![]() |
Genveje: Hjemmesiden Om foreningen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download |
|
Hestevæddeløbsspil |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Lasse.Deleuran ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Sydvestjylland Status: Offline Point: 3515 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 28-Februar-2023 kl. 20:44 |
Dette er en interaktiv LEGO-model. Ved at føre genstande i forskellige afstande til den ultrasoniske afstandssensor i toppen af modellen, kan man få de tre heste til at føre sig frem henover den symbolske integrerede hestevæddeløbsbane. Den første hest, som når målstregen, vinder en runde og hyldes ved at have lysmatricen fremvise hestens farve medens alle heste føres tilbage til deres startpositioner, for derved at kunne påbegynde en ny runde.
Dette billede linker til en video på 30 sekunder hvor man kan se hvordan modellen fungerer: ![]() Man behøver naturligvis ikke at se hele videoen. Et par sekunders afspilning bør være nok for at kunne se hvordan LEGO-modellen fungerer. Modellen er baseret på et forbillede fra computerspillet ved navn "Theme Park" fra 1994. Her fremvises et billede af modellen i spillet: ![]() Jeg har forsøgt at gengive modellen i LEGO-elementer så korrekt som muligt, dog med hensyn til modellens mekaniske funktioner, som bør fungere pålideligt. For eksempel har jeg dekorationerne med røde heste og en krans på taget: ![]() For at føre hestene frem, skal en af de tre trykfølsomme elementer skubbes. Dette gøres når minifigurer på runde 6x6 plader skubbes ind i dem: ![]() For at føre elektroniske databeskeder mellem sensorer, motorer og lys, benyttes et LEGO Mindstorms element fra 51515-sættet. Dette er skjult i det brune skur på bagsiden af modellen: ![]() Døren kan åbnes for at give adgang til knapperne på LEGO Mindstorms-elementet ![]() Bagvæggen kan desuden fjernes for at give bedre adgang. Der er anvendt python som programmeringssprog ved brug af PyBricks til at styre modellen. ![]() |
|
![]() |
|
Lorens.Christian ![]() Tagsten ![]() Medlem siden: 19-Oktober-2015 Sted: Kværs Region: Sønderjylland Status: Offline Point: 330 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Damm Lasse, du får en halv/ hel stor forlystelsespark ud af de, selv om jeg har pauset, og kigget en del, på de sidste, sekunder af videoen, kan jeg ikke helt greje mekanikken, men det er super Nice
|
|
Æ synnejye
Lorens Christian Meyer |
|
![]() |
|
Lasse.Deleuran ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Sydvestjylland Status: Offline Point: 3515 |
Jeg har en længere video hvor jeg viser hele mekanikken, alle 69 tandhjul, differentialer, og hvordan det fungerer her.
Det er en meget teknisk konstruktion, men det tog mig også et par måneder at udtænke. |
|
![]() |
|
Nicolai.Krog ![]() Klods ![]() ![]() Medlem siden: 22-Marts-2016 Sted: Sorø Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 151 |
Lasse du bliver jo ved med at forbløffe :D det er virkelig godt gået endnu engang.
|
|
Nicolai
|
|
![]() |
|
Ulrik.Hansen ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 04-Marts-2008 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7057 |
Du excellerer som altid i både teknik og æstetik
![]() |
|
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
|
|
![]() |
|
Godt input. Tak. Hvis jeg kan finde 1x1 pates with clip, så får jeg lige det fikset.
Opdatering: Halerne er hermed blevet rettet til ![]() Redigeret af Lasse.Deleuran - 14-Marts-2023 kl. 21:59 |
|
Se mine byggevejledninger og del dine egne på BrickHub.org
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |