Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB Litra MH 304
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB Litra MH 304

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB Litra MH 304
    Sendt: 22-August-2018 kl. 15:59
Selvom de fleste byggeplademedlemmer efterhånden synes mere aktive andre steder end på vores forum, så præsenteres her DSB Litra MH 304.

Den er til dig, René Hoffmann Smile


Den er stort set samme konstruktion som min sort og røde DSB Litra MH 322.

Forhistorie:

DSBs første rangerlokomotiv 
med dieselhydraulisk transmission Litra MH blev bygget af Frichs i Danmark i stort antal fra 1960 til 1965.

I alt 120 rangerlokomotiv blev bygget som afløsning for 
damplokomotiverne, som stadigvæk blev brugt til rangering.

Det sidste rangerlokomotiv blev udrangeret i
 2001.

Min model:

Den originale mørkegrønne farve.

Skala: 1:45
Længde: 26 klodser
Bredde: 7 knopper
Klodsforbrug: 455
Drift: 1 M-motor, 1 9v batteri, 1 custom adapter og IR Receiver (mulighed for SBrick)
Bygget: 2015

Klistermærkerne er denne gang vådtransfer fra skilteskoven.dk og kannibaliserede originale fra Indiana Jones sæt 7683: Fight on the Flying Wing - det eneste sæt med klistermærker i dark green store nok til formålet 🙂




MH'eren er primært bygget med plates og brackets hele vejen rundt, så meget få standard klodser indgår i det hele taget i konstruktionen.




Modellen er udelukkende til PF kørsel med en M-motor, 
custom adapter og 9v batteri.




Tidssvarende Litra HK trukket af MH'eren:




Tre år tog det mig at få fotograferet den mørkegrønne MH'eren ordentligt, hvilket krævede en seriøs omgang støvafpudsning Confused


Klistermærkerne kan også købes i høj kvalitet på transparent vinyl hos OKBrickWorks:
Mail: okbrickworks@gmail.com


Redigeret af Dennis.Tomsen - 11-Februar-2021 kl. 22:56
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-August-2018 kl. 17:09
Ja men den er flot Smile
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Poul-Erik.Borre Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 16-Juli-2015
Sted: Aarhus
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 622
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Poul-Erik.Borre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-August-2018 kl. 21:19
Meget flot. Et mørkegrønt tog fanger af en eller anden grund altid min opmærksomhed. 
Poul-Erik Borre
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-August-2018 kl. 21:37
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:


Den er til dig, René Hoffmann Smile

Nååååårh, den er fin... Kan du huske, at vi har snakket om det lokomotiv på et tidspunkt? Klart mit yndlings-lokomotiv... Clap
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-August-2018 kl. 21:40
Lækkert, og enig i at mørkegrøn er en dejlig farve til tog :-)

Jeg tænker om lokomotivet ikke ville have været lige så flot uden de mørkegrønne klistermærker i striber over og under vinduet? I virkeligheden er også vinduerne mørkegrønne (i hvert fald hvad jeg hurtigt fandt på Google), men hvis klodsen ikke findes i mørkegrøn så kunne man lade det være helt sort og dermed “100%” lego. Det ligner så ikke forbilledet helt lige så godt, men det sorte matcher undervognen og det vil være en flot model “in its own right”. Hvad har du overvejet i den forbindelse?

Esben
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-August-2018 kl. 22:18
Citat: Esben.K Esben.K skrev:

Hvad har du overvejet i den forbindelse?


At sprøjtemale dem dark green LOL
Seriøst Big smile
(Windscreeen 2 x 6 x 2 Train findes i hvid, hvor glasset skal sættes i separat, så fuldstændig upraktisk er tanken ikke).

Nu er der faktisk en sort windscreen indenunder, så jeg har haft mulighed for at sammenligne med og uden tildækning, og det ser bare bedre ud med end uden. Men du har bestemt en pointe.

Det skal dog nævnes at tildækningen er med kannibaliseret original (og dyre) LEGO klistermærker, så den del er 100% LEGO, men mest af alt blev den løsningen valgt fordi det var umuligt for mig at ramme LEGOs dark green præcist nok (og det så slet ikke godt ud).

Desværre har vi ikke altid mulighed for at få klodserne i lige præcis den farve der er brug for, men hvem ved, måske kommer elementet i dark green på et tidspunkt Smile






Redigeret af Dennis.Tomsen - 22-August-2018 kl. 22:28
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-August-2018 kl. 14:16
Den der Custom adaptor som Dennis har været heldig at finde på nettet, har jeg ikke kunnet opspore. Linket til firmaet virker tilhvertilfald ikke.  
Først gad jeg ikke gå i gang med at lave nogle selv, men da de skal bruges til vores Modeljernbanetræf i Helsingør blev jeg tvunget. Og der er nemmere end man tror.  

 
 


Redigeret af Jørgen.Pedersen - 29-August-2018 kl. 14:17
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-August-2018 kl. 14:59
Jørgen har desværre ret. De to forhandlere af custom adapter som jeg hidtil er stødt på er begge stoppet.
Hvilket er noget bæ for undertegnede (og andre), som ikke kan eller vil lodde selv 🙁


Redigeret af Dennis.Tomsen - 29-August-2018 kl. 14:59
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 2608
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-August-2018 kl. 17:59
Jeg har bestilt en stak 9v stik hjem og får bestilt et par PF kabler.
Så vil jeg prøve at lave nogle adapter kabler.

Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Rune.Fogh Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 12-Januar-2010
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 197
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rune.Fogh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-August-2018 kl. 10:11
Jeg faldt for nyligt over denne artikel, da jeg roder med at sætte de små, wifi-styrede computere ESP-8266 i alt til Sallings juleudstilling. Der er fint vist, hvilke ledninger der er hvad i Power Functions.

Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-August-2019 kl. 22:36
Min første post er blevet opdateret med link til gratis byggevejledning og klistermærke-ark på snakebyte.dk nu da Knud Ahrnell Albrechtsen og jeg langt om længe har fået dem gjort færdige Smile

Og som en bonus oveni min seneste render af MHeren:






Redigeret af Dennis.Tomsen - 10-August-2019 kl. 22:43
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
ClausPedersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Marts-2009
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 1870
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausPedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-August-2019 kl. 08:31
Flot billed
Claus Pedersen





"Klodset" - jeg fatter ikke en brik?
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 17:20
Førate post opdateret med nyt om byggevejledning, klistermærker og 9v til PF adapter 🙂
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Februar-2024 kl. 13:17
Virkelig flot arbejde Smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.125 sekunder.