Print side | Close Window

DSB IC3

Udskrevet fra: Byggepladen
Kategori: Åbent område - alle(!) kan læse med her
Forum navn: Se min nyeste skabning
Forum beskrivelse: Fremvis din egen kreation (MOC=My Own Creation) for Byggepladen og resten af verden. Gode og konstruktive råd er velkomne.
Web-adresse: https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33973
Udskrevet den: 18-September-2019 kl. 00:42
Version: Web Wiz Forums 12.01 - http://www.webwizforums.com


Emne: DSB IC3
Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Emne: DSB IC3
Posteringsdato: 01-August-2019 kl. 23:36
DSB IC3

Min model har aldrig været præsenteret på Se min nyeste skabning på grund af enten manglende hæderlige fotografier eller renderer, så det råder jeg nu bod på...


Forhistorie:

De Danske Statsbaners meget succesfulde og nyskabende IC3 (InterCity 3) passagertog blev udviklet i fællesskab af Siemens Duewag i Tyskland og ABB Scandia i Danmark.

Toget er i dag i drift ved DSB i Danmark og Sverige, ved Renfe Operadora i Spanien og ved Israel Railways i Israel.

Amtrak i USA og Via Rail i Canada har endvidere testet toget tidligere.

Et togsæt består af tre vogne, to dieseldrevet motorvogne (MFA og MFB) og en mellemvogn (FF).

96 togsæt blev bygget for DSB fra 1989 til 1991.

Alle togsæt er stadigvæk i drift i dag.


Min model:

Bygget med fysiske klodser af undertegnede og rigtig mange andre Smile

Skala: 1:50
Længde: 140 klodser (MFA 46 klodser - FF 40 klodser - MFB 46 klodser)
Bredde: 7 knopper
Klodsforbrug: 2.084 (9v) eller 2.079 (PF)
Drift: 2 x 9v eller 2 x PF togmotorer med 2 x batteribokse
Designet: 2017 (og gennemtestet i fællesskab med Knud Ahrnell Albrechtsen)

Mulighed for lys i alle frontlygter og vogne.

Byggevejledning:
DSB IC3 9v: http://www.snakebyte.dk/lego/instructions/trains/diesel_engines/dsb_ic3/index.php" rel="nofollow - http://www.snakebyte.dk/lego/instructions/trains/diesel_engines/dsb_ic3/index.php
DSB IC3 PF: http://www.snakebyte.dk/lego/instructions/trains/diesel_engines/dsb_ic3_pf/index.php" rel="nofollow - http://www.snakebyte.dk/lego/instructions/trains/diesel_engines/dsb_ic3_pf/index.php


Den oprindelige hvid/rød farve for 1990erne:





Det lidt for store rum mellem vognene er desværre nødvendigt for at toget kan kører glat igennem R40 kurverne:



Adgang til interiøret med plads til 54 siddende minifigs og 2 lokomotivfører foruden 2 cykler, stående passagerer og togfører:



PF variant (FF vognen) med 2 IR Receiver, 2 batteribokse og 1 polaritets switch:



Byggeteknik for skydedørene til toiletterne - drejes Pneumatic T elementet 90° bagved sæddet holdes skydedøren fastlåst og derved lukket:



Youtube video af Knud Ahrnell Albrechtsen:
http://www.youtube.com/watch?v=fQxUao5F0rY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2OU3aBZGGpxecaPSd_VUDaA6PhmMDAhAAmeRMASc-zqGGMcweymj7G7G0" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=fQxUao5F0rY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2OU3aBZGGpxecaPSd_VUDaA6PhmMDAhAAmeRMASc-zqGGMcweymj7G7G0


-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader



Svar:
Indlæg fra: Lars.Kristensen
Posteringsdato: 02-August-2019 kl. 19:07
Flot model - især fronten, men ja den store afstand mellem de 3 vogne giver et forkert udtryk.

-------------
Lars Kristensen


Indlæg fra: Jesper.Thuesen
Posteringsdato: 02-August-2019 kl. 22:41
Lækkert, lækkert tog.
Må dog give Lars K. ret - der er noget ved de mellemrum, som skærer i øjnene.
Har dog ikke lige en løsning.



-------------
Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator


"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)



Indlæg fra: Nikolai.O.M.Nissen
Posteringsdato: 03-August-2019 kl. 21:56
Har du ellers prøvet at anvende elastikker til at holde vognene sammen og derved skabe kortere afstand mellem vognene? Kan godt se hvordan det kunne blive svært med den størrelse og vægt...

-------------
Nikolai Olano Moleros Nissen


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 04-August-2019 kl. 01:23
Citat: Nikolai.O.M.Nissen Nikolai.O.M.Nissen skrev:

Har du ellers prøvet at anvende elastikker til at holde vognene sammen og derved skabe kortere afstand mellem vognene? Kan godt se hvordan det kunne blive svært med den størrelse og vægt...


Nej, simplicitet og driftsikkerhed var det vi gik efter da gennemtestede toget i forbindelse med byggevejledningerne - plus jeg var ved at drive Knud til vanvid med min perfektionisme LOL

-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader


Indlæg fra: Søren.S.Sanderhoff
Posteringsdato: 04-August-2019 kl. 13:10
Havde Esben ikke løst problemet med afstanden i sit 3. gen. S-tog?
Ellers flotte og detaljerige billeder.


-------------
Søren S. Sanderhoff


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 04-August-2019 kl. 14:30
Citat: Søren.S.Sanderhoff Søren.S.Sanderhoff skrev:

Havde Esben ikke løst problemet med afstanden i sit 3. gen. S-tog?
Ellers flotte og detaljerige billeder.

Jo, men hans byggeteknik passede ikke ind i dette byggeri 🙂


-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader


Indlæg fra: Andreas.Kvant
Posteringsdato: 04-August-2019 kl. 15:29
Dags att slänga r40 kurvorna o köra på större sväng radie...

-------------
Andreas Kvant
Admin@lwfanzone.se


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 04-August-2019 kl. 15:49
En af de vigtigste mål for toget har været at det skulle være praktisk for andre at bygge og køre via byggevejledningerne, så über avanceret løsninger eller custom skinner bør ikke være en forudsætning og har hellere ikke været det. Det må folk selv nørkle med derhjemme 🙂

-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader


Indlæg fra: Esben.K
Posteringsdato: 04-August-2019 kl. 16:29
Citat: Søren.S.Sanderhoff Søren.S.Sanderhoff skrev:

Havde Esben ikke løst problemet med afstanden i sit 3. gen. S-tog?
Ellers flotte og detaljerige billeder.

Det er godt nok mange år siden jeg har bygget kortkoblinger til tog Big smile Men jeg kan ikke lade en udfordring gå min næse forbi...

Dennis' tog er fantastisk og jeg er helt med på at modellen/instruktionerne er lavet så den er let at bygge og driftssikker til udstillinger. Men hvis nogen skulle have lyst til at bygge en tættere kobling, så burde nedenstående simple princip fungere (afstande, elastikker osv. skal muligvis justeres når vogne i rigtig længde og tyngde kommer på). Afstanden mellem vognene er reduceret fra tre til én knop og vognene kommer ikke til at røre hinanden i kurverne, de rører kun den fælles boogie på bagsiden. Billederne bør være selvforklarende, hele tricket er skjult under vognen Wink

Hvis der er nogen der prøver det af på IC3-modellen, vil jeg gerne høre erfaringerne.




 



Esben


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 04-August-2019 kl. 17:08
Den løsning har jeg tænkt mig at teste, Esben Thumbs Up

Man skulle næsten tror du havde kigget i byggevejledningen Smile

-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader


Indlæg fra: Jørgen.Pedersen
Posteringsdato: 04-August-2019 kl. 23:41
Jeg har en gang set et tog hvor disse  blev brugt til at lave kortkoblinger 

Brick, Modified 1 x 2 x 2 1/3 with Spring Unit
2605C01
Og så med en pind i det hvide hul 




-------------
Jørgen Pedersen


Curling ?
Er det ikke noget man spiller på is ?

Togklodsen = Modeltog bygget med LEGO(R)



Print side | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.01 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2018 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net