Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Spørg foreningens medlemmer
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - værdisætning af lego?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

værdisætning af lego?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jens Larsen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: værdisætning af lego?
    Sendt: 04-Februar-2021 kl. 14:56
Hej 
Jeg er taksator for et forsikringsselskab og i gang at hjælpe en kunde som har fået vandskadet mange byggevejledninger til alle hendes legosæt.

Legosættene er ikke i uåbnet, men har været åbnet og samlet tidligere, min kunde har sorteret alle legoklodserne og samlet disse i plastkasser, har haft byggevejledningerne i plastetuier, og kasserne liggende for sig selv.

Nu er byggevejledninger gået til i en vandskade, og mit spørgsmål er så, hvormeget vil en værdiforringelse være, nå man kan downloade en byggevejledning på meget af det fra Legos hjemmeside?

Jeg håber i kan hjælpe, så jeg kan hjælpe.
Til top
Klaus.Schmidt Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 26-Oktober-2012
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 586
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Klaus.Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Februar-2021 kl. 15:50
Det er svært at sige noget om, hvor meget værdi man mister, hvis du tænker på, at man kan bygge modellen ud fra en digital byggevejledning. Hvad er bedst en bog eller e-paper? Jeg vil til enhver tid foretrække bogen...

Men originale byggevejledninger har en værdi f.eks. en brugt byggevejledning til 10182 sælges i øjeblikket til kr 1.859,51 
 https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?id=68878#T=S&O={%22iconly%22:0}

Andre kan købes for kr 5+ afhængig af modellen.

Men skal legoet sælges, så opnår man en højere pris, såfremt byggevejledningen er med og typisk også en højere pris end hvad byggevejledningen kan købes til seperat. Så originale byggevejledninger har en værdi...
Klaus Schmidt
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Februar-2021 kl. 16:27
Man kan kigge på www.Bricklink.com, hvor mange vejledninger kan købes, både nye og brugte.
Der står til hvilken pris pågældende er solgt til, i gennemsnit, de sidste 6 mdr.
Det kunne være en god rettesnor, men samtidig et stort arbejde, hvis der er mange.
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Februar-2021 kl. 16:29
Jeg har handlet meget med LEGO gennem tiden - og helt generelt (der kan være mange undtagelser, alt efter sjældenhed) - der var min egen tommelfinger-regel, at jeg ville give 20-25% mindre for et ellers komplet sæt - som manglede byggevejledningen... 

For entusiaster er det vigtigt, at et komplet sæt netop ER komplet... 

For entusiaster er vejledningen også en del af artwork, og nogle temaer skifter artwork undervejs gennem tiden på både æsker og vejledninger... Star Wars for eksempel...

Jeg ville aldrig selv købe et sæt til min egen samling uden vejledning...

Så det har en reel værdi..
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Asger.Lindeblad Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 1946
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Asger.Lindeblad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Februar-2021 kl. 23:59
Når en vejledning har fået vand, krøller papiret og klister ofte sammen, så de har absolut ingen værdi mere.

Jeg ville som skadelidt forvente at få erstatning i en størrelse, så jeg kunne anskaffe dem igen i en tilsvarende kvalitet.

Her er netop Bricklink stedet, hvor det lettest lader sig gøre at finde priser på samt købe nye eller brugte vejledninger. Vær opmærksom på, at Bricklink er et globalt handelssite, hvor man ofte kun kan finde de ønskede ting i udlandet. 

Da samlevejledninger er ret tunge, kan det koste en anseelig sum at få dem sendt - især hjem til Danmark, hvis de ikke findes hos danske sælgere. Og hvis man skal have dem sendt fra ikke-EU lande, kommer der indførselsskat og moms på samt gebyr til det firma, der håndterer dette (normalt PostNord).

Downloadede byggevejledninger er værdiløse for samlere, som du kan se af de foregående svar.
Et tag i klodserne er bedre end ti klodser på taget...
Til top
 Besvar Besvar

Hurtigt svar
Navn:

Besked:
   NoFollow er tilføjet til alle links fra dette forum (rel="nofollow")
 Benyt Forum-koder
Sikkerhedskode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code  Refresh Gendan billede
Powered by Web Wiz CAPTCHA version 4.04 wwf
Copyright ©2005-2013 Web Wiz
Indtast koden præcist som vist i billedet.
Cookies skal være slået til i din browser.

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.090 sekunder.