Genveje: Hjemmesiden Om foreningen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download |
Bob von Scala’s hvide Dune Buggy |
Besvar |
Forfatter | |||
Carsten.Thomsen
Liftarm Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Sendt: 09-Januar-2006 kl. 17:40 |
||
Så er der billeder til beskuelse i min Brickshelf-folder af Bob von Scalas nye hvide Dune Buggy (når de engang er blevet godkendt). Okay, helt ny er sandloppen her dog ikke, idet den allerede var færdigbygget i oktober 2005. Men det er først nu at der har været mulighed for at tage billeder af køretøjet.
Ejeren af det rå køretøj, Bob von Scala, ser vel sådan ret middelsvært tilfreds ud med sit køretøj, må man sige.
Idéen om en sandloppe har rumsteret længe, idet jeg synes at hjulene #2996c01 er sån't rimeligt fede - jeg har bare ikke lige kunnet komme på, hvilken slags bil i ca. 1:10 - 1:12, de kunne bruges til.
Chassis'et består af en kerne af ganske få plader/bjælker, mens resten er en gang liftarmsfræs, både front og agter, lidt ligesom #8466. De udragende bjælker, både for og agter, bruges derved egentlig også som en slags "liftarms".
Foran er der hjulophængsdele fra #8386 med de gode gamle grå 6,5L fjedre, mens der bagtil er langsgående svingarme med motorcykeldæmperben. Svingarmene drejer om statiske aksler - ikke noget med at roterende aksler er vægtbærende her! .
Designmæssigt minder den måske lidt om en 2CV, der er gjort klar til 2CV-race (eller som har været med i ét...), eller lidt om en VW boble, der er modificeret på tilsvarende vis.
Derfor har gearkassen kun 3 fremadgående gear + bakgear - og motoren sidder agterude og er en 4-cylindret boksermotor (modellens motor er egentlig en 180 graders V-motor, men fred være med det). Motoren er naturligvis luftkølet ved hjælp af en blæser, ligesom på forbilledet. Differentialet sidder umiddelbart bagved gearkassen, hvilket kan ses her - og selvom det måske ikke ser sådan ud, så er der brugt forholdsvis få tandhjul. Intet er "overflødigt". Fra gearkassen og agterud er modellen ret kompakt, mens fronten er lidt mere "luftig" - igen lidt ligesom forbilledet, som jeg blev inspireret af.
Opbygningen er relativt simpel - intet er overflødigt. Den består af forholdsvis få dele (så den var faktisk billig at bygge) - og vægten er da også kun 773 gram (uden passagerer).
Her på det sidste billede af modellen er det lykkes for Bob at overtale Emma von Scala til en lille køretur. Hun har selvfølgelig også fået hjelm på hovedet. Hendes smil er endnu ikke stivnet - men måske kommer hun til at fortryde, når det om lidt går over stok&sten .
Der er stadig flere projekter i støbeskeen - og de venter enten på de rigtige stumper eller på mere tid - eller begge dele. |
|||
Jimmi.Andersen
Panel Medlem siden: 25-Oktober-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1017 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
A.Gaasedal
Tagsten Medlem siden: 20-April-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 518 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Fed model Thomsen, jeg tror ham Bob godt kan tillade sig at være stolt af sin nye racer. Stilen er ramt rigtig godt, og jeg er imponeret over alt den technic du har fået pakket sammen omkring bagtøj-gearkasse. Det ser ret kompakt ud.
Du har vist snart vogne til en hel strand-vejs parade, er det korrekt? (eller er der nogle der må lade livet undervejs) |
|||
Anders Gaasedal Website
"10-4 Good Buddy" |
|||
René.Hoffmann
Dæk Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7659 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Fed model igen, Carsten...
Bare sådan af ren og skær nysgerrighed - den Von Scala familie har efterhånden fået opbygget sig en rimelig seriøs dyr vognpark... Hvad arbejder de egentlig med? Er de dop-pushere, eller vasker de penge for mafiaen, eller hvad? |
|||
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
|||
Carsten.Thomsen
Liftarm Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Tark for roserne .
Jeg prøver så vidt som det er muligt at udstyre alle mine biler med køler + blæser, samt udstødning. Og gearkasse, ikke at forglemme. Manglende kobling og bremse er jo selvfølgelig en alvorlig sag, men når det kun er i 1:10, så bliver ulykkerne vel ikke så voldsomme... .
De lever allesammen i bedste velgående (eller rettere, pakket ned i flyttekasser). Så jow, der er vist efterhånden til en mindre Strandvejsparadecruisekaravane .
Well, måske er de ud af en adelig familie - sikkert med familieformuen i orden. De kan godt lide fede biler - og så er de gode kunder hos Technic Værkstedet. Så jeg spørger ikke om noget... . (BTW, en værkstedsbygning i 1:10 med tilhørende faciliteter og værktøj er faktisk på "bedding" ). |
|||
Gert.Hansen
Panel Medlem siden: 05-Februar-2005 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1843 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Har du lavet crash tests? 80km/t i 1:10 bliver til 2,2m/s.
Hvor hurtigt kan en Dirt Crusher køre? |
|||
Carsten.Thomsen
Liftarm Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
|
||
Næ, det nænner jeg ikke .
Jep, og vægten bliver 1000 gange mindre. Ergo, så bliver bevægelsesenergien 100.000 gange mindre end i 1:1. Af samme årsag kan biller holde til et frit fald på et par meter direkte ned på betonfliser - og kravle lystigt videre bagefter. (Kunne ikke finde en bille...). |
|||
Besvar | |
Skift forum | Forum tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |