Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Spørg foreningens medlemmer
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - MILS byggeplader
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MILS byggeplader

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Samuel Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samuel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: MILS byggeplader
    Sendt: 11-November-2021 kl. 00:40
Hej. Jeg vil om hvad I synes om MILS byggeplader og om I laver jeres Lego City med dem?

Mvh
Samuel
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5416
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 07:04
Mils systemet er et rigtig godt system til at bygge ens by op i. Jeg har brugt det i over 10 år til mit by og tog system. 
Der findes dog andre systemer også, bla. Moduverse, men det er ikke helt ligeså godt som MILS systemet. Men det er mest en smagssag og et spørgsmål om hvor solidt bygget det skal være kontra pris. Det er byggepladen som er med til at fordyre MILS systemet.

Men jeg anbefaler MILS. 
Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 7820
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 08:16
Jeg vil mene, der er langt flere i BYGGEPLADEN, der bruger Moduverse, end der bruger MILS.
Moduverse er startet i Finland.
Vi har en gruppe på Facebook, der hedder Moduverse Danmark:
https://www.facebook.com/groups/167900113830710
På denne side finder du de byggevejledninger, vi bruger i Moduverse Danmark:
http://www.snakebyte.dk/lego/instructions/moduverse/index.php
Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater
Julemessen MAGION, Grindsted
Klodsfest 2024, Hvalsø
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5416
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 09:10
Jeg vil mene at MILS er et Internationalt byggesystem, som bruges over hele verden, hvor moduvers kun er et lokalt Nordisk fænomen. Det er muligt at der er flere brugere af systemet i byggepladen, men det gør det ikke nødvendigvis til det bedre system. 
Til top
Jan.Lykkegaard Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 27-April-2021
Region: Fyn
Status: Offline
Point: 158
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jan.Lykkegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 12:44
nej det gør det ikke, jeg bruger selv MILS og det er ret udbredt på youtube, tror ikke jeg har set en video på YT hvor moduverse er brugt. Ikke at YT siger noget om hvor udbredt noget er :)
Jan Lykkegaard
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Online
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 13:06
Fordi man er først eller størst, så behøver man nødvendigvis ikke være bedst, de herre. Der var jo grund til at Palikkatakomo udviklede Moduverse istedet for bare at kopier MILS fuldt ud Wink

Hvorom alting er, så er begge modul-standarder først og fremmest rettet mod fælles lauout, og så giver det mere mening at vælge samme standard som flertallet af dem man vil eller kan udstille med. Og i Norden er det altså Moduverse.

I sidste ende er det en trættende debat. Begge standarder er tæt på hinanden og forholdsvis ens. Den store og afgørende forskel er om man ønsker at benytte baseplates (MiLS) eller plates (Moduverse) som fundament på modulerne.


Redigeret af Dennis.Tomsen - 11-November-2021 kl. 23:21
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jan.Lykkegaard Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 27-April-2021
Region: Fyn
Status: Offline
Point: 158
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jan.Lykkegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 14:01
jep helt sikkert. Jeg startede på MILS da jeg havde et problem som det kunne løse og det var det system jeg kendte på det tidspunkt. Jeg har pt. ingen planer om at lave om på det, men nu udstiller jeg også kun der hjemme. Kan sagtens se ideen i at bruge det system man bruger i norden, specielt hvis man udstiller. Personligt vil jeg ikke sadle om, da det er dyrt og så længe de klodser til systemet kan købes er det jo ikke et problem. Jeg kan ikke se hvorfor det er en trættende debat, hvis man bruger moduverse i norden og vil udstille må man jo rette ind efter det :)
Jan Lykkegaard
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Online
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 14:35
Debatten bliver hurtigt trættende når man glemmer at tilføje for mig efter bedst/bedre eller kvalificerer ens udmelding noget mere Smile

Redigeret af Dennis.Tomsen - 11-November-2021 kl. 14:41
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
MortenHjortshøj Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 1202
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenHjortshøj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 15:22
Er det ikke to standarter der passer sammen? eller KAN passe sammen hvis man ikke er for besværlig LOL
Morten Hjortshøj Rasmussen
Til top
John.Thomsen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 16-Januar-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 616
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér John.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 15:28
Hvad er MILS?

John Scheel Thomsen
Til top
Erik.Ferdinand.Smit Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 14-Oktober-2021
Sted: Holland
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 478
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Erik.Ferdinand.Smit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 15:35
Mils betyder: moduler af 32x32 knopper, med baseplate+brick+plate, og huller i siderne, så de kan klikkes sammen. 
I Lowlug (NL) bruger vi det nogle gange til vores fælles layouts. Mini egne mocs er altid stand alone, så jeg har ikke brug for mils.


Til top
Erik.Ferdinand.Smit Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 14-Oktober-2021
Sted: Holland
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 478
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik.Ferdinand.Smit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 15:40
Den her layout var mils-baseret. Mange moduler var kun 32x32, andre f. eks. 128x128 

Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 16:36
Jeg ved ikke om der er hold i rygtet, men jeg har hørt på jungletrommerne, at baseplates udgår i en ikke nærmere defineret fremtid.
Der kommer jo nok noget tilsvarende. Måske 32x32 plates? 
Men HVIS det sker, så er der vel nogle udfordringer for MILS systemet. Omend der er utallige brugte baseplates derude, og udseendet af dem er jo som sådan ligegyldigt...
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Online
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 16:44
Citat: Erik.Ferdinand.Smit Erik.Ferdinand.Smit skrev:

Mils betyder: moduler af 32x32 knopper, med baseplate+brick+plate, og huller i siderne, så de kan klikkes sammen. 
I Lowlug (NL) bruger vi det nogle gange til vores fælles layouts. Mini egne mocs er altid stand alone, så jeg har ikke brug for mils.



Og tilsvarende grundmodul for Moduverse:


- reelt set er det for Moduverse+, men det går nok LOL


Redigeret af Dennis.Tomsen - 11-November-2021 kl. 17:04
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jan.Jensen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 19-Juni-2018
Sted: Randers
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 612
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Jan.Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 17:41
Der er lige en ting der ikke er nævnt.
Flere af vores nordiske naboer, de bruger moduverse!
Bla. Finland, Norge og Sverige
Har desuden hørt at tyskerne også er på vej...
Så hvis der er tanke på fælles layout. Så er det moduverse der er vejen pt.


Redigeret af Jan.Jensen - 11-November-2021 kl. 17:52
Jan klods Jensen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-November-2021 kl. 01:39
Enkelt forklaret er Moduverse en halvanden plate højere end MILS fordi det bruger 2 plates i stedet for 1 baseplate nederst. Og en baseplate er jo som bekendt den halve højde af en plate Smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
John.Thomsen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 16-Januar-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 616
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér John.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-November-2021 kl. 06:50
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Enkelt forklaret er Moduverse en halvanden plate højere end MILS fordi det bruger 2 plates i stedet for 1 baseplate nederst. Og en baseplate er jo som bekendt den halve højde af en plate Smile

Ja eller sagt med andre ord 1,6 mm.
John Scheel Thomsen
Til top
C.Sommerlund Se drop down
Klods
Klods


Medlem siden: 05-August-2009
Sted: Denmark
Region: Vendsyssel
Status: Offline
Point: 158
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Sommerlund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-November-2021 kl. 13:17
Og hvis man lægger en liftarm på siden oven på en baseplate, så bliver det ligeså højt som en klods.
Carsten Sommerlund Hansen

Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 7820
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-November-2021 kl. 14:58
Citat: Jan.Lykkegaard Jan.Lykkegaard skrev:

nej det gør det ikke, jeg bruger selv MILS og det er ret udbredt på youtube, tror ikke jeg har set en video på YT hvor moduverse er brugt. Ikke at YT siger noget om hvor udbredt noget er :)

https://www.youtube.com/results?search_query=moduverse



Redigeret af Peter.Vingborg - 12-November-2021 kl. 15:00
Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater
Julemessen MAGION, Grindsted
Klodsfest 2024, Hvalsø
Til top
 Besvar Besvar

Hurtigt svar
Navn:

Besked:
   NoFollow er tilføjet til alle links fra dette forum (rel="nofollow")
 Benyt Forum-koder
Sikkerhedskode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Gendan billede
Powered by Web Wiz CAPTCHA version 4.04 wwf
Copyright ©2005-2013 Web Wiz
Indtast koden præcist som vist i billedet.
Cookies skal være slået til i din browser.

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.