Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB MX 131-132 ("Gammel MX")
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB MX 131-132 ("Gammel MX")

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB MX 131-132 ("Gammel MX")
    Sendt: 06-Februar-2021 kl. 13:04
Hej Lego-fans!

Som helt nyt medlem er det første gang, jeg præsenterer en model, jeg selv har designet helt fra bunden. Jeg er tognørd, så det er selvfølgelig et lokomotiv - nærmere betegnet et diesellokomotiv forestillende DSB litra MX 131-132.

Først får I et kig fra den ene side:



Så ser I lokomotivet forfra:



Og endelig et nærbillede af den anden side med ventilationsriste:



Jeg kan forestille mig, at ikke-nørder har en række spørgsmål:
  • Har DSB virkelig haft sådan et lokomotiv?
  • Var det virkelig så firkantet?
  • Havde det virkelig 4 aksler med drivhjul i dampmaskinestørrelse?
  • Var der virkelig så meget skrammel på taget?
Jeg kan heldigvis svare ja til alle 4 spørgsmål. Et godt billede af originalen ses her.

Til tognørderne i foreningen kan jeg oplyse, at der kommer en uddybning i det dedikerede forum for folk som os.




Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Klaus.Schmidt Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 26-Oktober-2012
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 586
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Februar-2021 kl. 15:39
Velkommen til.... Er sikker på, at du nok skal komme til at hygge dig med andre af foreningens tognørder.

Modellen ligner fint det originale billede, så af et første forsøg er jeg imponeret. Er også vild med din historiske uddybning og din tilgang til byggeprocessen.
Klaus Schmidt
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2114
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Februar-2021 kl. 15:49
Klodset som originalen, for den kan man ikke kalde yndefuld -  men måske forstår jeg mig bare ikke på 50ér design.
Lars Kristensen
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Februar-2021 kl. 16:10
Skønt at se. Af hensyn til dem der ikke er tognørder og ikke kender  jernbanen.dk  ville et referancebillede være dejligt. Rigtig flot  og vellignende model. tillykke med den Thumbs Up  
Kan også godt lide bredden. 


Redigeret af Jørgen.Pedersen - 06-Februar-2021 kl. 16:11
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 2988
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Februar-2021 kl. 18:54
Okay, det er den på side 17-19 i pdf-filen.  På side 19 er der tegninger med mål osv.

Det er ikke et tog jeg nogen sinde har set in action, men den ene stod jo også på værksted ret meget af sin levetid kan jeg se ud af artiklen.

Umiddelbart ser LEGO modellen ud til at sidde lige i skabet, men jeg syntes at boogierne stikker meget ud fra toget når den drejer.  Men det er nok pga den meget underlige måde med alle de hjul midt under toget.

Er der lys i nogle af lygterne?


Redigeret af Casper.Hansen - 06-Februar-2021 kl. 18:56
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7659
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Februar-2021 kl. 22:10
Flot model af et lokomotiv, jeg aldrig har set før - og jeg synes ellers, jeg er rimelig hjemme i danske lokomotiver... Så blev jeg også klogere idag... Glæder mig til at se flere toge fra din hånd... 😎👍🏻
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 509
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Februar-2021 kl. 09:49
Jørgen: Hvad angår referencebilledet nøjedes jeg med at linke til et. Jeg tror, jeg ville forbryde mig mod ophavsrettigheder, hvis jeg lagde et billede, der ikke er mit eget, op i dette forum.

Citat: Casper.Hansen Casper.Hansen skrev:

Umiddelbart ser LEGO modellen ud til at sidde lige i skabet, men jeg syntes at boogierne stikker meget ud fra toget når den drejer.  Men det er nok pga den meget underlige måde med alle de hjul midt under toget.

Er der lys i nogle af lygterne?

Ja, det er helt rigtigt, at bogierne stikker meget ud. Også langt mere, end de ville gøre på en lang personvogn. Sidstnævnte ville i stedet hænge meget ud på midten (indad i kurven). På mit lokomotiv er midterpartiet på grund af de 4 aksler med drivhjul nødt til at blive over sporet, så i stedet må løbebogierne dreje ud. 

Og, nej, der er ikke lys i lygterne. Det er der mindst to grunde til:
  • Med to motorer er begge udgange af Powered Up hub'en allerede optaget.
  • Jeg kan ikke rigtigt gennemskue, hvordan jeg kunne gøre det.


Redigeret af Anders.R.Kristensen - 07-Februar-2021 kl. 09:57
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5421
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Februar-2021 kl. 11:43
Jeg ankommer lidt sent til festen, men kæmpe Thumbs Up herfra - det er bare i orden

Yderst interessant at se en anden epoke og materiel end det sædvanlige. 


Redigeret af Dennis.Tomsen - 07-Februar-2021 kl. 11:44
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.078 sekunder.