Print side | Close Window

Bricklink eller?

Udskrevet fra: Byggepladen
Kategori: Åbent område - alle(!) kan læse med her
Forum navn: Spørg foreningens medlemmer
Forum beskrivelse: Åbent forum. Gæster uden for foreningen kan her stille spørgsmål eller komme med kommentarer til Byggepladens medlemmer. Vi hjælper gerne, hvor vi kan; men vi kan ikke løse alt :-)
Web-adresse: https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38535
Udskrevet den: 20-Februar-2024 kl. 22:36
Version: Web Wiz Forums 12.04 - http://www.webwizforums.com

Emne: Bricklink eller?
Indlæg fra: Guests
Emne: Bricklink eller?
Posteringsdato: 23-Oktober-2023 kl. 14:06
Hej alle "LEGO nørder" Tongue

Jeg har selv været LEGO nørd og medlem af Byggepladens fantastiske fællesskab indtil interessen svandt for vel omkring ti år siden, og lige siden har jeg bare opmagasineret min samling af LEGO, men har nu endelig fået taget mig sammen til at sælge det hele.

De mange løse klodser, vil jeg bare sælge til kilopris på dba.dk, Facebook el.lign., men jeg er i tvivl om, hvordan jeg nemmest og smartest sælger de 2-300 sæt (min. 150 er uåbnede), merchandise og byggevejledninger jeg har liggende.

Desværre ser det ud til, at være en ret tidskrævende opgave at få en nogenlunde fair pris. Sættene er primært City, Train og Creator (især de modulære bygninger) fra ca. 2003-2013, og nogle enkelte af dem ser ud til at være relativt værdifulde. Min første indskydelse er at få ændret min gamle "køberprofil" på BrickLink til en sælgerprofil, og afsætte alle sættene ad den vej. Men det afstedkommer en del tvivl og spørgsmål, da jeg synes sælgerdelen på BrickLink er relativ svær at overskue:

1. Er BrickLink det rette sted, eller bruger man i dag Facebook/andre platforme?
  2. BrickLink skal bla. have mit skatte-ID (TIN-nummer) - er der da risiko for, at salg af min LEGO-samling anses som skatte-/momspligtig?
  3. Er der særlige fælder/opmærksomhedspunkter ved at sælge på BrickLink - fx useriøse sælgere, svindlere, betalingsmetoder el.lign., hvor jeg som sælger kan risikere at blive snydt?
  4. Hvad er omkostningerne for mig som sælger på BrickLink - det lader til, at der skal svares et fee til BrickLink og Paypal, men jeg synes det er lidt tricky at få overblik?

Jeg håber der er en venlig sjæl eller to, der vil forbarme sig og hjælpe med mine spørgsmål og meget gerne input/gode råd Smile

Mange klodsede hilsner

Heine

Svar:
Indlæg fra: Jakob.Hestbæk
Posteringsdato: 23-Oktober-2023 kl. 15:49
1. Personligt vill jeg sælge på bricklink. Det koster ganse vist nogen % men kundegrundlaget er større end vel nok enhver FB-gruppe.
2. Da jeg var sælger på Bl var den slags ikke nødvendigt, men det var også før LEGO købte BrickLink. TIN-nummer? Hvad er det?
3. Jeg tror ikke det er anderledes end alle andre steder. Du har dog køberens rating at forholde dig til.
4. Da jeg var sælger tog BL 6% af omsætningen, jeg nåede sjældent op på en omsætning, der reducerede afgiften. Paypal ca. 5% både når du modtager og overfører til egen bankkonto.

Du kan altid starte med at lave en liste med dine sæt og sætte dem til salg her.

Indlæg fra: Palle.Haulrich
Posteringsdato: 23-Oktober-2023 kl. 16:25
Og en liste over merchandise Thumbs Up

-------------
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24

Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 23-Oktober-2023 kl. 17:09
2.
Salg af en privat LEGO-samling er hverken momspligtigt eller skattepligtigt.
Kun hvis du gentagende køber og sælger LEGO-samlinger med profit for øje.

4. 
Jeg kender ikke den eksakte procentdel Bricklink og PayPal kræver i fees i dag, men mon ikke de hver ligger omkring 5-7,5% af det samlede beløb. 
Hold dig langt væk fra PayPals ublu valutaveksling, og lad banken om det Wink

-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader

Indlæg fra: Anders.F.Porse
Posteringsdato: 23-Oktober-2023 kl. 18:50
Ja lav en liste med dine ting også prøv at sælge dem her 

-------------
Anders F. Porse

Posteringsdato: 23-Oktober-2023 kl. 20:11
Jeg er ved at lave liste over alle MISB-sæt, og vil få taget fotos af brugte sæt, merchandise osv., hvorefter jeg vender retur her på siden. Det kunne være rart at få solgt det til jer - også rigtig gerne samlet, hvis det er realistisk muligt.

Jeg vender retur, når jeg kommer så langt. Men indtil videre en kæmpe tak for jeres svar og indspark, som alle er meget værdsat Smile

De bedste hilsner

Heine

Indlæg fra: René.Hoffmann
Posteringsdato: 24-Oktober-2023 kl. 20:26

Er det Olsen? 😄

-------------
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"

Indlæg fra: Peter.Vingborg
Posteringsdato: 25-Oktober-2023 kl. 12:56
Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Er det Olsen? 😄

Det var også min tanke Wink

-------------
Redaktør på BYGGEBLADET
Layout manager - Pinsen på Hjerl Hede
Layout manager - MODUVERSE DANMARK SFW 2023
Layout manager - Byg & Leg - Svendborg Teater
Layout manager - Julemessen MAGION Grindsted

Posteringsdato: 26-Oktober-2023 kl. 09:43
Yessirs - godt at 'se' jer igen Big smile

Indlæg fra: Trine.Jensen.Hansen
Posteringsdato: 27-Oktober-2023 kl. 21:46
Er det muligt at man kan komme og se hvad du har, hvis du bor i nærheden? 

-------------
Trine Jensen Hansen

Indlæg fra: Ulrik.Hansen
Posteringsdato: 29-Oktober-2023 kl. 19:59
Hej Heine 45 Det var vist helt tilbage til da vi startede Byggebladet op i 2008 sammen med min bror Jesper og Steen Villumsen. The A-team Big smile

Jeg håber du finder hoved og hale i salgsudfordringen (uden at tabe alt for mange penge på det).

Vh Ulrik

-------------
Ulrik Hansen | https://www.flickr.com/photos/ulrikbrick/albums" rel="nofollow - Flickr-galleri

Posteringsdato: 30-November-2023 kl. 17:53
Jeps, det var en fantastisk tid, og sjovt at starte Byggebladet - det bringer mange gode minder frem Embarrassed

Nå - nu prøvet at få et overblik over mit LEGO, som skal sælges:

*Jeg har lavet en Excel-fil over alle uåbnede sæt i æsker - i alt 172 sæt til en anbefalet BL-pris på 60-110.000 kr. afhængig af hvilke tal hos BL man lige vælger.

Derudover følgende:

* Ca. 25 forskellige originale LEGO items, opbevaringskasser, jubilæumsitems osv.
* Ca. 85 kg. løse klodser, hvor 80-90% er i meget pæn/som ny stand - alt sammen har været opbevaret i lukkede plaskasser gemt væk fra sollys osv.
* Et par store kasser med 9V-togskinner, alm. skinner (til batteritog), trafoer osv.
* 100-200 samlede sæt, der står i skabe og lukkede plastkasser - primært City, Creator og og stort set alt Train fra perioden 2003-2010 samt alle de modulære Exclusive bygninger fra samme periode som Café Corner, Market Street osv.

Jeg tænker at ovenstående giver en idé om omfang og indhold, og en seriøs potentiel køber skal  selvfølgelig se lister, fotos m.v., ligesom du kan komme på besøg og se på det hele og snakke nærmere om det. Jeg er indstillet på at sælge det langt under den reelle værdi, hvis jeg kan finde en køber til det hele - eller måske et par stykker, der vælger at gå sammen om det som et lille projekt?

Jeg håber den rette køber findes herinde Smile

Tænker vi kan tale eller skrive sammen på telefon, Messenger eller mail, men er ked af at skrive mine kontaktoplysninger her i den åbne del af jeres forum - hvordan gør vi lige det?

Indlæg fra: Anders.F.Porse
Posteringsdato: 30-November-2023 kl. 18:37
Hej Heine
Har du en mail eller hvordan får man fat i dig

Anders

-------------
Anders F. Porse

Posteringsdato: 30-November-2023 kl. 19:26
Interesseret 

hjarupvej32@gmail.com

Mvh
Henning 

Indlæg fra: Jakob.Hestbæk
Posteringsdato: 30-November-2023 kl. 19:49
Jeg er da interesseret i at se hvad du har

legomanden @ horsecreek..dk

Indlæg fra: Tina.Haulrich
Posteringsdato: 30-November-2023 kl. 20:03
Jeg er interesseret i dine originale LEGO items😉

Tinahaulrich@gmail.com

-------------
Tina Haulrich
"Spend your life doing strange things
with weird people"

Indlæg fra: Mark.Ulf.Andersen
Posteringsdato: 30-November-2023 kl. 21:32
Vil også gerne se hvad du har.

Med venlig hilsen 

Mark Ulf Andersen 
Hej @ McUlf. dk

-------------
De bedste hilsner

Mark Ulf Andersen

Indlæg fra: Kim.Petersen
Posteringsdato: 01-December-2023 kl. 08:07
Vil også gerne se hvad du har.

Mvh. Kim Petersen
kim-linda@mail.dk

-------------
Kim Petersen

Indlæg fra: Geert.Egger
Posteringsdato: 01-December-2023 kl. 08:32
Hej Heine
Du kunne prøve at kontakte Kim på brugteklodser.dk - han burde kunne give dig et par gode råd/tilbud

-------------
Geert Egger

Posteringsdato: 01-December-2023 kl. 09:45
Tak for jeres interesse, jeg skriver til jer.

For jer der måtte være interesseret, og ikke har skrevet mailadresse, får i lige min her:

lego @ ialt . dk

Posteringsdato: 02-December-2023 kl. 15:18
Du får min mail her:

lego @ ialt . dk

Posteringsdato: 04-December-2023 kl. 22:37
Det er desværre nok urealistisk af mig at håbe, at det hele kan afsættes samlet uden videre - det forstår jeg egentlig godt.

Hvis nogle af jer er interesseret i at aftage dele af samlingen, er det også en mulighed - helst så store mængder som muligt ad gangen, men lad os tale nærmere om det, hvis der er interesserede købere? Smile

Indlæg fra: Mikkel.Hammer
Posteringsdato: 05-December-2023 kl. 15:19
Hej Heine,

Du må meget gerne sende mig listen:
Mikkel@lintrup.dk

-------------
Mikkel Hammer

Posteringsdato: 15-December-2023 kl. 10:11
Tak for jeres hjælp - det lykkedes alligevel at sælge det hele samlet Smile

Print side | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04 - http://www.webwizforums.com