Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Spørg foreningens medlemmer
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Gamle ting (nok omkring 40-50 år??)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gamle ting (nok omkring 40-50 år??)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Lars Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gamle ting (nok omkring 40-50 år??)
    Sendt: 16-December-2009 kl. 09:09
Jeg har lige hældt bundet i vejret på kasserne, og fisket et par gamle ting op. Det er ting som min farfar gav min far da han var lille, og min far er født i 55. Så kan det da give et lille hint om alderen 
Hvis nogen kan identificere det lille elektriske lokomotiv, ville jeg da meget gerne se et billede af hvordan det har set ud engang





Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 31-Marts-2009
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 10:05

Her er i hvert fald et sæt der ser ud til at have en motor lignende den du har.

 

Link: http://peeron.com/inv/sets/323-1?showpic=2337

Til top
Jesper.Thuesen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 5515
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 10:12

Skægge tag-klodser du har der.

Dem har jeg aldrig set før.

De er hverken at finde under slopes eller roof på Bricklink?
Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator


"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)

Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 31-Marts-2009
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 10:19
Jaa, knopperne på toppen ser heller ikke helt bekendelige ud til os.
Til top
Lars Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 10:22
Citat: Jesper.Thuesen Jesper.Thuesen skrev:

Skægge tag-klodser du har der.

Dem har jeg aldrig set før.

De er hverken at finde under slopes eller roof på Bricklink?


Der står godtnok heller ikke Lego på dem, men de er mindst ligeså gamle som alt det andet, og passer præcist oven på 4'er "Lego-dutter".
Til top
Lars Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 10:25
Tænk engang! Så sidder jeg i virkeligheden her med 40-50 år gamle kopi-ting!  ..Omend de nok er danske, jeg ved ikke hvor man kunne få lavet kopiting i 50/60'erne?
Til top
M.Bach-Petersen Se drop down
Klods
Klods


Medlem siden: 27-August-2007
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 103
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M.Bach-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 11:19
Hej Lars

Nu er jeg ikke helt så gammel, så derfor må jeg holde mig lidt til de mundtlige overleveringer... - men jeg har hørt, at Daells Varehus på et tidspunkt havde et produkt, der mindede meget om Lego. Og det passer vist meget godt med perioden. Det kunne måske tænkes, at de er der fra.

Har selv haft nogle af de viste tagklodser i et parti lego jeg engang købte, men de led vist samme skæbne som køkkenaffaldet..
Til top
Lars Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 11:26
Det lyder da meget sandsynligt med Daells Varehus. Jeg skal lige prøve at spørge min far 
Til top
Lars Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 11:46
Min far ved ikke hvor de er købt, eftersom det er min farfar der købte dem til ham. Min farfar døde i 96, så hvis der ikke er andre der ved det, må det nok forblive en gåde 
Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 5294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 15:08

Jeg har også leget med tagsten som dem du har der.

 

Sjovt nok også hos min farfar... Og det har her i mit voksen-Lego-liv også altid undret mig hvad det har været for nogle tagsten.

Martin Bruun



"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Lars Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 15:29
Citat: Martin.Bruun Martin.Bruun skrev:

Jeg har også leget med tagsten som dem du har der.

 

Sjovt nok også hos min farfar... Og det har her i mit voksen-Lego-liv også altid undret mig hvad det har været for nogle tagsten.



Der kan man bare se..!
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk


Medlem siden: 07-Oktober-2005
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 15:44
Citat: Rasmus.Damgaard Rasmus.Damgaard skrev:

Her er i hvert fald et sæt der ser ud til at have en motor lignende den du har.

 

Link: http://peeron.com/inv/sets/323-1?showpic=2337

Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk


Medlem siden: 07-Oktober-2005
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 15:46
Citat: Rasmus.Damgaard Rasmus.Damgaard skrev:

Her er i hvert fald et sæt der ser ud til at have en motor lignende den du har.

 

Link: http://peeron.com/inv/sets/323-1?showpic=2337

 

Jeg har den motor, men den stammer ikke fra det viste sæt! Min kommer fra et sæt med et sort lokomotiv og blev købt engang sidst i 1960'erne - måske først i 1970'erne.

 

PS! Måske motoren var "tender" til et damplokomotov (og måske den var sort).

Til top
Lars Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-December-2009 kl. 16:45
Min lille motor er med sikkerhed den der er på det første af de små billeder på siden der linkes til. (det blå sæt) Jeg har også lidt flere af de forskellige dele til det.

Hvis det er den samme motor der er i det længere røde tog, er den i tydeligvis placeret mellem lokomotivets 3. og 4. aksel
Til top
Jeppe Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jeppe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 03:08

Dalle valle kataloger:

http://www.kb.dk/pamphlets/dasmaa/2008/feb/daellsvarehus/da/



Plastic byggesæt:

http://www.kb.dk/image_client_static/default/viewer/?viewerP agesUrl=online_master_arkiv_2/non-archival/PLG/Daellsvarehus /dv1958_j/&viewerPgNumber=0&viewerR2L=false

 

 



Mvh Jeppe (der ikke lige var logget ind)

Til top
Jesper.Thuesen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 5515
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 03:52

Skal man have et password til Det Kongelige Bibliotek?

 

Jeg kan kun få forsider frem.

Og det sidste link kan jeg ikke fikse.

Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator


"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)

Til top
Jeppe Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jeppe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 03:59

Nej ingen password
Men prøv fra "hoved-siden"

http://www.kb.dk/da/nb/materialer/smaatryk/daells_varehus/in dex.html



og så "se alle kataloger" og i 1958 (side 4) kataloget er der "DVs plastic byggesæt" og det ligner de der tagklodser.

Til top
Asger.Lindeblad Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 1946
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Lindeblad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 05:10
I DV jule- og vinterkatalog 1960-61 på side 33 er de afbilledet.
Et tag i klodserne er bedre end ti klodser på taget...
Til top
Jesper.Thuesen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 5515
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 05:46

 

Så er det vist afklaret.

Tak til Asger.

Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator


"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)

Til top
Lars Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-December-2009 kl. 09:01
Så blev det mysterie løst! 
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.