Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB IC3 (8 bred)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB IC3 (8 bred)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB IC3 (8 bred)
    Sendt: 08-Maj-2022 kl. 01:48
DSB IC3

Konverteringen af min 7 knopper brede version til en 8 knopper bred version med langt mere præcise dimensioner er langt om længe faldet på plads Smile

Forhistorie:

De Danske Statsbaners meget succesfulde og nyskabende IC3 (InterCity 3) passagertog blev udviklet i fællesskab af Siemens-Duewag i Tyskland og ABB Scandia i Danmark.

Toget er i dag i drift ved DSB i Danmark og Sverige, ved Renfe Operadora i Spanien og ved Israel Railways i Israel.
Amtrak i USA og Via Rail i Canada har endvidere testet toget tidligere.

Et togsæt består af tre vogne, to dieseldrevet motorvogne (MFA og MFB) og en mellemvogn (FF).

96 togsæt blev bygget for DSB fra 1989 til 1991.


Min model:

Det originale hvide & røde design benyttet fra 1989-2002.

Skala: 1:48
Længde: 157 knopper fra buffer til buffer (MFA: 55 - FF: 47 - MFB 55) eller ca. 122 cm i alt
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 2.948 (MFA: 1.040 - FF: 861 - MFB 1.047)
Drift: 2 x 9v eller 2 x PF/PUP togmotorer
Strøm: 9v, 2 x LEGO AAA batteribokse eller 2 x BuWizz batteribokse 
Styring: 9v pult, PUP, PF med SBrick/PFx Brick eller BuWizz
Designet: 2022

Alle billederne er renders med højeste indstillinger i Stud.io og hjemmelavede grafik tilføjet via PartDesigner.





Toget håndterer skam R40 kurver om end det ser noget fjollet ud.



Interiøret med siddepladser til 83 minifigurer:




Bogiedesignet:

Sammenkoblingen kan udskiftes til en Liftarm Thin 1x7 (BL#32065) når flere IC3 togsæt skal sættes sammen.



Byggeteknik for skydedøren til toilettet - døren kan åbnes ved ved at fjerne 1x4 flisen over den:




Byggeteknik for frontpartiet:



Togsættet er navngivet "Jørgen Vig" og tilføjet Billunds våbenskjold:






Togsættet har været bygget og gennemtestet siden Skærbæk Fan Weekend 2022, men som altid er konstruktiv feedback velkommen, især ved fejl i byggevejledningen eller selve toget.

----Tilføjet den 06.09.2023-----

Byggevejledning af Knud Ahrnell Albrechtsen:
https://snakebyte.dk/lego/instructions/trains/diesel_engines/dsb_ic3_(8_wide)/index.php


Redigeret af Dennis.Tomsen - 08-Oktober-2023 kl. 00:18
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2022 kl. 08:32
83 minifigs er da en slat, lige som længden. Det er en superflot front der er klodset sammen.
Lars Kristensen
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3053
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2022 kl. 09:01
Togtosse!!   (Ved godt det er mobning, har slået mig over fingrene!!😒)

Det ser godt ud!! 👍😊 Som nævnt ovenfor, flot front!
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Maj-2022 kl. 18:25
Flot byg Clap og flot præsentation.

Apropos figurer, har du evt. tænkt på en måde hvor dørerne ville kunne poseres åbne, i forbindelse med en perron-situation?

Det eneste rent byggemæssigt som min hjerne forsøger at finde en løsning på, er de 4 LDU som ostene rager for langt frem på fronten. Jeg kan godt se at der på nuværende tidspunkt er en bracket i vejen på bagsiden for at kunne undersænke dem, men ... just saying Smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Maj-2022 kl. 19:14
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Flot byg Clap og flot præsentation.

Takker.

Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Apropos figurer, har du evt. tænkt på en måde hvor dørerne ville kunne poseres åbne, i forbindelse med en perron-situation?

Ja, at togdørene kan åbnes var højt på listen over legefunktioner allerede ved den 7 brede version, men de er desværre nødvendige sammenbyggede med resten konstruktionsmæssigt ellers knækker den lange togstamme lidt for nemt da taget er aftageligt.

Dørene er dog designet til nemt at kunne ombygges åben når toget holder stationært på en udstilling:


Det nævnt, hvem ved Smile

Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Det eneste rent byggemæssigt som min hjerne forsøger at finde en løsning på, er de 4 LDU som ostene rager for langt frem på fronten. Jeg kan godt se at der på nuværende tidspunkt er en bracket i vejen på bagsiden for at kunne undersænke dem, men ... just saying Smile

Haha, min hjerne er skam kogt over utallige gange for selv at finde en løsning på netop det problem konstruktionsmæssigt, men jeg måtte til sidst erkende at det er til at leve med og heldigvis knapt så synligt irl.




Redigeret af Dennis.Tomsen - 12-September-2023 kl. 22:40
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Maj-2022 kl. 22:05
Fronten er helt fin. Det med ostene var vist min måde at sige noget andet end bare: Flot :) Og det ser godt ud med eksemplet på de åbne døre. Det bliver flot med en perron-pose.

OG forresten: Fedt at du (lader det til) bruger Plate, Modified 1 x 4 with 2 Studs with Groove til at antyde striberne under vinduespartiet. Jeg gør lidt det samme med nye jumpers i et upcoming projekt, netop for at få detaljen fra Groove'et og samtidig clutch på begge sider, som tiles ikke kan levere Smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Juni-2022 kl. 17:36
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Toget håndterer skam R40 kurver om end det ser noget fjollet ud.

LOL



! Da toget er færdigbygget med fysiske klodser, så bør det nu være med i Månedens MOC Approve



Redigeret af Dennis.Tomsen - 06-September-2023 kl. 10:44
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Online
Point: 6215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 20:45
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Toget bør med nød og næppe kunne klare R40 kurver om end det vil se noget fjollet ud:

LOL



! Da toget er færdigbygget med fysiske klodser, så bør det nu være med i Månedens MOC Approve


Så må du jo tage nogle billeder, det ene der er da ikke ret godt LOLLOL
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 23:25
Citat: Palle.Haulrich Palle.Haulrich skrev:

Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Toget bør med nød og næppe kunne klare R40 kurver om end det vil se noget fjollet ud:

------

! Da toget er færdigbygget med fysiske klodser, så bør det nu være med i Månedens MOC Approve


Så må du jo tage nogle billeder, det ene der er da ikke ret godt LOLLOL

Der er en grund til min glæde ved renders. Flere dårlige billeder gavner ingen Big smile


Redigeret af Dennis.Tomsen - 08-Oktober-2023 kl. 00:45
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2023 kl. 10:30
Så har Knud Ahrnell Albrechtsen aka snakebyte.dk og jeg langt om længe fået byggevejledningen på plads. Den kan downloades gratis via linket i mit første indlæg Smile
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jakob.Hestbæk Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-November-2010
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2690
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jakob.Hestbæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-September-2023 kl. 18:03
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Så har Knud Ahrnell Albrechtsen aka snakebyte.dk og jeg langt om længe fået byggevejledningen på plads. Den kan downloades gratis via linket i mit første indlæg Smile
Hmm!?
Gu' ve' om ik' jeg skulle tage og bygge mig sådan en.
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Oktober-2023 kl. 23:54
Citat: Jakob.Hestbæk Jakob.Hestbæk skrev:

Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Så har Knud Ahrnell Albrechtsen aka snakebyte.dk og jeg langt om længe fået byggevejledningen på plads. Den kan downloades gratis via linket i mit første indlæg Smile
Hmm!?
Gu' ve' om ik' jeg skulle tage og bygge mig sådan en.

Gør endeligt det. Jo flere jo bedre Big smile
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Oktober-2023 kl. 00:02
For dem, som aldrig har set modellen i drift, så kan den ses i følgende video fra Togklodsens udstilling på Teknisk Museum i Helsingør i år. 
Fra ca. 7:00 minut og frem. 

Ovenikøbet to vognsæt, mit i det originale hvide design med røde døre, og Victor Damgård Winters ditto i det nyere hvide design med mørkeblå vinduesparti benyttet fra 2002 og til i dag.




Traditionen tro er toget i det nyere design navngivet 'Torben Plagborg' og tilføjet Grindsteds våbenskjold som endnu en hyldst Smile




Redigeret af Dennis.Tomsen - 08-Oktober-2023 kl. 00:56
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jakob.Hestbæk Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-November-2010
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2690
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakob.Hestbæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Oktober-2023 kl. 01:11
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Citat: Jakob.Hestbæk Jakob.Hestbæk skrev:

Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Så har Knud Ahrnell Albrechtsen aka snakebyte.dk og jeg langt om længe fået byggevejledningen på plads. Den kan downloades gratis via linket i mit første indlæg Smile
Hmm!?
Gu' ve' om ik' jeg skulle tage og bygge mig sådan en.

Gør endeligt det. Jo flere jo bedre Big smile
Den er allerede bygget. Dog i en motorløs udgave, som jeg muligvis modificerer til en mindste radius på 104 knopper.
Har I nogen erfaringer med at et sæt trækker rundt på et andet?
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Oktober-2023 kl. 01:31
Citat: Jakob.Hestbæk Jakob.Hestbæk skrev:

Har I nogen erfaringer med at et sæt trækker rundt på et andet?

Ja, det er testet. Uden kuglelejer går det ikke, da der er for megen friktion i plastik-akslerne i bogierne. 
2 tog-motorer per sæt er også bedst og helst midterst.

4 stk. PU togmotorer og ditto batteribokse er kædet sammen via PU app'en for de to togsæt i videoen.


Redigeret af Dennis.Tomsen - 08-Oktober-2023 kl. 01:48
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.078 sekunder.