Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Solvognen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Solvognen

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3533
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Solvognen
    Sendt: 03-April-2013 kl. 16:18
Det er snart mange år siden, at jeg sidst har bygget en 1:1 MOC. Men nu har jeg bygget en igen. Det er en 1:1 model af et af de mest berømte danske oldtidsfund: Solvognen.

solvognen_010.jpg

Solvognen stammer fra bronzealderen og er dateret til omkring 1350 f.Kr. Efter at have ligget over 3000 år i Trundholm mose på Vestsjælland  blev den fundet i 1902. I dag står den på Nationalmuseet i København:

solvognen_real.jpg

Min model viser solvognen som den så ud som ny, hvor guldskiven og hjulene var intakte.

Ideen til denne MOC opstod i sommers, da jeg havde fødselsdag. En af fødselsdagsgaverne var en 1000-krone seddel. Det var en af de nye 1000-krone sedler med et billede af solvognen på. Jeg har ikke før set nogen bygge en LEGO model af solvognen. Så jeg besluttede mig for, at jeg ville gøre det. I september var jeg inde på Nationalmuseet og se den i virkeligheden. Herefter gik byggerieit i gang. Efter to uger var modellen færdig. Herefter har den stået et halvt år på mit værelse og ventet på at det skulle blive april og Klodsfest.

Jeg har kun brugt to forskellige farver klodser: Dark Bluish Gray og Pearl Gold.

Udvalget af guldfarvede klodser er meget begrænset. Jeg var derfor nødt til at bygge hele den guldfarvede cirkel af disse fem slags dele:

Det var lidt af et puslespil. Wink

Min model bliver udstillet til Klodsfest i Herning. Desuden regner jeg med at udstille den i LUGshowcase i LEGO Store, da den forestiller en Københavnsk turistattraktion.

Iøvrigt hvis man har 17.000 kroner, som man ikke aner hvad man skal bruge til, kan man købe en 1:1 model af Solvognen i Nationalmuseets butik: http://www.museumsbutikken.dk/productinfo/180030

De skriver godt nok at den er lavet af bronze og ægte 24 karat guld. Men hvad er det samlignet med ægte LEGO klodser Wink.

Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Point: 5810
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2013 kl. 16:44
Wau den er flot Lasse. Den passer jo perfekt ind til LUGSHOW case. Thumbs Up
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Suppleant

Medlem siden: 16-Januar-2012
Region: Nordsjælland
Point: 3037
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2013 kl. 16:47
Det er godt nok spændende Clap, okay, der skulle godt nok bruges mange Pearl Gold klodser i de størrelser, men der var også andre klodser der kunne bruges, eks. 2 x 2 tile.  Okay, det havde været for nemt.

Godt gået, i hvert fald.Thumbs Up

Citat: Lasse.Vestergård Lasse.Vestergård skrev:

Iøvrigt hvis man har 17.000 kroner, som man ikke aner hvad man skal bruge til, kan man købe en 1:1 model af Solvognen i Nationalmuseets butik: http://www.museumsbutikken.dk/productinfo/180030

De skriver godt nok at den er lavet af bronze og ægte 24 karat guld. Men hvad er det samlignet med ægte LEGO klodser Wink.

Hvor mange klodser er det brugt på den?

Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
Leif.B.Damsgaard Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 15-Januar-2013
Region: ikke oplyst
Point: 211
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leif.B.Damsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2013 kl. 16:57
Den er sørme fin, og ser ud til at have gi et mange timer med glæde og fornøjelse
Leif Kelvin Berg Damsgaard
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2013 kl. 16:58
Citat: Casper.Hansen Casper.Hansen skrev:

Det er godt nok spændende Clap, okay, der skulle godt nok bruges mange Pearl Gold klodser i de størrelser, men der var også andre klodser der kunne bruges, eks. 2 x 2 tile.  Okay, det havde været for nemt.

Der fandtes ikke pearl gold 2x2 tiles, da jeg byggede modellen i september 2012.  

Citat: Casper.Hansen Casper.Hansen skrev:

Hvor mange klodser er det brugt på den?

Jeg har ikke talt klodserne, så jeg ved det ikke. Men da jeg tilmeldte den til Klodsfest, skrev jeg, at der var brugt ca. 3500 klodser.
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Jeppe.Schmidt Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 27-Februar-2011
Region: Sydsjælland
Point: 755
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jeppe.Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2013 kl. 17:38
Sejt! Jeg forstår ikke, hvordan dig og din mor kan blive ved med at spytte MOC's i topklasse ud, men I gør det alligevel. Det er et meget hittepåsomt og anderledes projekt. Så mangler du bare at kaste dig over Jellingestenene i fuld størrelse.Wink
Jeppe Schmidt
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2013 kl. 18:21
Citat: Jeppe.Schmidt Jeppe.Schmidt skrev:

Sejt! Jeg forstår ikke, hvordan dig og din mor kan blive ved med at spytte MOC's i topklasse ud, men I gør det alligevel. Det er et meget hittepåsomt og anderledes projekt.

Fuldstændig enig... Både jeres ideer og udførsel er altid i top! Clap
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 18-Marts-2012
Point: 6202
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-April-2013 kl. 05:50
Absolut verdensklasse Lasse. Ret ekstremt og positivt at du bygger noget som har med Danmarks historien at gøre i forhold til Legos egne temaer og det kan jeg godt lide. Fortsæt endelig dine fantastiske ideer og mocs. At i begge bare spytter den ene moc ud efter den anden er bare et godt bevis på at i kan have flere bolde i luften ad gangen. Jeg har jo selv set jeres værksted og hvor meget i har gang i:-)
Søren Johansen
Til top
Sacha.Erhardtsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 18-Januar-2013
Region: Fyn
Point: 1851
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sacha.Erhardtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-April-2013 kl. 06:27
Fantastisk MOC.

Er virkelig imponeret over hvad der kommer ud af dine hænder (og samling af klodser).

Thumbs Up
Sacha Erhardtsen

(Ja, jeg taler meget)
Til top
Erik.D.Petersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 27-Oktober-2011
Point: 1136
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik.D.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-April-2013 kl. 11:32
Det er vidst ikke muligt at give andet end top point for idé og udførsel! Som andre har fremhævet, er det rart at se når der bliver tænkt ud af boksen - det blev der i den grad her Thumbs Up
Glæder mig til at se den - og mange andre spændende MOC's til KF i Herning!
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Maj-2013 kl. 08:48
I dag er solvognen kommet ind og stå i LUG-showcase i LEGO Store Copenhagen:

solvogn_001.jpg

I den anledning har jeg bygget et lille skilt til den:

solvogn_002.jpg

Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Peter.Lind Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-November-2012
Point: 4516
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Lind Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Maj-2013 kl. 13:05
Jeg har været inde i LEGO Store et par gange, og må sige at Solvognen får en hel del opmærksomhed. Faktisk mere end jeg synes der plejer at være om fan-byggerierne. Især fra voksne.
Udlændinge skal se hvad det er, forældre fortæller deres børn om den rigtige solvogn, og andre er fascinerede af at det vitterligt er bygget i LEGO.

Jeg tror at det er et godt tip til at få opmærksomhed i montren, at man bygger noget der ikke er i minifig-skala, og heller ikke umiddelbart ligner et LEGO-sæt. Det ville dog være rigtigt fedt om man også kunne bruge denne opmærksomhed til noget - f.eks. hvis der kunne være billeder/webbrowser der viste andre fancy byggerier fra foreningens medlemmer. 

Det sidste må jeg foreslå LEGO Store, men jeg vil i hvert fald opfordre foreningens medlemmer til at bygge alternativt - det trækker virkelig folk til!
Peter Lind
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Maj-2013 kl. 15:22
Citat: Peter.Lind Peter.Lind skrev:

Det ville dog være rigtigt fedt om man også kunne bruge denne opmærksomhed til noget - f.eks. hvis der kunne være billeder/webbrowser der viste andre fancy byggerier fra foreningens medlemmer. 
Nu er det sådan, at LEGO normalt ikke henviser til ikke-LEGO sider bl.a. af hensyn til aldersgruppen u/15.
TLG vil simpelhen ikke risikere, at der på de pågældende sider vises eller linkes til anstødelig tekster og billeder.
Og en monitor til at vise kontrollerede billeder af byggerier af andre medlemmer får du ikke TLG (in casu: LBR Store) til at stille op.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.105 sekunder.