![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Case IH AxialFlow 9120 |
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14-April-2011 kl. 10:51 |
||
Efter en veloverstået Klodsfest er jeg og min mejetærsker kommet helskindet hjem. Jeg har fået taget et par billeder, og en film vil senere være på sin plads.
![]() Til at starte med, vil jeg som jeg plejer, undskylde kvaliteten på mit lille digital kamera. ![]() ![]() ![]() Modellen er 100% fjernstyrret fra 4 PF remotes. Jeg har også en NXT bygget som et joystick, men programeringen drillede lidt - det er derfor lidt jeg kan arbejde på til næste gang. ![]() Som der kan ses i tråden Sneakpeak før KF indeholder modellen 11 motorer. 1x M for hæv/sænk af skaærebord 1x M for rotation af vingerne 1x M for Pneumatik kompresser 1x M for styring af baghjulene 1x M for den fiktive motor + kædetrækket (driver intet - kun for syns skyld) 4x M for Pneumatisk auto-ventiler 2x XL for fremdrift (én til hvert bælte) .. derudover indeholder den: 5x PF LED sæt 4x IR Modtagere 1x genoipladelig batteriboks 2x alm. batteriboks (som kontravægt) 6x vægtklodser til kontravægt. 3 meter forlængerledning Skærebordet er med en "Easy-kobling" og kan meget nemt afmonteres og placeres på den dertilhørende skærebordsvogn. ![]() Den kørte så meget rundt til klodsfest, at bælterne er begyndt at pive, så man kan da ikke sige, at den ikke er testet. ![]() Jeg ville også finde noget at bruge de nye mini LA'er til, så den blev lagt ind i styringen, hvor den fungere ganske fint. ![]() Modellen er Pjaltenborg's hidil største anskaffelse, og der var begejstring da de fredag den 8. april fik overrakt nøglerne i Vejle. ![]() Alt i alt skal hjulakslerne bære på 4,5kg inkl. skærebord - men efter et tip fra Gårdmand Thomsen, med dobbelt holdepunkter ved bælterne, undgår jeg at akslerne buer alt for meget. Jeg er allerede igang med mit næste projekt, som også vil have otte fjernstyrede funktioner. I får ikke at vide hvad det er, men et tip er at det er en maskine jeg har set på en byggeplads, hvor Mortensen Byg bruger 2 af dem. En MEGET anvendeligt multi maskine. ![]() Flere billeder vil kunne ses her når engang Brickshelf vil godkende dem. ![]() Og et billede af originalen uden skærebord er her. Til sidst er der lige et billede, til dem der ønsker at se lidt af "indmaden" - dog er dette billede taget inden modellen er færdiggjort, så der hænger ikke diverse løse ledninger eller pneumatikslanger - alt lagt nogenlunde i orden inde i maskinens hjerte. ![]() ![]() Redigeret af Martin.Nygaard - 14-April-2011 kl. 16:30 |
|||
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
|||
![]() |
|||
Lasse.Vestergård ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2010 Sted: Danmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 3479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Super flot
![]() Det var sjovt at se den køre rundt til Klodsfest.
|
|||
![]() |
|||
Allan.Clausen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 26-Maj-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 349 |
||
Hej Martin
Den ser super sej ud, med masser af cool funktioner.
Ked af at jeg ikke havde mulighed for at komme at se den ved selvsyn.
Spændende som du har udnyttet PF motoren til at styre Pneumatic funktioner. På eurobrick har jeg set en som byggede en mobilkran, som gjorde lidt på samme måde som dig, dog på en lidt enklere måde. Skal prøve at finde linket, som evt inspiration.
Der ligger et gods, Krenkerup, ved Sakskøbing på Lolland som har tre af slagsen, alle med bælter, og som jeg husker dem, så syntes jeg bælterne virkede større i omfang. Bare en idé.
Og hvad er det mit øje skuer??? Knopper
![]() ![]() Håber jeg en dag kan studere den nærmere ved selvsyn :-)
|
|||
Allan Clausen
|
|||
![]() |
|||
Morten.Dalermoen ![]() Panel ![]() Medlem siden: 30-Juli-2010 Sted: Norge Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1658 |
||
![]() ![]() |
|||
Morten Dalermoen
|
|||
![]() |
|||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
||
![]()
![]()
Jeps, jeg ved godt er min sagtens kan forsimples - men når nu det alligevel gjaldt om at få vægt bag forakslerne, virkede det lidt dumt at spare. Samtidig med at jeg ikke tror at motoren har godt af at stå stille, mens den prøver på at køre, som den gør i de fleste med slagsen, som er simplere. men i mit kommende projekt, skulle den gerne så noget enklere ud. Nu får vi at se. ![]() Jeg rent er bestemt med at medbringe den til Særbæk, så du har mulighed for at se den der, hvis du kommer. ![]() Redigeret af Martin.Nygaard - 15-April-2011 kl. 02:13 |
|||
|
|||
![]() |
|||
||
![]()
Redigeret af Martin.Nygaard - 15-April-2011 kl. 01:58 |
|||
|
|||
![]() |
|||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
||
Spændende at se Case'en fiks&færdig, Martin
![]() En 9120'er er jo en ordentlig fætter, så skalamæssigt ser den ud til at matche Technic traktorerne godt.
Ved sammenligning med ERTL's model, så ser proportionerne på Martins model (og på bælterne) ud til at passe så nogenlunde
![]() (Edit: Ifølge Wikipedia ser det ud som om, at det er samme bæltedrev som på Case STX'ene).
![]() Jeg tænkte på, om batteriboksene er anbragt så langt bagud som muligt ?
Så kunne du evt. spare de 6 kontravægte ?. Redigeret af Carsten.Thomsen - 15-April-2011 kl. 06:23 |
|||
![]() |
|||
||
Jeg har både de to batteribokse og kontravægtsklodserne så langt bagud som muligt.
![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
Allan.Clausen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 26-Maj-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 349 |
||
@Martin: Satser stadig på Skærbæk, er vel godt over halvvejs med projektet, men der skal gøres nogle pæne indkøb på bricklink inden den er helt færdig. Lyder voldsomt at du skal have så meget kontravægt, skærebordet ser ellers ikke så tungt ud.
Og jeg kan godt følge dig i at skåne motorene, med overbelastningskoblinger. Har selv tænkt meget på at man skulle skrive nogle elektromagnetiske pneumaticventiler på ønskelisten hos TLG så man kunne udnytte fjernbetjeningen bedre til de luftige funktioner.
@Gårdmand Thomsen: Kan godt se at Martin har ramt proprtionerne meget godt, og ja bælterne passer også meget godt, sammenlignet med Ertl modellen. Men på det frontale billede, så den bare meget høj ud, men det er nok bare vinklen som snyder. Skal jo lige se den IRL først
![]() Min hukommelse, om de tre maskiner på Lolland, blev jo nok påvirket af at jeg også var på job, igang med at tærske frøgræsforsøg for landboforeningen, med den fænomenale 10 fods Dronningborg 3000.
![]() |
|||
Allan Clausen
|
|||
![]() |
|||
||
Så er der kommet en YouTube video - dog har jeg indset efter jeg publicerede den, at man knap ser den køre, men dog lidt.
![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
Carsten.Svendsen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 19-November-2010 Sted: Danmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 748 |
||
Hold da op! Jeg er helt målløs. Godt nok vidste jeg den var stor og detaljeret, men nu hvor jeg har set videoen har jeg ikke noget ord at sætte på den.
Det tror jeg ikke engang jeg kunne lave... Eller måske kunne jeg godt, men det ville i hvert fald tage dobbelt så lang tid som du har brugt på det.
og så lidt off topic: Man skulle jo næsten tro du var medie-designer eller sådan noget, med den fine musik og nærmest "professionelle" video-optagelse. Det kunne man måske lære noget af
![]() |
|||
![]() |
|||
||
Tusind tak for de rosende ord.
![]() - og nej, den her video er dårligt optaget. Jeg lavede en lille vogn af technic, drevet af en m-motor, for at få den glidende bevægelse af kameraet - men, motoren røster i det. ![]() ![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
ClausPedersen ![]() Liftarm ![]() Medlem siden: 09-Marts-2009 Sted: Denmark Region: Vestjylland Status: Offline Point: 2070 |
||
Hej Martin. Prøv at lave en ny video igen imorgen og udenfor inden solen bliver for skarp. Kameraet kan du sætte på en togvogn trukket af et tog - det burde fjerne nogle af rystelserne. Skinnerne lægger du på et lige brædt. Desuden større afstand fra kamera til mejetærsker, så man kan se hele maskinen i bevægelse + nærbilleder + billeder af mejetærskeren, når den kører. Så tror jeg du får en bedre film - det fortjener din flotte mejetærsker.
|
|||
Claus Pedersen
"Klodset" - jeg fatter ikke en brik? |
|||
![]() |
|||
||
Først, så har jeg ikke én skinne (udover mit modeltog)
ellers var det en da nogle gode idéer - det gik lidt galt til sidst, hvor jeg mangler et klipå af det hele. rendte tør for strøm, og fik ikke taget flere før jeg havde lavet filmen. ![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
||
Jeg syntes det er en fin film, for jeg har også forsøgt mig, og det er ikke bare så ligetil. Men nogle udemærket forslag fra Claus.
Vi må bare vente til du har fået opladet kameraet igen, og købt et Lego tog, så vi kan se den suse noget mere rundt.
![]() |
|||
Allan Clausen
|
|||
![]() |
|||
||
Nu kan der også læses en lidt mere omfattende blog om Case'en på min nye hjemmeside: Agritech.pjaltenborg.com
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
||
Og nu med egen hjemmeside - fint-flot!
![]() Pjaltenborg AgriTech må siges at være en moderne virksomhed, der er helt fremme i træskoene
![]() Din Case mejetærsker faldt også i god (landbrugs-)jord hos vores med-AFOT's på EuroBricks.
|
|||
![]() |
|||
||
Jeg var nede ved S.D. Kjærsgaard og fik taget nogle billeder af den sammen med sin storesøster
![]() BrickShelf Redigeret af Martin.Nygaard - 26-Juni-2011 kl. 11:45 |
|||
|
|||
![]() |
|||
||
Din Technic-udgave må siges at have en lidt mere håndterlig størrelse - især til indendørs (land-)brug.
Anyways, som David Luders spurgte om på Eurobricks så kunne vi da godt lide at vide, om Kjærsgaard-gutterne i Vrå mon bestilte en Technic-udgave af vidunderet ?
![]() |
|||
![]() |
|||
||
Nej det gjorde de dog ikke (fik en kasket til udstilling
![]() ![]() Redigeret af Martin.Nygaard - 15-September-2011 kl. 14:58 |
|||
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |