Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Shiva
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Shiva

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3383
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (4) Tak(4)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Shiva
    Sendt: 06-Maj-2023 kl. 10:14

Sammen med min mor Anne Mette, har jeg bygget denne LEGO model af den hinduistiske gud Shiva.

Sidste sommer besøgte vi Rietberg Museet i Zürich, som har en stor samling af gammel indisk kunst. Her så vi en meget smuk statue af Den Dansende Shiva. 

Det gav os inspiration til at bygge en LEGO model af Den Dansende Shiva:






 

Her er et billede af statuen på Rietberg Museet i Zürich, som gav os inspiration til at bygge LEGO modellen. Statuen stammer fra det sydlige Indien og er fra 1100-tallet:



LEGO modellen er ikke bygget som en tro kopi af statuen i Zürich, men er inspireret af mange forskellige fremstillinger af Den Dansende Shiva (både statuer som vi har set på museer, og billeder som vi har fundet på Google)

Statuer af Den Dansende Shiva er typisk lavet af metal i kun en farve. Men når man ser billeder af Shiva, har han ofte blå hud.

Så vi valgte at bygge modellen af klodser i to farver: Guld og Medium Azure.

Der findes kun et begrænset antal klodser i hver af de forskellige guld-farver. Men vi fandt ud af, at man godt kan kombinere ”Pearl Gold” og ”Metallic Gold”.


Her er noget information om Den Dansende Shiva, som jeg har fundet på internettet:

Shiva er en af de mest populære guder i Hinduismen. En af kendteste fremstillinger af Shiva er Nataraja, som betyder: Dansens Konge. Her vises Shiva som universets skabende kraft, der giver liv og beskytter det, men som også tager liv. Shiva har en tromme i sin øverste højre hånd. Den slår jævnt og regelmæssigt som livets pulsslag og symboliserer skabelsens rytme. I sin øverste venstre hånd holder han en flamme, som tænder ilden, der tilintetgør verden. Flammekredsen, omgiver Shiva, forstiller det vedvarende kredsløb af ødelæggelse og nyt liv, der aktiverer Shivas skabende kraft. Når Shivas kosmiske dans er slut, er det også slut med verden. Men dansen begynder altid igen og sætter skabelsesprocessen i gang. Shivas dans symboliserer også tilintetgørelsen af uvidenhed og ondskab, som repræsenteres af den dværg, han tramper på. Til trods for sin ødelæggelsesevne forsøger Shiva også at beskytte verden og sine tilhængere. Hans forreste højre hånd er løftet i en gestus, der betyder: Frygt ikke. Hans forreste venstre hånd peger ned mod den løftede fod, der betegner, at alle, der møder ham med hengivenhed, vil finde beskyttelse ved hans fødder.


 

Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2114
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Maj-2023 kl. 11:31
Synes jeres "fri fortolkning" er ganske godt ramt, når man tænker på I har været  begrænset i uvalg af klodser. En sjov måde at bruge kister til at skabe en cirkel :-)
Lars Kristensen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5421
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Maj-2023 kl. 15:27
Selvom jeres fortolkning ikke er en tro kopi, så synes jeg faktisk at den som LEGO model er langt flottere end det ellers flotte ophav (!)
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Maj-2023 kl. 03:30
Vild figur! Jeg elsker specielt designet af det venstre håndled og hånden der holder flammen
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.063 sekunder.