Print side | Close Window

DSB Litra MZ I & III (8 brede)

Udskrevet fra: Byggepladen
Kategori: Åbent område - alle(!) kan læse med her
Forum navn: Se min nyeste skabning
Forum beskrivelse: Fremvis din egen kreation (MOC=My Own Creation) for Byggepladen og resten af verden. Gode og konstruktive råd er velkomne.
Web-adresse: https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36212
Udskrevet den: 29-September-2020 kl. 12:58
Version: Web Wiz Forums 12.01 - http://www.webwizforums.com


Emne: DSB Litra MZ I & III (8 brede)
Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Emne: DSB Litra MZ I & III (8 brede)
Posteringsdato: 27-Juli-2020 kl. 13:15
Lige siden jeg begyndte at bygge LEGO tog, så har jeg anvendt forskellig skalaer, mine rangerlokomotiver, godsvogne og IC3-tog har alle været 7 knopper brede (eller 1:50), hvorimod alle mine ældre lokomotiver og passagervogne har været 6 knopper brede (eller 1:60).

Da næsten alle mine nyere bygningsværker er tæt på minifig-skala, så har jeg længe overvejet en fælles gennemgående skala, men har ikke kunnet bestemme mig for enten 7 eller 8 bredde...dertil har jeg stort set været tilfredse med mine 6 brede modeller som de nu engang er.

Ikke længere Big smile

Konverteringen er iværksat, med mit danske favorit DSB lokomotiv som det første til at blive redesignet digitalt til 8 bredde og renderet i to versioner og bemaleringer...


DSB Litra MZ (I & III)


Lidt forhistorie:

De meget kraftige diesel-lokomotiver blev bygget af svenske Nydqvist & Holm (Nohab) og de danske underleverandører Frichs og Thrige-Titan på licens fra General Motors.

10 af første version (I) blev anskaffet fra 1967-1969.
20 af tredje version (III) blev anskaffet fra 1972-1974.

I alt 61 lokomotiver blev anskaffet på tværs af alle fire versioner (I-IV).

En pæn andel af dem er stadigvæk i drift hos private jernbaneselskaber i dag, enten herhjemme eller udenlands i Iran, Norge og Australien.


Min model af DSB Litra MZ (I)

DSB klassiske vinrøde bemaling fra 1960erne til 1970erne med de meget genkendelige vinger og krone.

Skala: 1:46
Længde: 56 klodser fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.276
Drift: 2 x L-motorer, 2 x AAA batteribokse og 2 x SBricks, 1 x AAA batteriboks med 1 x SBrick/PFx Brick eller 2 x BuWizz batteribokse
Styring: PF med SBrick, PFx Brick eller BuWizz
Designet: 2020

Min gamle 6 brede version fra 2016:
https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21482&title=dsb-litra-mz-i" rel="nofollow - https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21482&title=dsb-litra-mz-i

Alle billederne er renders med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.










Opgearing fra 20 til 12 tænder med ratio 5:3.....mere fart, lavere træk-kræfter Big smile

L-motor designet er med gode råd fra nogle af de amerikanske tognørder fra Brick Train Depot.



3-akslede bogie:

Den sorte http://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=47576#T=C" rel="nofollow - hockey puck er tiltænkt rollen som blindt centerhjul, men ellers kan en 2 x 2 round tile with open stud med en 1 x 1 round tile placeret på toppen anvendes som alternativ.




Min model af DSB Litra MZ (III):

DSB designrøde & sorte bemaling benyttet i 1980erne.

Skala: 1:46
Længde: 56 klodser fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.341
Drift: 2 x L-motorer, 2 x AAA batteribokse og 2 x SBricks, 1 x AAA batteriboks med 1 x SBrick/PFx Brick eller 2 x BuWizz batteribokse
Styring: PF med SBrick, PFx Brick eller BuWizz
Designet: 2020

Min gamle 6 brede version fra 2011 og redesignet i 2015:
https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11785&PN=3&title=dsb-litra-mz-iii" rel="nofollow - https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11785&PN=3&title=dsb-litra-mz-iii










En del af fornøjelsen og udfordringen ved LEGO toge (og hvad der adskiller dem fra rene modeltoge) er minifigurerne, og derfor forsøger jeg altid at skaffe plads til dem og bibeholde så mange legefunktioner og åbne interiører som overhovedet muligt.

Den 8 brede konstruktion er derfor med nem adgang og ret rummelig med et forholdsvis korrekt interiør.

To PF L-motorer og to AAA batteribokse med to SBricks (i førerhusene), en AAA batteribiks med en SBrick/PFx Bricks eller to BuWizz batteribokse kan benyttes.




Begge lokomotiver med den vinrøde DSB Litra MZ (I) foran den senere røde og sorte version DSB Litra MZ (III) bagved:




Byggeteknisk addendum:

Jeg har for første gang nogensinde anvendt tekniske tegninger med overlap af LEGO tilpassede felter til at designe en model med det klare sigte at ramme dimensionerne præcist eller så præcist som muligt.

50157370776_11e588f595_b.jpg

Modellerne er ved at blive bygget, men jeg har testet en del undervejs i designfasen for at se om tingene virker som tiltænkt.

Modellerne suser ikke uden videre igennem LEGOs standard R40 buede skinner og sporskifter, hvilket ikke rigtigt overrasker. Stor længde overall og stor længde mellem hjulene i hver ende af bogierne giver noget friktion.

Ikke at det er umuligt at køre igennem standard svingene og sporskifter, men det er ikke just en superglat gennemkørsel, især ikke med påhæng. På lige strækninger eller i sving med større radius er der ikke problemer af nogle art.

Til min store overraskelse, så viste det sig undervejs, at klodsforbruget var det samme eller faktisk en smule mindre end for en tilsvarende 7 bred model.

Så det bliver nok 8 brede toge fremover Smile



-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader



Svar:
Indlæg fra: Jesper.Thuesen
Posteringsdato: 27-Juli-2020 kl. 18:19
Fantastisk vellignende modeller som altid (jeg voksede op ved siden af Fredericia Banegård - og de bringer i den grad barndomsminderne frem - igen). Clap

Håber at Knud også får lov til at lave byggevejledninger til disse.


-------------
Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator


"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)



Indlæg fra: Lars.Kristensen
Posteringsdato: 27-Juli-2020 kl. 20:14
De er utrolige flotte og vellignende, men kommer jeg til at bygge bliver det 7 knopper versionen for at kunne genbruge den smule 9V maskineri jeg har.

-------------
Lars Kristensen


Indlæg fra: Nikolai.O.M.Nissen
Posteringsdato: 28-Juli-2020 kl. 22:38
Smukke, smukke lokomotiver!
Vores andres tog kommer jo til at ligne det rene legetøj når du spiller med musklerne på den måde! 


-------------
Nikolai Nissen


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 28-Juli-2020 kl. 23:17
Citat: Nikolai.O.M.Nissen Nikolai.O.M.Nissen skrev:

Smukke, smukke lokomotiver!
Vores andres tog kommer jo til at ligne det rene legetøj når du spiller med musklerne på den måde! 

Det gør de fleste af mine egne toge allerede, så velkommen i klubben LOL

Og så er det jo “kun” digitale byggerier indtil videre 😊


-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 07-September-2020 kl. 20:20
Tester...batteriboksene er dog ved at løbe en smule tør Big smile






-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader


Indlæg fra: Lars.Kristensen
Posteringsdato: 07-September-2020 kl. 20:55
Spændende at se den i aktion med vogne bagefter. Tænker farten er fin i forhold til kurven i svinget. Jeg er nu nok mest til den "lille" model, hvis jeg en dag skulle gå hen og kopiere. Men det kræver vist lidt Lugbulk lobby arbejde til november ;-)

-------------
Lars Kristensen


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 07-September-2020 kl. 21:15
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

Hvilke problemer får du hvis du forsøger at lave 3 aksler pr. boogie?

Uha, alt for mange LOL
Skal lokomotivet være motoriseret med 3 aksler pr. boogie, så kræver det minimum en horizontal placeret M-Motor over en af boogierne på meget lidt plads, og så kræver 3 aksler pr. boogie også større boogier og at længden på toget forøges mere end hvad kurverne kan bære uden afsporing (og uden al for megen overhæng). Og ikke mindst en Esben Kolind'sk snilde udi i Technic Wink
Men det er klart noget som er værd at arbejde videre med, og før eller siden er der vel een som finder en ordentlig løsning, ellers må vi bare håbe at LEGO ser visdommen i (igen) at producere en 3-akslers motoriseret tog-boogie...


Lars, citatet ovenover er fra  http://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11785&title=dsb-litra-mz-iii" rel="nofollow - tråden  med mit første fremviste lokomotiv her på forum, den første version af MZeren Smile

Næsten 9 år tog det LOL


-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader


Indlæg fra: H.Mikkelsen
Posteringsdato: 08-September-2020 kl. 07:29
Ja det ser rigtig godt ud. Og jeg er helt ening med dig i at 6 knopper er forsmalt især til lidt størremodeller.

Fortsat god arbejdslyst.  Glæder mig til at se dem i virkeligheden.


-------------
Mange hilsner Henning M.

It's Mario Time


Indlæg fra: Sandra.Almeida
Posteringsdato: 09-September-2020 kl. 18:23
Hold da helt op! Den er helt vildt flot!

Man får bare bygge lyst! :)

-------------
AKA: Cassiebsg

- "There are those who believe that life here began out there..."

- "The Future? He can barely function in the present!"


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 18-September-2020 kl. 17:44
Så er der også testet med http://buwizz.com/?utm_medium=adwords&utm_campaign=&utm_source=&utm_content=345454737522&gclid=Cj0KCQjwtZH7BRDzARIsAGjbK2afesr4-Ecsnmbo0ZkJx9qxS2MtvY382H4P7xtcefxqVbKPjtzZAfUaAkuhEALw_wcB" rel="nofollow - BuWizz batteribokse med indbygget Bluetooth Smile

2 x BuWizz batteribokse og 2 x PF L-motorer på fast hastighed:


2 x BuWizz batteribokse og 2 x PF L-motorer kun trækkende lokomotivet på ludicrous hastighed LOL



-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader


Indlæg fra: Jesper.Petersen
Posteringsdato: 18-September-2020 kl. 20:04
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

2 x BuWizz batteribokse og 2 x PF L-motorer kun trækkende lokomotivet på ludicrous hastighed LOL

That train engineer got a lot of balls - Space Balls! Smile

Men hvorfor kører han ikke ind på vigesporet med ludicrous speed?


-------------
Jesper Petersen


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 18-September-2020 kl. 20:19
Citat: Jesper.Petersen Jesper.Petersen skrev:

Men hvorfor kører han ikke ind på vigesporet med ludicrous speed?

Så var det nok endt i en spektakulær afsporing LOL 


-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader


Indlæg fra: Jesper.Petersen
Posteringsdato: 18-September-2020 kl. 20:37
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Citat: Jesper.Petersen Jesper.Petersen skrev:

Men hvorfor kører han ikke ind på vigesporet med ludicrous speed?

Så var det nok endt i en spektakulær afsporing LOL 

Det er egentlig mere imponerende at se den enorme togstamme blive trukket i zigzag gennem de skarpe kurver.
Men åbenbart betyder tværkræfterne ved det tunge træk mindre end vinkelaccelerationen ved "grotesk hastighed".


-------------
Jesper Petersen



Print side | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.01 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2018 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net