Print side | Close Window

Oldefars grisetransport

Udskrevet fra: Byggepladen
Kategori: Åbent område - alle(!) kan læse med her
Forum navn: Se min nyeste skabning
Forum beskrivelse: Fremvis din egen kreation (MOC=My Own Creation) for Byggepladen og resten af verden. Gode og konstruktive råd er velkomne.
Web-adresse: https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37939
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 14:05
Version: Web Wiz Forums 12.04 - http://www.webwizforums.com


Emne: Oldefars grisetransport
Indlæg fra: Anders.R.Kristensen
Emne: Oldefars grisetransport
Posteringsdato: 04-December-2022 kl. 14:01
Landboreformerne sidst i 1700-tallet lagde grunden til en kraftig forøgelse af den danske husdyrproduktion. Det tog endnu mere fart, da andelsbevægelsen sidst i 1800-tallet byggede mejerier og slagterier over hele landet. Samtidig gav de mange nye jernbaner mulighed for at transportere levende dyr (og kød for den sags skyld) over langt større afstande. Udviklingen betød, at enhver landstation havde dyrefolde (både til kvæg, svin og får), hvor de lokale landmænd kunne indlevere deres dyr og få dem transporteret til slagteri (eller eksport). 

Det rejser spørgsmålet om, hvordan dyrene egentlig blev transporteret til stationen. For kvægets vedkommende fik dyrene sikkert bare grime på og blev trukket til fods, men hvad med svinene? Dem kan man ikke sådan trække afsted med, så de må være blevet kørt. Spørgsmålet er bare hvordan!

Et billede i en akvarelsamling af maleren Rasmus Christensen giver svaret. Billedsamlingen går under betegnelsen "Landbohistoriske billeder", og i en lang årrække var de ophængt på Tune Landboskole, hvor jeg i 80'erne og 90'erne ofte havde min gang. Senere er billederne blevet foreviget i en lille bog udgivet af Landbrugets Informationskontor.

Men tilbage til grisene: De blev transorteret på almindelige landbrugsvogne med en slags bur bag kusken. Vi skal så huske, at en almindelig landbrugsvogn på den tid var en såkaldt stivvogn. Det er en vogntype, der har været brugt i Danmark fra jernalderen og helt frem til 1950'erne. Jeg kan ikke selv huske dem, men min far, der var landmand født i 1917, har fortalt om, hvilken lettelse det var, da disse små vogne blev erstattet af moderne landbrugsvogne med gummihjul (derfor i almindeligt sprogbrug omtalt som "gummivogne").

En stivvogn havde fire store træhjul med eger (i nyere tid var der lagt en jernring rundt om hjulet til at køre på). Vognkassen var smal i bunden og siderne skråede udad, så den var bredere foroven. Vognen blev typisk trukket af to heste.

Jeg har forsøgt at eftergøre en sådan grisetransport i LEGO og resultatet ses på billederne her under. Jeg forestiller mig, at den enkelte landmand selv har konstrueret buret til svinene, hvilket betyder, at den nok har været af træ. 

Først ser vi fra siden.


Dernæst fra andre vinkler:





Som forspand har jeg benyttet LEGOs rødbrune heste med bevægelige bagben. De kan med god vilje godt gå for at være Jyske heste (den nationale hesterace til arbejde i landbruget).



Endelig skal jeg huske at sige, at ved udstillinger vil grisetransporten være på vej til Ydby Station, som jeg tidligere har præsenteret her på forum. Vejbanen og træerne indgår i nævnte layout, og træerne er designet af Dennis Tomsen




-------------
Anders Ringgaard Kristensen



Svar:
Indlæg fra: Mikkel.L.Gehrke
Posteringsdato: 04-December-2022 kl. 15:02
Fedt byg! Hvor mange grise kan den transportere ad gangen?


-------------
Mikkel Lippert Gehrke


Indlæg fra: Jimmy.Mikkelsen
Posteringsdato: 04-December-2022 kl. 15:21
Ser virkelig godt ud Smile

-------------
Jimmy Mikkelsen


Indlæg fra: Lars.Kristensen
Posteringsdato: 04-December-2022 kl. 18:42
Jep, rigtig fin byg og hestene kan sagtens gøre det ud for jyske heste.

-------------
Lars Kristensen


Indlæg fra: Ulrik.Hansen
Posteringsdato: 04-December-2022 kl. 22:44
Fedt. Hyggeligt Smile Jeg kunne godt forestille mig samme byg, men med noget mere farvekontrast. Lige nu er det meget Reddish Brown at se på.


-------------
Ulrik Hansen | https://www.flickr.com/photos/ulrikbrick/albums" rel="nofollow - Flickr-galleri


Indlæg fra: Anders.R.Kristensen
Posteringsdato: 05-December-2022 kl. 10:35
Citat: Mikkel.L.Gehrke Mikkel.L.Gehrke skrev:

Fedt byg! Hvor mange grise kan den transportere ad gangen?

Hvis du mener LEGO modellen, kan der være to grise i den. Der er mere plads, men hvis de skal sættes fast på knopper uden at være i vejen for hinanden, kan der kun stå to. 

Hvis du mener historisk i de rigtige transporter, tror jeg nok, der er fire grise på akvarellen.


-------------
Anders Ringgaard Kristensen


Indlæg fra: Jørgen.Pedersen
Posteringsdato: 05-December-2022 kl. 16:24
Passer fint ind i resten af layout

-------------
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.



Print side | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net