Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB Litra SE
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB Litra SE

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Daniel.B.Pagh Se drop down
Plade
Plade


Medlem siden: 07-Februar-2023
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 66
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (4) Tak(4)   Citér Daniel.B.Pagh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB Litra SE
    Sendt: 08-Februar-2023 kl. 04:14
Hej alle! Smile Første opslag her i gruppen... Har haft en inspiration i Lego igen og valgte den sværeste udfordring jeg kunne give mig selv.
S-Tog fra Hovedstaden/Sjælland.
 Har givet mig selv udfordringen med at få formen rigtig og at den skal kunne køre på Lego's egne skinner.
Der er 4 forskellige sæt's af kombinationer for længden af toget.
4 Vogne, 8 Vogne, 12 Vogne, og 16 vogne.
4 og 8 i længden er normalen, mens 12 er 8+4, og 16 er 8+8 togsæts.



Startede med inspiration, og begyndte med undervognen.
Fik hurtigt lavet et design der var holdbart og tæt på skinner. Fronten var nok det svære, da det er 4 buer i én. 


Samme dag lykkedes det. men så indså jeg problem med, at den ikke er i nogen god længde eller design for siden. Efter noget tid, kom jeg frem til dette


3 forskellige designs, og den længste var den jeg bedst ku lige. Så videre med arbejdet.
Ændrede længden på de fleste vogne for at få 2 vinduer, istedet for 1. fik det til at slå sammen bedre. 
Nuværende størelse er 9 knots bred. 6 på hjul, 7 til under vognen, 9 til bunden af den buede del.


Den blev udvidet en extra klods i højden i både front og siderne. 
Tæt på slutningen, er jeg selv tilfreds på hvordan den ser ud, i forhold til den virkelige ting. 
Sidst er bare detaljer... 


Dette er her hvor jeg er fanget nu. Synes jeg har fået formen spot on.
for at spare lidt, valgte jeg ikke at tilføje vinduer i dørende, da de pt er ret dyre på Bricklink, men  fixede det med sorte brikker bag dørende. Overstående render viser det ret godt, så det ikke kan ses.
Nuværende størrelse er 9 studs bred (7 i bunden, 7 i toppen, 9 i midten), 10 brikker højt.
Front vognen er 22 Studs lang, mens resten er 18 studs lang.
Næste udfordring, er kørslen og kørsel i swing.

Ser frem til at dele mere, og hold ikke tilbage hvis der er forslag/idéer til forbedringerBig smile


Redigeret af Daniel.B.Pagh - 06-August-2023 kl. 16:36
Daniel Bror Edelbo Kold Pagh
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Februar-2023 kl. 10:35
Jeg er enig i at formen er fanget rigtig godt.

Jeg tror renderingen overdriver linjen på siden. Men hvis det viser sig også at være meget synligt når der bygges i rigtige LEGO-klodser, så kan der også bruges oste for at fjerne sprækken.

Nu mangler LEGO bare at lave et godt print til forlygterne med et rødt og hvidt lys på en 1x1-flise.


Held og lykke med puslespillet!

Redigeret af Lasse.Deleuran - 08-Februar-2023 kl. 10:35
Se mine byggevejledninger og del dine egne på BrickHub.org
Til top
Carsten.M.Johansen Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Bestyrelsesmedlem

Medlem siden: 04-Marts-2017
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 1839
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.M.Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Februar-2023 kl. 10:49
De er rigtig godt ramt!

Skynd dig at bygge dem - for de skal jo udskiftes nu ;)
Carsten Mesnikow Johansen
Bestyrelsesmedlem - sekretaer@byggepladen.dk
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Februar-2023 kl. 13:51

Det er godt nok godt ramt med nogle svære forme at genskabe! Imponerende… 👍🏻
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Februar-2023 kl. 16:56
Ganske nydeligt 4.generations S-tog, du der har gang i - den ekstra højde og bredde klæder det bestemt Thumbs Up

Citat: Daniel.B.Pagh Daniel.B.Pagh skrev:

Næste udfordring, er kørslen og kørsel i swing.

Et uundgåeligt skridt når digitale projekter skal realiseres fysiske - og håber da at vi også får det at se både bygget og i drift Smile


Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jens.P.Troelsen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 09-April-2019
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 479
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens.P.Troelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Februar-2023 kl. 16:58
Jeg har ikke forstand på toge men det er virklig en flot MOC! Og velkommen til, jeg kan se du blev medlem i går :D Sikke en start! 
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3053
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Februar-2023 kl. 22:17
Som alle tog byggerne ved kommenterer jeg ikke på toge, da de i bund og grund ikke interesserer mig... Jeg synes det ser interesant ud og tænker du har ramt formen rigtig godt. Men der er altid et men. Har du prøvet at bytte om/rundt på de to 'curved slopes' i fronten, så du havde den lige side på slopen parallel med siden af vognen? Jeg tænker du havde fået en mere glat overgang fra front til side. Jeg ved godt at det er nemt at kritisere et byg, jeg gør det ikke for at pege på noget skidt, men for evt. at gøre det gode endnu bedre. keep it up! Smile
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Februar-2023 kl. 22:37
Citat: Anders.Sinding Anders.Sinding skrev:

Som alle tog byggerne ved kommenterer jeg ikke på toge, da de i bund og grund ikke interesserer mig...

Derfor værdsætter vi det også altid når du alligevel gør LOL


Redigeret af Dennis.Tomsen - 08-Februar-2023 kl. 22:38
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Daniel.B.Pagh Se drop down
Plade
Plade


Medlem siden: 07-Februar-2023
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 66
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Daniel.B.Pagh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Februar-2023 kl. 00:25
Mange tak for feedback, vidste ikke jeg gjorde så godt et arbejde må jeg sige :P Glæder mig til at dele mere i fremtiden~ 

Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

 Jeg tror renderingen overdriver linjen på siden. Men hvis det viser sig også at være meget synligt når der bygges i rigtige LEGO-klodser, så kan der også bruges oste for at fjerne sprækken.
Nu mangler LEGO bare at lave et godt print til forlygterne med et rødt og hvidt lys på en 1x1-flise.

Det vil nok kræve en hel ombygning af siderne, pga constructionen ^^; men vil iværtfald kigge ind på det, da jeg nok har nogle revisits til at få det hele fungere~

Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Et uundgåeligt skridt når digitale projekter skal realiseres fysiske - og håber da at vi også får det at se både bygget og i drift Smile

Ja det er nok uundgåeligt at få det fysisk. Hvis alt går vel, så vil jeg prøve at få den til at fungere fuldt ud. Enkel axel hjul vogne på tog er noget jeg aldrig har prøvet før, hvis jeg må være ærlig Embarrassed


Citat: Anders.Sinding Anders.Sinding skrev:

Har du prøvet at bytte om/rundt på de to 'curved slopes' i fronten, så du havde den lige side på slopen parallel med siden af vognen? Jeg tænker du havde fået en mere glat overgang fra front til side

Jeg har kigget rundt på forskellige brikker, bytte dem om og videre, dog kan jeg ikke se det blev bedre af det, ikke uden (i min mening) det så mere firkantet ud. Men vil tænke på det i fremtiden ^^ har intet imod Ris ^^ 
Daniel Bror Edelbo Kold Pagh
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Februar-2023 kl. 02:31
Først og fremmest, velkommen i foreningen, Daniel. Det er en virkelig flot model du har gang i!
Modellen er virkelig harmonisk højde-bredde mæssigt.
Du kan i hvert fald ikke overbevise mig om at du er ny i LEGO-byggeri.
Men jeg kan også kun anbefale dig at komme igang med de fysiske klodser.

Og nu kommer nogle kommentarer fra mig som en af foreningens togtosser:
Jeg elsker detaljen du har med på taget ved dørene.
Noget jeg synes kunne være spændende at høre, er hvordan du har løst koblingen mellem vognene.
For det bliver nok en af de sværeste udfordringer ved den virkelige model - netop at få den til at manøvrere Legos skarpe kurver og skiftespor. Og så selvfølgelig motoriseringen at et tog hvor det ikke bare er at smække en af LEGOs togmotorer på. Men hver ting til sin tid!

Jeg har også her i januar leget rundt med en digital model af en litra SA. Hvis du synes det kune være spændende at tjekke ud, så er mit lille flickr-album her
Denne model er kraftigt inspireret af Esben Kolinds model fra 2009

Glæder mig til at se mere om denne model Big smile



Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Daniel.B.Pagh Se drop down
Plade
Plade


Medlem siden: 07-Februar-2023
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 66
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Daniel.B.Pagh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Februar-2023 kl. 01:38
Mange tak Nikolai~ 
Tog lang tid for at få størrelsen rigtig, men der er stadig nogle områder jeg håber at kunne forbedre, så tager lige lidt længere ;) planlægger Juni for IRL version...
og tja, jeg er ikke ny ny, men har ikke rørt lego i godt 1,5 år tror jeg.

Citat: Nikolai.O.M.Nissen Nikolai.O.M.Nissen skrev:

 Jeg elsker detaljen du har med på taget ved dørene.
Noget jeg synes kunne være spændende at høre, er hvordan du har løst koblingen mellem vognene.

Jeg er også selv glad for, at jeg fik det bygget ind så glat som i den virkelige version! ^^ Fleste kigger nok ikke ned på toppen af s-toget, og heller ikke mange billeder af sådan nogle heller.
Jeg har dog IKKE løst koplingerne imellem vognene. jeg troede jeg havde et godt bud, men den kommer ikke til at dreje skarpt nok, så skal tænke på noget nyt... [billede nedenunder] Nok Elastikker og teknic beams

Daniel Bror Edelbo Kold Pagh
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Februar-2023 kl. 19:59
Kombinationen af de brede vogne og LEGOs skarpe kurver, gør det naturligvis svært at lave en kobling der både holder vognene tæt siddende sammen og faktisk kan give sig svarende til LEGOs radius.

Jeg tror du har ret i at ud skal ud i noget elastik-værk hvis du vil bibeholde den korte afstand på lige strækninger. Alternativt kan en kort Technic liftarm hjælpe da du kan lave to punkter hvor koblingen giver sig frem for den ene som din nuværende løsning har.
Så leg endelig videre!
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Daniel.B.Pagh Se drop down
Plade
Plade


Medlem siden: 07-Februar-2023
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 66
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Daniel.B.Pagh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Februar-2023 kl. 02:05
Det er lidt noget tid siden jeg lavede en opdatering her :P Så her er progress af hvad jeg har haft igang med.
I starten, bare at forstærke rammen så det holdes sammen. Bagefter, var det koplingerne.
For at få toget til at gå igemmen de skarpe skinner lego har, prøvede jeg i starten med at mindske længden med 2 klodser pr vogn. Den kunne dreje skarpere ja, men det så desværre ud til, at den ville løbe i problemer med bare 4 vogne, så i sidste ende, blev jeg nød til at forlænge koplingerne, så der er 3 klodsers mellemrum.


Det tillod at få den til at dreje Meget skarpere og kan helt sikkert klare de skarpe swing, men nu var hullet imellem for stort til at det så grimt ud, så og sige. Dog, kom jeg i tanke om bare at sætte brikker imellem så det så tættere ud.
I sidste ende, kom jeg til dette resultalt, og er ret glad for, hvordan det ser ud nu

Daniel Bror Edelbo Kold Pagh
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Februar-2023 kl. 11:43
Godt gået, virkelig lækkert byg. De ny grå døre ... yesss Big smile  Hvordan med interiør? Hvor meget vil du gøre ved det?
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Daniel.B.Pagh Se drop down
Plade
Plade


Medlem siden: 07-Februar-2023
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 66
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Daniel.B.Pagh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 19:08
Mange tak for dejlige ord...
Jeg har på nuværende ikke nogen planer om interiør. ingen plads i front til lokotiv chauffør lige pt. 
Der kan arbejdes, men kræver en del før det sker, så lige nu forkusere jeg bare på kørsel på skinner og formen~ ^^ 
Daniel Bror Edelbo Kold Pagh
Til top
Daniel.B.Pagh Se drop down
Plade
Plade


Medlem siden: 07-Februar-2023
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 66
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Daniel.B.Pagh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 23:09
Howsa, min hånd slippede lige...Big smile 
blev inspireret af tanken om interiør og kunne ikke lige stoppe mig selv.
desværre kun plads til 4 sæder pr side istedet for 8, men mere kan man nok ikke forlange i denne størrelse vil jeg sige ^^ 

Til top
Frederik.Rabøl Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-Marts-2017
Sted: Odense NV
Region: Fyn
Status: Offline
Point: 1028
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik.Rabøl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 20:15
Super fedt! 
Jeg har selv været i gang med at designe et Stog, og det er en god løsning du har fundet ud med siderne der! 
Instagram, Facebook, YouTube — @BrickyPlace
Til top
Daniel.B.Pagh Se drop down
Plade
Plade


Medlem siden: 07-Februar-2023
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 66
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Daniel.B.Pagh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 22:48
Altid sjovt at høre flere har prøvet at lave S-toget, og håber du også finder lige så gode løsninger som du siger jeg har Wink
Daniel Bror Edelbo Kold Pagh
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Marts-2023 kl. 01:12
Citat: Daniel.B.Pagh Daniel.B.Pagh skrev:

Howsa, min hånd slippede lige...Big smile 
blev inspireret af tanken om interiør og kunne ikke lige stoppe mig selv.
desværre kun plads til 4 sæder pr side istedet for 8, men mere kan man nok ikke forlange i denne størrelse vil jeg sige ^^ 

Det vil altid være lidt karrikeret. Det er lækkert Smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Daniel.B.Pagh Se drop down
Plade
Plade


Medlem siden: 07-Februar-2023
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 66
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Daniel.B.Pagh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Marts-2023 kl. 12:17
Lidt stille på denne front, men arbejder stadig godt igang til denne model til at blive klar til sommer. Pt er igang med at se, om jeg kan få motoren under gulvet, så den ikke kan ses. en sværere opgave end jeg egentlig havde regnet med Dead


Er selv ikke engang sikker på, at disse gears vil passse sammen eller ej Tongue
Daniel Bror Edelbo Kold Pagh
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.