Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Spørg foreningens medlemmer
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Bricklink eller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bricklink eller?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Heine Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heine Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bricklink eller?
    Sendt: 23-Oktober-2023 kl. 14:06
Hej alle "LEGO nørder" Tongue

Jeg har selv været LEGO nørd og medlem af Byggepladens fantastiske fællesskab indtil interessen svandt for vel omkring ti år siden, og lige siden har jeg bare opmagasineret min samling af LEGO, men har nu endelig fået taget mig sammen til at sælge det hele.

De mange løse klodser, vil jeg bare sælge til kilopris på dba.dk, Facebook el.lign., men jeg er i tvivl om, hvordan jeg nemmest og smartest sælger de 2-300 sæt (min. 150 er uåbnede), merchandise og byggevejledninger jeg har liggende.

Desværre ser det ud til, at være en ret tidskrævende opgave at få en nogenlunde fair pris. Sættene er primært City, Train og Creator (især de modulære bygninger) fra ca. 2003-2013, og nogle enkelte af dem ser ud til at være relativt værdifulde. Min første indskydelse er at få ændret min gamle "køberprofil" på BrickLink til en sælgerprofil, og afsætte alle sættene ad den vej. Men det afstedkommer en del tvivl og spørgsmål, da jeg synes sælgerdelen på BrickLink er relativ svær at overskue:

1. Er BrickLink det rette sted, eller bruger man i dag Facebook/andre platforme?
  2. BrickLink skal bla. have mit skatte-ID (TIN-nummer) - er der da risiko for, at salg af min LEGO-samling anses som skatte-/momspligtig?
  3. Er der særlige fælder/opmærksomhedspunkter ved at sælge på BrickLink - fx useriøse sælgere, svindlere, betalingsmetoder el.lign., hvor jeg som sælger kan risikere at blive snydt?
  4. Hvad er omkostningerne for mig som sælger på BrickLink - det lader til, at der skal svares et fee til BrickLink og Paypal, men jeg synes det er lidt tricky at få overblik?

Jeg håber der er en venlig sjæl eller to, der vil forbarme sig og hjælpe med mine spørgsmål og meget gerne input/gode råd Smile

Mange klodsede hilsner

Heine

Til top
Jakob.Hestbæk Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-November-2010
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Online
Point: 2605
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakob.Hestbæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Oktober-2023 kl. 15:49
1. Personligt vill jeg sælge på bricklink. Det koster ganse vist nogen % men kundegrundlaget er større end vel nok enhver FB-gruppe.
2. Da jeg var sælger på Bl var den slags ikke nødvendigt, men det var også før LEGO købte BrickLink. TIN-nummer? Hvad er det?
3. Jeg tror ikke det er anderledes end alle andre steder. Du har dog køberens rating at forholde dig til.
4. Da jeg var sælger tog BL 6% af omsætningen, jeg nåede sjældent op på en omsætning, der reducerede afgiften. Paypal ca. 5% både når du modtager og overfører til egen bankkonto.

Du kan altid starte med at lave en liste med dine sæt og sætte dem til salg her.
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6089
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Oktober-2023 kl. 16:25
Og en liste over merchandise Thumbs Up
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Online
Point: 5215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Oktober-2023 kl. 17:09
2.
Salg af en privat LEGO-samling er hverken momspligtigt eller skattepligtigt.
Kun hvis du gentagende køber og sælger LEGO-samlinger med profit for øje.

4. 
Jeg kender ikke den eksakte procentdel Bricklink og PayPal kræver i fees i dag, men mon ikke de hver ligger omkring 5-7,5% af det samlede beløb. 
Hold dig langt væk fra PayPals ublu valutaveksling, og lad banken om det Wink

Redigeret af Dennis.Tomsen - 23-Oktober-2023 kl. 17:16
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Anders.F.Porse Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 02-Maj-2019
Sted: Voel
Region: Midtjylland
Point: 226
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.F.Porse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Oktober-2023 kl. 18:50
Ja lav en liste med dine ting også prøv at sælge dem her 
Anders F. Porse
Til top
Heine Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heine Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Oktober-2023 kl. 20:11
Jeg er ved at lave liste over alle MISB-sæt, og vil få taget fotos af brugte sæt, merchandise osv., hvorefter jeg vender retur her på siden. Det kunne være rart at få solgt det til jer - også rigtig gerne samlet, hvis det er realistisk muligt.

Jeg vender retur, når jeg kommer så langt. Men indtil videre en kæmpe tak for jeres svar og indspark, som alle er meget værdsat Smile

De bedste hilsner

Heine
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Point: 7613
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2023 kl. 20:26

Er det Olsen? 😄
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Point: 7693
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Oktober-2023 kl. 12:56
Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Er det Olsen? 😄

Det var også min tanke Wink

Redaktør på BYGGEBLADET
Layout manager - Pinsen på Hjerl Hede
Layout manager - MODUVERSE DANMARK SFW 2023
Layout manager - Byg & Leg - Svendborg Teater
Layout manager - Julemessen MAGION Grindsted
Til top
Heine Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Heine Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Oktober-2023 kl. 09:43
Yessirs - godt at 'se' jer igen Big smile
Til top
Trine.Jensen.Hansen Se drop down
Flise
Flise

Medlem siden: 26-April-2023
Region: Trekantsområdet
Point: 38
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trine.Jensen.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Oktober-2023 kl. 21:46
Er det muligt at man kan komme og se hvad du har, hvis du bor i nærheden? 
Trine Jensen Hansen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 7113
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Oktober-2023 kl. 19:59
Hej Heine 45 Det var vist helt tilbage til da vi startede Byggebladet op i 2008 sammen med min bror Jesper og Steen Villumsen. The A-team Big smile

Jeg håber du finder hoved og hale i salgsudfordringen (uden at tabe alt for mange penge på det).

Vh Ulrik

Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
 Besvar Besvar

Hurtigt svar
Navn:

Besked:
   NoFollow er tilføjet til alle links fra dette forum (rel="nofollow")
 Benyt Forum-koder
Sikkerhedskode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Gendan billede