Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB Litra EB (Siemens Vectron)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB Litra EB (Siemens Vectron)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thomas.Mouridsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 24-Juli-2015
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 1042
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Thomas.Mouridsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB Litra EB (Siemens Vectron)
    Sendt: 03-Juli-2022 kl. 13:23

Efter langt tilløb, har jeg endelig forsøgt mig ud i tog byg, efter eget design. Jeg har bygget en del af Dennis’ DSB tog fra snakebyte.dk indtil nu.

Jeg ønsker at holde mig til 6 bredde modeller, så den passer til resten af DSB materiellet fra snakebyte, samt officielle modeller fra LEGO. Jeg er helt bevidst om udfordringerne i forhold til manglen på detaljer.


DSB Litra EB (Siemens Vectron)

Længde: 40 knopper

Bredde: 6 knopper

Bygget med 9V-motor

 

De første tre EB-lokomotiver ankom til Danmark den 14/9 2020

Siemens skal levere minimum 42 nye el-lokomotiver til DSB






Reference:


 

Thomas Mouridsen

Link til Flickr
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 20:50
Ikke tosset, det er buen ved vinduet som er sværest at eftergøre. Måske pladen over døren og taget, så den grå farve kommer tættere på samme "højde" som på originalen.
Lars Kristensen
Til top
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 506
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 08:35
Det ser godt ud, og det er dejligt at se en ny LEGO togdesigner, der bygger DSB. Som Lars skriver, er den store udfordring med sådan et lokomotiv frontpartiet.

Den kendte tyske LEGO togdesigner (mm) Holger Matthes har også bygget et Siemens Vectron lokomotiv. Hans er godt nok 7 knopper bred, men måske kan hans løsning alligevel inspirere. Hvis du klikker på nedenstående link, kan du i bunden af siden finde billeder af lokomotivet: https://www.holgermatthes.de/bricks/en/regional-express.php





Redigeret af Anders.R.Kristensen - 04-Juli-2022 kl. 09:34
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Thomas.Mouridsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 24-Juli-2015
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 1042
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.Mouridsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 12:57
Tak for feedback til begge Smile

Jeg kunne også godt tænke mig at gøre fronten lidt bedre på et tidspunkt, men mit mål om 6bred begrænser mulighederne en del.

Jeg har kigget lidt på Holgers model, og også fundet inspiration fra denne. Det er nogle vilde byggetekniker han bruger. 
Thomas Mouridsen

Link til Flickr
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 15:06
Flot første skridt udi eget togdesigneri, Thomas Thumbs Up
Det er en ganske nydelig 6-bred Vectron, især med de designbegrænsninger, som var sat på forhånd.
Og så passer den fint ind designmæssigt med de øvrige 6-brede DSB lokomotiver, hvilket bestemt også er væsentlig i et layout.

Der findes da mere detaljerede (og flottere) Vectron mocs online, men de er alle som en i en større skala. Minimum 7 eller 8 brede og designet af nogle af de dygtigste togbyggere (og der kommer hele tiden nye til). Holger Matthes er bare en af dem.
Nu er det heldigvis ikke en konkurrence med kun en vinder.  Og O'et i mocs er da det fedeste ved et (tog)byggeri efter min mening Wink


Redigeret af Dennis.Tomsen - 04-Juli-2022 kl. 15:24
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 506
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 15:20
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Og O'et i mocs er da det fedeste ved et (tog)byggeri efter en mening Wink

Helt enig!
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 16:59
Det er lang tid siden at jeg har set så flot et 6 bred lokomotiv!
Og jeg er vild med alt det SNOT på fronten. Specielt at du vælger at gengive rillerne på fronten med den simple 1x2 klods. Detaljen markeres uden at blive for bastant.

Så mangler du bare nogle dobbeltdækkervogne eller Talgo-vogne til og så er den der! :D 

Hvis jeg måtte komme med et forslag til en ændring, ville jeg prøve at kigge på om pladen i bunden og det der hænger under ville fungere i grå farve ligesom taget. Hvis du virkelig får blod på tanden, kunne du prøve at designe dine egne skørter til bogierne i stedet for at bruge LEGOs standard. 

Men igen, modellen er også fed som den er. Specielt fordi den passer så godt ind størrelses- og designmæssigt med dine andre 6 brede lokomotiver  


Redigeret af Nikolai.O.M.Nissen - 04-Juli-2022 kl. 17:00
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
K.Gabriel Se drop down
Panel
Panel


Medlem siden: 24-Juli-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 933
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K.Gabriel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 19:37
Klart kønnere end originalen. Godt gået. 
K.Gabriel
Til top
Thomas.Mouridsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 24-Juli-2015
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 1042
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.Mouridsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 20:47
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Flot første skridt udi eget togdesigneri, Thomas Thumbs Up
Det er en ganske nydelig 6-bred Vectron, især med de designbegrænsninger, som var sat på forhånd.
Og så passer den fint ind designmæssigt med de øvrige 6-brede DSB lokomotiver, hvilket bestemt også er væsentlig i et layout.

Der findes da mere detaljerede (og flottere) Vectron mocs online, men de er alle som en i en større skala. Minimum 7 eller 8 brede og designet af nogle af de dygtigste togbyggere (og der kommer hele tiden nye til). Holger Matthes er bare en af dem.
Nu er det heldigvis ikke en konkurrence med kun en vinder.  Og O'et i mocs er da det fedeste ved et (tog)byggeri efter min mening Wink

Tak Big smile


Citat: Nikolai.O.M.Nissen Nikolai.O.M.Nissen skrev:

Det er lang tid siden at jeg har set så flot et 6 bred lokomotiv!
Og jeg er vild med alt det SNOT på fronten. Specielt at du vælger at gengive rillerne på fronten med den simple 1x2 klods. Detaljen markeres uden at blive for bastant.

Så mangler du bare nogle dobbeltdækkervogne eller Talgo-vogne til og så er den der! :D 

Hvis jeg måtte komme med et forslag til en ændring, ville jeg prøve at kigge på om pladen i bunden og det der hænger under ville fungere i grå farve ligesom taget. Hvis du virkelig får blod på tanden, kunne du prøve at designe dine egne skørter til bogierne i stedet for at bruge LEGOs standard. 

Men igen, modellen er også fed som den er. Specielt fordi den passer så godt ind størrelses- og designmæssigt med dine andre 6 brede lokomotiver  

Tak for de pæne ord Smile 
Jeg har tænkt at jeg må igang med de dobbeltdækkervogne også, og jeg har også luret lidt på de billeder du har på flickr Wink

Og tanken omkring DBG underdel til lokomotivet har jeg også haft, og måske skal jeg have det afprøvet også.

Thomas Mouridsen

Link til Flickr
Til top
Thomas.Mouridsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 24-Juli-2015
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 1042
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Thomas.Mouridsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-September-2022 kl. 23:23
Nu også tilmeldt til Brick Train Award 2022 😊


Thomas Mouridsen

Link til Flickr
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3053
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-September-2022 kl. 13:51
Knæk og bræk 👍
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.