![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
PF 6-akslet godstoglokomotiv |
Besvar
|
Side 12> |
| Forfatter | ||
Lars.Mogensen
Panel
Medlem siden: 05-Januar-2010 Sted: Denmark Region: Nordsjælland Status: Offline Point: 1518 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: PF 6-akslet godstoglokomotivSendt: 13-Oktober-2011 kl. 17:09 |
|
|
Her kommer mit forsøg på at lave et godstog fra DB, trukket af en BR150; et projekt der blev lidt svært grundet den knappe mængde af klodstyper i farven mørkegrøn (og deres anskaffelighed).
Motorvognen er en 6-akslet BR150 (også kaldet BR E50), et tungt godstoglokomotiv (http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_E_50). Billede af virkeligheden: ![]() Da man med LEGO togmotoren kun kan bygge 4 akslede motorvogne, glædede det mig enormt at læse et snedigt forsøg i RailBricks #6 på at lave en 3-akslet bogie, dog uden træk på midterste aksel. Men foruden at være for høj til at kunne anvendes i ret mange typer motorvogne, havde bogien samtidig 2 ærgerlige designfejl der skulle overkommes først. For det første dublede selve trækakslen som fæstning imellem bogie og chassis; det betyder at for hver tilkoblet godsvogn forøges ikke kun motorvognes slæbemængde men ligeledes friktionen på trækakslen; ikke godt. Dette har jeg løst ved i stedet at bruge en Turntable 4 x 4 x 1 Square Base som fæstning og så lade trækakslen løbe uforstyrret igennem hullet: Det andet problem var at konstruktionen ikke var rigid nok til at have 3 Technic aksler på række. Da der ikke trækkes på den midterste aksel efterlades hele vægten på denne og de to trækaksler på hver side bøjer op og motorvognen laver hjulspin ...og kører ingen steder. Dette har jeg løst ved at bytte det ikke trækkende midterhjul ud med toghjulet fra 90'erne, hvor hjulet sidder fast på stålpinden, monteret igennem en Technic pin, så den både kan bevæge sig lidt og samtidig holdes på plads: Bogien kan køre rundt på en buet skinne uden friktion da midterste aksel bliver skubbet til siden: Motorvognen er praktisk talt bygget på hovedet (ren SNOT) og jeg har ladet mig inspirere af Märklin ved at have et internt chassis der holder motorerne og så en ydre skal der definerer selve vognen. Dette gør det nemt at arbejde på motordelen uden at skulle skille hele lok'et ad. Hver bogie trækkes af en PF standard motor. Da LEGO PF motorerne er ærgerligt nedgearet er jeg nødt til at opgeare dem. Af samme årsag har jeg droppet fjernbetjeningen da der alligevel bare skal køres med fuld skrue hele tiden. Et godstog skal have nogle godsvogne: Lukket godsvogn: Fladvogn (ja, det er dark red tiles 1x6 og ja, jeg betaler stadig af på dem... ): Kemikalievogn: Åben godsvogn: Kom til at bygge lidt flere lukkede godsvogne i andre farver: Flere billeder af godstoget: Hvad siger i til godstoget? |
||
![]() |
||
René.Hoffmann
Dæk
Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7680 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 17:17 |
|
|
Mangler......ord........
![]() Jeg skal lige have samlet kæben op fra gulvet.... Det lok og de vogne er møghamrende fede!!! Jeg kan godt lide din løsning med vinduerne på lokomotivet.... Det er godt tænkt.... ![]() |
||
|
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
||
![]() |
||
Morten.Dalermoen
Panel
Medlem siden: 30-Juli-2010 Sted: Norge Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1658 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 17:29 |
|
|
Riktig godt lavet Lars
En liten/lille detalj til forbedring, noe å dekke til toghjulene på lokomotivet (men ser utfordringen ved at den mitterste aksling er bevegelig).
Redigeret af Morten.Dalermoen - 13-Oktober-2011 kl. 17:34 |
||
|
Morten Dalermoen
|
||
![]() |
||
Morten.Øberg
Panel
Medlem siden: 20-November-2007 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 904 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 17:32 |
|
|
Som ny tognørd kan jeg kun sige... Super fedt
Jeg vil meget gerne se lidt nærmere på de godsvogne. Er det plates med tiles på? Men selve lokomotivet er spot on
|
||
|
Morten Øberg
|
||
![]() |
||
Martin.Nygaard
Liftarm
Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2577 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 19:00 |
|
|
jamen det er jo genialt - dine tog er virkelig detaljeret ned til mindste detalje! Vil elske at se dem køre rundt på et by layout!
Er især helt pjattet med alle dine vogne - wauw!
|
||
|
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
||
![]() |
||
Henrik.Garder
Tagsten
Medlem siden: 24-Oktober-2008 Sted: Denmark Region: Himmerland Status: Offline Point: 567 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 08:51 |
|
|
der er godt nok tip-top
|
||
|
Henrik Garder
U=I*R |
||
![]() |
||
Gert.Hansen
Panel
Medlem siden: 05-Februar-2005 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1843 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 08:58 |
|
|
Lækkert tog og lækre vogne!
|
||
![]() |
||
Peter.Vingborg
Dæk
Byggebladets redaktør Medlem siden: 29-Februar-2004 Sted: LEGO Fan Land Region: Vestjylland Status: Offline Point: 8629 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 09:56 |
|
|
|
||
![]() |
||
Henrik.Hansen
Liftarm
Medlem siden: 01-April-2005 Sted: Denmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 2020 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 14:41 |
|
|
Det ser virkelig godt ud Lars
![]() Virkelig flotte farver på togvognene og lokomotivet, ja hvad kan jeg sige..... det er virkelig gennemført, det rykker byggekvaliteten virkelig opad i den flotte ende......flot arbejde Lars ![]() |
||
|
Henrik Hansen
" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! " Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
||
![]() |
||
Lone.Pihl
Panel
Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Bornholm Status: Offline Point: 1007 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 04:30 |
|
|
|
||
|
Jo flere klodser jeg har, jo flere mangler jeg....
|
||
![]() |
||
Jørgen.Pedersen
Liftarm
Medlem siden: 28-Marts-2006 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 3910 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 04:37 |
|
|
Toget ligner til forveksling min Mærklin model og vognene er netopå den type jeg er ude efter . De løfter lige standarden fra normal LEGO til det virkelighedstro. De kommer vel også med på byggemøde så de kan ses med fingrene
![]() |
||
|
Jørgen Pedersen
§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver. |
||
![]() |
||
Lars.Mogensen
Panel
Medlem siden: 05-Januar-2010 Sted: Denmark Region: Nordsjælland Status: Offline Point: 1518 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 10:13 |
|
Takker ! Ellers enig; forsøgte det faktisk tidligt i processen; og netop som du skriver, så rammer man den bevægelige aksel med mindre man placerer det så langt ud fra hjulene at det stikker ud under motorvognen og ser kikset ud (har brugt timer på den bogie ). |
||
![]() |
||
Lars.Mogensen
Panel
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 10:16 |
|
Yes! - endnu en tog-tosse . Du skal bare se at komme derudaf - glæder mig til at se dine tog .
Ja det er tiles på små plates; men når man bygger større end LEGO togstandarden kan det betale sig at tænke i letvægt og derved et lille klodsforbrug; så pladerne med tiles på sidder ikke fast, men blot i spænd imellem stolperne med brug af brackets: |
||
![]() |
||
Lars.Mogensen
Panel
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 10:18 |
|
Hey! - en bestillingsopgave , sejt! Tænkte på hvorfor opfordrer vi ikke
konkurrencemesteren til at lave en byggekonkurrence over netop din viste
vogn ? Erindrer ikke at der har været nogen konkurrence med tog. Har du
eventuelt et vogntypenummer fra www.jernbanen.dk? |
||
![]() |
||
Morten.Dalermoen
Panel
Medlem siden: 30-Juli-2010 Sted: Norge Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1658 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 11:54 |
|
Litt off topic, med veldig god idè!! Konkurranser på de forskjellige tema, så kan det feks løpe fra det ene tema til det neste fra konkurranse til konkurranse...
|
||
|
Morten Dalermoen
|
||
![]() |
||
Ulrik.Hansen
Dæk
Medlem siden: 04-Marts-2008 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7435 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 21:58 |
|
|
Lækkert. Det ligner sgu ... øh ... rigtigt modeltog
|
||
|
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
|
||
![]() |
||
Jørgen.Pedersen
Liftarm
Medlem siden: 28-Marts-2006 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 3910 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 14:39 |
|
|
Har fundet billedet her
Redigeret af Jørgen.Pedersen - 17-Oktober-2011 kl. 23:12 |
||
|
Jørgen Pedersen
§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver. |
||
![]() |
||
Esben.K
Liftarm
Medlem siden: 09-Februar-2006 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 2097 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 20-Oktober-2011 kl. 11:56 |
|
|
Den treakslede bogie er verdensklasse! Simpelthen.
Og med samme høje standard for både lokomotiv og vogne som du altid holder, så bliver det et af de bedste godstog jeg har set længe.
Esben
|
||
![]() |
||
Lars.Mogensen
Panel
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 21-Oktober-2011 kl. 17:25 |
|
|
Har smidt lidt flere billeder her:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=486945 Som kan ses når de bliver godkendt. |
||
![]() |
||
Jørgen.Pedersen
Liftarm
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 01:28 |
|
|
||
|
Jørgen Pedersen
||
![]() |
||
Besvar
|
Side 12> |
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |