Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Middelaldermøller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Middelaldermøller

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Glenn.Knøsgaard Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 30-December-2008
Sted: Skovby
Region: Himmerland
Status: Offline
Point: 2760
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (6) Tak(6)   Citér Glenn.Knøsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Middelaldermøller
    Sendt: 01-November-2021 kl. 20:58
Så har jeg også kaster mig ud i byggeriet af noget middelalder. Det blev til en vindmølle og en vandmølle, begge er motoriseret.

De er en del af juleudstillingen i Salling i Aarhus, de kan ses i vinduet ud mod strøget indtil 2. januar.












Redigeret af Glenn.Knøsgaard - 01-November-2021 kl. 21:05
Glenn Knøsgaard
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 18-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 5799
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 21:06
Det ser rigtig godt ud og meget stemningsfyldt.
Søren Johansen
Til top
Klaus.Gravesen Se drop down
Klods
Klods


Medlem siden: 06-Juli-2019
Sted: Midtjylland
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 171
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.Gravesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 21:18
Jeg er fan. Lækker måde at lave møllevinger og vandhjul på. Det skal helt sikkert ses "live".

Til top
Jeppe.Schmidt Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 27-Februar-2011
Region: Sydsjælland
Status: Offline
Point: 744
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jeppe.Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 21:49
Hvordan har du lavet tagene? De ser meget "bløde" ud.. Har du brugt net til at hæfte dem fast på?
Jeppe Schmidt
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3053
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 21:54
Jeg er også fan af møllevingerne.... Ellers et fint byg!

Det kan  se ud som om der kommer en del Middelalder til klodsfesten...??? Man har jo lov at håbe! 😊👍
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Glenn.Knøsgaard Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 30-December-2008
Sted: Skovby
Region: Himmerland
Status: Offline
Point: 2760
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glenn.Knøsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 22:38
Citat: Jeppe.Schmidt Jeppe.Schmidt skrev:

Hvordan har du lavet tagene? De ser meget "bløde" ud.. Har du brugt net til at hæfte dem fast på?

Ja, jeg har anvendt net til taget. Jeg har set det brugt andre steder, så det skulle jeg også prøve.
Glenn Knøsgaard
Til top
Glenn.Knøsgaard Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 30-December-2008
Sted: Skovby
Region: Himmerland
Status: Offline
Point: 2760
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glenn.Knøsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 22:46
Citat: Klaus.Gravesen Klaus.Gravesen skrev:

Jeg er fan. Lækker måde at lave møllevinger og vandhjul på. Det skal helt sikkert ses "live".

Jeg har en del reddish brown flex tubes, så de skulle bruges. Møllevingerne anvender den originale længde, mens vandmøllehjulet anvender fire stk. der er klippet og bøjet.
Glenn Knøsgaard
Til top
Martin.Boe Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 07-Januar-2019
Sted: Odense
Region: Fyn
Status: Offline
Point: 289
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Boe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-November-2021 kl. 11:28
Ser virkelig godt ud😃👍
Til top
MortenHjortshøj Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 1202
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenHjortshøj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-November-2021 kl. 12:53
flot start på din middelalder periode Smile
Morten Hjortshøj Rasmussen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-November-2021 kl. 17:34
Imponerende moc, og endnu mere hvis det bare er begyndelsen på mere af den slags fra din hånd, Glenn Thumbs Up
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jens.P.Troelsen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 09-April-2019
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 479
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens.P.Troelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-November-2021 kl. 17:50
Virkligt flot byggeri, og taget ser helt vildt ud! Glæder mig til at se det i Salling! 
Til top
Niels.J.Smedegaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-April-2018
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 945
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-November-2021 kl. 18:11
Jeg er også stor fan af vindmøllevingerne.
De er bare feeje - som man siger på de kanter. Wink
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Klaus.Schmidt Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 26-Oktober-2012
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 586
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-November-2021 kl. 18:44
Det er ikke så ringe endda.... som I siger derovre. Håber jeg kan lokke familien med på julegaveindkøb i Århus, så moc'en kan beundres live.
Klaus Schmidt
Til top
Jesper.Lindbæk Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 17-Januar-2011
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 925
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Lindbæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-November-2021 kl. 05:04
Superfede modeller. Rigtig godt arbejde!!!Clap

To småting fra virkeligheden angående møller i middelalderen, hvis det har interesseWink

Vand og vindmøller lå aldrig så tæt. Hvis du laver et større layout kunne det se godt ud med vindmøllen på en bakketop lidt længere væk.

Ilden ved indgangen til vindmøllen er et kæmpe no-go. Ild blev holdt meget langt fra møller da melstøv er eksplosionsfarligt. Møllen kan selvfølgelig lave andet end at kværne korn Wink
Jesper Westlund Lindbæk



Oderint dum metuant



I don't suffer insanity, I enjoy every minute of it!
Til top
Glenn.Knøsgaard Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 30-December-2008
Sted: Skovby
Region: Himmerland
Status: Offline
Point: 2760
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glenn.Knøsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-November-2021 kl. 11:39
Citat: Jesper.Lindbæk Jesper.Lindbæk skrev:

Superfede modeller. Rigtig godt arbejde!!!Clap

To småting fra virkeligheden angående møller i middelalderen, hvis det har interesseWink

Vand og vindmøller lå aldrig så tæt. Hvis du laver et større layout kunne det se godt ud med vindmøllen på en bakketop lidt længere væk.

Ilden ved indgangen til vindmøllen er et kæmpe no-go. Ild blev holdt meget langt fra møller da melstøv er eksplosionsfarligt. Møllen kan selvfølgelig lave andet end at kværne korn Wink

Tak for beskrivelsen af virkeligheden.
Jeg er godt klar over, at vind- og vandmøller nok ikke ligger så tæt i virkeligheden. Men min model afspejler ikke virkeligheden, det er det fede ved at bygge noget som ikke findes i virkeligheden, så er det mig der bestemmer! Det er ikke vores middelalder, men en parallelverden.

I dette tilfælde var pladsen begrænset, møllerne kom til at ligge tættere end jeg egentlig havde planlagt. Der skulle helst være noget med bevægelse, og så er noget der bare drejer rundt det letteste.

Ja, møllen burde ligge på en højere bakke, det bliver i det næste layout.

Det med mel og ild sammen havde jeg ikke tænkt på, men heldigvis maler min mølle ikke mel. Måske ejerene er begyndt at eksperimentere men noget så fjernt og eksotisk som elektricitet, ingen ved det med sikkerhed.
Glenn Knøsgaard
Til top
Erik.Ferdinand.Smit Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 14-Oktober-2021
Sted: Holland
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 478
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Erik.Ferdinand.Smit Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 12:23
Jeg er i Århus lige nu... Møllerne ser fint ud! 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.