Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Volvo BM 700 Tandem-traktor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Volvo BM 700 Tandem-traktor

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Volvo BM 700 Tandem-traktor
    Sendt: 19-Januar-2008 kl. 14:25

Inspireret af en flot og spændende bog (på dansk!) om Bolinder-, Munktell- og Volvo-traktorer, kastede jeg mig over - efter bedste evne - at lave en Technic-model af en af de Volvo tandem-traktorer, der var vist i bogen.

Maskinfabrikken A/S H. Hein & Sønners Efterfølgere i Randers byggede nogle tandemtraktorer til bl.a. Frijsenborg Gods - den sidste så sent som i 1978.

Det er denne type traktor, jeg har prøvet at lave en model af - den var sammensat af to Volvo BM 700 Turbo, med sammenlagt 180 HK.

Firehjulstrukne traktorer var meget dyre dengang, så på denne måde fik man en 4WD traktor med mange HK til billig penge - og mulighed for at afskrive på to traktorer, selvom de var bygget sammen til én.

Fordelen ved tandemtraktorerne var en ideel vægtfordeling og at de to traktorer kunne trække hvad der svarer til 2½-3 traktorer.

Denne synergieffekt kaldte Volvo selv for 1 + 1 = 2½, idet Volvo også selv byggede tandemtraktorer. Men Hein & Sønners udgave var vistnok billigere (og bedre).

Forreste traktors hydraliksystem blev brugt til styretøjets to store hydraulikcylindre og til styring af gear og kobling (som var synkroniseret med den bageste traktors gear og kobling vha. hydraulikcylindre mm.), og den bageste traktors hydraulik blev brugt til liften og til olieforsyningen til redskaberne.

Forreste traktors omdrejningstal var ca. 5% højere end den bageste, sådan at traktoren ikke "knækkede sammen", når den bageste "skubbede på", men i stedet hele tiden blev "rettet ud", fordi den forreste traktor hele tiden trak lidt mere end den bageste.

Tandemtraktorerne blev især brugt til pløjning med nogle store bugserede dybdeplove - og udenfor pløjesæsonen kunne nogle af modellerne bygges tilbage til to almindelige traktorer igen.

En ulempe ved en så lang traktor var (ganske naturligt) udsynet fremad ude i trafikken, især ved udkørsel fra en sidevej.

Jeg har prøvet at bygge to små almindelige 2WD traktorer sammen på lignende vis, sådan at også de kan "bygges tilbage" til to almindelige traktorer igen.

Chassis'ets opbygning minder lidt om Massey Ferguson'ens chassis, mens resten nok minder mere om min nye Bukh Jupiter, der her ses med en lille vandtankvogn.

Som på forbilledet er alle de nødvendige ekstra dele gule, og de kan let tages af igen.

De to "halve" traktorer er tilstræbt at være så ens som muligt - dog er den forreste en "discount-udgave" uden kraftudtag, lift og førerhus.

Skorstenen på den forreste er desuden en klods-"attrap", mens skorstenen på den bageste udgøres af pneumatic-pumpen.

Opbygningen er ganske robust og kan som mit andet hjemmelavede "isenkram" holde til nærmest at blive kastet rundt med.

Ved hjælp af 1 x 2 gummi-"liftarms" ("Kødben") kan tandemtraktoren tilmed flexe, når den kommer ud i ujævnt terræn (som vist på billedet nedenunder).

Der mangler endnu decals, for at de kan blive til "rigtige" Volvo'er - men de kommer forhåbentlig på i den nærmeste fremtid.

Ligesom på min Claas Xerion og Massey Ferguson 675 har der været brug for en 3x5 zig-zag liftarm - her til at stabilisere agterenden med på begge traktor-"halvdele".

Håber at LEGO vil lave noget lignende engang - eller en Bionicle-dimsedut, som kan saves til.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev ialt 990 gram.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Kenneth.Oksen Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 15-Oktober-2007
Point: 85
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.Oksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Januar-2008 kl. 14:50
meget meget flot carsten. du bliver ved med at imponere mig med dine traktorer.
Til top
Kim.Andersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Himmerland
Point: 1431
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Januar-2008 kl. 15:00

Ej, det er lidt sjovt. Jeg havde lige set dette billede, og læst artikel om tandem traktore i et dansk traktor blad. Og tænkte at denne model ville være fed at lave i LEGO.

Så jeg kan ikke udelukke at der kommer en udgave fra mig om nogle år...

Flot Hr. Thomsen..

Kim Andersen
"Hvis plan A ikke virker, så husk, at alfabetet har 28 bogstaver."
Til top
Dan.Olsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 03-Januar-2008
Point: 766
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dan.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Januar-2008 kl. 15:26
Det må jeg nok sige Carsten !

Rigtig flot model .
Dan Olsen   I reject your reality and substitute my own "Adam Savage. Mythbusters"
Til top
Ina.Nilsson Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Januar-2006
Region: Trekantsområdet
Point: 2777
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ina.Nilsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Januar-2008 kl. 15:51
Flot...Den ligner i hvert fald originalen godt... 
Ina Hjorth Nilsson

Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Januar-2008 kl. 16:27

endnu en flot traktor fra dig Carsten

ligner originalen godt.

Mads Møller Pedersen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Januar-2008 kl. 16:55

Flot model, Carsten...

Men det er da godt nok et misfoster, du har valgt at kopiere... Adr, hvor er originalen grim!!!

René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Januar-2008 kl. 18:01

Tak for roserne

Der bliver måske rettet enkelte ting med tiden.

Jeg lægger flere billeder ud, når "dyret" har fået Volvo-decals på.

Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Men det er da godt nok et misfoster, du har valgt at kopiere... Adr, hvor er originalen grim!!!  

Tja, den menneskelige opfindsomhed er stor. Eftersom at 4WD traktorer var for dyre og denne kunne laves til billig penge, så måtte æstetikken vel komme i anden række.

Egentlig svarer den mere til knækstyrede traktorer som f.eks. Massey Ferguson 1200/1500/1800/4900 m.fl., frem for en mere gængs 4WD traktor.

Apropos Massey Ferguson 1200/1500/1800/4900 m.fl., så er der netop sådan én på vej inden længe - den mangler kun trykluftslanger og decals.

Den er med Twin-dæk (Power Puller hjul) - og knækstyringen er bygget op omkring en Bionicle-dimsedut, der er savet lidt i - det gør vel ikke så meget, når det er Bionicle, vel ?. Vel ?.

(Edit: Min MF 4900 kan ses her).

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 17:09

Her i sommerferien har min Volvo BM 700 tandemtraktor fået behørig mærkning, så den kunne blive til en "rigtig" Volvo traktor.

Fronten måtte bygges lidt om, for at de sorte Volvo BM mærkater kunne sættes på. De sidder på nogle gamle ridsede røde 1x8 tiles, som derved har fået "nyt liv".

Ved samme lejlighed "arvede" tandemtraktoren de rødmalede hjul fra min 4WD Systemtraktor, som nu er død&borte, og taget blev forsynet med et Dieselund Maskinstation tagskilt.

Så nu er tandemtraktoren endelig helt klar til at blive indsat i driften ved Dieselund Maskinstation.

Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 17:59

det gjorde den bestemt ikke grimmere, tværtimod 

Mads Møller Pedersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-December-2008 kl. 13:10

Agromek 2008 den 25. - 29. november 2008 (som blev omtalt i denne tråd) havde et finansieringsselskab lånt Carsten Balle's top-gejlede tandemtraktor:

Den er sammensat af to stk. Bolinder-Munktell 350 "Boxer" efter samme princip (og af samme firma) som de to Volvo BM 700 Turbo, jeg har forsøgt at bygge en model af.

(Efter sammenlægningen med Volvo "overlevede" Bolinder-Munktell navnet i form af bogstaverne BM).

På udstillingen skulle traktoren tjene som blikfang for finansieringsselskabet - og som "hovedperson" i en quiz, hvor man skulle gætte hvad "dyret" vejer.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.