Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Bornholm Smart Grid LEGO Projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bornholm Smart Grid LEGO Projekt

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5810
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bornholm Smart Grid LEGO Projekt
    Sendt: 02-August-2011 kl. 18:26
Jeg har her hen over sommeren arbejdet på et projekt sammen med Brian A. og hans nevø Rasmus G. og min søn Alexander, som Jan B bad mig om at lave.

Det er lavet for Energi Net i Fredericia, som er en slags overordnet enhed for alle strøm selskaber i DK.

Det viser et forsøgs projekt som starter snart på Bornholm, som kaldes Smart Grid.

Det går i al sin enkelhed ud på at gøre Bornholm selv forsynende med energi vha. vindmøller, solceller, elbiler og et Biobrændsels anlæg. I husene vises alt det som bruger strøm, samt opladning af elbilerne.

Det rigtig smarte ved systemet er, at el bilerne oplades om natten når der er nok energi, og denne energi kan om dagen når der er mangel derpå,  trækkes tilbage på nettet uanset hvor bilen holder og er tilsluttet.

Jeg har arbejdet lidt videre på nogle ideer som jeg fik til LW. Her tænker jeg på Knuds tog system kombineret med den lille bil som Henning M. havde til at køre vha en magnet.  Bilerne kører som en kombination af de 2 systemer.   Tænker at det vil kunne udvides og måske bruges i større omfang ved LW...?

Her er en lille video af det. ( -ikke den bedste kvalitet, da jeg optog det med min mobil.)

Den 12 aug tager vi til Bornholm for at stille det op i NaturBornholm.  Senere kommer det til at stå i en info butik i Rønne, som desværre ikke nåede at blive færdig til indvielsen af projektet.

Den 17-18 aug kommer energi ministeren med følge over for at åbne projektet, som er enestående i verden. Projektet skulle eftersigende have fået et par mia. i tilskud fra EU, så Bornholmerne skal nok regne med at få en invasion fra alle mulige lande, som kommer for at se nærmere på projektet når det engang er indkørt.

Nogen siger at det skulle være fremtiden! -Vi får at se...

-En stor tak til Henning B. som lavede Vestas klistermærkerne til mig. Clap

Lidt update:

Artikel om projektet fra Vejle Amts Folkeblad lørdag 13 aug.

Advarsel ! Her bliver vist meget stærke billeder af destruerede LEGO klodser, så det er ikke for sarte sjæle! 

Her ses hvordan en magnet er blevet sat i.  Der er boret et 10mm hul i klodsen. (Det skal være relativ nøjagtigt, for at det virker!)  Magneten , som er blevet limet fast, er placeret en anelse bag center af forakslen - ellers kipper bilen forover, da magneten trækker kraftigt. Den er også forskudt til venste side for midten, for bedre at kunne vende bilen. -Den får derved et skævt træk. 
Den mørkegrå klods forrest, er bare en 1*2 flise, hvorpå magneten er limet. Det er kun nødvendigt at bore i skærm klodsen og de 2 klodser der skal placeres i "hullet" på skærmen.
Det fungerer ikke ordentligt hvis magneten placeres andre steder i bilen, som fx. istedet for rattet. Alt det blev afprøvet under forsøg, for at undgå at bore i klodserne. Der var ingen anden udvej, en at ty til boremaskinen. Embarrassed

I højre side af bilen er der monteret et normalt gummi hjul. - For at bilen bedre vender. - Dette giver en anelse mere rullemodstand. De andre 3 hjul er af hård plast med meget lille friktion. -De kradser heller ikke pladen når den vender.

Her ses hvordan der er monteret et blylod i hver ende af 9v motoren. Uden disse ville motoren løfte sig fra skinnerne og miste strøm forbindelsen, da magneten i bilen giver et træk opad.

Her ses opbygningen, skinnerne, strømforsyningen og elektronikken som alt sammen ligger gemt under vejpladerne.

Her ses hvor tæt magneten kører under vejpladerne.  Læg mærke til hvordan forenden på bilen er blevet ændret til en jumper i stedet for sættets originale grill. 

Dette er gjort for at kunne oplade elbilerne med strøm...

-Lige som i forbilledet

Foto:Politikken.dk

Redigeret af C.Behrens - 12-September-2011 kl. 13:29
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Region: ikke oplyst
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 19:02
Det ser vildt spændende ud...
Hvis butikken stadig ikke er færdig til Skærbæk weekenden - så tag modellen med til det sønderjyske.
Til top
Klaus.Algreen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 19-Marts-2009
Region: Østjylland
Point: 4024
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.Algreen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 19:06
Spændende projekt. Det ser rigtig godt ud - og videoen er faktisk ikke så ringe endda.

Superfedt med magnetbilerne. De pædagogiske "produktionslinier" ser også ud til at fungere godt illustrativt.

Er det solceller, man kan se på taget af det ene hus?

Energipolitisk synes jeg, at projekt "EcoGrid EU", som det hedder, er rigtig spændende og Bornholm er helt oplagt som testplatform, idet omkring 50% af deres energiforbrug dækkes af vedvarende energiformer - og de kan tilmed risikere isoleret ø-drift hvis deres eneste søkabel til fastlandet "går ned". Så er det s.. rart med nogle batterier at putte strømmen i...

Mht. LW, så synes jeg, at der er potentiale i modellen og projektet. Lykke Friis vil måske være med som sponsor ud fra devisen om, at vi i DK gerne vil være førende på grøn energi og SmartGrid. Her vil en stor model på LW efter min mening være et godt bidrag til at gøre konceptet til "folkeeje".  Big smile  For LEGO vil det også være "vind på deres mølle" (undskyld - ku' ikke lade være), i kraft af deres "Planet Promise" med bl.a. 100% grøn produktion i 2020 og koncernens engagement i "WindMade".

PS: Godt at det er Vestas-vindmøller, der indgår i modellen. Det kan måske rette lidt op på aktiekursen...

Redigeret af Klaus.Algreen - 02-August-2011 kl. 19:07
Klaus Algreen
Til top
H.Bidstrup Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Vestjylland
Point: 1396
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Bidstrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 19:46
Det ser godt ud Thumbs Up især de fine møller Wink

Skal bilerne køre hele tiden - hvis - kan systemet overhoved holde til det?
Henning Bidstrup

Vindmøller - skal de ikke lave strøm ell. ?????? - jeg tror jeg har et problem

Til top
Kenneth.N Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 22-Juli-2009
Region: Lolland-Falster
Point: 2224
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 01:15
Projektet lyder rigtigt spændende, og modellen ser rigtigt godt ud Smile

PS: Kunne være najs at få fingre i en af de el-biler. De ser ud til at kunne lave nogle heftige håndbremsevendinger ! WinkTongue
Kenneth Nielsen
Til top
Jesper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Point: 2419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 02:47
Det ser rigtig godt ud drenge.
Til top
Kim.Hansen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 30-December-2005
Region: Bornholm
Point: 700
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 04:25
Herligt at se mit nærområde gengivet i LEGO Thumbs Up

Og godt klaret med alt el-halløjet Smile
"By the POWER of LEGO!"
Til top
S.Skjødt-Ladefoged Se drop down
Dæk
Dæk
LUGBULK General

Medlem siden: 07-Marts-2011
Sted: DK
Region: Østjylland
Point: 16005
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.Skjødt-Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 04:29
Det se super godt ud Thumbs Up men Bornholm er lidt langt væk for at se det liveDisapprove
Søren Skjødt-Ladefoged.

LUGBULK General
Til top
S.Hemmingsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 28-Marts-2006
Point: 917
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.Hemmingsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 05:04
Det er dælme godt lavet Clap

Én opstilling siger mere end 1.000 ord - meget illustrativt Smile
Til top
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 05:51
Citat: C.Behrens C.Behrens skrev:

Det går i al sin enkelhed ud på at gøre Bornholm selv forsynende med energi vha. vindmøller, solceller, elbiler og et Biobrændsels anlæg. I husene vises alt det som bruger strøm, samt opladning af elbilerne.

Modellen giver en glimrende mini gengivelse af det virkelige projekt. Her er det officielle billede:

Den 17-18 aug kommer energi ministeren med følge over for at åbne projektet, som er enestående i verden. Projektet skulle eftersigende have fået et par mia. i tilskud fra EU, så Bornholmerne skal nok regne med at få en invasion fra alle mulige lande, som kommer for at se nærmere på projektet når det engang er indkørt.

Et par milliarder...???!!!
Her er hvad der står om det i projektet:
Energinet.dk har netop ansøgt EU om 112 millioner kroner til gennemførelse af projektet.

En stor tak til Henning B. som lavede Vestas klistermærkerne til mig. Clap
Er det bevidst at Vestas skal ind i modellen...?  De er ikke med i projektet! Så måske skulle du have brugt SIEMENS mærker istedet...

Partnerne i projektet er:
Sintef Energi, Norge.
Østkraft Holding, Danmark
DTU, Danmark
Siemens, Tyskland
IBM, Schweiz
EnCT, Tyskland
Elia System operatør (Belgisk TSO)
Labein, Spanien
AIT, Østrid
ECN, Holland
Eandis cybe, Belgien
Talinna Tehnikaülikool, Estland
Ores, Belgien.
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 06:42
Citat: Svend.Erik.Saksun Svend.Erik.Saksun skrev:

Modellen giver en glimrende mini gengivelse af det virkelige projekt. Her er det officielle billede:
Fin tegning, den har jeg ikke engang set.

Et par milliarder...???!!!
Her er hvad der står om det i projektet:
Energinet.dk har netop ansøgt EU om 112 millioner kroner til gennemførelse af projektet.

Det var bare hvad jeg havde hørt, men hvad betyder et par kroner fra eller til Tongue

En stor tak til Henning B. som lavede Vestas klistermærkerne til mig. Clap
Er det bevidst at Vestas skal ind i modellen...?  De er ikke med i projektet! Så måske skulle du have brugt SIEMENS mærker istedet...

Partnerne i projektet er:
Sintef Energi, Norge.
Østkraft Holding, Danmark
DTU, Danmark
Siemens, Tyskland
IBM, Schweiz
EnCT, Tyskland
Elia System operatør (Belgisk TSO)
Labein, Spanien
AIT, Østrid
ECN, Holland
Eandis cybe, Belgien
Talinna Tehnikaülikool, Estland
Ores, Belgien.

Det er lidt bevist manipulation fra min side... Det er rigtigt at Siemens er medsponsor på projektet, men det er mere i form af elektronikken der skal styre det hele. De møller som Østkraft har på Bornholm pt er fra Vestas. Jeg kunne selvfølgelig lave den ene mølle der ikke kører, -fordi der er service eftersyn på den, om til en Siemens mølle...LOL   Det ville da være lidt dansk sort humor..

Jeg kan ikke tage det med til Skærbæk, da det skal stilles op på NaturBornholm i mellemtiden.
Hvis nogen skulle have lyst til at se det, kan det fra i aften og frem til på næste onsdag ses hos Energinet i Eritsø i Fredericia.
Til top
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 06:47
Godt ord igen - det var kun fordi jeg ikke kunne genkende dine oplysninger...

Redigeret af Svend.Erik.Saksun - 03-August-2011 kl. 06:49
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 06:59
Citat: H.Bidstrup H.Bidstrup skrev:

Det ser godt ud Thumbs Up især de fine møller Wink

Skal bilerne køre hele tiden - hvis - kan systemet overhoved holde til det?

Vi har fået lavet et fint "LEGO" bord til det, hvorpå der bliver monteret 4 små røde knapper, som man kender det fra de små LEGO montre.
Nå der bliver trykket på disse knapper, aktiverer det en timer, som kører i ca 4 min. Lyset i husene, møllerne og elbilerne bliver aktive.
På elbilerne er der sat endnu en timer, som sørger for de små pauser i enderne.
Så jov, jeg tror godt at det kan holde til det, hvis ikke, har vi sørget for ekstra tog motorer, ekstra mølle motor, og ekstra strøm forsyning som bliver med leveret.

Jeg har testet det i flere timer uden at el bilerne har hoppet af magnet. Det voldte nemlig lidt problemer til at starte med, men en fin justering af afstanden mellem magneterne gav pote.
Magneten på bilerne er sat præcis over midten af for akslen, lidt forskudt til en side, for at den bedre drejer.  Forhjulene er disse : http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=41865 som er af hård plast, og derfor ikke yder ret stor modstand i det den vender. Bilerne ser ikke engang ud til at ridse vej pladerne med disse hårde hjul.

Jeg har over vejet at lave en politi forfølgelses jagt med 2 biler og med blå blink på taget til LW. Disse skulle i så fald ligge og køre rundt om en blok eller ligende. Synes at det kunne være en sjov og lidt ny måde at skabe mere bevægelse i layoutet på.

Redigeret af C.Behrens - 03-August-2011 kl. 07:05
Til top
Kim.Andersen Se drop down
Panel
Panel

Region: Himmerland
Point: 1432
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 09:50
Det ser rigtig godt ud.
Dog syntes jeg at vingerne kører lige lovlig stærkt - men det blæser jo også en del i Danmark.
Hvad er det for nogle magnetter, som i har brugt?
Kim Andersen
"Hvis plan A ikke virker, så husk, at alfabetet har 28 bogstaver."
Til top
H.Bidstrup Se drop down
Panel
Panel

Region: Vestjylland
Point: 1396
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Bidstrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 16:16
Citat: Kim.Andersen Kim.Andersen skrev:

Dog syntes jeg at vingerne kører lige lovlig stærkt - men det blæser jo også en del i Danmark.

Det har du ret i Kim - man plejer godt nok at kunne se vingerne på de møller jeg kommer forbi dagligt. Big smile

Kan I ikke justere hastigheden, så det ser lidt mere naturlig ud??????
Henning Bidstrup

Vindmøller - skal de ikke lave strøm ell. ?????? - jeg tror jeg har et problem

Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 16:43
Citat: H.Bidstrup H.Bidstrup skrev:

Citat: Kim.Andersen Kim.Andersen skrev:

Det har du ret i Kim - man plejer godt nok at kunne se vingerne på de møller jeg kommer forbi dagligt. Big smile

Kan I ikke justere hastigheden, så det ser lidt mere naturlig ud??????
Nej, det var ikke helt så let. Vi har benyttet de 9v motorer der var lige før power funktions.
De er sat til en tog transformer der står på det laveste.
Vi har forsøgt at sætte en modstand ind også, men så er der ikke nok kraft til at sætte møllerne i sving, så vi valgte at lade dem køre lidt hurtigere, så vi var sikre på at de kørte.
Til top
Carsten.Svendsen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 19-November-2010
Sted: Danmark
Point: 748
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Svendsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 16:45
Hvad med en anden gearing? Der er jo ingen der kan se ind i møllehuset alligevel
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 16:54
Citat: Carsten.Svendsen Carsten.Svendsen skrev:

Hvad med en anden gearing? Der er jo ingen der kan se ind i møllehuset alligevel

Der var ikke plads nok. Jeg har rodet med forskellige muligheder en hel dag. Overvejede også motoren under møllen, og lade en lang teknik aksel gå igennem møllen med gearing på. -Men igen af hensyn til drift sikkerheden, valgte vi de gamle motorer direkte, da de er forholdsvis lavt gearet.
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Marts-2006
Region: Hovedstadsområdet
Point: 3910
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 18:31
Ville være dejligt med lidt nærbilleder af teknikken med magneterne for os der ikke har været tæt på forbillederne.
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2011 kl. 12:38
Citat: Jørgen.Pedersen Jørgen.Pedersen skrev:

Ville være dejligt med lidt nærbilleder af teknikken med magneterne for os der ikke har været tæt på forbillederne.

Det skal jeg nok lave når vi flytter det i næste uge.
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.125 sekunder.