Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Motor og Hybridsystem fra en Hybridbil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Motor og Hybridsystem fra en Hybridbil

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (4) Tak(4)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Motor og Hybridsystem fra en Hybridbil
    Sendt: 06-April-2021 kl. 22:25
Dette er en model af det mest populære hybridsystem der nogensinde er produceret:



Modellen er af andengenerations hybridsystemet fra Toyota. Det er hvad man vil se hvis man skiller en Prius, Auris Hybrid, Corolla Hybrid, Lexus CT200h or mange andre biler ad.

Hybridsystemet har en 1.8 liters forbrændingsmotor med 4 cylindre på række. Jeg har gjort cylinderne transparente så man kan se hvordan stemplerne bevæger sig:



Det er ikke alle detaljer af motoren som er med i modellen. Jeg har begrænset mig til det LEGO typisk viser i deres Technic-modeller:



Stemplerne har en diameter på 80.5mm i den rigtige bil. LEGO-modellen har en diameter på 80.0mm og stemplerne er lidt mindre så de kører bedre.



Jeg bruger 1x1 runde fliser for at stemplerne ikke sidder fast. Det irriterer mig gevaldigt at dette er et problem hvis jeg bruger buede elementer ligesom lige under fliserne.



Det unikke ved dette hybridsystem er hvordan elmotorerne er sat sammen:



Der er altid mindst 2 elmotorer i en hybridbil fra Toyota. I dette hybridsystem er de forbundet med et par planetgear. I LEGO-modellen bruger jeg Power Functions motorer til at køre modellen:



Planetgearene er bygget af banangear og turntables:





Jeg har lavet en video hvor man kan se systemet køre. I den video viser jeg hvordan de to elmotorer balanceres mod hinanden for at opnå de forskellige køreegenskaber der gør hybridsystemet så effektivt... og larmende: Video på YouTube.

Det kunne være sjovt at tage modellen med til events for at vise hvor simple disse hybridsystemer er.
Se mine byggevejledninger og del dine egne på BrickHub.org
Til top
Thomas.Rehhoff Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 07-Februar-2015
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 286
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.Rehhoff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-April-2021 kl. 22:29
Ser fedt ud og god måde at illustrere motorprincippet på. Men, hvor er resten af bilen?   :)
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-April-2021 kl. 22:33
Tak, og resten af bilen er skrumpet lidt, men den er her:

Til top
Sanjeet.Sodhi Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 25-Marts-2020
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 162
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sanjeet.Sodhi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 15:13
 Flot lavet (begge modeller)! Clap
Sanjeet // Legodut

LEGO Ideas // Facebook
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 18:20
Jeg tænker mere om de 0,5 mm gør at man ikke selv kan lave reserve dele ;-). Spørg til side det er en spændende model af motoren og en flot model af bilen. Videoen må lige vente til en anden dag.
Lars Kristensen
Til top
Klaus.Schmidt Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 26-Oktober-2012
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 586
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-April-2021 kl. 22:41
Interessant og meget lærerigt...
Klaus Schmidt
Til top
MortenHjortshøj Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 1202
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenHjortshøj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-April-2021 kl. 12:04
Ha ha Lasse du er for vild Clap
Morten Hjortshøj Rasmussen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2021 kl. 11:33
Imponerende. Er det et bestillingsjob?
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2021 kl. 18:25
Mange tak allesammen. Det er ikke et bestillingsjob denne gang. Jeg har lavet modellen for at imødekomme den stride strøm af misinformation om hybridsystemet.

Helt grelt er folks idéer om kørselsindstilling "B". Da jeg solgte en Prius tilbage i 2010 var køber blevet fortalt at "B" er for at lade batteriet... men "B" gør nærmest det modsatte. FDM's anmeldere forstår heller ikke hybridsystemet og endte desværre med at lukke kommentatorsporene til deres anmeldelser og dermed også mine gentagne rettelser, som jeg havde posteret deri.

Nu har jeg den store LEGO-model og kan derfor lave en hel video der viser hvad kørselsindstilling "B" gør, og dermed hvorfor man aldrig bør bruge den i flade lande som Danmark:

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.092 sekunder.