Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Spørg foreningens medlemmer
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - sortering og opbevaring af legoklodser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

sortering og opbevaring af legoklodser

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Klavs Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klavs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: sortering og opbevaring af legoklodser
    Sendt: 24-November-2019 kl. 09:22
Hej
Jeg har vores logo-klodserne fra vores børns mange års fødselsdags- og julegaver rodet sammen i en stor kasse. Jeg har alle byggevejledningerne, så nu vil jeg gerne have sorteret klodserne efter farve og størrelse, så de er til at finde, når jeg vik bygge sættene igen. Har I erfaring med nogle gode kasser at sortere og gemme klodserne i? Så vidt jeg kan se, så har Lego Education en kasse, 45-499, som ser god ud. Er der nogen, som har erfaring med den, eller har andre gode forslag?
hilsen
Klavs
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 09:47
Køb nogle billige bestikindsatser i IKEA. De er gode at sortere i.
Sørg for at have 20+ rum at sortere i, alt efter hvor grundigt du vil gøre det.

Til opbevaring, kan du bruge fryseposer. Endnu bedre brugte slikbøtter fra det lokale “bland-selv-slik-mekka”. Husk låg! Disse vaskes evt i Rodalon eller lignende, for at fjerne den fristende duft Wink
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Online
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 11:25
En dyrere løsning til opbevaring kunne være en kombination af sortimentkasser fra Stanley med henholdsvis 9 og 30 rum og forskellige størrelser Smart Store kasser. Begge mærker fås overalt.

Redigeret af Dennis.Tomsen - 24-November-2019 kl. 11:26
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 2981
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 13:39
Jeg vil ikke anbefale at sortere efter farver i første omgang, ja, det er let, men det er lettere at finde en bestemt turkis klods blandt alle mulige farver af den klods.

Personligt sortere jeg efter størrelse, type, form og til sidst farve.

Eks.
Store klodser eks. Bådskrog, baseplates og lign. For sig
Små kloders maks 1x2 klodser og plader for sig
Mellem klodser og plader 2 x N for sig
Større klodser og plader 3+ x N for sig
Mellemstor klodser eks. Skabe, tønder, gummibåde.
Her kan man sortere technic fra og mini figure fra og andre ting man gerne vil have separat

 Nu kan du sortere alle de små klodser i typer, eks. 1x1 og 1x2 og Plader, fliser, klodser og modificeret, det ville være en god ide med nogle sortiment kasser til alt det småteri. Har du mange kan det sorteres yderligere i monokrom og farve eller helt ud i farver, men det kræver mange rum!  Hvis du har rigtigt mange af nogle farver kan de sorteres ud og resten kan komme i samme rum.

De andre størrelser kan man ligeledes sortere på samme måde, man gør det finere og finere indtil det ikke rigtigt giver mening mere.

Mange ville nok kunne nøjes med en kasse til "rene" klodser og en til slopes og en til 3+ x N plader mens nogle vil have behov for at sortere i 2x2, 2x3, 2x4, 2x6, 2x8 osv. Enkelte vil sortere i røde 2x2, gule 2x2 osv.  Men det er mængden af klodser af den enkelte type der afgøre hvor fint det er nød til at være.

Find nogle rimelige beholdere, brugte slikbøtter er en mulighed men der er forholdsvis meget arbejde med at få dem lugtfri og fjerne klistermærker og så fylder de pænt meget, men de er billige og gennemsigtige så man straks kan se hvad de gemmer på.

Jeg bruger helt gennemsigte sætterkasser fra Harald Nyborg, de er gået ud af produktion og nogle smartstore bokse fra Silvan i 1, 2 og 3 ltr.

Har man rigtigt meget lego kan man gemme nogle klodser man har rigtigt mange af i lynlåsposer andre steder i huset.

Held og lykke med opgaven
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
Sandra.Almeida Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-September-2009
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 2091
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sandra.Almeida Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-November-2019 kl. 15:57
Jeg bruger tit is bøtter, slik bøtter eller klodskasser, hvis der er mange klodser af et bestemt type til sortering.
Bagefter hælder jeg i en bakke/bord et mindre antal klodser i, så at der er mere overskuelige til at sorter, især når man er kommet til de små dele.

Jeg synes også at det er bedste at sorter efter type klodser som Casper siger. Bagefter kan du altid sorter efter farver i små plastic poser (fryseposer eller/og Zip Lock Lynposer, hvis muligt) hvis man virkelige har bruge for det. Jeg lægger til sidste de lynposer i billige klodskasser (koster typisk ca.10kr og kan stables) hvor en bestemt type eller farver ligger.

Redigeret af Sandra.Almeida - 24-November-2019 kl. 16:01
AKA: Cassiebsg

- "There are those who believe that life here began out there..."

- "The Future? He can barely function in the present!"
Til top
Klavs Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klavs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-December-2019 kl. 20:32
tak for nogle gode råd, som jeg tror jeg vil kombinere. ikea-kasser for de klodset, som jeg gerne vil have sorteret detaljeret, og resten efter typer, som Casper foreslår. Og så gør jeg jo nok mine egen erfaringer.
hilsen og tak for hjælpen
Klavs
Til top
Niels.J.Smedegaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-April-2018
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 945
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-December-2019 kl. 17:30

Hej Klavs

Jeg er ved at have en ret stor samling. Jeg bruger reoler af mærket IRIS, som er købt i Bauhaus. Fordelen er, at de kan skilles ad og samles igen skuffe for skuffe. Der er yderligere 2 størrelser, som kan sættes sammen. Min højeste reol er 16 skuffer høj. Skufferne er gennemsigtige, så man udefra kan se, hvad der er i. Det er muligvis erstattet af en ny model, hvor jeg ikke ved, hvor let der er at skille og samle.
Min erfaring er, at rengjorte plastik-bøtter fra Gråsten Salater er gode. De er i virkeligheden lavet af Superfoss. De er også gennemsigtige. Dem og købte indsatser gør, at jeg kan underopdele i skufferne.
 
Den ovenfor nævnte Stanley-kasse Fatmax, er også god. Der kan man dog kun se ovenfra, hvad der er i. Videre kan man tage en bøtte separat ud, hælde det ud i en større beholder, lede efter det, man skal bruge, og nemt hælde det hele tilbage og stille væk. Biltema har noget tilsvarende i små reoler med 4 skuffer. Det er meget billigere, men der kan man ikke se udefra, hvad der er i, så man skal vide, hvad der er i hhv. trække skuffer ud. https://www.biltema.dk/varktoj/varkstedsudstyr/sortimentskasser/sortimentskasser-4-stk-2000041612?gclid=EAIaIQobChMI2uuyhPOZ5gIVBqoYCh1WiQAREAQYASABEgIrCfD_BwE
Gennemsigtige sortimentsbokse er som nævnt også gode, men det er sværere at finde stumper, når man ikke kan tage små bøtter op, men skal rode i faste rum.
 
Inden for sortering har jeg samlet de mindste og mest specielle dele for sig uanset farve. Gitre, hængsler, SNOT-klodser, fliser 1 x 1, 1 x 2, 1 x 3, 1 x 4, 2 x 2 osv.
 
Ellers er det farveopdel.
Har jeg få i én farve (indtil 1 skuffe) bliver de bare samlet.
De farver, hvor jeg har flest klodser som f.eks. rød, der er det samlet med plade; 1 x X, 2 x X, større plader, almindelige klodser 1 x X, 2 x X, større plader, tagsten efter 2 hen 1 op, 3 hen 1 op, nedefra og op, runde, specialklodser. Så er det nødvendigt med bøtter i skufferne til underopdelingen.
 
Det kommer an på størrelsen af din samling, hvor meget den skal sorteres.
 
Jeg så engang en samling på nettet, hvor der var sat skuffemoduler op på væggen, så de vandrette rækker var farven, og de lodrette rækker var typen. De klodser, hvor der var mange, blev overskuddet gemt i poser. Det er luksusudgaven. Jeg var misundelig, men har ikke pladsen.
 
 
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-December-2019 kl. 12:19
Sortering er vist noget vi alle har en mening om herinde Smile med mindre man kun samler på ikke-splittede sæt. 

Casper og Sandras råd er klart de mest oplagte for en "lille" samling. Jeg er pt ved at ensrette et sortiment på den måde, hvor jeg har sorteret efter form (blander farver), så jeg ikke hele tiden skal hive forskellige kasser frem fra mit "fjernlager". Jeg har hidtil brugt små, runde plastbøtter i ens størrelse (fra rejer), men nu vil jeg så ensrette med lidt større firkantede bøtter/kasser.

Jeg bruger slikkasser (off.: Condibøtte) som jeg køber hos f.eks. H.W. Larsen i Kødbyen, men de kan som regel (som nævnt) også fås gratis hos bland-selv-slik-butikker. Jeg betaler dog gerne for ikke at skulle fjerne lugt og klistermærker – det vælger man helt selv. Jeg køber ikke låg til dem, da jeg opbevarer hver slags (f.eks. plader/plates) oven i hinanden i en så lav stak som muligt, og hvert låg tager højde samt tid at fjerne hver gang jeg skal bruge noget i en kasse.

Sådan underdeler jeg typisk en slags:
  • 1x1
  • 1x2, 1x3
  • 1x4, 1x6, 1x8 etc.
  • 2x2, 2x3 og 2x4, 3x3,
  • 2xX (alt længere end 2x4)
  • Sidste kasse har alt større end de ovenstående
  • 2x2 corner, 3x3 kryds og 4x4 corner kan være i den af de ovenstående hvor man synes man bedst kan finde dem.
Dette system bruger jeg til bricks, plates og til dels også tiles.

Andre kasser:
  • SNOT-klodser (alle klodser med knop på siden) + Erlinger
  • Brackets
  • Panels
  • Hinges
  • Cheese Slopes
  • Andre Slopes
  • Plates Round 1x1, 2x2
  • Gartnerkassen (alle slags beplantninger)
  • Andre modificerede klodstyper (masonry, w/ grille, log brick)
  • 1x2 Jumper, 1x3 Jumper
  • 2x2 Jumper
  • Technic-dimser
  • Minifig-relateret
  • Utensils (alt minifig-tilbehør som kan bruges til anden dekoration)
  • Transport (bil-, båd-, fly-, rumskib-, etc.-relaterede ting)
  • Ting der bare ikke hører til andre steder

Når der bliver for meget i en kasse, sorterer jeg de ting fra til "fjernlager", som jeg bemærker at jeg sjældent bruger og som derfor bare er i vejen for hvad jeg ellers skal bruge i forbifarten.

Jeg har også altid en større plastikkasse med lav kant til ting til at rode i – en brødbakke. Den er nyttig når man ikke lige kan finde en ting i en af de andre kasser.

Alt dette er naturligvis mindet på min type byggeri, som er projekter a la microscale, men også ting i minifig-størrelse.
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
 Besvar Besvar

Hurtigt svar
Navn:

Besked:
   NoFollow er tilføjet til alle links fra dette forum (rel="nofollow")
 Benyt Forum-koder
Sikkerhedskode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Gendan billede
Powered by Web Wiz CAPTCHA version 4.04 wwf
Copyright ©2005-2013 Web Wiz
Indtast koden præcist som vist i billedet.
Cookies skal være slået til i din browser.

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.203 sekunder.