Print side | Close Window

DSB Litra MZ (I)

Udskrevet fra: Byggepladen
Kategori: Åbent område - alle(!) kan læse med her
Forum navn: Se min nyeste skabning
Forum beskrivelse: Fremvis din egen kreation (MOC=My Own Creation) for Byggepladen og resten af verden. Gode og konstruktive råd er velkomne.
Web-adresse: https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21482
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 10:11
Version: Web Wiz Forums 12.04 - http://www.webwizforums.com


Emne: DSB Litra MZ (I)
Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Emne: DSB Litra MZ (I)
Posteringsdato: 07-Januar-2016 kl. 17:28

Så er det tid til præsentation af endnu et DSB lokomotiv, Litra MZ (I) 1406 Smile

Det er fjerde version af min http://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11785" rel="nofollow - litra MZ .

Historie

DSB litra MZ (I) blev anskaffet for at imødekomme et stigende behov for kraftigere lokomotiver, og blev bygget af svenske Nydqvist & Holm (Nohab) samt de danske underleverandører Frichs og Thrige-Titan på licens fra GM i årene 1967 til 1969.

I alt 10 af den først version blev bygget efterfulgt af de senere versioner (II) - (IV).

LEGO Model

Skalaen: 1:60
Længde: 40 knopper
Bredde: 6 knopper
Antal klodser: 631

Klistermærkerne er endnu en gang hjemmelavede.


De var alle malet i den tidstypiske vinrøde farve med det iøjefaldende DSB vinge-logo på fronterne.

Reddish-Brown er valgt, da farven rammer tættest på - når lokomotivet er beskidt eller billederne fra dengang er falmede LOL


Såvel PF med batteri-box eller 9v togmotor kan benyttes.


Overdelen kan nemt tages af, hvilket giver fin adgang til batteriboksen indeni - så selv Thy-drengene burde kunne finde ud af det uden at ødelægge lokomotivet Wink

Overdelen gør det også muligt for IR receiveren at flugte nogenlunde med taget, så signalerne nemmere indfanges.


Version (I) og (III) ved siden af hinanden iført to generationer af farvevalg for DSB.

Links:
http://snakebyte.dk/lego/instructions/trains/diesel_engines/dsb_litra_mz_i/index.php" rel="nofollow - Litra MZ (I) byggevejledning med klodsliste (ved Knud A. Albrechtsen)
http://snakebyte.dk/lego/instructions/trains/diesel_engines/dsb_litra_mz_iii/index.php" rel="nofollow - Litra MZ (III) byggevejledning med klodsliste (ved Knud A. Albrechtsen)



-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader



Svar:
Indlæg fra: A.Flyndersøe
Posteringsdato: 07-Januar-2016 kl. 17:59
Thumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs UpThumbs Up

Super flot 


-------------
Anders Thykjær Flyndersøe


Indlæg fra: Sacha.Erhardtsen
Posteringsdato: 07-Januar-2016 kl. 18:00
Hvor er den fed og gennemført.


-------------
Sacha Erhardtsen

(Ja, jeg taler meget)


Indlæg fra: Jesper.Junge
Posteringsdato: 07-Januar-2016 kl. 18:22
Flot lavet Clap

-------------
Jesper Junge


Indlæg fra: Lars.Kristensen
Posteringsdato: 07-Januar-2016 kl. 18:23

Man bliver næsten helt rørt over at se den gamle vinrøde igen - minderne fra 70'ernes togture buldre frem.


FLOT FLOT!



-------------
Lars Kristensen


Indlæg fra: Ole.Olsen
Posteringsdato: 07-Januar-2016 kl. 18:58
Som jeg sagde til byggemødet hos mig i november, da jeg første gang så dette tog, det er f........ et flot udført tog.

-------------
Ole Olsen


Indlæg fra: Knud.A.Albrechtsen
Posteringsdato: 07-Januar-2016 kl. 19:21
Det ser dælme godt ud Dennis Thumbs Up



-------------
Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 07-Januar-2016 kl. 19:24
Citat: Knud.A.Albrechtsen Knud.A.Albrechtsen skrev:

Det ser dælme godt ud Dennis Thumbs Up



Nu venter vi bare på byggevejledningen Wink


Indlæg fra: Jørgen.Pedersen
Posteringsdato: 07-Januar-2016 kl. 19:40
Ja det er ganske nysseligt Tongue

-------------
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.


Indlæg fra: Thomas.Mouridsen
Posteringsdato: 07-Januar-2016 kl. 20:05
Super flot, det er imponerende hvad du kan med DSB tog

Ja tak til en byggevejledning

-------------
Thomas Mouridsen

https://www.flickr.com/photos/137767198@N08/" rel="nofollow - Link til Flickr


Indlæg fra: Henrik.Kunz
Posteringsdato: 08-Januar-2016 kl. 11:38
det ser super flot ud. Kunne godt lige bruge et par stykkerWink Clap

-------------
Henrik Kunz


Indlæg fra: Jesper.Burgdorff
Posteringsdato: 08-Januar-2016 kl. 11:51
Ser super godt ud, men kan den klare THY-TESTEN LOL

-------------
Jesper Burgdorff Madsen


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 08-Januar-2016 kl. 13:07
Citat: Jesper.Burgdorff Jesper.Burgdorff skrev:

Ser super godt ud, men kan den klare THY-TESTEN LOL


I hænderne på Tomas på vej ned af en kraftig hældning og ind i en kurve med max hastighed, så nej LOL


Indlæg fra: Casper.Hansen
Posteringsdato: 08-Januar-2016 kl. 13:36
Tyngdepunktet for LEGO tog ligger ret højt fordi batteriboksen er pladseret højt.

Hvis man kunne sætte batteriboksen lavere ville hjulene bare smutte af sporet i hvert fald i de experimenter jeg har lavet med hurtige tog. 


-------------
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 08-Januar-2016 kl. 14:13
Nu er batteriboksen faktisk sænket en klods under bundpladen i MZeren, men i hænderne på Thy-drengene... 176


Indlæg fra: Casper.Hansen
Posteringsdato: 08-Januar-2016 kl. 14:26
Jeg vil gerne bifalde modellerne, jeg får næsten helt tåre i øjnene.

Af en eller anden grund syntes jeg at den gamle farve er pænest her, men de nye farver ser pænere ud i virkeligheden.

Uanset hvad, det er super godt gået, håber at jeg en dag kan finde klodserne til de toge.


-------------
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 08-Januar-2016 kl. 15:19
Jeg tror nu også det har noget med taget at gøre. Det er helt glat på version I, modsat version III, hvor taget er mere massivt og kantet med langt flere udluftninger o.a.


Indlæg fra: Ole.Agner.Nielsen
Posteringsdato: 08-Januar-2016 kl. 17:57
Super flot tog men hvordan laver du de flotte klistermærker

-------------
Ole Agner Nielsen


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 08-Januar-2016 kl. 18:22
Citat: Ole.Agner.Nielsen Ole.Agner.Nielsen skrev:

Super flot tog men hvordan laver du de flotte klistermærker


Jeg copy-paster lige fra mig selv:

Citér Grafikken står jeg altid selv for via Paint og Paint Shop Pro...

1) Nogle printer jeg selv ud på selvklæbende helsides glat etiketpapir.
2) Nogle får jeg printet ud på selvklæbende helsides glat etiketpapir i en kopi-butik i Odense.
3) Nogle får jeg indgraveret i selve klodserne af en (ind)gravør på Skærbæk Fan Weekend o.a.
4) Nogle får jeg som vådtransfer fra skilteskoven.dk
5) Nogle får jeg som hvid skrift på transparente labels af byggeplade-medlem Jørgen Pedersen.

I tilfældet her har jeg grafisk bearbejdet skilteskovens ditto til H0, og fået det printet ud i en kopi-butik.


Indlæg fra: Nicolai.Kej.Zinck
Posteringsdato: 08-Januar-2016 kl. 19:07
Det er endnu et super fedt lokomotiv fra din side!
Jeg glæder mig, til jeg inden længe får penge på kontoen... Så skal der virkelig bygges tog Big smileBig smile


-------------
- Medhjælper på BYGGEBLADET (blad@byggepladen.dk)


Indlæg fra: Tomas.Lørup
Posteringsdato: 10-Januar-2016 kl. 01:23

Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Nu er batteriboksen faktisk sænket en klods under bundpladen i MZeren, men i hænderne på Thy-drengene... 176

Vi er klar til Klodsfesten ;)



-------------
Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet.


Indlæg fra: Lars.Mogensen
Posteringsdato: 10-Januar-2016 kl. 13:03
Super flot lok der! Thumbs Up


-------------
Lars Mogensen
Formand for Togklodsen.
www.togklodsen.dk


Indlæg fra: Michael.Rehorst
Posteringsdato: 10-Januar-2016 kl. 13:55
Hej Dennis ,du er en knag til at konstruerer disse DSB lokomotiver super godt som altid.
Jeg glæder mig til byggebeskrivelsen.

Med venlig hilsen Michael RehorstClap


-------------
Michael Rehorst


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 29-Februar-2016 kl. 20:00

Så har Knud været på spil igen
Første indlæg opdateret med byggevejledninger Smile



Indlæg fra: Thomas.Mouridsen
Posteringsdato: 29-Februar-2016 kl. 20:05
Nej nej nej..... så skal jeg igen på bricklink efter klodser... Wink

Spøg til side, flot arbejde. Smile


-------------
Thomas Mouridsen

https://www.flickr.com/photos/137767198@N08/" rel="nofollow - Link til Flickr


Indlæg fra: Steen.H.Mikkelsen
Posteringsdato: 01-Marts-2016 kl. 09:30
Dejligt at se en MZ I i "gammel" bemaling - men jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor togmodellerne kun har "sporvognsbredde". Hvis der skal være et mere korrekt forhold mellem sporvidde og vognkassebredde, må 9 knopper i bredden være mere passende. Det giver også mere råderum med hensyn til evt. interiørWink

-------------
Steen Holm Mikkelsen


Indlæg fra: Casper.Hansen
Posteringsdato: 01-Marts-2016 kl. 10:33
Citat: Steen.H.Mikkelsen Steen.H.Mikkelsen skrev:

Dejligt at se en MZ I i "gammel" bemaling - men jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor togmodellerne kun har "sporvognsbredde". Hvis der skal være et mere korrekt forhold mellem sporvidde og vognkassebredde, må 9 knopper i bredden være mere passende. Det giver også mere råderum med hensyn til evt. interiørWink
Man skal tænke på at LEGO laver legetøj til børn først og fremmest, derfor ham man valgt at sporviden er 6 knopper.
For at undgå at togene bliver for dyre vil LEGO helst lave dem 6 brede, det giver nok råderum til at lave et rimeligt detaljeret tog til en rimelig pris.

For at ens tog skal passe med almindelige tog vælger mange at lave dem 6 brede også, men nogle entusiaster laver dem 7 eller 8 knopper, jeg har dog ikke set nogen lave dem 9 brede. 


-------------
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?


Indlæg fra: Nicolai.Kej.Zinck
Posteringsdato: 01-Marts-2016 kl. 10:46
Citat: Casper.Hansen Casper.Hansen skrev:

Citat: Steen.H.Mikkelsen Steen.H.Mikkelsen skrev:

Dejligt at se en MZ I i "gammel" bemaling - men jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor togmodellerne kun har "sporvognsbredde". Hvis der skal være et mere korrekt forhold mellem sporvidde og vognkassebredde, må 9 knopper i bredden være mere passende. Det giver også mere råderum med hensyn til evt. interiørWink
Man skal tænke på at LEGO laver legetøj til børn først og fremmest, derfor ham man valgt at sporviden er 6 knopper.
For at undgå at togene bliver for dyre vil LEGO helst lave dem 6 brede, det giver nok råderum til at lave et rimeligt detaljeret tog til en rimelig pris.

For at ens tog skal passe med almindelige tog vælger mange at lave dem 6 brede også, men nogle entusiaster laver dem 7 eller 8 knopper, jeg har dog ikke set nogen lave dem 9 brede. 

Lige et lille indspark; jeg er ikke selv ejer af sættet (endnu), men som jeg har forstået det, er 10194 Emerald Night rent faktisk 9 knopper i bredden. Dette sæt er dog nok tiltænkt som et samlerobjekt og ikke decideret til børn (kunne jeg forestille mig).


-------------
- Medhjælper på BYGGEBLADET (blad@byggepladen.dk)


Indlæg fra: Steen.H.Mikkelsen
Posteringsdato: 01-Marts-2016 kl. 11:21
Det lyder rimeligt, Casper - og jeg må nok tilstå, at min holdning til køretøjsbredde i forhold til sporvidde er farvet af hyppige studier af tegninger i "Danmarks Damplokomotiver" og læsning af "Damplokomotivet og dets betjening". Jeg er desværre endnu ikke kommet i gang med at MOC'e damplokomotiver - men jeg vil meget gerne delagtiggøre Jer i resultatet, når den tid kommerSmile

-------------
Steen Holm Mikkelsen


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 01-Marts-2016 kl. 13:39

Citat: Steen.H.Mikkelsen Steen.H.Mikkelsen skrev:

Dejligt at se en MZ I i "gammel" bemaling - men jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor togmodellerne kun har "sporvognsbredde". Hvis der skal være et mere korrekt forhold mellem sporvidde og vognkassebredde, må 9 knopper i bredden være mere passende. Det giver også mere råderum med hensyn til evt. interiørWink

På et tidspunkt designede jeg faktisk http://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13014&PN=7&title=ldd-tog-wips" rel="nofollow - MZeren i 1:50 (7 klodser i bredden og 50+ klodser i længden).
Det bevirkede dog, at lokomotivet ville have svært ved at komme rundt i kurverne, krævede minimum 2 x motorer og 2 x batteribokse, eksplosivt klodsforbrug, og ikke mindst virkede alt for stort i forholdet til andres layout (og mine øvrige toge, selv Emerald Night).

1:60 (6 klodser i bredden) er faktisk et udmærket størrelsesforhold når vi taler større lokomotiver. Problemet er størrelsen på hjulene og sporvidden, som bevirker at lokomotiverne bliver for høje og derved ser for smalle ud.

1:50 eller 1:45 (henholdsvis 7 klodser og 8 klodser i bredden) er forholdsvis problemfrit for mindre lokomotiver og materiel, og derfor også min fortrukken skala for dem Smile



Indlæg fra: Thomas.Mouridsen
Posteringsdato: 01-Marts-2016 kl. 14:46
Citat: Nicolai.Kej.Zinck Nicolai.Kej.Zinck skrev:

Citat: Casper.Hansen Casper.Hansen skrev:

Citat: Steen.H.Mikkelsen Steen.H.Mikkelsen skrev:

Dejligt at se en MZ I i "gammel" bemaling - men jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor togmodellerne kun har "sporvognsbredde". Hvis der skal være et mere korrekt forhold mellem sporvidde og vognkassebredde, må 9 knopper i bredden være mere passende. Det giver også mere råderum med hensyn til evt. interiørWink
Man skal tænke på at LEGO laver legetøj til børn først og fremmest, derfor ham man valgt at sporviden er 6 knopper.
For at undgå at togene bliver for dyre vil LEGO helst lave dem 6 brede, det giver nok råderum til at lave et rimeligt detaljeret tog til en rimelig pris.

For at ens tog skal passe med almindelige tog vælger mange at lave dem 6 brede også, men nogle entusiaster laver dem 7 eller 8 knopper, jeg har dog ikke set nogen lave dem 9 brede. 

Lige et lille indspark; jeg er ikke selv ejer af sættet (endnu), men som jeg har forstået det, er 10194 Emerald Night rent faktisk 9 knopper i bredden. Dette sæt er dog nok tiltænkt som et samlerobjekt og ikke decideret til børn (kunne jeg forestille mig).

Emerald Night er 7 bred på selve "kroppen" det er udragende dele der gør den 9 bred hvor den er bredest.

Mange 6 bredde tog er også 7-8 bred med udragende dele.


-------------
Thomas Mouridsen

https://www.flickr.com/photos/137767198@N08/" rel="nofollow - Link til Flickr


Indlæg fra: Jørgen.Pedersen
Posteringsdato: 01-Marts-2016 kl. 15:16
Uanset bredde rager både Dennis og Knud godt op i landskabet med deres arbejde og inspiration 
ClapClapClapClap


-------------
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.


Indlæg fra: Jakob.Peterhänsel
Posteringsdato: 02-Marts-2016 kl. 01:36
Dejligt at se - kunne godt være noget man skulle kaste sig over.. ;-)

-------------
Venligst,

Jakob Peterhänsel


Indlæg fra: Dennis.Tomsen
Posteringsdato: 07-Oktober-2017 kl. 14:38
Så er byggevejledningen opdateret med forbedrede køreegenskaber og mindre fnidret tagkonstruktion

til Knud

-------------
Mit https://www.flickr.com/photos/93468412@N08" rel="nofollow - Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader


Indlæg fra: Mike.Kastrup.Larsen
Posteringsdato: 07-Oktober-2017 kl. 16:11
De er utroligt flotte! Virkelig godt lavet

-------------
Mike Kastrup Larsen



Print side | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net