![]() |
Genveje: Hjemmesiden Om foreningen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download |
Tórshavn - skala 1:125 |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Lasse.Vestergård ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2010 Sted: Danmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 3242 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 27-November-2021 kl. 11:20 |
Sammen med min mor Anne Mette har jeg bygget denne LEGO
model af den gamle bydel i Tórshavn. Modellen er bygget i skala 1:125. Det er
en af de største LEGO modeller, som vi har bygget. Den er 3,15 meter lang og
1,15 meter bred.
Modellen er bygget til LEGO udstillingen i indkøbscenteret
SMS i Tórshavn, som blev afholdt 11. – 23. oktober 2021. I marts 2021 var verden lukket ned pga. corona, og vi sad
derhjemme og vidste ikke hvad vi skulle lave. Men så fik vi en mail fra Helgi,
om at indkøbscenteret SMS i Tórshavn gerne ville have en LEGO udstilling i
efterårsferien. Vi havde tidligere udstillet LEGO modeller i SMS, og det havde
været en stor succes. Så nu ville de gerne have, at vi kom igen. Det ville være for kedeligt bare at udstille de samme
modeller som sidst. Så vi skulle helst gerne bygge noget nyt. Og det skulle
være noget fra Færøerne. Så vi gik i gang med at tænke over, hvad vi skulle
bygge. Jeg fik idéen om at bygge den gamle bydel i Tórshavn. Da jeg
begyndte at regne på det, indså jeg, at det ville blive et enormt stort
projekt. Så jeg var tæt på at droppe idéen. Men min mor foreslog, at vi byggede
det sammen. Pga. corona-nedlukningen havde vi ikke meget andet at lave. Og der
var et halvt år til modellen skulle være færdig. Så hun mente, at vi nok kunne
få tid til at bygge modellen. Det lykkedes os lige akkurat at få modellen færdig inden
oktober, hvor den skulle sendes af sted til Færøerne. Men vi var under meget
stort tidspres. Alle husene skulle se ud, som de gør i virkeligheden. De
skulle ligge rigtigt i forhold til hinanden. Vejene er ikke lige, og der er store niveauforskelle. Så det var
et kompliceret puslespil, at få det hele til at passe sammen. Vi brugte mange timer på at nærstudere billeder fra Google
Street View af den gamle bydel i Tórshavn. Det var dog ikke alle gader, som vi
kunne finde billeder af på internettet. Her fik vi heldigvis hjælp fra René
Askham. Han var ofte i Tórshavn og kunne derfor hjælpe os med at fotografere de
steder, som vi manglede billeder af. I september fik vi modellen bygget færdig. Herefter blev den
sendt af sted til Færøerne sammen med de andre LEGO modeller, som skulle
udstilles i SMS. 8. oktober fløj vi til Færøerne og stillede modellen op i
SMS. Her var modellen udstillet indtil 23. oktober. Vi har bygget området fra spidsen af Tinganes hen til
domkirken og boghandlen. Her ses området omkring domkirken: ![]() Og her er et billede fra Google, som viser hvordan det ser
ud i virkeligheden: ![]() Ved siden af domkirken ligger boghandlen: ![]() ![]() Tórshavn Domkirke er bygget i 1788. Selvom det er en domkirke, er den ikke meget større end en dansk landsbykirke: ![]() ![]() ![]() Der er mange små smalle gader i den gamle bydel i Tórshavn: ![]() ![]() ![]() ![]() Den gamle bydel i Tórshavn ligger på en lille halvø (næs). Da
de første norske vikinger bosatte sig på Færøerne i 800-tallet, grundlagde de
deres ting på dette næs. Derfor hedder stedet: Tinganes. Siden vikingetiden har Færøernes parlament ligget på dette
sted. De ældste af de nuværende bygninger er dog først bygget i 1600-tallet. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Modellen er 3,15 meter lang. Så vi havde ikke plads til have hele modellen stående på vores byggebord derhjemme. Der var kun plads til halvdelen af modellen på bordet. Så når vi skulle bygge på den anden halvdel, var vi nødt til at pakke den første halvdel væk. Så det var først, da vi stillede modellen op i SMS, at vi for første gang så hele layoutet stående samlet. ![]() Redigeret af Lasse.Vestergård - 27-November-2021 kl. 11:23 |
|
![]() |
|
Dennis.Tomsen ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 03-Oktober-2010 Sted: Danmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 5143 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Imponerende micro-byg selv for jeres i forvejen imponerende repertoire
![]() |
|
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
|
|
![]() |
|
Christian.W.J ![]() Bestyrelse ![]() ![]() Næstformand Medlem siden: 02-Maj-2006 Sted: Denmark Region: Vendsyssel Status: Offline Point: 3410 |
Vanvittigt imponerende!
Jeg synes godt om valget med at fortsætte vandet et godt stykke ud fra “halvøen”. Det er som om det giver en harmoni i modellen uden jeg helt kan sætte fingeren på hvorfor. Well done!
Redigeret af Christian.W.J - 27-November-2021 kl. 17:01 |
|
![]() |
|
Benjamin.Andersen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 24-Februar-2019 Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 1423 |
Flot byg i to. Meget imponerende.
|
|
Benjamin Andersen
|
|
![]() |
|
Ulrik.Hansen ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 04-Marts-2008 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7107 |
Virkelig flot byggeri
![]() |
|
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
|
|
![]() |
|
René.Askham ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 09-Januar-2016 Sted: Dragør Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 316 |
Simpelthen så imponerende :-) Jeg ærgrer mig at jeg ikke fik det set i virkeligheden, men håber jeg får mulighed for det på et andet tidspunkt.
|
|
René Askham
|
|
![]() |
|
Erik.Ferdinand.Smit ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 14-Oktober-2021 Sted: Holland Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 449 |
Det er så imponerende, det ser ret godt ud!! Og godt, at det var faktisk udstillet i Torshavn.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |