![]() |
Genveje: Hjemmesiden Om foreningen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download |
Shiva |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Lasse.Vestergård ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2010 Sted: Danmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 3166 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Maj-2023 kl. 10:14 |
Sammen med min mor Anne Mette, har jeg bygget denne LEGO model af
den hinduistiske gud Shiva. Sidste sommer besøgte vi Rietberg Museet i Zürich, som har en stor samling af gammel indisk kunst. Her så vi en meget smuk statue af Den Dansende Shiva. Det gav os inspiration til at bygge en LEGO model af Den Dansende Shiva: Her er et billede af statuen på Rietberg Museet i Zürich, som gav os inspiration til at bygge LEGO modellen. Statuen stammer fra det sydlige Indien og er fra 1100-tallet: LEGO modellen er ikke bygget som en tro kopi af statuen i Zürich, men er inspireret af mange forskellige fremstillinger af Den Dansende Shiva (både statuer som vi har set på museer, og billeder som vi har fundet på Google) Statuer af Den Dansende Shiva er typisk lavet af metal i kun
en farve. Men når man ser billeder af Shiva, har han ofte blå hud. Så vi valgte at bygge modellen af klodser i to farver: Guld
og Medium Azure. Der findes kun et begrænset antal klodser i hver af de
forskellige guld-farver. Men vi fandt ud af, at man godt kan kombinere ”Pearl
Gold” og ”Metallic Gold”. Her er noget information om Den Dansende Shiva, som jeg har
fundet på internettet: Shiva er en af de mest populære guder i Hinduismen. En af
kendteste fremstillinger af Shiva er Nataraja, som betyder: Dansens Konge. Her vises
Shiva som universets skabende kraft, der giver liv og beskytter det, men som
også tager liv. Shiva har en tromme i sin øverste højre hånd. Den slår jævnt og
regelmæssigt som livets pulsslag og symboliserer skabelsens rytme. I sin
øverste venstre hånd holder han en flamme, som tænder ilden, der tilintetgør
verden. Flammekredsen, omgiver Shiva, forstiller det vedvarende kredsløb af
ødelæggelse og nyt liv, der aktiverer Shivas skabende kraft. Når Shivas
kosmiske dans er slut, er det også slut med verden. Men dansen begynder altid
igen og sætter skabelsesprocessen i gang. Shivas dans symboliserer også
tilintetgørelsen af uvidenhed og ondskab, som repræsenteres af den dværg, han
tramper på. Til trods for sin ødelæggelsesevne forsøger Shiva også at beskytte verden
og sine tilhængere. Hans forreste højre hånd er løftet i en gestus, der
betyder: Frygt ikke. Hans forreste venstre hånd peger ned mod den løftede fod,
der betegner, at alle, der møder ham med hengivenhed, vil finde beskyttelse ved
hans fødder.
|
|
![]() |
|
Lars.Kristensen ![]() Panel ![]() Medlem siden: 10-Januar-2006 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 1990 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Synes jeres "fri fortolkning" er ganske godt ramt, når man tænker på I har været begrænset i uvalg af klodser. En sjov måde at bruge kister til at skabe en cirkel :-)
|
|
Lars Kristensen
|
|
![]() |
|
Dennis.Tomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 03-Oktober-2010 Sted: Danmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 4987 |
Selvom jeres fortolkning ikke er en tro kopi, så synes jeg faktisk at den som LEGO model er langt flottere end det ellers flotte ophav (!)
|
|
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
|
|
![]() |
|
Nikolai.O.M.Nissen ![]() Tagsten ![]() Medlem siden: 07-Juni-2017 Sted: Herning Region: Midtjylland Status: Offline Point: 377 |
Vild figur! Jeg elsker specielt designet af det venstre håndled og hånden der holder flammen
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |