det er ærgeligt det ikke er til at skjule ledningen. Hvor bliver vores trådløse strøm af!?

(Jeg troede først der var 2 motorer )
Se mine byggevejledninger og del dine egne på BrickHub.org
Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Februar-2006
Point: 2108
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-December-2008 kl. 09:21
Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

Byggeriet er gennemført, men det er ærgeligt det ikke er til at skjule ledningen. Hvor bliver vores trådløse strøm af!?

Ja, det vil jeg også gerne vide. Frem- og tilbageføringen af ledningen er uden tvivl den detalje der har voldt mig størst problemer... og jeg må nok indrømme at den ikke er helt på plads endnu... af og til får den sig viklet sammen så ledningen sidder fast. Da snoren samtidig er temmelig stærk har det medført nogle ret spektakulære sammenbrud af tårnet, liftarms bliver simpelthen flået fra hinanden i sammenføjningerne og tårnet vælter!

Det er ikke noget problem at rotoren selv trækker ledningen med op, problemet opstår på vej ned hvor ledningen ikke "selv" kan finde ud af at komme væk igen. I den nuværende udgave bliver ledningen bare presset ind i et kammer hvor den får lov at bugte sig som den vil... og af og til rammer den altså en position hvor den "sætter sig fast". Det er lidt svært at forklare... men hvis trådløs strøm ikke lige er på trapperne, så vil jeg gerne efterlyse ledninger der udadtil har samme fysiske egenskaber som sytråd

Anyway, det betyder at Himmelskibet ikke kan stå ubevogtet og køre op og ned i flere timer i træk. Det bliver nok noget med at køre den op til toppen og så bare lade rotoren dreje rundt i uendelig løkke.

Esben

Til top
ChristianGrønne Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 17-Oktober-2008
Point: 467
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianGrønne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-December-2008 kl. 14:58
Esben du mangler kun rasten af tivole
Til top
Kim.Andersen Se drop down
Panel
Panel

Region: Himmerland
Point: 1432
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-Januar-2009 kl. 13:14

Det er ikke noget problem at rotoren selv trækker ledningen med op, problemet opstår på vej ned hvor ledningen ikke "selv" kan finde ud af at komme væk igen. I den nuværende udgave bliver ledningen bare presset ind i et kammer hvor den får lov at bugte sig som den vil... og af og til rammer den altså en position hvor den "sætter sig fast". Det er lidt svært at forklare... men hvis trådløs strøm ikke lige er på trapperne, så vil jeg gerne efterlyse ledninger der udadtil har samme fysiske egenskaber som sytråd

Hvis nu lavede en knude på ledningen, altså ikke en stram en, så kunne du sætte et elastik fast på ledningen, sådan at den blev trækket tilbage.

Kim Andersen
"Hvis plan A ikke virker, så husk, at alfabetet har 28 bogstaver."
Til top
Christian.Selnø Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 24-April-2006
Point: 303
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.Selnø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 08:10
Fedt Esben

Du kan bare det der med at få tingene til at gå op i en højere enhed.
Du har skjult ledninger og motorer rigtig godt, god detalje med at lave de små bygninger til disse. Flot arbejde.
Christian Selnø
Til top
Christian.Selnø Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 24-April-2006
Point: 303
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.Selnø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Januar-2009 kl. 08:14
Hej Esben

Hvad med at bruge en motor til at rulle ledningen ud og trække den ind igen, det er jeg helt sikker på at du godt kan klare. De kan jo progameres til omdrejnings hastighed osv. J
Christian Selnø
Til top
Anton.Wrisberg Se drop down
Panel
Panel

Point: 1671
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anton.Wrisberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Januar-2009 kl. 15:03

Citat: Christian.Selnø Christian.Selnø skrev:

Hvad med at bruge en motor til at rulle ledningen ud og trække den ind igen, det er jeg helt sikker på at du godt kan klare. De kan jo progameres til omdrejnings hastighed osv. J

Er det ikke det der sker her?

http://www.brickshelf.com/gallery/esbenkolind/StarFlyer/img_ 1748.jpg

Til top
Joost.Haugmark Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 17-December-2007
Point: 167
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Joost.Haugmark Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 11:20

Superflot model. Et tivoli til KF09 eller 10 ville jo være fantastisk. Nu var der jo allerede et circus til KF08.

.. af og til får den sig viklet sammen så ledningen sidder fast. Da snoren samtidig er temmelig stærk har det medført nogle ret spektakulære sammenbrud af tårnet, liftarms bliver simpelthen flået fra hinanden i sammenføjningerne og tårnet vælter!

Hvis det går helt galt må du bare skrive en PM så sender jeg nogle redningskøretøjer, så vi kan få reddet de stakkels minifigs ud.

Trådløs strøm... tjah... jeg ved ikke om det fungerer sammen med, for jeg ved intet om nxt men der findes jo batterier helt ned i knapstørrelse. Bl.a. hos fotobutikker.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.082 sekunder.