Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Bukhara i Usbekistan
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bukhara i Usbekistan

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bukhara i Usbekistan
    Sendt: 16-Marts-2023 kl. 16:36
I 2018 var jeg på en rundrejse i Usbekistan i Centralasien. Her besøgte jeg den historiske by Bukhara.

For 500 år siden var Bukhara en vigtig handelsby på Silkevejen. Den gamle bydel er meget velbevaret, og mange af de gamle bygninger ser stadig ud som de gjorde for 500 år siden.

Det gav mig inspiration til at bygge denne LEGO model.















Kalyan Minareten blev bygget i 1127 og er en af de ældste bygninger i byen. Det var en af de få bygninger, som ikke blev ødelagt, da Djengis Khan i 1220 erobrede Bukhara og tilintetgjorde store delen af byen:



Ved siden af Kalyan Minareten ligger Mir-i-Arab Madrasah, som blev bygget i 1536. Bygningen har to store turkisfarvede kupler og er bygget i typisk usbekisk stil. Madrasah er det arabiske ord for skole:




   



Redigeret af Lasse.Vestergård - 16-Marts-2023 kl. 16:45
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Niels.J.Smedegaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-April-2018
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 945
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Marts-2023 kl. 17:22
Det er bare total nydelse at se din model Lasse.
Virkelig godt ramt samtidig med, at der er sjove personlige detaljer. SNOT is not offensive - it is art!

Hustruen Tina har i øvrigt været nede at se bygningen, mens hun var udvekslingsstuderende i Novosibirsk.
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Marts-2023 kl. 19:34
Rigtig flot gengivelse af originalen. Især tårnet og godt lavet, kan du evt. tage et nærbillede for at vise din teknik.
Lars Kristensen
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Marts-2023 kl. 21:34
Citat: Lars.Kristensen Lars.Kristensen skrev:

Rigtig flot gengivelse af originalen. Især tårnet og godt lavet, kan du evt. tage et nærbillede for at vise din teknik.

Tårnet er bygget lige som en kransekage med cirkler i forskellige størrelser, som ligger oven på hinanden.



Til at bygge cirklerne har jeg bl.a. brugt denne klods:


Inde i tårnet har jeg bygget et skelet, der holder det sammen, så det ikke så nemt vælter:



 

Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Jesper.Lindbæk Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 17-Januar-2011
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 925
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Lindbæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Marts-2023 kl. 14:27
WOW... bare WOW...ShockedShockedShocked53
Jesper Westlund Lindbæk



Oderint dum metuant



I don't suffer insanity, I enjoy every minute of it!
Til top
Thomas.B.Franch Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 19-Juni-2018
Sted: Roskilde
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.B.Franch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Marts-2023 kl. 15:16
Du er for vild Lasse....
Det er et super lækkert byg (IGEN..... !!!!)
To build or not to build...
Til top
Esben.K Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1812
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Marts-2023 kl. 19:11
Bedre sent end aldrig med en kommentar... det er et fantastisk byggeri, Lasse! Og helt fortjent at det har fået lidt opmærksomhed på nettet de seneste uger.
Brugen af de gamle hvide blomster og udadvendte plader fungerer rigtig godt.

Esben
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.219 sekunder.