Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB Litra MY m. regionaltogsvogne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB Litra MY m. regionaltogsvogne

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB Litra MY m. regionaltogsvogne
    Sendt: 07-August-2021 kl. 16:38
Mit seneste projekt som er i gang med at blive til af virkelige klodser:

DSB litra MY og de klassiske BN og BNS vogne

Dette lokomotiv og vognstammen generelt kan vist bedst beskrives som en "Frankenstein-løsning" (Citat af Dennis Tomsen Tongue ) da den låner flere elementer fra andre lokomotiver bygget af andre:

Fx. er store dele af fronten og siden bygget som Tony Sava's Santa Fe EMD F7
Den nederste del af siden er tungt baseret på Dennis Tomsens DSB Litra MY

Teknikken for drivkraft i hjulene samt design af bogie er skabt af Dennis Tomsen.

Her er et billede af den første færdige udgave (Ændringer kan forekomme når den bliver bygget IRL)



Derudover er BN-vognen tungt baseret på Dennis Tomsens B-vogn, men blevet ændret i bla. taget og vognen har fået ender der bøjer ind (For ikke at tale om de nye SNOT-byggede døre LOL )



Render af styrevognen BNS:


Her er nogle billeder af hele togstammen:



Der kommer flere billeder i takt med at den bliver bygget i virkeligheden og evt. kommer med en tur til Helsingør og Skærbæk


Helt teknisk set var det kun litra MX (MYs lillebror) som kørte med BN-vogne af og til. Udover det, var det litra ME og litra EA, men da jeg har været i gang med litra MY projektet siden januar, var det oplagt at bygge nogle vogne til. Derudover tænker jeg at de passer sammen æstetisk alligevel. - men hvad tænker I? LOL


Redigeret af Nikolai.O.M.Nissen - 07-August-2021 kl. 17:32
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-August-2021 kl. 16:50
-at det er nogle rigtig flotte togvogne du har fået skabt. Nu koster det sikkert ikke meget IT teknisk at forlænge din stamme med én vogn mere, så vil det se rigtig godt ud. Jeg er helt med på at MY'ens vindue ikke kan lave ret meget pænere, men det er helt klar den del som falder mest ud mht. udseende. Ærgerligt at jeg knap nok har plads til 6 knobs bredde toge, de bliver bare så meget mere detaljerige med 8....
Lars Kristensen
Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 2608
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 06:46
Det ser super godt ud det du har lavet det.
Jeg glæder mig til at se det køre Smile
Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Niels.J.Smedegaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-April-2018
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 948
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 21:30
Min første reaktion, da jeg scrollede ned var - Waow.
Større ros gives vel ikke?

Det er præcis sådan jeg husker togene, da min farfar tog mig med, da han arbejdede hos DSB i Sønderborg.
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 506
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 22:14
Citat: Niels.J.Smedegaard Niels.J.Smedegaard skrev:

Min første reaktion, da jeg scrollede ned var - Waow.
Større ros gives vel ikke?

Det er præcis sådan jeg husker togene, da min farfar tog mig med, da han arbejdede hos DSB i Sønderborg.

Jeg er helt enig i dit wauw, Niels. Det er virkeligt flot arbejde, men er du sikker på, du har set Bn vogne i Sønderborg? Disse vogne gjorde mig bekendt tjeneste i den sjællandske regionaltrafik.
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Niels.J.Smedegaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-April-2018
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 948
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 10:33
[/QUOTE]
Jeg er helt enig i dit wauw, Niels. Det er virkeligt flot arbejde, men er du sikker på, du har set Bn vogne i Sønderborg? Disse vogne gjorde mig bekendt tjeneste i den sjællandske regionaltrafik.
[/QUOTE]

Det er lokomotivet, jeg referer til. Jeg kender ikke tog detaljeret, men jeg er pænt sikker på, at det var sådan ét jeg fik lov til at komme op i førerhuset på som ca. 6-årig.
Min farfar arbejdede i øvrigt ved godsafdelingen i Sønderborg fra ca. 1956-1985 - plusminus nogle år.
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 13:32
Endnu en skideflot udgave af mit yndlingslokomotiv.

Hvilket element er brugt til den øverste forlygte? Den kunne jeg godt bruge i andre sammenhænge!
Se mine byggevejledninger og del dine egne på BrickHub.org
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 16:10
Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

Endnu en skideflot udgave af mit yndlingslokomotiv.

Hvilket element er brugt til den øverste forlygte? Den kunne jeg godt bruge i andre sammenhænge!

Tusind tak, Lasse!
Elementet til øverste forlygte er 47452 (Kunne også have været 47432)
Jeg ved ikke om den har et navn (Ligesom vi siger macaroni eller Erling) men jeg husker at den blev brugt i et LEGO dinosaur sæt jeg fik som ret lille. Elementet blev brugt i leddene i ben, hals osv.
Idéen til at bruge den er dog ikke min, men stjålet fra Tony Savas F7'er LOL
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 16:49
Det er en fed løsning. Desværre er 47452 i rød kun i et enkelt sæt fra 2005, som jeg selvfølgelig ikke har. 47432 er ligeledes kun i et par Knights Kingdom II sæt.

Så er det godt man har Bricklink :)

Redigeret af Lasse.Deleuran - 09-August-2021 kl. 16:49
Til top
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 506
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 17:04
Citat: Niels.J.Smedegaard Niels.J.Smedegaard skrev:

Det er lokomotivet, jeg referer til. Jeg kender ikke tog detaljeret, men jeg er pænt sikker på, at det var sådan ét jeg fik lov til at komme op i førerhuset på som ca. 6-årig.

Ja, lokomotivet har givetvis været et hyppigt syn i Sønderborg!
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-August-2021 kl. 10:34
Super flot - det bliver interessant at se bygget og i sammenhæng. Jeg beundrer meget det kollaborative aspekt. Det eksisterer selvfølgelig også i andre byggegenrer, men det virker særlig synligt omkring tog, synes jeg Smile

Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

Det er en fed løsning. Desværre er 47452 i rød kun i et enkelt sæt fra 2005, som jeg selvfølgelig ikke har. 47432 er ligeledes kun i et par Knights Kingdom II sæt.
Så er det godt man har Bricklink :)
Ja, hvad skulle vi dog gøre uden BL?! Vi skylder alle Daniel Jezek en kæmpe tak. Hvis klonerne nogensinde skulle have en chance, måtte de starte med at gå sammen om en BL-pendant Smile

Den forlygte-løsning var også ny for mig. Stud.io lader ikke til at kunne finde ud af at placere en pin helt rigtigt i hullet Ouch Jeg kan godt svagt huske elementet fra tidligere (i grå), men har ikke tilskrevet det noget videre - typisk. Hvor har man ellers noget rundt/rørformet der kan omslutte en diameter på 8 mm? Det er bare typisk AFOL-MOC at bruge en lille smule af elementet og at resten så skal pakkes af vejen inde bagved LOL

Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.125 sekunder.