![]() |
Genveje: Hjemmesiden Om foreningen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download |
|
Bukhara i Usbekistan |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Lasse.Vestergård ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2010 Sted: Danmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 3120 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-Marts-2023 kl. 16:36 |
I 2018 var jeg på en rundrejse i Usbekistan i Centralasien.
Her besøgte jeg den historiske by Bukhara.
For 500 år
siden var Bukhara en vigtig handelsby på Silkevejen. Den gamle bydel er meget
velbevaret, og mange af de gamle bygninger ser stadig ud som de gjorde for 500
år siden. Det gav mig
inspiration til at bygge denne LEGO model. Kalyan
Minareten blev bygget i 1127 og er en af de ældste bygninger i byen. Det var en
af de få bygninger, som ikke blev ødelagt, da Djengis Khan i 1220 erobrede Bukhara
og tilintetgjorde store delen af byen: Ved siden af Kalyan Minareten ligger Mir-i-Arab Madrasah, som blev bygget i 1536. Bygningen har to store turkisfarvede kupler og er bygget i typisk usbekisk stil. Madrasah er det arabiske ord for skole:
Redigeret af Lasse.Vestergård - 16-Marts-2023 kl. 16:45 |
|
![]() |
|
Niels.J.Smedegaard ![]() Tagsten ![]() Medlem siden: 21-April-2018 Region: Sønderjylland Status: Offline Point: 711 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er bare total nydelse at se din model Lasse.
Virkelig godt ramt samtidig med, at der er sjove personlige detaljer. SNOT is not offensive - it is art! Hustruen Tina har i øvrigt været nede at se bygningen, mens hun var udvekslingsstuderende i Novosibirsk.
|
|
Mvh
Niels Lego Abuser Group |
|
![]() |
|
Lars.Kristensen ![]() Panel ![]() Medlem siden: 10-Januar-2006 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 1906 |
Rigtig flot gengivelse af originalen. Især tårnet og godt lavet, kan du evt. tage et nærbillede for at vise din teknik.
|
|
Lars Kristensen
|
|
![]() |
|
Lasse.Vestergård ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2010 Sted: Danmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 3120 |
Tårnet er bygget lige som en kransekage med cirkler i forskellige størrelser, som ligger oven på hinanden. ![]() Til at bygge cirklerne har jeg bl.a. brugt denne klods: Inde i tårnet har jeg bygget et skelet, der holder det sammen, så det ikke så nemt vælter: ![]() |
|
![]() |
|
Jesper.Lindbæk ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 17-Januar-2011 Sted: Danmark Region: Nordsjælland Status: Offline Point: 895 |
WOW... bare WOW...
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jesper Westlund Lindbæk
Oderint dum metuant I don't suffer insanity, I enjoy every minute of it! |
|
![]() |
|
Thomas.B.Franch ![]() Klods ![]() ![]() Medlem siden: 19-Juni-2018 Sted: Roskilde Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 169 |
Du er for vild Lasse....
Det er et super lækkert byg (IGEN..... !!!!)
|
|
To build or not to build...
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |