Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Hvide DSB godsvogne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvide DSB godsvogne

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 506
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvide DSB godsvogne
    Sendt: 24-Januar-2023 kl. 13:46
Skal jeg være ærlig, må jeg tilstå, at farverne på DSBs vogne i tidligere tid var lidt ensformige. De havde stort set alle en lidt kedeligt lortebrun farve ...

Der fandtes dog undtagelser. Én af dem var de røde lyntog, og en anden (og mere overkommelig) farvevariant var de hvide godsvogne, som DSB havde masser af til kødtransport og transport af fødevarer i det hele taget. Disse hvide vogne lyser op på et modelbaneanlæg fra 1950'erne, og de bryder med de brune farver.

Jeg har derfor bygget et par stykker af disse hvide godsvogn. Det drejer sig dels om litra IE 18 800. Vognen tilhører en lille serie, som DSB købte af privatbanerne Varde-Grindsted og Troldhede-Kolding-Vejen. Nummer 18 800 stammer fra Varde-Grindsted, og den er valgt, fordi den ligner en Q-vogn, som jeg i forvejen har kørende. Det var derfor let og hurtigt at bygge en hvid variant (med visse modifikationer). Vognen er bygget af Niesky i 1919 til Varde-Grindsted. Den blev købt af DSB i 1939 og udrangeredes i 1966. Tidsmæssigt passer den dermed fint til 1950'erne og de lokomotiver, jeg også har.

Den anden, jeg har bygget, er litra IEB 18 801. Der er tale om en variant af litra IE, og den adskiller sig ved at have bremseplatform og ventilationsriste på siderne i stedet for enderne. Bortset fra disse forskelle ligner vognene hinanden.

Og så et par billeder:





Anders Ringgaard Kristensen
Til top
H.Mikkelsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 2114
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Mikkelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Januar-2023 kl. 14:50
Fine og brugbare vogne, der passer godt ind i et mellemkrigstids set up.
Og ikke mindst en super god baggrundshistorie.
Mange hilsner Henning M.

We need more Space
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Januar-2023 kl. 17:44
og så gør de sig godt på et skinnemoduverse modul :-)
Lars Kristensen
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Januar-2023 kl. 23:54
Ja, jeg har jo allerede fået lov til at se dem med hænderne, og de er jo flotte.
Har du overvejet at lege med at bygge koblinger/puffere selv? dekorativt kunne det lige give det sidste.
Men jeg vil også på forhånd sige at LEGOs kobling giver en vis simplicitet og rigiditet der er bekvem ved kørsel f.eks. på layouts ;)
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 506
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Februar-2023 kl. 13:12
Citat: Nikolai.O.M.Nissen Nikolai.O.M.Nissen skrev:

Ja, jeg har jo allerede fået lov til at se dem med hænderne, og de er jo flotte.
Har du overvejet at lege med at bygge koblinger/puffere selv? dekorativt kunne det lige give det sidste.

Medmindre du har sneget dig hjem fra Peru i smug og i forklædning har gæstet udstillingen i Holte, er det kun den ene vogn, du har set i virkeligheden :-)

Jeg har ikke overvejet hjemmelavede koblinger og puffere. Egentlig synes jeg, Legos gør sig ganske godt, og jeg vil ikke væk fra magneter, selv om andre koblingsmetoder ville være mere virkelighedstro.
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Februar-2023 kl. 04:21
Citat: Anders.R.Kristensen Anders.R.Kristensen skrev:

Citat: Nikolai.O.M.Nissen Nikolai.O.M.Nissen skrev:

Ja, jeg har jo allerede fået lov til at se dem med hænderne, og de er jo flotte.
Har du overvejet at lege med at bygge koblinger/puffere selv? dekorativt kunne det lige give det sidste.

Medmindre du har sneget dig hjem fra Peru i smug og i forklædning har gæstet udstillingen i Holte, er det kun den ene vogn, du har set i virkeligheden :-)

Jeg har ikke overvejet hjemmelavede koblinger og puffere. Egentlig synes jeg, Legos gør sig ganske godt, og jeg vil ikke væk fra magneter, selv om andre koblingsmetoder ville være mere virkelighedstro.


Tja, så må forklædningen da ikke have været helt dårlig hvis dette er dit svar Wink
Spøg til side, så har du nok ret i at jeg kun har set den ene. Men det ændrer ikke på at de er flotte.
Og jeg må give dig ret i at LEGOS løsning er den der virker mest stabil. Hverken Dennis eller jeg har desværre undgået puffere der er faldet af de røde togvogne under kørsel. Nok en del af grunden til at han omdesignede dem.
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.