Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Hestevæddeløbsspil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hestevæddeløbsspil

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3675
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hestevæddeløbsspil
    Sendt: 28-Februar-2023 kl. 20:44
Dette er en interaktiv LEGO-model. Ved at føre genstande i forskellige afstande til den ultrasoniske afstandssensor i toppen af modellen, kan man få de tre heste til at føre sig frem henover den symbolske integrerede hestevæddeløbsbane. Den første hest, som når målstregen, vinder en runde og hyldes ved at have lysmatricen fremvise hestens farve medens alle heste føres tilbage til deres startpositioner, for derved at kunne påbegynde en ny runde.

Dette billede linker til en video på 30 sekunder hvor man kan se hvordan modellen fungerer:



Man behøver naturligvis ikke at se hele videoen. Et par sekunders afspilning bør være nok for at kunne se hvordan LEGO-modellen fungerer.

Modellen er baseret på et forbillede fra computerspillet ved navn "Theme Park" fra 1994. Her fremvises et billede af modellen i spillet:



Jeg har forsøgt at gengive modellen i LEGO-elementer så korrekt som muligt, dog med hensyn til modellens mekaniske funktioner, som bør fungere pålideligt. For eksempel har jeg dekorationerne med røde heste og en krans på taget:



For at føre hestene frem, skal en af de tre trykfølsomme elementer skubbes. Dette gøres når minifigurer på runde 6x6 plader skubbes ind i dem:



For at føre elektroniske databeskeder mellem sensorer, motorer og lys, benyttes et LEGO Mindstorms element fra 51515-sættet. Dette er skjult i det brune skur på bagsiden af modellen:



Døren kan åbnes for at give adgang til knapperne på LEGO Mindstorms-elementet



Bagvæggen kan desuden fjernes for at give bedre adgang. Der er anvendt python som programmeringssprog ved brug af PyBricks til at styre modellen.

Til top
Lorens.Christian Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 19-Oktober-2015
Sted: Kværs
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 372
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lorens.Christian Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Februar-2023 kl. 20:56
Damm Lasse, du får en halv/ hel stor forlystelsespark ud af de,  selv om jeg har pauset,  og kigget en del, på de sidste, sekunder af videoen, kan jeg ikke helt greje mekanikken, men det er super Nice 
Æ synnejye
Lorens Christian Meyer
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3675
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-Marts-2023 kl. 13:29
Jeg har en længere video hvor jeg viser hele mekanikken, alle 69 tandhjul, differentialer, og hvordan det fungerer her.

Det er en meget teknisk konstruktion, men det tog mig også et par måneder at udtænke.
Til top
Nicolai.Krog Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 22-Marts-2016
Sted: Sorø
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 213
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolai.Krog Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-Marts-2023 kl. 20:38
Lasse du bliver jo ved med at forbløffe :D det er virkelig godt gået endnu engang. 
Nicolai
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Marts-2023 kl. 10:32
Du excellerer som altid i både teknik og æstetik Smile Skulle jeg absolut komme med et eller andet, ville det være at jeg godt kunne tænke mig hestenes haler i Dark Red, ligesom deres maner, så man kan se at det er hår.
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3675
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Marts-2023 kl. 12:21
Godt input. Tak. Hvis jeg kan finde 1x1 pates with clip, så får jeg lige det fikset.

Opdatering: Halerne er hermed blevet rettet til



Redigeret af Lasse.Deleuran - 14-Marts-2023 kl. 21:59
Se mine byggevejledninger og del dine egne på BrickHub.org
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.