Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Selvkørende Roeoptager, Ropa euroTiger V8-4 XL.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Selvkørende Roeoptager, Ropa euroTiger V8-4 XL.

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Allan.Clausen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 26-Maj-2009
Sted: Denmark
Region: Lolland-Falster
Status: Offline
Point: 349
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Selvkørende Roeoptager, Ropa euroTiger V8-4 XL.
    Sendt: 16-April-2013 kl. 10:08

Hej alle Byggeplade medlemmer.

BREAKING NEWS: Se nederst i denne redigerede besked for video Wink:

Nu er det vist på tide at jeg offentliggør en lille MOC jeg har arbejdet på de sidste 3 vintre. Enkelte af jer har set lidt af den ved et par byggemøder, men nu er den nået så vidt, at jeg mener, jeg kan være bekendt at offentliggøre den i en bredere kreds.

Min MOC er inspireret af mit virke som landmand på Lolland, hvor sukkerroer er en stor og afgørende afgrøde for hele landsdelen.

Det er en selvkørende roeoptager, af det sydtyske mærke Ropa euroTiger V8-4 XL.

Ropa euroTiger 8V-4 XL
 Se her for yderligere info om originalen:  www.ropa-maschinenbau.de/product/de

XL er betegnelsen for en 9-rækket optager, hvor der hører en transportvogn med til optagerbordet. Mig bekendt findes der ingen 9- rækket i Danmark, men kun 6 rækket. De 9 rækket er fortrinsvis henvendt til det østeuropæiske, og nordamerikanske marked.

Min model er bygget i ca. målestok 1:15 til 1:13

Transportstilling med transportvogn:                                          Køreklar stilling

Længde: 141 cm                                                                                   Længde 94 cm

Bredde: 23 cm                                                                                                                    Bredde: 29 cm

Højde: 30 cm                                                                                          Højde: 38 cm  

Vægt 8,4 kg

Modellen er udstyret med følgende elektriske komponenter:

5 IR reciever, koblet til 4 batterikasser, med Lithium Ion batterier, for længere holdbarhed, og mindre

vægt.

Motorer til optagning:

1 L-Motor til at drive optagerbordets aftopper, kitskær, og "snegle bord"

1 M-Motor til at drive transportbånd under forreste aksel, rouletter, og "mavebælte" båndet rundt om maskinen.

1 Micro motor til at drive fordelingssnegl i roetanken.

Styres af speedcontroller, for variable hastighed.

Motorer til fremdrift:

2 XL motorer til 1. og 2. aksel

1 L- motor til 3. aksel.

Styres via to separate IR- Modtagere, for at undgå udløsning af sikkerhedssikring. Speed controller styrer hastigheden.

Motorer til styring

1 M-motor til knækstyret og medstyrende foraksel.

1 servomotor  til de 2 bagerste aksler, styret af en speed controller, så udslaget kan holdes permanent i trin. Giver mulighed for  mere smidig svingning, og ved modsat styring af foraksel, det der kaldes dogwalk.

Motorer til udfoldning af aflæsserbånd:

1 M- motor til sammen- og udfoldning af yderste led af aflæsserbånd.

2 M-motorer til at hæve og sænke aflæsserbånd.

Bundkæde:

1 L-Motor til at drive de to bundkæder, der transporterer roerne til aflæsserkæden.

Motorrum:

1 L- motor til at trække den 4 dobbelte pneumatic pumpe, og den vigtige V8'er.

1 servomotor til styring af pneumatic ventil, til hæve/sænke funktion af optagerbord.

Lys indtil videre:

4x2 PF lys i top af førerhus

1x2 PF lys på lysbom i front

1x2 PF lys til baglys på optager

1X2 PF lys til baglys på transportvogn.

Yderligere planlagt lys, når LUG Bulk ordren ankommer en dag, 9x2 PF lys til arbejdslys rundt omkring på maskinen.

Der er to normale IR- controllere, og to IR- Speed Controllere, til at styre alle herlighederne.

Derudover er der indbygget en trykstyret ventil, som slukker L-motoren, der trækker pneumaticpumpen, når trykket når et vist niveau.

Der er desuden tre manuelle Pneumatic ventiler:

En til at slå snitter op på optagerbordet, så den kan hænge på transportvognen

En til at hæve "mavebælte"-båndet fra transport- til arbejdstilling.

En til at hæve sikkerhedsbøjler på hver side af mavebæltet, og fordelingssneglen i roekassen.

Hjul og dækmontering er et kapitel for sig selv, da vægten ved normal dækmontering, tynger og flader dækkene voldsomt ud, så den faktisk kan krænge powerpuller dækkene af på 2. aksel ved svingning.

Derfor er der inden i hver af powerpuller  dækkene monteret et 94,8 x 44R balloon, for at give yderligere stabile dæk. Dækkene på bagerste aksel er 94,4 x 44R Balloon dæk, monteret på powerpuller fælge, for at opnå et bredere dæk. Inden i dette dæk er der et 81,6 x 38 R Balloon, med samme funktion som beskrevet ovenfor. Netop denne aksel har den største belastning pga., aflæsserbåndet, og det bagudhængende motorrum med batteribokse.

Så er mappen med HD billeder på Brickshelf endelig public. Prøv linket http://upload.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=526354

BREAKING NEWS:  Video af maskineriet:

På opfordring har jeg fået lavet en længere udgave, så man kan nå at se funktionerne lidt bedre:

Med tak til min kære kone Nette, som har stået for fotografering, klipning, og redigering af denne lille video af min roeoptager.

Varm forårshilsen fra Bondemand Clausen.

Redigeret af Allan.Clausen - 10-Juli-2013 kl. 12:53
Allan Clausen
Til top
Henrik.Ludvigsen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Point: 7917
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Henrik.Ludvigsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 10:13
Jeg er ikke technic gut - men det er edderm.... I orden det der.

Jeg er mundlam.

Mvh, henrik 
Til top
Svend.Sørensen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 02-Marts-2012
Point: 218
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Svend.Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 10:56
Citat: Henrik.Ludvigsen Henrik.Ludvigsen skrev:

Jeg er mundlam.

Mvh, henrik 

Står med samme følelse! Mundlam, wauw

Det er sa*me i orden..
Til top
Matias.Bendtsen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 02-September-2011
Sted: danmark
Region: Vendsyssel
Point: 655
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Matias.Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 11:28
Det der er bare iorden. Wink
Hvornår kan vi se den live?Smile
Matias bendtsen
UDEN H

simply building...

if you stop getting better, you stop being good.
Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 02-November-2012
Region: Midtjylland
Point: 2691
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 11:31
Det er godt nok en ordentlig klippert du der har fået lavet :-)
Super godt lavet.
Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
René.Andersen Se drop down
Flise
Flise

Medlem siden: 07-September-2012
Point: 29
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér René.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 11:57
D.... Den er flot! Jeg ville ønske jeg kunne bygge sådan noget Smile
Planlægger du i forvejen i LDD, eller er det bare at kigge på en masse billeder af originalen og eksperimentere?
Det må kræve en hel del Technic.

Flot flot flot!

Til top
Carsten.Svendsen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 19-November-2010
Point: 748
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Carsten.Svendsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 12:12
Det er ikke bare i orden, det er smadder-awesome. Jeg kunne godt tænke mig at se nærmere på skårlæggeren? Eller tager du den med til noget klodsfest eller lignende? 
 Superfedt! Thumbs Up
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 18-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Status: Online
Point: 6201
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 12:14
Det er klart på tide at komme ud af gemmeren:-) Hold nu K___ den er flot og yderst funktionel. Kommer den til KF?
Søren Johansen
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Suppleant

Medlem siden: 16-Januar-2012
Region: Nordsjælland
Point: 3032
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 12:16
Okay, der er godt nok en del funktioner at holde øje med der. jeg må ærligt talt skrive at jeg tabte pusten På halvvejen.
Det store spørgsmål er om den så kan samme roer op - Det er acceptabelt hvis det bare 1*1 round bricks.
Godt gået herfra.
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
Jesper.Burgdorff Se drop down
Liftarm
Liftarm

Region: Nordvestjylland
Point: 2500
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jesper.Burgdorff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 12:37
ClapEr kan hvis ikke siges
Jesper Burgdorff Madsen
Til top
Allan.Clausen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 26-Maj-2009
Point: 349
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 12:39
Takker for den fine respons. Det er jo altid spændende når man lægger lidt hjerteblod til offentligt skue.

Jeg kommer desværre ikke til klodsfest i den kommende weekend, dels fordi min datters afdansningsbal falder sammen med, men også fordi jeg snart håber på lidt ordentligt vejr så jeg kan få sået korn og især roer, så maskinen kan komme i sving til efteråret. Wink

Måske fanweekend i Skærbæk senere kan blive aktuelt, afhængig af opgaver i marken Smile

Jeg har forsøgt lidt med LDD, men føler lidt at jeg bruger dobbelt tid på den måde, og så kan man jo ligeså bygge det med det samme Wink

Ja den er meget funktionel, men dog ikke så meget at den samle noget op. Missionen har været bare at få alt til at rotere og køre, uden alt for meget tandhjulsknas. Det lykkedes, selvom der er mange yderligere funktioner der kunne bygges ind hvis der var plads, og pengepungen rakte.
Den er i forvejen godt belastet med et betydeligt Lego budget.

Om jeg har meget Technic? tja... kan man få for meget? Har de sidste fire år næsten købt alt nyt Technic der er blevet udgivet. Nogle, f. eks 8043 har jeg tre af, samt flere af de store kasser. Har også købt en del stumper både på bricklink og direkte hos Lego. Nogle Byggeplade medlemmer har jeg også handlet med, så samlingen er vokset betydeligt, efter min søde kone fik mig ud af My Dark age, for fire år siden.

Allan Clausen
Til top
Henrik.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 01-April-2005
Point: 2020
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Henrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 12:50
Det kan godt være at du har knoklet på den i 3 vintre, men den har fanme osse været ventetiden værd Thumbs Up
 Og ja, jeg bandede af begejstring, for det er skisme en ordentlig kleppert du har fået strikkert sammen der og alle de funktioner du har fået MOC'et ind i den, det er helt nummer et.
 Stor kado herfra 48
Henrik Hansen

" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! "

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Henrik.Garder Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 24-Oktober-2008
Region: Himmerland
Point: 568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Henrik.Garder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 13:03
Den er godt nok super lavet Clap
-og vær du lykkelig for at have en kone der bakker op omkring din Lego lidenskab
Henrik Garder

U=I*R
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 13:20
Jeg faldt på halen, da jeg så den første gang - og nu falder jeg igen!!! Thumbs Up Thumbs UpThumbs Up
Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Point: 4268
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 13:36
WOW siger jeg bare, WOW WOW WOW.
Dette er bare proff byggeri det der.
Din beskrivelse er perfekt.

Til top
Lennart.Cort Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 17-Februar-2013
Point: 372
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lennart.Cort Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 14:00
Yderst Imponerende. Ser frem til en video af dette bæsts funktionerSmile
https://www.flickr.com/photos/49277037@N06/
Til top
Erik.D.Petersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 27-Oktober-2011
Point: 1136
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Erik.D.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 15:19
Citat: Henrik.Ludvigsen Henrik.Ludvigsen skrev:

Jeg er ikke technic gut - men det er edderm.... I orden det der.

Jeg er mundlam.

Mvh, henrik 

Bortset fra at jeg har samlet enkelte Technic sæt, så er det ellers ikke mit speciale. Men som Henrik m.fl. antyder, er det åbenlyst for enhver, at der her er tale om byggeri fra øverste hylde! Glæder mig til at se den lovede video SmileThumbs Up
Til top
Kenneth.N Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 22-Juli-2009
Point: 2224
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Kenneth.N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 15:59
Den er sej Og lækkert at se den endelig er næsten færdig

Der er åbenbart en grund til du snuppede førstepladsen for næsen af mig hos Flemmings Legetøj for en hel del år siden

På den anden side, skal vi snart mødes igen, eller nu har du vel snart alt for travlt nu foråret er på vej ??
Kenneth Nielsen
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 18-Marts-2012
Status: Online
Point: 6201
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 16:18
Tror de andre technic og landbrugs byggere for bagjul her. #&/¤&%¤ det er godt det der:-)
Søren Johansen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 17:19
Skal vi ikke lige blive enige om, at der IKKE skal gå tre vintre før vi ser en ny MOC fra dig? Clap
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
 Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.086 sekunder.