Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Odense Banegård
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Odense Banegård

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juni-2023 kl. 01:25

Efter Modeltog for alle sidste år begyndte så det triste arbejde med at skille banegården ad til konens store glæde efter at eurokasserne med den havde stået og fyldt i stuen tæt på tre år på det tidspunkt. Det eneste sted i vores hjem med nok plads Embarrassed

Heldigvis gik arbejdet langsomt, og var vel kun halvvejs, da muligheden for at udstille på Danmarks Jernbanemuseum om sommeren dukkede op.

Drømmestedet og tæt på den perfekte placering for en togtosse og eksil-odenseaner som mig.



Foto © Flemming Wedell

Det adskilte blev hurtigt genopbygget (og også udvidet) - med konens accept, men også fortvivlelse over endnu et halvt års samliv med eurokasserne i stuen.

Det gav så mulighed for at nå endnu en udstilling inden jernbanemuseet, nemlig Modeltog for alle i Taastrup den 1-2. april i år.



Foto © Peder Svend Pedersen 2023





Redigeret af Dennis.Tomsen - 03-Juli-2023 kl. 20:34
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 2608
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juni-2023 kl. 06:10
Det var et super flot layout i havde fået stablet op til udstillingen på Jernbanemuseet Thumbs Up


Redigeret af Knud.A.Albrechtsen - 28-Juni-2023 kl. 10:26
Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juni-2023 kl. 13:29
Citat: Knud.A.Albrechtsen Knud.A.Albrechtsen skrev:

Det var et super flot layout i havde fået stablet op til udstillingen på Jernbanemuseet Thumbs Up

Den kommer jeg til i mit næste indlæg - tak for teaseren Thumbs Up


Redigeret af Dennis.Tomsen - 28-Juni-2023 kl. 22:13
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Juli-2023 kl. 21:50
Sidste udstilling var med Togklodsen på Danmarks Jernbanemuseum i Odense den 2-5. juni i år.

Jernbanemuseet havde været tæt på at trække følehornene til sig i chok over vores normale udgangspunkt på 100-150 m2 udstillingsareal, da et lokale på 60 m2 var alt hvad museet havde til rådighed til fælleslayoutet.
Børnebanen og udstillingsmontrerne var placeret ude i den store remisse.

Tilfældighederne gjorde, at jeg kom til at stå for planlægningen af layoutet - for første gang nogensinde - da jeg var den mindst ringe i styregruppen til layoutsoftwaren BlueBrick Embarrassed

Min holdning var, at eftersom vi ikke kunne imponere med vores vanlig store toglayout, så måtte vi satse på (endnu mere) kvalitet.

For første gang (afaik) var der også tale om et fuldt ud integreret Moduverse-MILS-Helsingørstandard layout (den sidste standard er en Togklodsen baseplate-specialitet).

Altså ikke et layout, hvor standarderne sættes sammen i forlængelse af hinanden, men sammensat så meget på kryds og tværs, at selv et erfaren øje har svært ved at se overgangene mellem den ene eller anden standard.
Noget af et puslespil.

Vi havde endvidere en del deltagende ”frie hænder” uden det store at udstille, som fik til opgave at pynte med vores (megen) medbragt tilbehør af træer/buske, køretøjer, minifigurer og andet småbyg og ellers finde på scenerier under opsætningen.
Det bandt layoutet endnu mere sammen, og løftede det hele en ekstra tand efter min mening Thumbs Up

Det medførte dog alt sammen at opsætningen tog præcist 12 timer, og altså hele fredagen for os 12 deltagere (!)
Nedtagningen gik heldigvis meget hurtigere Big smile

Billeder af hele udstillingen kan ses herherher og her.

Udstillingen blev en kæmpe succes på alle måder med rigtig flot feedback fra os deltagere, publikum og ansatte.
Så meget at museet har inviteret Togklodsen igen til næste år Clap 

Alt i alt en fantastisk og perfekt afslutning for min Odense Banegård, og den lange rejse, der begyndte så småt i 2019.


Foto @ Christoffer Behrens 2023


Foto @ Christoffer Behrens 2023


Foto @ Peder Svend Pedersen 2023















Banegården er nu ved at blive skilt endeligt ad, og har såmænd allerede passeret point of no return til konens store tilfredshed.

Hun har fået lovning på at skille de sidste to klodser ad, så måske kan jeg ligefrem lokke et foto af "begivenheden" ud af hende til den tid LOL

Slutteligt endnu en gang et kæmpe tak til Morten Dalemoen for at skubbe mig i gang med byggeriet samt det store lån af klodser hele vejen fra Norge. 
Og for til sidst at sælge alle klodserne til mig selvom han virkelig ikke havde lyst, da lånet blev ved med at trække ud, og tilbageleveringen så vanskeligere og vanskeligere ud for os begge.
Det til en pris, vi begge kunne leve med.

Klodserne skal nu bruges til andet nybyggeri - naturligvis Smile


Redigeret af Dennis.Tomsen - 03-Juli-2023 kl. 23:16
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 456

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.076 sekunder.