Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Tórshavn - skala 1:125
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tórshavn - skala 1:125

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tórshavn - skala 1:125
    Sendt: 27-November-2021 kl. 11:20
Sammen med min mor Anne Mette har jeg bygget denne LEGO model af den gamle bydel i Tórshavn. Modellen er bygget i skala 1:125. Det er en af de største LEGO modeller, som vi har bygget. Den er 3,15 meter lang og 1,15 meter bred.

Modellen er bygget til LEGO udstillingen i indkøbscenteret SMS i Tórshavn, som blev afholdt 11. – 23. oktober 2021.

I marts 2021 var verden lukket ned pga. corona, og vi sad derhjemme og vidste ikke hvad vi skulle lave. Men så fik vi en mail fra Helgi, om at indkøbscenteret SMS i Tórshavn gerne ville have en LEGO udstilling i efterårsferien. Vi havde tidligere udstillet LEGO modeller i SMS, og det havde været en stor succes. Så nu ville de gerne have, at vi kom igen.

Det ville være for kedeligt bare at udstille de samme modeller som sidst. Så vi skulle helst gerne bygge noget nyt. Og det skulle være noget fra Færøerne. Så vi gik i gang med at tænke over, hvad vi skulle bygge.

Jeg fik idéen om at bygge den gamle bydel i Tórshavn. Da jeg begyndte at regne på det, indså jeg, at det ville blive et enormt stort projekt. Så jeg var tæt på at droppe idéen. Men min mor foreslog, at vi byggede det sammen. Pga. corona-nedlukningen havde vi ikke meget andet at lave. Og der var et halvt år til modellen skulle være færdig. Så hun mente, at vi nok kunne få tid til at bygge modellen.

Det lykkedes os lige akkurat at få modellen færdig inden oktober, hvor den skulle sendes af sted til Færøerne. Men vi var under meget stort tidspres.

Alle husene skulle se ud, som de gør i virkeligheden. De skulle ligge rigtigt i forhold til hinanden. Vejene er ikke lige, og der er store niveauforskelle. Så det var et kompliceret puslespil, at få det hele til at passe sammen.

Vi brugte mange timer på at nærstudere billeder fra Google Street View af den gamle bydel i Tórshavn. Det var dog ikke alle gader, som vi kunne finde billeder af på internettet. Her fik vi heldigvis hjælp fra René Askham. Han var ofte i Tórshavn og kunne derfor hjælpe os med at fotografere de steder, som vi manglede billeder af.

I september fik vi modellen bygget færdig. Herefter blev den sendt af sted til Færøerne sammen med de andre LEGO modeller, som skulle udstilles i SMS.

8. oktober fløj vi til Færøerne og stillede modellen op i SMS. Her var modellen udstillet indtil 23. oktober.

 

Vi har bygget området fra spidsen af Tinganes hen til domkirken og boghandlen.

Her ses området omkring domkirken:


Og her er et billede fra Google, som viser hvordan det ser ud i virkeligheden:



Ved siden af domkirken ligger boghandlen:




Tórshavn Domkirke er bygget i 1788. Selvom det er en domkirke, er den ikke meget større end en dansk landsbykirke:







Der er mange små smalle gader i den gamle bydel i Tórshavn:











Den gamle bydel i Tórshavn ligger på en lille halvø (næs). Da de første norske vikinger bosatte sig på Færøerne i 800-tallet, grundlagde de deres ting på dette næs. Derfor hedder stedet: Tinganes.

Siden vikingetiden har Færøernes parlament ligget på dette sted. De ældste af de nuværende bygninger er dog først bygget i 1600-tallet.














Modellen er 3,15 meter lang. Så vi havde ikke plads til have hele modellen stående på vores byggebord derhjemme. Der var kun plads til halvdelen af modellen på bordet. Så når vi skulle bygge på den anden halvdel, var vi nødt til at pakke den første halvdel væk. Så det var først, da vi stillede modellen op i SMS, at vi for første gang så hele layoutet stående samlet.






Redigeret af Lasse.Vestergård - 27-November-2021 kl. 11:23
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-November-2021 kl. 13:42
Imponerende micro-byg selv for jeres i forvejen imponerende repertoire Shocked
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Christian.W.J Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Næstformand

Medlem siden: 02-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: Vendsyssel
Status: Offline
Point: 3743
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.W.J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-November-2021 kl. 17:00
Vanvittigt imponerende!

Jeg synes godt om valget med at fortsætte vandet et godt stykke ud fra “halvøen”. Det er som om det giver en harmoni i modellen uden jeg helt kan sætte fingeren på hvorfor. Well done!


Redigeret af Christian.W.J - 27-November-2021 kl. 17:01
Christian Wendelboe Jensen

http://www.Flickr.com/cwj93

Sine Ira Et Studio

(Destroyer Christian)
Til top
Benjamin.Andersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 24-Februar-2019
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 1649
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-November-2021 kl. 22:42
Flot byg i to. Meget imponerende. 
Benjamin Andersen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-November-2021 kl. 19:15
Virkelig flot byggeri Clap
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
René.Askham Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 09-Januar-2016
Sted: Dragør
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 316
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Askham Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-December-2021 kl. 08:43
Simpelthen så imponerende :-) Jeg ærgrer mig at jeg ikke fik det set i virkeligheden, men håber jeg får mulighed for det på et andet tidspunkt.
René Askham
Til top
Erik.Ferdinand.Smit Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 14-Oktober-2021
Sted: Holland
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 478
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik.Ferdinand.Smit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-December-2021 kl. 16:22
Det er så imponerende, det ser ret godt ud!! Og godt, at det var faktisk udstillet i Torshavn.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.