Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Cirkusgården i Ydby
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cirkusgården i Ydby

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 688
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Cirkusgården i Ydby
    Sendt: 09-Maj-2025 kl. 13:21
I dette opslag præsenterer jeg en del af det layout, jeg har tilmeldt klodsfesten i Thisted. Temaet er, at Cirkus Miehe i 1950 drager på sommerturne fra Ydby station.

Det legendariske Cirkus Miehe havde i næsten 90 år hjemsted på Cirkusgården i Ydby på det, der i dag hedder Kløvenhøjvej. Cirkusdronningen Dora Miehe, der i årtier havde været den drivende kraft, var død i sommeren 1945. I 1950 var det cirkusdirektør Heinrich Kolzer, der stod i spidsen assisteret af Doras børn. I 1955 døde også Kolzer, hvorefter børnene fortsatte i endnu tre år indtil det hele sluttede i 1958. 

En stor del af familien Miehe boede på Kløvenhøjvej. Datteren Louise boede med sin mand, forretningsfører Heinrich Vogelbein, i en villa skråt over for cirkusgården. Datteren Thyra boede med sin mand, Alfons Cosmy, i en lejlighed i ridehallen, datteren Virginia boede i et hus bag ved hovedbygningen, og sønnen Eugen boede med sin kone Oda, i villaen ”Finlandia” få hundrede meter derfra.

Cirkus Miehe var et af landets største omrejsende cirkusser. Deres telt var så stort, at det rummede to maneger. En overgang var det også dem, der forpagtede Cirkusbygningen i København. 

Cirkusgården blev oprindeligt købt af den tyske gøgler Heinrich Schultz, der efter sigende var søgt udenlands for at undgå militærtjeneste. Sammen med sin kone Johanne, drev han et lille omrejsende cirkus. Det blev dog datteren Louise og svigersønnen Heinrich Miehe, der grundlagde og lagde navn til det cirkus, vi kender. Heinrich og Louise Miehe fik i 1868 datteren Dora Miehe, der kom til at spille en bærende rolle i historien om det navnkundige cirkus. 

I mit layout har jeg genskabt Cirkusgårdens hovedbygning (direktørboligen) i model sammen med familien Miehes mausolæum, der er indrettet i en brozealderhøj på gårdens jorder. Begge dele (hovedbygning og mausolæum) er skabt af cirkusdronningen Dora Miehe, der allerede som yngre kvinde overtog ansvaret for cirkus, fordi hendes far (Heinrich Miehe) hellere ville være kromand i Rold. I 1927 sker der en katastrofe, idet gårdens stuehus brænder ned til grunden, mens cirkusset er på turne.

Det forlyder, at bygningen ikke var forsikret, men Dora Miehe må have haft penge gemt andre steder, for efter branden lader hun den nye pompøse hovedbygning opføre på toppen af en bakke. Det er denne villa fra 1927, der stadig kan beses på Kløvenhøjvej i Ydby, og som jeg har bygget som model i Lego. Til arbejdet med modellen fik jeg rigtig god hjælp af en ejendomsmægler, der i forbindelse med et salg i 2024 havde gennemfotograferet bygningen fra alle vinkler og tilmed bragte grundplaner af alle tre etager. Dette materiale har været til uvurderlig hjælp. 

Ejendomsmæglerrens billeder har jeg selvfølgelig ikke rettigheder til, men i april 2022 var jeg selv forbi og fotograferede ejendommen. Jeg kunne naturligvis ikke snige mig ind på privat område, så især billedet af hovedbygningen lider under at være taget fra en dårlig vinkel gennem bevoksning.

Først ser vi hovedbygningen en dag i april 2022:

Dernæst ridehallen (som jeg ikke har bygget) fotograferet samme dag:

Mine billeder yder slet ikke Cirkusgården retfærdighed, men i en artikel i Sydthy Årbog for 2001 findes der på side 60 et billede (fra omtrent det tidspunkt, jeg forsøger at ramme), der viser ridehallen i forgrunden til venstre og hovedbygningen knejsende på sin bakke bagved. På dette billede er perspektivet rykket endnu længere tilbage, så også Cirkusgårdens staldbygning ses allerforrest.

Også mausolæet i gravhøjen blev fotograferet den pågældende aprildag i 2022. Først ser vi højen fra ydersiden:

Dernæst rykker vi ind i det indre (hvor der er offentlig adgang):

Det var nok om forbilledet, og det er tid til at vise, hvordan hovedbygningen og mausolæet er genskabt i Lego.

Vi begynder med hovedbygningen, der først ses fra nogenlunde samme vinkel som mit billede (dog noget højere oppe fra):

Vi bevæger os videre, og ser huset fra forskellige vinkler:

På hovedtrappen ses direktør Kolzer i samtale med en klovn:

Ethvert cirkus havde en "stærk mand". Her slapper han af i haven med en kop kaffe, men træner dog stadig musklerne på venstre arm (man skal jo ikke spilde tiden):

Direktør Kolzer har givet ordre til, at hvis man har arbejdstøj på, skal man benytte kældertrappen (der netop kan etableres her, fordi huset ligger på en bakke):

Her på bagsiden af hovedbygning og mausolæum slutter verden ganske brat...

For at spare plads er bronzealderhøjen med mausolæet rykket noget tættere på hovedbygningen (i virkeligheden er der måske 100 meter). Vi ser højen her fra lidt forskellige vinkler:

Vi skriver 1950, og de nye tider er begyndt at holde deres indtog. Også i Ydby begynder de driftigste landmænd at udskifte hestene med en lille traktor. Det var næsten altid en Ferguson 31 ("Grå Ferguson"), og en sådan ses her på viadukten lige foran mausolæet:

En lille smule natur er der også blevet plads til i et hjørne af layoutet:

Alt det cirkusmateriel, som Miehe fragtede til stationen, har jeg også forsøgt at genskabe i Lego. Interesserede kan læse mere på Byggepladens forum. Vi skal dog lige se kanonkongen Ernst Leinert med sin kanon:

Kanonkongen var i øvrigt Dora Miehes svigersøn.

Cirkusgårdens dyrehold
I 1950 fandtes der ikke noget forbud mod brug af "vilde" dyr i cirkus. Tværtimod var det vist næsten en selvfølge, at et stort cirkus rådede over et helt menageri af eksotiske dyr. Ved indgangen til mausolæet har Thisted kommune ophængt nogle informationsplancher, og på et af dem hedder det:

Og på markerne kunne der sandelig være noget at se på - også for andre i Ydby - og fremmede kunne have svært ved at tro deres egne øjne, når de pludselig så elefanter, zebraer og andre eksotiske dyr.

Jeg tog nedenstående billede af planchen den pågældende aprildag i 2022, og billedet nederst på siden (taget i ridehuset) viser lidt om, hvilke dyr der var tale om. Der ses kameler, lamaer og zebraer:

I mit layout er det blevet til følgende græsningsscene:

Der ses en kamel, tre lamaer og to zebraer. Desværre må man nok sige, at Legos modeller af de to sidstnævnte må forestille føl/unger - de er for små til at være voksne dyr. Som det ses, er der også en giraf. Cirkus Miehe havde med sikkerhed mindst én giraf, men det er en gåde for mig, hvordan de transporterede den fra sted til sted. 

Der ses også en bisonokse på billedet. Den er bygget af klodser efter en opskrift, jeg fandt på nettet (det er altså ikke mit eget design). Den er designet af Jens Ohrndorf. At Cirkus Miehe havde en bison er veldokumenteret (men billeder har jeg ikke fundet). Forfatteren Egon Nielsen, der er opvokset i Ydby, fortæller i en artikel (Cirkus Miehe, salig ihukommelse) i Almanak for teologi og litteratur fra 1986 om sine bardomserindringer om, hvordan det var, når Cirkus Miehe drog på turne:

De drog af ved påsketid, et forrygende opbrud. Den fnysende livsfarlige bisontyr spredte rædsel på vejen til jernbanevognen. Ingen var sig selv, før vognens tunge dør var spærret efter den med jernstænger og tykke kæder.

Her ses min (kopierede) udgave af den fnysende bisontyr (måske skal jeg prøve at finde nogle vredere øjne...):

På det foregående billede, vil den opmærksomme iagttager have spottet en chimpanse, der sidder på en pæl:

Det skal forestille aben Gilbert, der "arbejdede" i Cirkus Miehe.

Næst efter heste, er elefanter vel nok historisk set de mest typiske dyr for et cirkus. Det næste billede er en smagsprøve på noget helt almindeligt i Ydby i 1950: Cirkus Miehes elefanter motioneres på landevejen:

Der vil naturligvis også være cirkusheste i mit layout, men eftersom det er en dyreart, alle kender, vil jeg ikke præsentere dem her.

De viste dyr er kun et udpluk af, hvad Cirkus Miehe i tidens løb har optrådt med. De har haft en flodhestløvertigre og leoparder foruden mere almindelige dyr som hunde og svin (et svin med 5 ben, som de også havde, kan dog ikke siges at være almindelig).

Redigeret af Anders.R.Kristensen - 09-Maj-2025 kl. 17:34
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Anne.S.Jeppesen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 08-August-2016
Sted: Aalborg
Region: Himmerland
Point: 1150
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anne.S.Jeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Maj-2025 kl. 23:53
Sikke et researcharbejde! Jeg glæder mig til at se det i sin helhed.
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Point: 6585
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Maj-2025 kl. 07:18
Research, indsigt og historiefortælling👍🏻

Det er netop de ting, der gør det interessant at bygge, og ikke mindst at betragte.

Jeg er vild med ‘Den grå’. Dæleme fin…

Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.086 sekunder.