Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Olsen Bandens hus i Valby.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Olsen Bandens hus i Valby.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5193
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (11) Tak(11)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Olsen Bandens hus i Valby.
    Sendt: 25-August-2023 kl. 20:47

Hej alle “I hundehoveder og hængerøve, amatører, bovlamme bidesild, bløddyr, fedtefyre, fnatmider, fæhoveder, grødbønder, ignoranter, jammerkommoder, elendige klamhuggere, narrehatte, pattebørn, pjok, skvadderhoveder, skvat, skvatpissere, slapsvans, elendige socialdemokrater, tøffeldyr, lusede amatører, liderlige svin og” - klodsede LEGO byggere!

Billede fra en Olsen Banden film15 by Christoffer Behrens, on Flickr

Jeg kunne ikke selv finde på en bedre indledning til at præsentere min nyeste MOC med, så jeg beklager tilsviningen! Jeg går ud fra, at I alle ved hvorfra citatet stammer!? -Egon Olsen. Jeg har ligesom han brugt flere år på forberedelser og undersøgelser til min nyeste plan. En plan til et LEGO MOC byggeri, hvor det er lykkedes for mig at bygge en model af huset i Olsen Banden. Altså huset hvor Kjeld og Yvonne bor i Valby. Jeg har her til præsentationen af byggeriet også haft lidt sjov med at skrive manuskriptet til en ny Olsen Banden film  - den 15. film i rækken. De to ting vil jeg gerne præsentere her lidt sammenblandet i det følgende lidt længere skriveri. Så sæt dig derfor ved en computer med lidt større skærm. - Ikke på din telefon. Lav en kop kaffe, smæk benene op, hiv en pose popcorn frem og nyd både præsentationen af MOCén samt den dertil hørende forestilling: Olsen Banden på Klods -Tilbage til rødderne.

Olsen Banden 1 by Christoffer Behrens, on Flickr

Men først lige en indledning til, hvorfor jeg bygger Olsen Bandens hus. Her vil jeg også forklare, hvordan det lykkedes mig at lave huset ret præcist gengivet. Jeg vil også forklare en del detaljer omkring huset, som jeg har fundet ud af undervejs i mine undersøgelser, samt forklare hvordan jeg har lavet min research.
Det er slet og ret begejstring for filmene, som har bragt mig i gang med at bygge huset. Jeg har en nogenlunde lige så stor begejstring for Olsen Banden, som jeg har for LEGO. Så hvad er mere nærliggende end at koble de to ting sammen? Erik Balling gjorde det samme og benyttede også en genial og sindrig LEGO konstruktion i Olsen Banden overgiver sig aldrig (1979). Dette fordi begge dele er lige genialt. Begge dele er også opblomstret som en halvfjerdser generations ting ligesom jeg selv, og begge dele er derfor en stor og vigtig del af min barndom og opvækst.

Citaterne fra Olsen Banden er mange, og hele serien er en perlerække af fantastisk film. Derfor besidder Olsen Banden også stadig den dag i dag, både 1. 2. og 3. pladsen over de mest sete danske spillefilm i de danske biografer. Kilde  – og det er ikke uden grund! Olsen Banden er en serie hyggelige og sjove film, der henvender sig til hele familien! Filmene er spækket med sjove og fantastiske replikker, geniale kup, gennemtænkte detaljer, finurlige idéer, sjove rekvisitter og planer. Alt sammen mesterligt udtænkt og udført af filminstruktøren Erik Balling og spasmageren Henning Bahs, som skrev manuskripterne sammen. Filmene er meget tidløse, og de hører bestemt ikke kun fortiden til. Det er film, som man kan blive ved med at se igen og igen. Selv her i 2023. Men jeg har nu alligevel forsøgt mig med at skrive et lidt mere nutidigt manuskript til en ny film, da jeg havde lyst til det og synes at det kunne være både sjovt og underholdende. Jeg har også set alle de gamle film så mange gange, at jeg trængte til lidt fornyelse, og det bliver jeg så nødt til selv at stå for!

Det dansk, det dejligt, det er genialt!

Når jeg bygger MOCs (My Own Creation) ud af LEGO, plejer det gerne at være klassiske danske ting, som jeg kaster mig over. - For det kan publikum på LEGO udstillingerne nemlig genkende, relatere til og identificere sig med, og det er min erfaring, at de i reglen også synes, at det er ret sjovt at kigge på. Jeg har tidligere i denne danske genre f. eks. bygget Marmorkirken, Amalienborg projekt, Det Gule Palæ, Kongeskibet Dannebrog, kendte butikker og bygninger, mange kendte DSB lokomotiver og vogne, herunder den orange traktor 57 og Franz Jäger togvognen fra Olsen Banden på Sporet. Sidstnævnte var faktisk en af de første ting, jeg viste frem for Byggepladens medlemmer til en Klodsfest for omkring 15 år siden.

Da jeg er stor beundrer af Erik Balling´s film og især Olsen Banden filmene, så er det nu blevet tid til endnu en MOC derfra.

Olsen Banden 19 by Christoffer Behrens, on Flickr

Kjeld og Yvonnes gamle faldefærdige hus i Valby har altid haft en vis charme, synes jeg. Dvs. det gule hus hvor de bor i filmene 4 - 13. I de 3 første film bor de nemlig et andet sted, og i den sidste er de endt på et plejehjem.

Deres bolig i huset danner ofte rammen som bandens tilholdssted. I hjemmet i Valby er det Yvonne som er overhovedet, da hun er dominerende over for både sin familie og vennerne.

Det vides ikke helt, hvor Benny og Egon bor i serien. Måske sover de på sofaen hos Kjeld og Yvonne? Eller måske bor Egon bare mest i spjældet og Benny måske stadigvæk sammen med de frække piger fra den 1. film oven på værtshuset Hamlet? Det fremgår ikke tydeligt af serien, og det er heller ikke betydningsfuldt. Det er huset i Valby som er omdrejningspunktet og hovedkvarteret for Olsen Banden.

Huset lå lige bag Nordisk Film Kompagni i det, der i dag hedder Asta Nielsen Strædet. Dengang Olsen Banden filmene blev optaget, hed vejen Mosestien, men vejen blev senere omdøbt efter den berømte danske stumfilm-skuespillerinde Asta Nielsen. Vidste du i øvrigt, at Nordisk Film er verdens ældste, stadig eksisterende filmproduktionsselskab? Det blev engang også kaldt for stumfilmens Hollywood. Det blev stiftet i 1906 af Ole Olsen. Jeg ved ikke med sikkerhed, om det er derfra Egon Olsen har fået sit efternavn, men det vælger jeg selv at tro at det er. 

Ideen til at bygge huset har været rigtig mange år undervejs. Gode ting tager tid, som man siger! Ideen er opstået af en gammel barnedrøm eller et ønske om at se huset i virkeligheden. Jeg så som barn de fleste af Olsen Banden filmene i biografen sammen med min far og mine brødre. Ja faktisk, så var de film det eneste vi gik i biografen for at se dengang, ligesom de fleste andre danskere i de fattige halvfjerdser. Ja selv film som de klassiske Star Wars film sprang jeg over. Steven Spielbergs klassiker E.T. blev dog også set, kan jeg mindes.

Jeg kunne ikke finde ret meget information om selve huset på Google, da huset blev revet ned i 1989, - længe før internettets opståen. Så da det ikke længere er muligt at få huset at se, bliver jeg jo ligesom nødt til at gøre det næstbedste, nemlig at lave en model af huset, så jeg - og andre - kan se hvordan det cirka så ud i virkeligheden.
Google kunne kun hjælpe mig med nogle billeder af huset fra kort tid før det blev revet ned. På de billeder er der sat plader for vinduerne, taget og trappen mangler og flere af de omkringliggende bygninger er allerede blevet demoleret. Der er ikke særlig mange brugbare detaljer på billederne, men de giver mig en god ide om proportionerne af huset - længden og højde af huset set i forhold til vinduerne. Og vinduernes præcise placering på gårdsiden var også brugbar. Bredden på mellemrummet mellem vinduerne, set i forhold til vinduets bredde, var også meget nyttig i min rekonstruktion af huset.

RUIN Smedestræde 8 1988 Kort tid inden nedrivningen by Christoffer Behrens, on Flickr

Da jeg havde svært ved at få hjælp fra google, fortsatte jeg min søgen på Valby lokalhistoriske arkiv, hvor jeg var heldig at finde nogle billeder af forsiden af huset, som jeg kunne bruge. I den forbindelse fandt jeg ud af, at huset faktisk ikke havde adresse i Asta Nielsen Strædet 6a, som jeg ellers troede. Kilde. I filmene ser man nemlig altid kun banden komme ind ad smøgen og op ad trappen med det røde gelænder. Den anden side af huset ser man aldrig i filmene, så den side vidste jeg derfor ikke hvordan så ud. Min nysgerrighed efter at se den anden side af huset og resten af huset bragte mig videre i min søgen. Forsiden af huset er faktisk den side, som flere steder i filmene bliver kaldt for “Strømerne kommer. Hvad faen gør vi? Lad os tage bagtrappen!”. Så bagsiden er altså forsiden! God info at vide i min søgen efter flere billeder. Den korrekte adresse af huset måtte derfor være Smedestræde 8 fandt jeg ud af. Nemlig den gade, som forsiden vendte ud imod. Herfra var der en hoveddør ind til 4 små lejligheder. 2 på hver etage. Dette er dog ikke noget, som jeg ved med sikkerhed, men beror på stærke antagelser og logisk tankegang efter at have nærstuderet billederne af huset grundigt. Hvad jeg med sikkerhed ved, er at der i entréen var en gennemgang til baghuset i gården, og der var en trappe op til lejlighederne på 1 sal. Det er den hovedtrappe, som banden i filmene kalder for "bagtrappen". Den udendørs trappe, som man altid ser i filmene, er i virkeligheden den rigtige bagtrappe, der går fra den ene af 1 sals lejlighederne og ned til gården, hvor wc'et og skraldespanden befandt sig. Dvs at de scener, hvor man møder nabokvinden ude på gangen, er i virkeligheden noget opdigtet vrøvl, for det kan slet ikke lade sig gøre, da 1. sals lejlighederne ikke deler bagtrappe, men har hver deres egen bagtrappe. Nu håber jeg, at jeg ikke ødelægger selve filmoplevelsen for nogen ved at have afsløret denne lille detalje!? Alle optagelserne inde fra selve huset/lejligheden er i øvrigt optaget kun 200 meter derfra, i Studie 3 på Nordisk Film. Alle kulisserne blev bygget op og taget ned efter hver film. Ivrige iagttagere af filmene vil sikkert have bemærket, at lejlighedens indretning og møblering er forskellig fra film til film, og udsigten fra vinduerne med hus-kulisserne udenfor er sjovt nok også forskellig, selv om lejligheden ligger det samme sted! Kulisser kan snyde rigtig meget i film.

Fronten mod Smedegade 8 med hovedindgangen til Kjeld og Yvonnes hus2 by Christoffer Behrens, on Flickr

Fronten mod Smedegade 8 med hovedindgangen til Kjeld og Yvonnes hus by Christoffer Behrens, on Flickr

Jeg havde brug for mere viden om huset, så jeg skrev håbefuldt en mail til KØBENHAVNS KOMMUNE Teknik- og Miljøforvaltningen, for at efterspørge plan og facadetegninger af huset, men det kunne de desværre ikke hjælpe mig med, da huset for længst var revet ned og væk. Så de gamle tegninger lå desværre ikke tilgængeligt i det digitale byggesagsarkiv på www.filarkiv.dk

Derfor købte jeg mig flere forskellige gamle brugte bøger om Olsen Banden med masser af billeder i, som jeg læste og nærstuderede. Den ene af bøgerne, er det efterfølgende rent faktisk lykkedes mig at få Jes Holtsø (Børge) til at sætte sin autograf på. Man er vel ægte fan! Ham mødte jeg i Fredericia til en biludstilling, hvor Olsen Bandens gamle originale og nyrestaurerede Chevrolet var udstillingens trækplaster. Jess Holtsø både skrev autografer, fortalte lidt anekdoter fra filmene og underholdt publikum med fremragende musik sammen med sit band Holtsø og Wittrock.
Nå, det var et lille sidespring, men i de indkøbte bøger var der desværre heller ingen brugbare billeder af selve huset, ud over nogle still-billeder fra selve filmene. Jeg havde ellers håbet på, at der måske var nogle billeder fra selve optagelserne, der kunne afsløre lidt mere om huset og gården, men nej.

Jeg har igennem flere år været med i to fangrupper for Olsen Banden på Facebook, og har derigennem kunnet tilegne mig en del viden omkring banden, men desværre ikke meget om huset. Så jeg kan vist snart betegne mig som en hel ekspert på området, tror jeg.

I 2018 besøgte jeg Nordisk Film studier i Valby, fordi de havde en Olsen Banden udstilling kørende i det gamle filmstudie 3, hvor filmene er blevet til. Filmstudiet kunne heller ikke hjælpe mig ret meget med billeder af selve huset, ud over et luftfoto af området, der var blevet taget i forbindelse med Nordisk Films 75 års jubilæum. På luftfotoet kunne man svagt se østsiden af huset oppefra. En side, som man heller aldrig ser i nogen af filmene, da gavlen vender ind mod nabohuset. Her måtte jeg finde luppen frem for at undersøge den facade nærmere. I forbindelse med mit besøg på Nordisk Film kiggede jeg selvfølgelig også nærmere på stedet, hvor huset lå. Der er i dag bygget nye og mere moderne huse, men man kan på en gavlende på nabohuset, som stødte direkte op mod huset, faktisk stadig se præcis hvor huset lå. Det er alt, hvad der er tilbage af synlige spor af huset i dag. 

Luftfoto af Smedestrædet 8 Kjeld og Yvonnes hus by Christoffer Behrens, on Flickr

Jeg satte mig derfor til at se alle filmene igennem endnu engang for at tage en masse still-billeder af huset fra forskellige vinkler. Kendere af filmene vil vide, at der faktisk ikke ses ret mange vinkler af huset set fra gården. Optagevinklerne er næsten altid de samme, men lidt slørede billeder fra hurtige panoreringer har også kunnet hjælpe mig med at stykke en helhed af huset sammen. Jeg havde nu billeder fra alle fire sider af huset og derfor en ret god ide om, hvordan huset præcist så ud. Nogle billeder dog mere brugbare end andre.

Så ud fra en masse små bidder af huset, har jeg kunnet stykke en helhed af huset sammen, der efter min egen bedste vurdering faktisk ser meget vellignende ud. Proportionerne passer, farverne passer, og alle detaljerne med vinduesplacering, samt placering af tagrender, nedløbsrør og skorstene passer. Ja selv de helt små detaljer som blomsterkasse, stige, træer og masser af ukrudt, tøjsnor, rod og ragelse samt div.brønddæksler er korrekt placeret. Detaljeorienteret? Tja måske, men sådan må det altså være, når man vil genskabe en eksakt replika af huset. Og apropos vinduerne, så passer selv sprosserne på vinduerne også. Nogle af vinduerne var nemlig uden sprosser, hvilket overraskede mig, da jeg bemærkede det. - Jeg tror, det må være køkkenvinduet med de hvide gardiner, der ikke har sprosser. Det ser nemlig ud, som om afløbet fra køkkenvasken har forbindelse ud til nedløbsrøret fra tagrenden. Jeg er ikke VVS mand, men det har jeg godt nok aldrig set nogen andre steder! Resten af vinduerne på hovedhuset havde vandrette sprosser. Huset i baggården derimod havde både lodrette og vandrette sprosser. Den smalle sidebygning havde en anden taghældning end selve hovedbygningen og pudsigt nok kun hældning til den ene side. Overgangen imellem de to tagflader er også meget underligt konstrueret, idet de to tagrum ikke hænger sammen. Inddelingen af vinduerne sidevejs, både i stueetagen og på førstesalen, virker som de var kastet i med en spredegreb. Ingen symmetri overhovedet. Lemfældigt fordelt efter rummenes placering.  Linjerne i alle bygningerne ligger heller ikke ud for hinanden. Alt er en anelse forskudt til en af siderne. - Ingen linje-symmetri overhovedet. Alt i alt en værre gang rod rent stilmæssigt og arkitektonisk, hvis du spørger mig! Men den slags har jo også sin charme, og det er lige netop det, som jeg har været på udkig efter at bygge. Det, som jeg har forsøgt at indfange og få til at være vellignende. - For denne forfaldenhed og tilfældige arkitektur af huset samt de rodede og ydmygende og total misligholdte omgivelser var det, som var medvirkende til at vække min begejstring for huset i første ombæring. Alt dette er med til at give stedet et præg af kaos, ruin, deroute, ragnarok, ødelæggelse, apokalypse og fortabelse. Dømt til udslettelse, ødelæggelse og tilintetgørelse. Derfor passer huset så godt til netop Olsen Banden, som jo socialt og kulturelt ligger på samfundets laveste sted. Derfor blev huset nok heller ikke reddet fra gravemaskinernes demolition sidst i firserne.

Billede fra en Olsen Banden film21 by Christoffer Behrens, on Flickr

Billede fra en Olsen Banden film31 by Christoffer Behrens, on Flickr

Sprosserne på modellen har jeg lavet med nogle specielle tynde strimler af klistermærker, som man kan købe. De hedder Starform 1082 og kan bl.a. købes her i flere forskellige passende farver til vinduerne. - Dette er ikke en skjult reklame for butikken, selv om ejeren faktisk er Morten Gravgaard, som flere sikkert vil kende fra enten Byggepladen eller Skærbæk Fan Weekend, men blot en nice info at vide, hvis nu nogen skulle få brug for at lave de samme stafferinger.

Til selve taget har jeg forsøgt mig med en for mig ny byggemetode, som måske ikke er helt så lovligt rent byggeteknisk set, men den er yderst anvendelig til at få huset til at fremstå som noget faldefærdigt gammelt lort. Det var bestemt ikke den letteste måde at lave et tag på, men jeg synes at det var det bedst egnede tag, som jeg kunne komme på at lave, da der jo er mange forskellige byggemetoder til at lave et LEGO tag på. Jeg har forsøgt at bygge taget så stabilt som muligt, for at det kan tåle transporten rundt til div. udstillinger. 

Olsen Banden 11 by Christoffer Behrens, on Flickr

Facaden på huset ser meget forskellig ud igennem alle filmene. I en af filmene midtvejs ser facaden faktisk nymalet ud. Men i de fleste af filmene synes det, som om pudsen eller malingen er faldet eller skaldet meget af. Huset er derfor ikke ensfarvet, men virker meget spraglet og grimt at se på. Mange steder skinner de gule/tan farvede mursten igennem pudsen. Det var lidt svært at ramme perfekt med LEGO klodser. Jeg forsøgte mig først med at bygge det i klodser med jumpere og tiles, men synes at det fungerer bedre med det lidt spraglede udseende, som jeg har lavet. Nogle vil sikkert mene, at det ser lidt for spraglet ud med de forskellige klodser, som jeg har benyttet i murværket, men det ligger faktisk ret tæt op af, hvordan det ser ud til at have været på billederne. Noget virkelig faldefærdigt gammelt lort! Nok også derfor at huset endte med at blive revet ned, for var det ikke blevet revet ned, var det nok endt med selv at faldet fra hinanden.
Som I kan læse, har jeg har iagttaget alle detaljerne meget grundigt og brugt rigtig meget tid på min research af denne bygning, fordi huset var meget betydningsfuldt for mig at lave. Der er brugt langt mere tid, end jeg normalt bruger på en model. Det var mit ønske at få det hele til at ligne så nøjagtigt og model-agtigt, som det overhovedet var muligt ud fra de relativt få billeder, som var til min rådighed. Der er med andre ord brugt meget tid, sved, tårer og kræfter på projektet. Men det hus og filmene ligger også mit hjerte meget nært, så jeg synes, at det har været hele indsatsen værd. Huset er i mine øjne mere end blot en kulisse og en bygning. Huset repræsenterer i min optik selve inkarnationen og indbegrebet af danskheden. I det her hus er beboerne nogle småborgerlige bløddyr, nogle fattigrøve, nogle værre skvadderhoveder. Han er tyk og tosset og tænker kun på mad. Hun er snakkesalig og fatter ikke en skid. Hun tænker kun på, hvordan hun kan administrere Egons mange millioner, som forhåbentligt snart kommer. Ikke engang et arbejde kan de finde ud af at have. Røven af 4. division. Kort sagt, nogle rigtige lusede amatører og nogle personer, som de fleste danskere vist kan genkende. I det her hus er de nemlig, som Yvonne selv udtrykker det, ægte Socialdemokrater og stemmer derfor på liste C!
Det er dansk humor og galskab, når det er allerbedst! Så derfor måtte denne model af huset i Valby bare bygges! Koste hvad det ville!

Jeg ville ønske, at huset aldrig var blevet revet ned dengang i 1989. Det burde i min optik pga filmhistorien være blevet fredet, istandsat og indrettet som et lille permanent museum og varigt minde for Olsen Banden i stedet. Men det er desværre for sent nu, så nu får I min lille model af huset i stedet at kigge på. Foreviget i LEGO klodser.

Jeg har til min MOC også bygget Benny Frandsen´s gamle lortespand af en bil, - en Chevrolet Bel Air. - Og jeg har fyldt benzin på for en hel femmer! Bennys køretøj er en vigtig rekvisit i Olsen banden. Modellen skifter ganske vist i løbet af de første 13 film, men i de fleste af filmene er der tale om en lettere rusten 50'er-Chevrolet Impala eller Bel Air med nummerpladen KD 22 528.

Denne ret så berømte og let genkendelige bil har jeg taget med, for at flere skulle kunne genkende huset, da jeg frygtede at nogle sikkert ikke vil kunne se, at det er Kjeld og Yvonnes hus der her er tale om. Bilen holder ganske vist aldrig parkeret i gården i filmene, men derimod henne på en P-plads, for enden af Mosestien. Men nogle gange må man lige snyde lidt for at få tingene til at fungere lidt bedre. Hug en hæl og klip en tå! Sådan er det i både film og MOC verdenen. Det er snyd og bedrag meget af det.

Olsen Bandens bil 2 by Christoffer Behrens, on Flickr

Fra én filmmand til en anden.

LEGO har i år - 2023 - udgivet et LEGO sæt 43230 med et Panavision filmkamera i anledning af Walt Disneys 100 års jubilæum. Jeg ved, at filmsettet bag Olsen Banden filmene benyttede et filmkamera af samme mærke, dog af lidt nyere dato, så derfor synes jeg, at det kunne være lidt sjovt og aktuelt at bygge det i minifig skala og lade det indgå i MOC`en også. Men når der er en filmoptagelse i gang, hører der jo også både en historie og et manuskript til filmen med, tænkte jeg! Filmscenen, som jeg har bygget og fremviser, er ikke en bestemt scene fra filmene som I kender dem. Det er en skøn sammenblanding for at få flest mulig af de kendte karakterer fra filmen med. Min scene er derfor opdigtet og jeg har valgt at kalde den for: OLSEN BANDEN PÅ KLODS -Tilbage til rødderne. En titel som jeg kom på, da film nr 2 hedder OLSEN BANDEN PÅ SPANDEN, og netop det at være på spanden kan jo også være ensbetydende med, at man er nødt til at købe “PÅ KLODS”. Den filmtitel passede lidt bedre ind i en LEGO relateret modelverden, synes jeg. Undertitlen afslører jeg lidt senere! Men det at købe på klods er vist kun en typisk halvfjerdser ting og fungerer nok ikke nogen steder længere. Der er jo heller ikke mange små købmænd tilbage. Så på den måde trækker titlen filmen tilbage i tiden igen, tilbage til Olsen Banden, så vi kan få den rette atmosfære og lidt nostalgi til filmen.

Olsen Banden 6 by Christoffer Behrens, on Flickr

Jeg har også forsøgt at få alle minifigurerne så vellignende, som det overhovedet var muligt med originale LEGO dele.
I gården står Børge ved sin røde PUCH knallert model VZ50 fra 1973. I hånden har han sin rekvisit, en slangebøsse, som han benytter i flere af filmene. En sjov info om Børge eller rettere Jess Holtsø er, at han flere gange under optagelserne til filmene stjal penge i omklædningsrummet fra Ove Sprogøe. Ove opdagede det og vidste godt, at det var Jess som havde taget dem, men han var så storsindet, at han ikke sagde noget eller gjorde noget ved det. Og det var ikke, fordi han var konfliktsky, men Ove vidste godt, hvilke problemer Jess havde på privatfronten, så derfor lod han som ingenting var hændt og lavede ikke en stor scene ud af det. Det siger en del om Ove, synes jeg.

Bøffen står ude foran på hjørnet med sin svensknøgle i hånden og gemmer sig. Lige klar til at gokke Egon i nøden, når han dukker op. Han har parkeret sin bil omme på forsiden af huset. 

Olsen Banden 17 by Christoffer Behrens, on Flickr

En rød Toyota Hilux model årgang 1979 med blå presenning over ladet med firma påskriften Høje Nord. Bilen indgår i filmen Flugten over plankeværket, hvor han kører Egon ud til Syre Værket på Amager i den. Denne bil er ikke tilfældigt valgt fra min side. Jeg kunne også have bygget den grå Citroën kassevogn model HY, eller en grå Citroën 2CV eller en af Politibilerne. Nej, jeg har valgt denne røde og blå Toyota helt bevidst, fordi jeg ønsker at bruge det samme farvetrick, som Erik Balling også ofte benyttede sig af. Et lille filmtrick til at indfange øjnenes og tilskuerens opmærksomhed med. Balling brugte det fx ved det røde gelænder op til lejligheden, og døren til lejligheden er blå. - Læg mærke til, at det er den eneste dør i huset som er blå. Alle de andre er mørkegrønne. Og hvad farve har gelænderet til den anden af 1. sals lejlighederne? Brunt, ligesom alt det andet træværk! - En typisk farve for halvfjerdserne. Så altså næppe nogen tilfældighed med den røde og blå farve! Børges trøje er rød, bukserne blå, hans knallert er rød. Bennys skjorte er lyserød og på Egons slips er der noget rødt. Yvonnes kjoler er altid meget pangfarvede, som siger “Se mig!”. Dannebrogsflagene og den røde kuffert, for ikke at snakke om filmen Olsen Banden ser RØDT. Dette er bare en farve, som tiltrækker og fanger øjet, så derfor har jeg helt bevidst valgt denne røde og blå Toyota Hilux for at fange tilskuernes øjne til min MOC på udstillinger. Det var da også en meget sej bilmodel med 4 hjulstræk og det hele, husker jeg. Måske var det ligefrem pga. denne bil i filmen “Olsen Banden - Flugten over plankeværket”, at bandet TV2 udgav sit første album med titlen “Fantastiske Toyota”? Det kunne jeg faktisk godt fristes til at tro, da begge dele stammer fra året 1981, men det er min teori. Måske har jeg også bygget bilen for at benytte den til et andet kommende byggeri?! Vidste du i øvrigt at Bøffen, som spilles af Ove Verner Hansen, er den skuespiller som spiller med i flest Olsen Banden film? Han spiller nemlig som den eneste også med i en del af den norske udgave af Olsen Banden filmene. - Dog ikke i den svenske udgave som hedder Jönssonligan.

Olsen Banden 8 by Christoffer Behrens, on Flickr

Yvonnes nevø, computereksperten Georg, er ikke med i MOC´en, da han kun har en lille bi-rolle i min film. Jeg har gjort Georg til en meget stor og mægtig data ekspert i USA. Han har forlængst forladt det lille lorte-land, som er alt for lille til en stor forbryder og hacker som ham. Georg er kun med i filmen via en online opkaldsforbindelse til Silicon Valley i Californien for lige at ordne en lille pikant sag for banden. 

Dynamit-Harry står tålmodigt og venter på Egon bag plankeværket på Mosestien og slukker lige tørsten med en enkelt pilsner imens. Dynamit-Harry spiller i øvrigt kun en bi-rolle i 2 af filmene, men hvilken bi-rolle! En af mine absolutte favoritter i filmene, så derfor skal han også være med i min film. I 1970 - mit eget fødselsår - modtog Preben Kaas Bodilprisen for bedste mandlige bi-rolle, for sin rolle som dynamit-Harry i Olsen Banden på spanden. Meget velfortjent må man sige. Jeg elsker hans rolle, hans dygtige skuespil og hans geniale replikker, som f eks: “Nej, det er det jeg altid har sagt. Jeg har altid sagt det. Svigtet bliver man! Ensom og forladt. Alle mennesker tænker kun på sig selv! Den eneste som tænker på mig, - det er mig!” Dette meget ærlige, ligefremme, humoristiske og samtidig meget paradoksale er typisk for Balling. Det gør det både genialt og morsomt på samme tid, og er stærkt medvirkende til, at filmene har opnået så meget kultstatus og popularitet. Sætningen fra Dynamit-Harry akkompagneres af en genialt tilsat lidt sørgelig musik som underlægning til filmen, der giver en lidt trist stemning til scenen og understreger hans alkoholiske og lidt fortabte liv. Helt perfekt lavet.
Vidste du for øvrigt godt om Preben Kaas, at han er far til skuespilleren Nikolaj Lie Kaas?

Olsen Banden 15 by Christoffer Behrens, on Flickr

I gården er film-crewet i gang med at lave en optagelse af Egon, Benny og Børge. Benny har selvfølgelig sine gule sokker på og laver et af sine små spøjse hop, mens han griner fjoget og siger skide godt Egon. I hånden har han sin rekvisit dimsen, som er et specielt tildannet messing stykke til at dirke låse op med. Vidste du denne sjove lille info om Benny? - I filmene har Benny flere forskellige kærester undervejs. Men i filmen “Olsen Bandens sidste bedrifter” fra 1974 hvor de er i Spanien, spilles kæresten af Lily Weiding. Hun endte faktisk med at blive Morten Grunwalds kone, da de blev gift i 1980. De blev sammen indtil hans død i 2018. En anden sjov info om Benny er, at han startede sin karriere i Olsen Banden som, hold nu godt fast venner, pornofotograf! Alt det pornografiske fra 1. film blev der lagt en dæmper på i de øvrige film, da filmene skulle gøres lidt mere familieegnede og børnevenlige. Af samme grund lagde man også en dæmper på skyderierne og fjernede de fjollede maskeringer med elefanthuen.

Olsen Banden 2 by Christoffer Behrens, on Flickr

Egon Olsen har sin bowlerhat på, sin cigar i højre hånd og sin pakke med en genial plan i den anden hånd. - En plan til mange millioner - indpakket i snavset fedtpapir! Egons tredje rekvisit, den røde kuffert, ligger i skraldespanden i hjørnet af gården bag tørresnoren med Kjeld og Yvonnes undertøj. Der lander den i en af filmene, men der er kufferten godt nok sort! Vidste du om Egon, at Københavns kommune ville have æret Ove Sprogøe ved at omdøbe vejen der går foran Vridsløselille Statsfængsel fra Fængselsvej til Egon Olsens Vej? Denne ceremonielle handling skulle have fundet sted på Ove Sprogøes 85 års fødselsdag. Desværre døde han kort tid forinden i 2004 og nåede derfor ikke at være med til ceremonien.

Olsen Banden 3 by Christoffer Behrens, on Flickr

Kjeld og Yvonne står oppe foran deres dør og vifter fjoget med deres Dannebrogsflag, næsten ligesom til deres sølvbryllup. Yvonne var i øvrigt klart den figur, som jeg synes var sværest at lave en passende minifigur til. Og jeg er faktisk ikke helt tilfreds med hende endnu, da det er svært at finde nogle minifigs som er lige så flotte og flower power-agtige som de geniale kostumer, kostume-designeren Lotte Dandanell kunne kreere. Yvonne er den person, som oftest skifter kostume i filmene. De andre har stort set altid de samme kostumer på for genkendelighedens skyld. Men ikke Yvonne, for hun er nemlig som kvinder er flest. - De skifter sko og tøj hele tiden, som var de en påklædningsdukke! Balling havde en meget skæv, men sjov fremstilling af kvinder generelt, som var meget typisk for den tid, som også lå samtidig med kvindefrigørelsen. En sjov lille info om Kjeld og Yvonne er, at de i den første film, som slet og ret hed “Olsen Banden” og er fra 1968 har 3 børn. Birger, Børge og lillesøster. Herefter optræder Børge som familiens eneste barn i de resterende film.  Hvor blev de to andre børn af? Efter sigende skulle Balling ikke have brudt sig om at arbejde med børn. Børge blev bibeholdt, da han udviste en vis form for modenhed. De andre to blev skrevet ud af serien igen. 

Olsen Banden 21 by Christoffer Behrens, on Flickr

Huset har jeg bygget på 4 stk MILS byggeplader som undergrund. Det fylder ialt 2x2 baseplate, eller 64 x 64 LEGO studs + kantrammen. Helt korrekt, så er begge huse bygget på hver 1x1,5 baseplate og skurene er bygget på hver en halv baseplate. Dette er gjort, for at jeg ikke skulle dele bygningerne midt over. Så modellen er ikke så stor, men jeg synes, at det er lykkedes at få rigtig mange gode og vellignende detaljer med på så lidt plads. Ja selv en ny og lidt anderledes bygget type træer er der blevet plads til.

Det er meningen, at huset på sigt skal indgå i et noget større layout, som jeg har i støbeskeen. Men nu vælger jeg lige i første omgang at præsentere huset for sig selv, da det sagtens kan tåle at stå alene også. Jeg håber at kunne udstille huset flere forskellige steder rundt omkring. Hvor, det må tiden vise! Et sted, hvor jeg allerede nu ved, at den bliver udstillet, er på Danmarks Jernbanemuseum i Odense. Der har Togklodsen.dk nemlig en udstilling i januar 2024, hvor jeg gerne vil vise huset frem sammen med min model af traktor 57 og Franz Jäger vognen. Det passer nemlig så godt til museet, da den originale Traktor 57 fra filmen OLSEN BANDEN PÅ SPORET står på museet, hvor de derfor har en lille afdeling tilegnet Olsen Banden.  Men ellers vil jeg gerne fremvise modellen alle de steder, hvor det nu bliver muligt og aktuelt.

Og nu til mit oplæg til manuskriptet til en ny og opdateret 2023 version af Olsen Banden, som jeg har valgt at kalde for: 

OLSEN BANDEN PÅ KLODS (2023)

-Tilbage til rødderne

Medvirkende:

Egon: Ove Sprogøe

Kjeld: Poul Bundgaard

Benny: Morten Grunwald

Yvonne: Kirsten Walther

Børge: Jes Holtsø

Dynamit-Harry: Preben Kaas

Georg: Claus Ryskjær

Bøffen: Ove Verner Hansen

Bag kameraet:

Instruktion: Erik Balling

Manuskript: Erik Balling, Henning Bahs, Christoffer Behrens

Fotograf: Jørgen Skov

Lyd: Hans W. Sørensen

Lys: Jørgen Kunz

Script: Birthe Frost

Kostumer: Lotte Dandanell

Regi: Henning Bahs

Stills: Rolf Konow

Musik: Bent Fabricius-Bjerre

Produktionsselskab: A/S Nordisk Film Kompagni

Modellen af huset er bygget af: Christoffer Behrens

Og på den måde lykkedes det så lige, at få mig selv skrevet lidt ind i den danske filmhistorie ved at være med på listen over de medvirkende i den 15. Olsen Banden film i rækken. 

Næsten alle skuespillerne fra filmene er jo døde og borte i dag, så hvordan ville en Olsen Banden film så se ud her i 2023? Det har jeg funderet lidt over. Jeg tænker, at vi kan bringe skuespillerne til live igen som holistiske avatars på lærredet ved hjælp af moderne teknik. Teknikken er nu blevet så fremragende, at det er svært at skelne fiktion fra virkeligheden. Huset er også forsvundet, men med moderne teknik er det også muligt at genskabe det på lærredet igen. Så selv om der er gået mange år siden sidste film, og Egon har siddet indespærret i en hel del år, så ser Egon og de andre i filmen ud ligesom de gjorde i film nr. 13, og vi fortsætter derfor æraen derfra, bare i nutiden. Så ingen alderstegn at spore, dermed kan vi alle genkende banden og intet har forandret sig. Banden kører dog stadig i den samme gamle lortespand af en bil i filmen, da bilen jo stadig eksisterer. Af miljømæssige årsager overvejede jeg godt nok, om banden skulle have en mere grøn og tidssvarende elbil at køre i, men det kunne der ikke blive tale om. Bilen er alt for ikonisk til at kunne blive udskiftet til en nyere model. 

Handlingen.
Filmen starter som altid med, at Egon kommer ud af fængslet med en plan til mange millioner under armen. Egon, som jo ellers sad buret inde i fængsel på livstid, bliver benådet. Ikke pga. dronningens fødselsdag, men fordi Vridsløselille Statsfængsel - fængslet i Albertslund - skal lukkes og nedlægges. Fængslet skal erstattes af et nyt og mere moderne fængsel på Falster. (Skal min næste film så starte der?!) Flytningen af fængslet samt Egon´s gode opførsel får fængselsinspektøren til at løslade Egon før tid. Dette kunne have haft fatale konsekvenser for Egons plan, men han nåede dog at få den klar før den overraskende løsladelse. Denne gang bliver Egon dog ikke hentet af Benny og Kjeld ved fængslet, som han ellers altid plejer. Heller ikke af Dynamit-Harry. Nej, denne gang må Egon helt selv tage S-toget til Valby st., hvilket han er temmelig gnaven over allerede fra starten af filmen. Skulle Egon virkelig nedværdiges til ikke at have privatchauffør længere!? Og hvorfor blev Egon så ikke hentet som normalt, om man må spørge? Tjo, Egon´s brev omkring løsladelsen, som han havde sendt til Kjeld 3 uger forinden, var såmænd enten meget længe undervejs, eller også helt forsvundet hos Postnord! Typisk! Der er intet som fungerer i det statslige apparat mere. Intet kan man regne med længere! (Min ændrede handling skyldes naturligvis, at Erik Balling altid plejer at lade lidt samfundskritik indgå i sine film)

Filmscenen i min MOC, i gården til huset er velkomst-scenen for Egon hjemme hos Kjeld og Yvonne. Benny springer rundt som sædvanligt og siger "Skide godt Egon, hvor er jeg glad for at se dig gamle dreng. - Hvordan har du det?". Kjeld og Yvonne har hurtigt fundet nogle flag frem fra lejligheden, som de flagrer fjogede med. Kjeld står med sin jordmortaske i den anden hånd. Så genkender vi straks tøffelhelten Kjeld igen. Egon hilser lidt skeptisk og gnavent på Børge, som står ved sin røde knallert, med ordene: "Nåh, du har rigtig nok fået langt hår igen, kan jeg se. Har drenge stadig det i 2023? Og ørering har du nu også fået i, ser jeg! Sig mig engang, du er vel ikke…” Han afbrydes straks af Yvonne som siger: ”Så Egon, nu skal du ikke komme for godt i gang! Meget har du budt os! Men ligefrem at isignere, øh insinucere eller hvad det nu hedder, at Børge skulle være… øh ja du ved nok! Du er vel ikke begyndt at lide af homofobi i fængslet? Det kan du simpelthen ikke byde os! Ikke længere, for i vore dage er sådan noget nemlig blevet højeste mode og helt normalt at gå til Pride fester og gå med regnbueflag og sådan noget, skal jeg sige dig. Ja vil du tro, selv hele vores folketing er med på regnbuebølgen! Samtlige politikere du, ja selv vores egen udenrigsminister maler sig i ansigtet med regnbueflag. Ja, jeg så ham selv smide et billede op på facebook på min mobil i sidste uge. Ja, man kan i vore dage nærmest ikke lukke op for hverken tv eller radio uden at der er sådan en regnbueperson med i alle programmer. LGBTQ hedder det. - Let's Get. Biden To Quit står det for, men det kan du jo ikke vide, for du sidder jo altid i fængsel! - Ja, nu kan jeg jo godt nok ikke Engelsk, men det skulle være rigtigt nok, siger min søster” (Igen dukker det samfundskritiske og humoristiske op fra Balling)

“Hvad er det for noget vrøvl?” afbryder Børge. “Det er jeg aldeles ikke! Jeg kan bare godt lide langt hår! Det er meget sejere end alle de korthårede tøsedrenge der render rundt og ustandseligt forlanger endeløs opmærksomhed med deres regnbuer og alt det bavl! Jeg vil heller ikke diskrimineres for at være anderledes, ligesom dem. Så mit hår skal I ikke genere, og jeg klipper det ikke af denne gang! Heller ikke for din skyld Egon! Jeg er sgu min egen, og det kommer I ikke til at flytte så meget som et komma på!”
Egon ser helt overrasket og uforstående ud og forstår slet ikke, hvad der foregår i 2023´s samfund pga sin lange indespærring, og siger derfor: “Nej nej nej, det er for meget for mig! Sig mig engang, hvad fanden er det her foregår? Har I ikke andet i hovedet end åndsvage regnbueflag? LTBQG, hvad er nu det for noget vrøvl? Sig mig engang, er der udbrudt en mental epidemi helt ude af kontrol? Er det eftervirkningerne af Corona epidemien der mentalt udfordrer jer eller hvad? Hør nu her! Her kommer jeg med en plan til millioner, og så kan I grødbønder ikke engang finde ud af at hente mig ved fængslet! Regnbueflag! Er I da gået helt fra forstanden? Hundehoveder! Lusede amatører. - Nej, det kan vist være lige meget det hele. Jeg kan lige så godt selv…”
Nej, du kan tro nej Egon, afbryder Yvonne igen. “Politikerne siger selv i tv og radio, at det er det nye normal at være unormal og anderledes. Homoseksuelle skal accepteres og de har nemlig menneskerettigheder ligesom alle andre! Så den fest med regnbueflag bliver du altså bare nødt til at forstå og acceptere, for nu skriver vi nemlig 2023. Det er de nye tider, skal jeg nemlig sige dig! Og hvad var det så i øvrigt for en plan med millioner, som du snakkede om?”
Egon står igen uforstående og undrende og siger så: "Hvad er det for noget bavl med det tv? Sig mig engang, har de politikere fuldstændigt fået jer hjernevasket og fordrejet jeres små grødhoveder eller hvad? Er de da gået fra forstanden? Hvad har de politikere gang i? Og Facebook, hvad er nu det for noget? Sig mig engang, er I da fuldstændigt tabt bag af en vogn eller hvad? Du Yvonne som kvinde, du burde da af alle mennesker i denne verden vide, at der findes kun 2 slags køn! En mand og en kvinde. Har du måske ikke født Børge hva? Du ved da, hvordan man gør den slags! Så kom da ikke her og fortæl mig, at bare fordi vi skriver 2023, så skal det nu være den nye norm? I må da være gået fuldstændig fra snøvsen. Hundehoveder! Latterlige fnatmider. Hjernevaskede småkryb som ikke engang kan tænke selv! Vor herre bevares! Nej hør nu her, jeg har en plan!
Benny bryder ind og siger: “Jamen skal vi så ikke ha en lille en? Du ved, vi plejer jo…”  Egon: “Jov, efter alt det her regnbue halløj, så kunne jeg faktisk godt trænge til en lille en til at skylle alt det bavl ned med!”

Forinden Egon møder banden i gården, har han truffet Dynamit-Harry ude foran huset på stien. Harry er igen faldet til sutteflasken, som man siger, og er temmelig fordrukken, så derfor vil Egon ikke have noget med ham at gøre. Han skal nemlig ikke få lov til at spolere Egon´s geniale plan denne gang! Så derfor ønsker Egon ham lidt gnavent, men alligevel høfligt en god dag og efterlader ham derfor alene til hans sørgelige og ensomme tilværelse i fordrukkenskab. Egon går ind i gården, hvor han først møder Benny, som er på vej ud af huset, hen mod sin bil.

“Og CUT” råber Erik Balling så i sin megafon og slutter dermed glad og tilfreds optagelserne til den scene lige der. “Vi siger tak for i dag og slutter optagelserne her. Husk nu at aflevere alle kostumerne til Lotte inden I tager hjem!”

Egons plan er som altid langt vigtigere end regnbuehalløj og menneskerettigheder og hvad der nu ellers foregår hjemme hos Kjeld og Yvonne, for nu handler det om at redde verdensfreden! Nogle rige oligarker har ulovligt deponeret deres mange millioner hos Hallandsen, for at verdensbanken ikke skal konfiskere dem pga. krigen i Ukraine. Sorte penge til mange hundrede millioner. Tirsdag i næste uge skal Hallandsen overdrage disse millioner til den russiske ambassade. Millionerne har Rusland nemlig hårdt brug for til at finansiere sin ulovlige invasion af Ukraine. Hallandsen får til gengæld lovning på millioner af rubler + renter udbetalt efter krigen fra olie - og gas penge, som tak for hjælpen. Denne hemmelige information fik Egon at vide af en sagfører, som han delte celle med. “Jamen Egon, er det ikke ulovligt?” “Jov, mon ikke! Og lige netop derfor vil ingen nogensinde komme til at savne pengene, når vi fjerner dem fra Hallandsens kontor! Vi både skal og må redde verdensfreden! Der er med andre ord ingen anden udvej!"

Vi springer så her til slutningen på OLSEN BANDEN PÅ KLODS og starter med at afsløre den.

- Og Olsen Banden levede lykkeligt med deres mange millioner til deres dages ende! For det lykkedes nemlig endelig for banden at få deres allersidste kup gennemført! Det uigenkaldeligt sidste kup. Et genialt kup. Det var kuppet over dem alle! Kuppet som ikke kunne slå fejl. Det var lidt klodset udført, ja vor herre bevares! Men millionerne, dem fik de endelig fat i. Og ingen vil nogensinde komme til at savne dem! Hverken Bagmandspolitiet eller Interpol vil nogensinde få nys om sagen. Ingen vil nogensinde turde anmelde det til nogen som helst. Egons plan var genial. Mesterlig. Den var timet og tilrettelagt, som kun Egon Olsen kan gøre det. Så nu er OLSEN BANDEN ikke længere PÅ KLODS! - kun som model.
Banden endte med at forlade huset og rejse til Mallorca og slå sig ned der, for der skulle de ikke være omgivet af politikere, der kun snakker om menneskerettigheder, skidesprællere og flere parader med latterlige regnbueflag. Om kuppet vil være medvirkende til, at Rusland taber krigen i Ukraine, og om der bliver fred, det må tiden vise. Ellers så vil Egon med garanti arbejde videre på en ny plan, der kan ordne verdensfreden!

Remedierne fra kuppet, dem skal I naturligvis ikke snydes for, de kommer her:

Egon: “Vi skal bruge en ølvogn, en boremaskine med et 10 mm bor, en kaninpik, dvs. en stiksav til at trænge ind med. Begge dele skal være af mærket Makita på 18v batteri, for der er intet strømstik i nærheden, og så er de støjsvage og lette at have med at gøre. Dem skaffer du Benny! En drone - den låner vi af Børge, noget snor og en køleskabsmagnet. Portvagten plejer altid at sidde og læse Billed Bladet på sin vagt, da han er stor royalist. Derfor skal vi bruge et billede af Prinsesse Isabella, som vi laver billedmanipulationer på og får hende til at se topløs ud på stranden. Vi skriver en billedtekst om, at hun er blevet indfanget i en pikant situation af kameraet sammen med sine veninder fra skolen nede på stranden ved Bellevue, hvor de sammen læste til eksamen. Det sætter vi ind i Billed Bladet - dette får vi Data-Georg til at ordne, det kan han sagtens klare. Det skal nok holde den royale portvagt beskæftiget i noget tid, så vi ubemærket kan liste forbi ham.” Benny:”Skide godt Egon!” ”Så, ti´så stille Benny! - Dit liderlige skvat! Hundehoved! Har du ikke andet i hovedet? Derefter passerer vi gården og har fri passage til forkontoret på 6. sal. Her er der moderne alarmer på med sensitive tryk-sensorer indbygget i gulvet, så her skal vi bruge dronen med en snor og magnet i til at skaffe den specielle nøgle. Sekretæren har OCD og lægger derfor altid nøglen på samme sted, til højre på sit skrivebord, så hun ved hvor hun har den. Med dronen er nøglen til at få fat i, uden at aktivere alarmen. Men det kræver meget omhu og præcision. Vi skal have fat i den nøgle, for uden den kan vi umuligt komme ind på Hallandsens kontor, da både døren og murene er umulige at trænge igennem. De er både armeret, spræng - og dynamit sikret og døren er dirke-sikret, alarmeret, og af jern og alt muligt, så Benny kan umuligt få døren op med dimsen. Og derfor får vi heller ikke brug for Harry denne gang, Benny! - Han er nu ellers min bror! Men han er godt nok faldet på flasken igen og er komplet umulig at have med at gøre!  Kjeld: Så Benny, - og så snakker vi ikke mere om det!  Egon: Når vi har skaffet nøglen, så har vi adgang til Hallandsens kontor, hvor han gemmer millionerne i et pengeskab fra Franz Jäger. Kjeld: Jamen, findes de virkelig endnu, vi skriver jo 2023!? Egon: JA, - jeg troede det faktisk heller ikke, men dette er det sidste pengeskab fra Franz Jäger! Og lad os så komme i gang! Skide godt Egon!

Og således endte Olsen Banden ud med at besidde alle millionerne. Simpelt og ligetil, når blot man er genial som Egon.

Denne gang lykkedes det ikke for Dynamit-Harry at få spoleret kuppet, selv om han meget gerne ville have haft lov til at være med og hjælpe med at sprænge døren ind til Hallandsens kontor. Men han havde lidt med nerverne, forstår du… Så derfor ville hverken Benny eller Egon have ham med denne gang, bittert belært af fortiden! Banden gav i stedet Harry en hel kasse bajer lige inden kuppet, så de var sikre på, at han kunne holde sig beskæftiget med den i et stykke tid uden at genere dem. Egon forsøgte ellers godt nok at lukke ham inde i en ølvogn, men Benny syntes, at det var alligevel for mange øl til hans bror. Det overlever han aldrig! Man bliver jo nødt til at være lidt menneskelig for fan! Men modviljen og den kommentar var tæt på at få Egon op i det røde felt: Det er det samme hver eneste gang! Man har en plan. En genial plan som ikke kan slå fejl. Og så er man omgivet af hundehoveder og hængerøve, lusede amatører og elendige klamphuggere, liderlige svin og latterlige skidesprællere, - og så skal man være menneskelig?! Man sætter sit liv på spil og sætter sig i en højere sags tjeneste. Man kæmper for verdensfreden, for fred på jorden, blandt alle folkeslag og for fred i Ukraine. Og så vil du have, at man skal være menneskelig?! Vor herre bevares!!!

Jeg håber, at du synes om både handlingen i mit lille til lejligheden opdigtede 2023 manuskript til filmen og min model af huset og vil værdsætte den og alt det arbejde, jeg har lagt i at udføre modellen. Fortæl mig derfor gerne, hvad du synes om huset. Forslag til forbedringer er også meget velkomne - ikke mindst hvis de går på et bedre kostume-forslag til Yvonne eller nogle af de andre karakterer. Der findes nemlig et hav af forskellige minifigurer, som kan være nok så vanskeligt at overskue alene.

Har du også et specielt forhold til Olsen Banden filmene, så vil jeg elske at høre herom. Har du et yndlingscitat fra serien? Hvilken af karaktererne er din favorit og hvorfor?

- Og lad os komme i gang! - Kan jeg nu høre Ove Sprogøe sige for mit indre øre.

Og apropos indre øre. Lige nu kunne jeg godt tænke mig, at du lader den berømte kendingsmelodi fra Olsen Banden klinge for dit indre øre. Du ved nok den kendte melodi af Bent Fabricius-Bjerre. Du må gerne nynne højt med. Start nu.
Bliv ved med at nynne imens du læser videre. Husk at holde takten mens du læser videre. Bliv ved, til filmen rinder helt ud, og rulleteksterne har passeret din skærm, som er din indre nethinde. 

Fortsæt med at nynne lidt endnu.

Du er simpelthen nødt til at hjælpe mig med at nynne, for dette den 15. Olsen Banden film i rækken fra Nordisk film er nemlig en helt ny stumfilm! Helt uden lyd. Lyd fungerer nemlig ikke så godt i en film på skrift! En Stumfilm! Det var nemlig sådan, det hele startede i 1906 på Nordisk Film Kompagniet - back in the good old days. “Tilbage til rødderne”. Nogle gange, skal man nemlig huske at finde tilbage til sine rødder og holde fast i dem. Ellers vælter træet. Fuldstændig ligesom TLG - The LEGO Group lavede den imponerende turn around tilbage i nullerne og fandt tilbage til den klassiske 2x4 LEGO klods igen. “Tilbage til rødderne” Hold fast i det klassiske - du ved. Det dur. Ikke alt det diller daller med special elementer mig her og der og alle vegne og specielle LEGO støbeforme til dit og dat. Det er en farlig glidebane, som kun kan sende en ud på et vildspor. Husk at holde fast i rødderne, dette skal være Egon´s morale i denne stumfilm på skrift. Var den lavet på film, skulle der nok være kommet lyd på, det lover jeg!

Og således lykkedes det så også at lave en lidt overraskende slutning på filmen, og endda med en god morale. Skørt, men genialt. Fuldstændig lige så tosset som filmene altid plejer at være.

Så, nu har rulleteksterne passeret skærmen og du kan langsomt begynde at fade din nynnen af titelmelodien ud. 

Sådan! Skide godt Egon! Tak for hjælpen makker! Så fik vi tilsat lidt musik til stumfilmen også!

Foto research: 

Du kan se samtlige billeder af huset i Valby, som jeg har kunnet samle sammen her. 

MOC:

Du kan se samtlige billeder af min model af huset her.

Fortsættelse følger!

Med venlig hilsen

Christoffer Behrens

Billede fra en Olsen Banden film22 by Christoffer Behrens, on Flickr

Redigeret af C.Behrens - 25-August-2023 kl. 22:00
Til top
Christian.W.J Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Næstformand

Medlem siden: 02-Maj-2006
Region: Vendsyssel
Point: 3412
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.W.J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-August-2023 kl. 21:07
En lille bekendelse: Handlingen gemmer jeg lige til senere, men jeg kan ikke holde mig tilbage fra at kommentere på byggeriet!

Well done!

Virkelig et gennemført byg og hold da op hvor har du ramt karaktererne lige i r***n! Bøffen er klart min favorit!

Fedt med sammenblandingen af farverne til at skabe det rigtige farveudtryk på facaderne. Den tror jeg alligevel ikke jeg var kommet påClap
Stemningen er ramt helt perfekt og uanset hvor velbevandret man er i Olsen-Banden, så er det ikke til at tage fejl af…!

Masser af fede detaljer der elaverer din MOC! Bare simple ting som nogle veludførte træer hiver det samlede udtryk.

Skidegodt, Christoffer!
Christian Wendelboe Jensen

http://www.Flickr.com/cwj93

Sine Ira Et Studio

(Destroyer Christian)
Til top
Henrik.Hansen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 01-April-2005
Region: Midtsjælland
Point: 1994
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Henrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2023 kl. 01:04
Hej Christoffer 

Det du har lavet er en fucking genistreg  ( og ja det er et ikke tilsløret bandord  Wink ) 

Du har livlig gjort et stykke kultur- og filmhistorie i klodser og hvor er det smukt. der er i min optik ingen tvivl om din Olsenbanden viden og som 70' barn er det fedt at se dem i LEGO.

Det er helt vildt hvor meget info du har søgt omkring huset for at få det så korrekt som muligt, men det er det og lige præcis Det; sammen min din store viden og det færdige byg af huset der gør det et super flot resultat ; fordi at det kan ses i dit byggeri Thumbs Up 

Og til sidst vil jeg sige/skrive : 

NEJ hvor har det været dejligt befriende og afslappende at læse dit indlæg fuldstændig blottet for politisk korrekthed, fyldt med bandeord og et sprog man kan forstå, samt et følesesmæsigt tilbageblik på at det var squ bare var sjovere at åbne byggepladen og læse de her indlæg på forum - de virkede som om man var tilbage i de gamle dage i byggepladen og læste på forum.....Mange tak for det Smile

og igen et virkelig flot og gennemført byggeri Hug
Henrik Hansen

" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! "

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Point: 2970
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2023 kl. 07:21
Skide godt, Christoffer

Jeg må sige at du har ramt huset ret godt, det er jo nærmest som at være der.
Taget på huset er intet mindre end genialt, det får huset til at fremstå misligholdt sammen med de spraglede mure lavet med tan murstens klodser og gule og bright orange klodser, fantastisk!

Jeg har ikke lige læst manuskriptet helt, men læste dog at filmen startede med at Egon kommer ud af fængslet.
Normalt er der en kort forfilm med et genialt kup som slår fejl som forklaring på hvorfor Egon Olsen er i fængsel det var bl.a. i sådan et kup at den imponerende lego model til at låse en dør op blev brugt.

Men super gennemførelse og grundig beskrivelse, tusinde tak

NB! jeg har forsøgt at genskabe lego maskinen i moderne klodser, nok til at se at det umuligt kunne lade sig gøre i virkeligheden. Især højden af armen er meget for lav og stabiliteten er håbløs og "hånden" ville ikke være istand til holde på vrideren, muligvis kunne en kraftig magnet hjælpe på det, men selve vrideren er lavet i forkromet plastik, men det ville stadigvæk kræve for mange kræfter til at vride den rundt for en stakkels lille 4,5 V motor med så mange tandhjul, aksler og kæder

Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-April-2008
Point: 5193
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2023 kl. 08:50
Citat: Casper.Hansen Casper.Hansen skrev:

Skide godt, Christoffer

Jeg må sige at du har ramt huset ret godt, det er jo nærmest som at være der.
Taget på huset er intet mindre end genialt, det får huset til at fremstå misligholdt sammen med de spraglede mure lavet med tan murstens klodser og gule og bright orange klodser, fantastisk!

Jeg har ikke lige læst manuskriptet helt, men læste dog at filmen startede med at Egon kommer ud af fængslet.
Normalt er der en kort forfilm med et genialt kup som slår fejl som forklaring på hvorfor Egon Olsen er i fængsel det var bl.a. i sådan et kup at den imponerende lego model til at låse en dør op blev brugt.

Men super gennemførelse og grundig beskrivelse, tusinde tak

NB! jeg har forsøgt at genskabe lego maskinen i moderne klodser, nok til at se at det umuligt kunne lade sig gøre i virkeligheden. Især højden af armen er meget for lav og stabiliteten er håbløs og "hånden" ville ikke være istand til holde på vrideren, muligvis kunne en kraftig magnet hjælpe på det, men selve vrideren er lavet i forkromet plastik, men det ville stadigvæk kræve for mange kræfter til at vride den rundt for en stakkels lille 4,5 V motor med så mange tandhjul, aksler og kæder

Tak for roserne! Det glæder mig at du synes om det.
Det er da sjovt at du har bygget den model fra filmen. Jeg tog mange billeder af den model, dengang jeg besøgte Nordisk Film, fordi jeg havde en ide om at det kunne være sjovt at lave en kopi af den. Den ser ud til at være relativ let at genskabe. Nu skriver du 4,5v motorer, men er den ikke på 12v i filmen? Det mener jeg. Der sidder flere sorte motorer på.
Jeg synes da at du bør præsentere den model her på forum. Den vil jeg da elske at få at se!
Til top
Benjamin.Andersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 24-Februar-2019
Point: 1423
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2023 kl. 08:58
Sindsygt flot, sekundet jeg så det første billede vidste jeg hvad det var. Endnu mere imponerende er dog din research, jeg elsker bare når folk virkelig går i dybden med historien. Jeg elskede Olsen banden filmene som barn, og det bliver vidst ikke mere dansk når man kombinerer OB med LEGO. et stykke danmarkshistorie. Godt arbejde. 
Benjamin Andersen
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Point: 2808
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2023 kl. 09:12
Det er et rigtig rigtig flot byg du der har gjort, jeg ville kalde det imponerende, men det er mere det arbejde du har lagt i projektet der imponerer mig, og det kan ses i dit resultat, der er fyldt med en stor mængde af fine detaljer, som for det meste er fremkaldt med få men stærke og enkle virkemidler. Top notch! Thumbs Up

Bare flot!Smile

Redigeret af Anders.Sinding - 26-August-2023 kl. 09:14
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Point: 5951
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2023 kl. 10:10
Jeg har ikke læst alt😊
Olsen Banden er ikke noget jeg dyrker, interesserer mig for, eller har set ret meget…

Men jeg kan godt genkende en god MOC, når jeg ser den!
Ikke mindst din research er imponerende, men nu har du jo også en ekstraordinær interesse i emnet.

Først tænkte jeg, at farverne i murværket ‘stikker af’, men det spiller jo faktisk utrolig godt sammen, når man betragter helheden.

Det er en fornøjelse, når nogen gør et grundigt stykke arbejde 47

Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 18-Marts-2012
Sted: Danmark
Point: 5474
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2023 kl. 14:36
Det er nok det vildeste opslag jeg har set på Byggepladens forum i de mange år jeg har været medlem, og det er på den positive måde fra a til z. At fordybe sig så meget i historien og alt det sjove og geniale som Olsen Banden har, er simpelthen stærkt arbejde. Sikke i et research arbejde du har fordybet dig i, det er total nørderi😉 selve moccen er total gennemført og særligt figurerne og rigtig godt ramt. Stor ros og respekt herfra. 
Søren Johansen
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 09-Februar-2006
Point: 1745
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2023 kl. 14:51
Bravo, Christoffer. Det er et mesterværk. Jeg fulgte din opfordring og ventede med at læse til i dag hvor jeg kan sidde ved en stor skærm og nyde billederne i høj opløsning i Flickr albummet.

Da jeg selv gør mig i at bygge virkelighedstro modeller af huse og bruger plantegninger, luftfoto og egne billeder fra stederne, så kan jeg virkelig sætte pris på alt det arbejde der ligger bag din model... af et hus der ikke har eksisteret i 35 år! Og som født og opvokset i Valby er det fedt at se Olsenbandens hus... jeg har godt vidst at huset lå mellem Smedestræde og Asta Nielsens Stræde, men jeg var kun 6 år i 1989, så kan jeg ikke påstå at jeg kan huske at have set det Smile

Du har ramt stemningen rigtig godt... og det er ikke let. Man kan hurtigt bruge for mange virkemidler, for mange typer klodser... det kan blive for rodet, men her er det hele lige tilpas! Beplantningen, graden af "forfald", antal minifigurer og små scener.

Jeg er enig i at brugen af to nuancer gul og tan masonry klodser fungerer rigtig fint. Jeg lagde dog mærke til på Billede 11 af gavlen at masonry klodserne ser ud som om de sidder i et pænt mønster. Som om det er med vilje at man kan se murstenene netop der... og det tænker jeg ikke er meningen? Hvis jeg skulle lave en sådan "slidt" gavl ville jeg hælde alle de tre typer 1x2 klodser ned i en skål og blande dem sammen og så tage en ad gangen op tilfældigt... simpelthen for at få resultatet til at blive tilfældigt og undgå utilsigtede mønstre. Det kan du jo overveje. Murstensklodserne sidder måske også lidt for pænt på de andre facader men der lægger man ikke mærke til det pga. vinduer og andre detaljer.

Nå ja, og så var det nok Albertslund Kommune og ikke Københavns Kommune der omdøbte Fængselsvej Smile

Endnu en gang, fantastisk byggeri. Jeg vil glæde mig til at se det i virkeligheden en dag!

Esben

Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 7595
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2023 kl. 20:19

Wow! Det er godt nok gennemført, både modellen, researchen, posten, detaljerne og manuskriptet… 😱

Et øjeblik af overordentlig skønhed.. 😄
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Nicolai.Kej.Zinck Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 25-November-2013
Point: 1830
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolai.Kej.Zinck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-August-2023 kl. 08:51
Misundelse er en grim ting - ikke desto mindre har den model stået højt på min ønskeliste lige så længe, jeg kan huske. Men med den præsentation og detaljegrad bøjer jeg mig i støvet. Det er totalt gennemført!
Jeg havde nok valgt at give Egon en sort habit på i stedet LOL

Fantastik med sådan en præsentation og baggrundshistorie!
Da jeg selv byggede Det Gule Palæ for nogle år siden, fik jeg fremskaffet de originale tegninger fra starten af 1900-tallet, så jeg ved også, hvad det er for et arbejde, der ligger i det.

Nu skal man huske at nyde, det man er I i øjeblikket - men jeg glæder mig allerede til at se, hvilket større layout fra din hånd, huset i Valby kommer til at indgå i Clap Clap Clap
- Medhjælper på BYGGEBLADET (blad@byggepladen.dk)
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 04-Marts-2008
Point: 7107
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-August-2023 kl. 23:42
Hold da op Shocked Jeg ser dit indlæg her lige ved sengetid og får desværre ikke tid til at læse alt teksten nu, men byggeriet gik bare rent ind ved allerførste øjekast. Skal helt sikkert betragtes meget grundigt, når der bliver tid en af dagene. En ting vil jeg lige nævne nu og det er: Fedt at det er "noget gammelt skrammel" – jeg tror du ved jeg elsker patinering i LEGO byggerier Big smile Det er tit de MOCs der mest fanger min opmærksomhed, fordi LEGO elementer normalt har sådan et rent, glat og klinisk udseende. Jeg er også selv en stor researcher når jeg kaster min kærlighed på et motiv, så den del sætter jeg meget pris på at høre i forbindelse med andres byggerier.

Anyway – kæmpe klapsalve herfra Clap
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Lorens.Christian Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 19-Oktober-2015
Sted: Kværs
Region: Sønderjylland
Point: 353
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lorens.Christian Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-September-2023 kl. 15:38
Altså bare det første billede, er nok til at høre melodien i hovedet. 
Skide godt E… øh  Christoffer 
god fortælling om baggrunden, fremragende research, og flot byggeri 
Æ synnejye
Lorens Christian Meyer
Til top
MortenHjortshøj Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 13-Oktober-2008
Region: Østjylland
Point: 1139
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér MortenHjortshøj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-September-2023 kl. 10:48
imponerende detalje grad Christoffer.
Rigtig fedt og ja Bøffen er lige i skabet :D
De kunne godt ende som et LEGO sæt Thumbs Up
Det BURDE laves til et sæt!
Morten Hjortshøj Rasmussen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.297 sekunder.