Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Knudsholm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Knudsholm

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (7) Tak(7)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Knudsholm
    Sendt: 05-Maj-2023 kl. 10:49
Hej med jer,

Min seneste MOC er en model af hovedhuset på gården Knudsholm nær Hjørring i Vendsyssel.

Modellen er bygget på bestilling af sønnen til husets ejer som fylder 80 år og har boet på gården hele livet men nu snart flytter væk.

Jeg fik en lang række billeder at bygge efter og jeg har forsøgt at få så mange detaljer som muligt med, helt ned til planterne i vinduerne Smile

Alle billeder på Flickr.









Herunder et par af referencebillederne hvor man kan se hele huset fra forsiden og bagsiden.





Udover billederne har jeg også anvendt luftfotos fra internettet til at få husets proportioner korrekte, det kan ses på computerskærmen på billedet.



Et helt afgørende element i designet er de nyere 1x3x3 vinduer i sort som er slankere end de klassiske 1x4x3 vinduer og passer bedre til huset. Havde jeg brugt 1x4x3 vinduer som er 33% bredere ville hele huset være blevet 2,4 gange større i volumen hvis proportionerne skulle holde! (1,33)^3 

Både vinduerne og flere murstensklodser skulle bestilles hjem fra Bricklink og i mellemtiden byggede jeg huset i standard klodser og med sorte flader i stedet for vinduer, se billedet nedenfor.



Vi slutter af med et billede af den glade fødselar der fik overbragt huset på terrassen Smile



Jeg håber I kan lide modellen. Alle kommentarer er velkomne.

Esben
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3053
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Maj-2023 kl. 11:02
Arkitekten slår til igen. Smile Det er som sædvanlig rigtig flot udført!! Thumbs Up
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Lorens.Christian Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 19-Oktober-2015
Sted: Kværs
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 372
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lorens.Christian Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Maj-2023 kl. 11:07
Det er delmæ vellignende 
Æ synnejye
Lorens Christian Meyer
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Maj-2023 kl. 13:19
Enten er modtageren imponeret - lige som jeg er - eller også er der en detalje der lige skal forklares :-) Super god lighed mellem byg og virkelighed. Hvad sidder bag ved til at holde de skrå tagvinder? Den løsning kunne jeg bruge blot til 33° slops!
Lars Kristensen
Til top
Thomas.B.Franch Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 19-Juni-2018
Sted: Roskilde
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Thomas.B.Franch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Maj-2023 kl. 13:29
Super flot byg. Hug
Jeg tænker modtageren er ovenud tilfreds med resultatet.


To build or not to build...
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Maj-2023 kl. 17:58

Lars, jeg mener at vinduerne blev sat fast ca. sådan her 😀
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Maj-2023 kl. 18:11
Smart, tak Esben - tillader mig at download billede til eget brug.
Lars Kristensen
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Maj-2023 kl. 09:46
Det er imponerende så godt at LEGO modellen ligner den virkelige bygning Clap
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Maj-2023 kl. 03:33
Skønt byggeri! Du får da pumpet en del byggerier ud for tiden :D
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Maj-2023 kl. 00:06
Fedt, Esben Thumbs Up Den der mini-Velux-løsning skriver jeg mig lige bag øret Smile

Nu vi er ved masonry-mustensklodserne, så vil jeg lige lufte min undren over TLG's mønster-design, hvor det ikke flugter korrekt når det er forbandt. Det kunne løses ved at have mønstret spejvendt på bagsiden. Der mangler så også en 1x1 masonry-klods.

Edit: Jeg kunne ikke lade være med at eksperimentere lidt i Sketchup. De hvide var et forsøg på en alternativ underdeling i mønstret. De tan klodser har det nederste lag inverteret og det løser problemet. Hjørneklodser nedenfor – en 1'er og en corner.
masonry brick alternatives


Redigeret af Ulrik.Hansen - 19-Maj-2023 kl. 21:01
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Maj-2023 kl. 08:12
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

F Der mangler så også en 1x1 masonry-klods.
Det kan jeg fuldstændig enig i, håber den kommer en dag.
Lars Kristensen
Til top
Jimmy.Mikkelsen Se drop down
Flise
Flise


Medlem siden: 30-Januar-2022
Region: Sydsjælland
Status: Offline
Point: 68
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmy.Mikkelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Maj-2023 kl. 22:31
Igen super flot byg der fik mig til at starte byg af min mors hus inden hun flytter. Nu skal du jo ikke løfte sløret for alle byggeteknikker. Men står vinduer bare på tiles i bunden og kun sidder fast foroven for at få vindueskarm på? 
Jimmy Mikkelsen
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Maj-2023 kl. 16:42
Citat: Jimmy.Mikkelsen Jimmy.Mikkelsen skrev:

Igen super flot byg der fik mig til at starte byg af min mors hus inden hun flytter. Nu skal du jo ikke løfte sløret for alle byggeteknikker. Men står vinduer bare på tiles i bunden og kun sidder fast foroven for at få vindueskarm på? 

Jeg vil skam gerne afsløre byggeteknikkerne, og havde faktisk overvejet at skrive lidt mere om vindueskarmene, for de er ikke helt så simple som de ser ud… så godt spottet!

Klassiske simple teknikker fra venstre på billedet.

1. Rykker vinduet en halv knop ind, men karmen stikker ikke ud.
2. Rykker både vinduet en halv knop ind og karmen en halv knop ud, men karmen bliver meget bred.
3. Karmen stikker ud og er kun en halv knop bred, men vinduet flugter med væggen.

Til de nye lidt mindre 1x3x3 vinduer ville jeg gerne have en smal karm på en halv knop, men samtidig gerne have både karmen til at stikke ud og vinduet lidt inde i huset. Så løsningen blev SNOT metoden på nr. 4. hvor vinduet kun hæfter i toppen og så sidder fast som vist bag væggen ved siden af. For de meget nørdede: Da en knop svarer til 20 LDU betyder det at karmen stikker 6 LDU ud mens vinduet sidder 4 LDU inde i væggen Big smile

Esben
 


Til top
H.Mikkelsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 2114
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Mikkelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-Maj-2023 kl. 09:25
Super løsning med udgave 4  
Jeg har prøvet noget lignende men var ved at opgive da det gik sønder når jeg flyttede rundt på tingene
så en form for stabillisering må der findes
Mange hilsner Henning M.

We need more Space
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.086 sekunder.