Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Statens Museum for Kunst
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Statens Museum for Kunst

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 2 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (4) Tak(4)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Statens Museum for Kunst
    Sendt: 01-April-2023 kl. 18:19
Hej alle,

Min seneste MOC er en Architecture udgave af Statens Museum for Kunst (SMK) i København.
Bygningen er fra 1896 og er inspireret af italiensk renæssance. Den moderne tilbygning på bagsiden er fra 1998.

Flere nærbilleder og vinkler i denne Flickr mappe








Som mange andre af mine modeller er jeg inspireret af bygninger jeg passerer i min hverdag og SMK har længe været på tegnebrættet. De sandgrønne hjørne-tagsten i min samling (fra 21017 Imperial Hotel) har længe været tiltænkt SMK og de har været bestemmende for skalaen for resten af bygningen sammen med 1 x 2 x 6 Arch i tan som er brugt til den store bue ved indgangspartiet.



Jeg har Googlet referencebilleder og selv været forbi og tage mine egne billeder. Særligt det første billede med de blomstrende træer har gjort at der er kommet hvide blomster på træerne på forsiden af bygningen.







Derudover har Google Maps / Earth været til stor hjælp ift. taget og bygningens proportioner. Det er muligt at opmåle facadens længder og højder i værktøjet.



Modellen er som den første blevet fotograferet i mit nye 80x80x80 cm fototelt. Efter jeg fik taget flotte billeder af Bjerget og Holckenhus hos en professionel fotograf blev jeg nødt til selv at investere i et bedre fotosetup. Kameraet er stadig en nyere iPhone.



Der er brugt en del avancerede SNOT teknikker til den gamle bygning. Eksempelvis sidder alle vinduerne og fagene imellem fast med clips på en lang flextube da afstandene kommer "helt ud af system". Det kan ses på WIP billedet nedenfor.



Modellen er udstillet hele påsken i Dansk Arkitektur Center i forbindelse med aktiviteten Leg LEGO arktiekt - byg fremtidens by (link)



Som det ses på nedenstående billede fra opstillingen er den gamle og nye del af museet faktisk bygget som to selvstændige bygninger som skubbes sammen og efterfølgende monteres en ramme udenom.



Det blev en lang post, håber I kan lide modellen. Alle kommentarer er velkomne.

God påske!

Esben
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3053
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-April-2023 kl. 18:35
Når det kommer til Arkitektur, er du bare mesteren! Det er et super flot byg synes jeg! ❤️ Thumbs Up
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-April-2023 kl. 18:53
Det ser rigtig godt ud Clap
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-April-2023 kl. 20:05
Spot on, med begge bygninger - ca. målestoksforhold?
Lars Kristensen
Til top
Christian.W.J Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Næstformand

Medlem siden: 02-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: Vendsyssel
Status: Offline
Point: 3743
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Christian.W.J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-April-2023 kl. 20:40
Rip-off... Har lige set at LEGO udgiver selvsamme modelWink

Endnu et mesterværk fra din side, Esben!
Kan godt lide arbejdsgangen med at finde et par elementer der løser en specifik del af bygningen, og så arbejde ud derfra. Det er i hvert fald resulteret i et gennemført byggeri!

Nu nævner du af flex-tuben er nødvendig da vinduerne kommer "ud af system", men tænker du her kun på at afstanden imellem gør at flex-tuben er en nødvendighed, eller bliver der også bøjet lidt LEGO geometri for at få det til at passe? Altså clips der sidder halvt fast, eller lignende?


Christian Wendelboe Jensen

http://www.Flickr.com/cwj93

Sine Ira Et Studio

(Destroyer Christian)
Til top
Penny.Mei.Stolpe Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 04-November-2022
Region: Fyn
Status: Offline
Point: 363
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Penny.Mei.Stolpe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-April-2023 kl. 16:34
Rigtig flot. Og tak fordi du også forklarede lidt om processen med at lave den. Det kan tænkes jeg får glæde af nogle af dine tips.
Penny Mei Stolpe
Til top
Jan.Jensen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 19-Juni-2018
Sted: Randers
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 612
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jan.Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-April-2023 kl. 19:42
Model som LEGO burde udgive. Super flot
Jan klods Jensen
Til top
C.Bennedsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 05-Oktober-2005
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 3765
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Bennedsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2023 kl. 11:04
Når en LEGO model selv bliver et kunstværk! Det er virkelig godt lavet Esben! Geniale byggemetoder kombineret med dansk arkitektur!
Caspar Bennedsen
LEGO Certified Professional
Onsite Event Manager - Skærbæk Fan Weekend
Core team - LEGO Festival of Play
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2023 kl. 11:54
Tak for alle kommentarerne, allesammen Smile

Citat: Lars.Kristensen Lars.Kristensen skrev:

Spot on, med begge bygninger - ca. målestoksforhold?

Lad os se: Hovedskibet og hver af mellembygningerne er 14 knopper brede og endebygningerne er 6 knopper, så 3x14 + 2x6 = 54 knopper svarende til 54 * 0,8 = 43 cm. En måling på Google Maps siger at hele bygningen er ca. 145 m bred så det giver et målestoksforhold på 14500/43 dvs. ca 1:335.
 
Citat: Christian.W.J Christian.W.J skrev:

Rip-off... Har lige set at LEGO udgiver selvsamme modelWink
...
Nu nævner du af flex-tuben er nødvendig da vinduerne kommer "ud af system", men tænker du her kun på at afstanden imellem gør at flex-tuben er en nødvendighed, eller bliver der også bøjet lidt LEGO geometri for at få det til at passe? Altså clips der sidder halvt fast, eller lignende?

Det gjorde LEGO så desværre ikke Big smile Jeg var nok ikke helt præcis: Jeg benytter ikke "flex" egenskaben i flex-tuben, det var bare den længste stang jeg havde. Og alle clips sidder helt rigtig på. Da vinduerne er én klods brede men områderne mellem vinduerne er 1,2 klodser brede (= 3 plader) så er brug af clips/bar en nem måde at få det hele til at sidde tæt og korrekt uden at bøvle med at hvert eneste vindue og mellemfag skal "hæftes på systemet" med en masse brackets og lignende.
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-April-2023 kl. 23:08
Imponerende 👏🏻😊
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Niels.J.Smedegaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-April-2018
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 948
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-April-2023 kl. 23:15
Citat: Christian.W.J Christian.W.J skrev:

Rip-off... Har lige set at LEGO udgiver selvsamme modelWink

Jamen det er bare SÅ rigtigt. 
Min søn Thor og jeg havde lige lavet et layout med en boghandel, og nok nærmest bare en måned efter kommer der en boghandel som modular-bygning!
Vi laver en aviskiosk, og næste modular-byggeri har en aviskiosk!

De gør det HELE tiden - i stedet for at finde på egne ideer hugger LEGO bare vi andres ideer. 😎😉

(Det kom ikke så godt over forrige gang, jeg lavede sjov, så for en sikkerheds skyld - det jeg netop har skrevet er tænkt som fis).

Ikke spor fis - det er en imponerende model, du har lavet Esben.

Jeg er selv stolt af mine egne byggerier, men der er bare niveauforskel. En brug af klodser, værd at stræbe efter.
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-April-2023 kl. 04:07
Architecture stilen er så fed fordi den tvinger byggeren til at tænke kreativt ift. at indarbejde så mange genkendelige elementer af bygninger på så lille skala som muligt (Eller i hvert fald bare en lille skala).
De to ting der fangede min opmærksomhed byggeteknisk var monteringen af vinduerne på forsiden som du så fint afslørede i indlægget. Og den anden ting er trapperne foran. Det ser pissegodt ud med den måde du har fået dem monteret på. Det er paneler, ikke? Og er de så "bare" sat i spænd mellem hinanden?

Og brugen af den mørkegrønne farve giver modellen noget seriøsitet. Det får den til at stå mindre legetøjs-agtig end hvis det havde været en almindelig grøn, kan jeg forestille mig.
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Jens.P.Troelsen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 09-April-2019
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 479
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens.P.Troelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-April-2023 kl. 10:23
Super flot model, som jeg med det samme kunne genkende! Du formår at få så mange detaljer med, med fantastisk få klodser - virklig imponerende byggeri!
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-April-2023 kl. 20:28
Citat: Nikolai.O.M.Nissen Nikolai.O.M.Nissen skrev:

Og den anden ting er trapperne foran. Det ser pissegodt ud med den måde du har fået dem monteret på. Det er paneler, ikke? Og er de så "bare" sat i spænd mellem hinanden?

Tak for kommentaren, Architecture er nemlig en fed udfordring at bygge i.

Jo, trappen er paneler der er sat i spænd og understøttet så godt som muligt. Det store trin halvvejs sidder fast.

Esben
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.078 sekunder.