Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - 4WD kollega til #8284 Technic Traktor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4WD kollega til #8284 Technic Traktor

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 4WD kollega til #8284 Technic Traktor
    Sendt: 03-Oktober-2006 kl. 18:50

Det er endnu ikke lykkes for mig mig at få fingrene i en (helst flere) #8284 Technic traktorer (som omtalt i denne tråd).

(Edit: Nu har jeg fået fat i et par stykker, men er stadig interesseret i flere).

Imens har jeg strikket en 4WD "kollega" til #8284 sammen. Designet har længe rumsteret rundt oveni hovedet, og nu skulle det prøves af.

Den har været færdig i et par uger, og jeg ville egentlig gerne have vist den sammen med #8284 - men nu kunne jeg ikke vente længere!

Det eneste, der manglede af input til designprocessen var hvordan redskabsophænget bagpå #8284 var lavet, sådan at den kunne bruge samme redskaber som denne. Og så måtte jeg jo lure i #8284's byggevejledning på LEGO.com, for at få den nødvendige info.

Men nu er "vidunderet" (endelig) færdig, og billederne af den kan ses på BS, når de engang er blevet godkendt  .

Forbilledet er blandt andet Fendt Xylon systemtraktor, og mon ikke at modellen matcher lidt i grimhed (?).

Designet er studless - simpelt og meget holdbart. Traktoren kan nærmest kastes rundt med - det eneste, der falder af er antennen, da den kun sidder fast ved "knop-kraft".

Redskabsophænget er pneumatisk. Her løfter cylindrene ikke, men bevæger blot nogle liftarms, som bærer vægten, og dette giver via vægtstangsprincippet en stor løftekapacitet.

Her bliver det nok ikke noget problem at løfte den otte- eller ti-radede vendeplov, som er "på bedding".

Endvidere er der trykluftudtag bagtil, til at forsyne f.eks. en tipvogn med trykluft. Ventilen, der styrer dette, sidder til højre for førersædet.

Kraftudtaget (PTO'en) agterude overholder også #8284's standard, og det kan kobles til og fra, hvilket aktiveres med det røde håndtag til venstre for førersædet.

Her sidder også den ventil, der styrer redskabsophænget.

Foran sidder en studless Technic-drejeskive - her kan også monteres f.eks. en pneumatisk frontlæsser i stedet for drejeskiven.

På drejeskiven kan monteres en pneumatisk læssearm, som også er "på bedding". Læssearmen er til f.eks. træ eller også kan den udstyres med skovle. Læssearmen styres via de fire forreste pneumatik-ventiler - to på hver side af rattet. Her kunne forbilledet for læssearmen passende være den som sidder på Fendt Xylon'en på dette billede.

Midt under køretøjet sidder en V6-motor, der er firhjulstræk, og som det kan ses på dette billede, er der plads til fuldt styreudslag samtidigt med at traktoren evt. skulle komme ud i lidt ujævnt terræn. Styretøjet styres via rotorblinket på taget.

Der er ialt tre differentialer, hvor centerdifferentialets største tandhjul er forbundet med motoren, mens dets mindste tandhjul driver kraftudtaget via en kobling (som er med syncro-ring).

Alle modellens grå dele (undtagen syncro-ringen og de fire forreste ventiler) er nygrå/bley.

Well, så mangler kun at få fingrene i et antal #8284 Technic traktorer (som omtalt i denne tråd), og at bygge alverdens redskaber og matchende agrikulturelle køretøjer (som omtalt i denne tråd og denne tråd).

Så hvis nogen vil bytte med en ISD'er m.m. .

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-December-2006 kl. 18:01

Så er der nye billeder af 4WD-traktoren (når de engang er godkendt).

Slangeføringen er forenklet og gjort mere diskret.

Bagakslen er hævet 1 knop/liftarms-afstand, så den kunne rykkes 1 knop/liftarms-afstand frem - og så højden på redskabsophænget blev den samme som på #8284.

Som det kan ses er redskabsophænget magen til det på #8284, sådan at f.eks. høriven fra #8284 også passer til 4WD-traktoren.

Omdrejningsretningen på PTO'et og også omdrejningstallet svarer til #8284 (når der ses bort fra at #8284 har større baghjul).

Her ses 4WD system traktoren sammen med min modificerede #8284.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Juli-2007 kl. 03:57

Så er der nye billeder af systemtraktoren, som nu er kommet i Fendt-forklædning.

Dvs. Fendt-farver, hvor LEGO's Dark Turquoise nok er det nærmeste man kommer Fendt-grøn - og dertil røde fælge. Og det er nogle Light Bluish Gray fælge, der har fået en gang Roco/MOLAK RAL3000 maling ude på gårdspladsen på en af sommerens foreløbigt alt for få tørvejrsdage.

Modellen har nu fået lygter, nummerplader, Fendt-mærkning, samt nye bagskærme, og placeringen af "skorstenen" (trykluftpumpen) er lidt mere á la forbilledet.

Taget er desuden ændret, så det ser mere Fendt Xylon-agtigt ud.

Dog er jeg endnu ikke helt tilfreds med modellen, så det ender nok med at jeg på et tidspunkt bygger en anden traktor, som gerne skulle ligne en Fendt Xylon lidt bedre.

(I mellemtiden er endnu en Fendt-traktor undervejs, en Fendt Favorit 515C, som afventer flere dele fra BrickLink).

Og husk, som de tyske Fendt-fans siger, at: Wer Fendt fährt führt!

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 18:13

Citat: Carsten.Liftarm Carsten.Liftarm skrev:

Dog er jeg endnu ikke helt tilfreds med modellen, så det ender nok med at jeg på et tidspunkt bygger en anden traktor, som gerne skulle ligne en Fendt Xylon lidt bedre.

Og det projekt er nu så vidt fremskredet, at modellens efterfølger snart er klar. Og den ligner sørme en Fendt Xylon!

Så derfor står denne model snart overfor at blive slagtet.

Den var min første traktor-MOC - men der er løbet meget vand i åen siden, så nu er den ikke "god nok" længere.

Nogen der vil købe den ?. Ellers ender delene i sortimentskasserne igen, så de kan blive til nye traktorer igen.

Modellen sælges uden trykluftdelene, uden hjul og uden nummerplader - og for højeste antagelige bud.

Kommer der ingen antagelige bud forbeholder jeg mig ret til at beholde den som "slagtekvæg"

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 05:42

Så er min første traktor-MOC, 4WD systemtraktoren, død&borte efter knapt to års "levetid".

Men inden "slagtningen" igår eftermiddags tog jeg et par billeder af den, hvor den ses med den læssearm, som har været færdigbygget ligeså længe som selve traktoren - men hvor jeg aldrig fik slangerne tilsluttet traktorens trykluft.

Forbilledet ses her i en "skov-version" med læssearm.

Der er en ny traktor-MOC på vej (den er allerede bygget færdig), som ligner en Fendt Xylon noget bedre. Der mangler kun at enkelte dimsedutter bliver malet i den rigtige farve (Dark Turquoise).

Og på et tidspunkt vil jeg også bygge en egentlig skovningsmaskine, men det bliver sandsynligvis en Timberjack.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.100 sekunder.