Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Spørg foreningens medlemmer
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Sortering i praksis
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sortering i praksis

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorbjørn.H.Eriksen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 28-Februar-2016
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 317
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorbjørn.H.Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sortering i praksis
    Sendt: 28-September-2020 kl. 17:59
Jeg har endeligt besluttet mig for at sortere mine klodser i både farve og type (modsat nu, hvor de kun er i farve). Jeg ville derfor høre, om resten af foreningen har nogle erfaringer og tips, som I har lyst til at dele?

Helt specifikt har jeg tre stående spørgsmål:

1. Hvilke erfaringer har I med en fornuftig opdeling? Giver det mening at sortere efter form eller funktion? Ville det være fornuftigt at have en system implementeret ovenfra, eller er det bedre at lave kategorier fra bunden af og op?
2. Har nogen af jer erfaringer med at skaffe små kasser i store mængder? Jeg forestiller mig, at lave men brede kasser med låg på ville give mest mening. Jeg ville også gerne undgå at bruge alt for mange penge på kasser, så der er mere til Lego.
3. I hvor høj grad har en fuld sortering haft effekt på den måde, som I bygger på? Både i forhold til fart, oprydning bagefter og hvilke klodser, som I bruger.
Thorbjørn Haugaard Eriksen
Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 6215
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-September-2020 kl. 18:28
Et system vi har brugt, er sortimentskasser.
En til 1x1 plates, en til 1x2 plates osv. En anden mulighed, er 1x1-2-3-4 osv i en kasse.

Her i har vi lavet helt små rum, så der er plads til så mange farver som muligt.
Når der ikke er plads, til alle elementer i de små rum, har det rum fået et ‘B’ på låget. Det betyder at dette element har vi “bulk”, altså en større mængde et andet sted.

Vores beholdning er nu efterhånden vokset, så vi i mange farver er gået over til slikbøtter. Disse kan købes fra ny, kaldes ofte condi-bøtter, eller erhverves gratis hvor de sælger bland selv. Sørg for uanset hvad, at få nogle forskellige størrelser INKL LÅG! Wink
Nede i dem bruger vi af og til salatbøtter. De er lavet at noget tynd plast, og koster ikke meget. Mener jeg gav et par hundrede for 1000 stk...
Så kan vi fx have en slikbøtte med 1x2 plates, nede i den en salatbøtte med 1x1 og evt 1x3.

Du gør ihvertfald det rigtige, og hører om andres erfaringer. Så kan du selv stykke dit system sammen. Men du kommer alligevel til at lave det om, efterhånden som du bruger det, og får flere og flere klodser. Big smile
Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 18-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 5799
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-September-2020 kl. 21:46
Jeg har en masse skuffe reoler, købt i Aldi. Eksempelvis oliven grøn, så starter systemet med plates fra 1x1 til 2x8, 1 størrelse pr skuffe. Plader som er større end 2x10 kommer i lynlås poser i en samlet farve kasse. Efter plader kommer tiles osv. Det gør det nemt at plukke de ting jeg skal bruge med et nemt og overskueligt system. Klodser som enten ikke kan være i en skuffe pga størrelse eller for lidt antal, ligger i lynlås poser i en samlet farve kasse. Jeg har valgt det system, da pladsen er lidt begrænset herhjemme. Så mit system gør også, at jeg nogen gange skal bruge lidt tid for tilgængelighed, når det ikke er i skufferne.
Søren Johansen
Til top
Frank.Folden.Jensen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 07-December-2012
Sted: Hjørring
Region: Vendsyssel
Status: Offline
Point: 416
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank.Folden.Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-September-2020 kl. 16:13
Her har jeg sorteret efter typer. Startede med typer og farver, men er gået tilbage til typer. 

Jeg har så printet labels ud fra denne side og sat på kasserne som klodserne er sorteret i.


Det er omstændigt, men når det er gjort er det dejligt nemt, at finde de forskellige klodser.
Frank Folden Jensen
Til top
Niels.J.Smedegaard Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 21-April-2018
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 945
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-September-2020 kl. 20:11

Hvor er det klassisk at starte med kun at sortere farver.

Der startede jeg også. Embarrassed
Når man så har forsøgt at finde 1 x 1 sorte plates i en meget stor kasse, eller en lille dum hvid klods, man kun har i ganske få eksemplarer, så mærker man, at det ikke er optimalt.
 
Det er lige præcis når man kan nøjes med at gennemrode en lille stak og vide, at nu er der ikke flere, at værdien opstår. Det, der ellers tager længst tid at finde, er det, der ikke er der. (Hvor lang tid skal der til, før du er overbevist om, at der ikke ER flere?)
 
Hvad, der er godt, kommer an på, hvor mange klodser du har, og hvor meget plads du har.
Optimalt er det selvfølgelig som de i byggebladet, der har en separat pavilion på 82 m2, og hvor hver enkelt klods har en beholder.Geek
Du kommer nok til at lave om løbende efter hånden som samlingen vokser eller ændrer sig.
 
Almindelige klodser har jeg sorteret i farver, som f.eks. 2 x X, plates osv. Mere specielle der kommer alle farver i én beholder. Det er ret let at overskue, når der er farveforskel.
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-September-2020 kl. 20:25
Din sortering vil afhænge af hvor meget du har. Særligt i starten slår man gerne flere ting sammen. Jo flere slagser og farver man får, jo mere bliver der specificeret i kategorierne, og jo mere opbevaring vil der typisk blive investeret i. Start enkelt, f.eks. med gennemsigtige poser i forskellige størrelser – det er billigt og fleksibelt. Så får du gradvist samlingen sorteret/adskilt.

Snakken har naturligvis været fremme en del gange før. Her var lige hvad jeg kunne finde af tidligere tråde:
13-07-2018: Sorteringsreoler i Lidl (eksempel på opbevaring som medlemmerne tipper hinanden om)

Der skulle gerne stå en masse betragtninger (inkl. mine egne), udover hvad der allerede er skrevet her i tråden Smile Held og lykke, og husk nu at dit sorteringsbehov vil ændre sig over tid.

Ps. hav altid en bakke eller kasse, hvor du mellemlander elementer der skal sorteres. Så har du altid et sted du hurtigt kan kigge når du mangler noget.
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Oktober-2020 kl. 22:41
Jeg vil ikke specielt anbefale mit system, som primært består af skuffereoler.
Ikke ulig Søren Johansens, men mine er dog Stanley skuffereoler købt i Silvan.

Den største fordel er, at det ser godt ud, når man sorterer efter farve.
Men det går kun an, når man kan tillade sig først at sortere efter form.
Som man kan se ude til højre, har jeg måttet slå op til 5 farver sammen.
Det er hverken pænt eller praktisk, så jeg har stærkt brug for to søjler til.

Den største ulempe er, at man kun udnytter de første 15 cm fra væggen.
Og derfor må man plastre væggene til, som Glenn Knøsgaard engang skrev.
Han har bygget skillerum ind i et køkkenskuffemodul med skiltepap og trælim.
Det udnytter 4 gange så meget plads fra væggen, og han behøver ikke rejse sig. Smile

Uanset pladsen er systemer med rum af fast størrelse dog meget ufleksible.
Så man får lynhurtigt brug for et overskudslager, som Søren og Palle nævner.
Det er ikke uden ironi, at jeg indser, at mit overskudslager ligner Ulriks system.
De store skuffer i skuffereolerne fra Bauhaus er fyldt til randen med lynlåsposer.
Måske skulle jeg bare have brugt det system fra starten suppleret med slikbøtter.

Ligesom Palle mærker jeg også elementer, som der findes flere af i overskudslageret.
Jeg benytter dog små, blå klistermærker, som det ses her på mit system til specialdele.

For øvrigt er jeg imponeret af de trykte etiketter, som Frank Folden Jensen har fundet.
Jeg har lavet mit eget system, som er en kombination af LEGO og Bricklink betegnelser.
Så jeg skal huske tre systemer. Og hvis jeg går over til Brick Architect, bliver det et fjerde. Confused

Sortering af LEGO er en kompliceret udfordring og - som Ulrik antyder - et evigt projekt.
Hvis I ikke kender den, så læs denne gamle satire over emnet. Bemærk at den er fra 2001.

Jeg ser frem til Thorbjørns næste fortidsdyr med stor spænding.
Men med Lego World aflyst bliver det måske ikke lige foreløbigt.
Bygger du et lager i din fars kælder, eller har du fået mere plads?
Jesper Petersen
Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 4246
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Oktober-2020 kl. 19:49
Jeg så en masse YouTube videoer, og fandt frem til denne.
https://www.youtube.com/watch?v=TAChDhog2_I
Jeg havde ikke et skuffe arrangement, så jeg byggede også sådan et.
For at spare på udgifterne (= flere penge til LEGO), brugte jeg genbrugstræ.
Kommoden er bygget op af træ fra engangspaller og gamle gulvbrædder.


Til top
Lasse.Hammerdorf Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 17-Oktober-2017
Sted: Borup
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 631
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Hammerdorf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2020 kl. 15:26
Citat: Henrik.Christensen Henrik.Christensen skrev:

Jeg så en masse YouTube videoer, og fandt frem til denne.
https://www.youtube.com/watch?v=TAChDhog2_I
Jeg havde ikke et skuffe arrangement, så jeg byggede også sådan et.
For at spare på udgifterne (= flere penge til LEGO), brugte jeg genbrugstræ.
Kommoden er bygget op af træ fra engangspaller og gamle gulvbrædder.

du må lægge lidt flere billeder på, hvordan er skufferne inddelt, og er det til det at gulvbrædderne gik? 
Til top
MortenHjortshøj Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 1202
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenHjortshøj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2020 kl. 16:13
respekt for dit byggegen i træ Smile
Det er sejt.

Jeg har købt condi bøtter hos blant andet H.W.Larsen de har tit tilbud på dem. 
Jeg bruger ikea stigereoler, der kan stå 1.5 i dybten så jeg har købt nogle der er 192x129mm 1200ml. Og den bruger jer så til extra antal.
Morten Hjortshøj Rasmussen
Til top
Sandra.Almeida Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-September-2009
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 2091
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sandra.Almeida Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2020 kl. 20:57
Vi har lidt af hver, fra kufferter med opdelt rum, til store plastic kasser med blandet klodser.

Den system jeg bedste kan lide er klodskasser (de er billigt :) og så har vi dem i nogle klodskasser reoler købt i Harald-Nyborg (for længe siden). Men man kan nok bygge selv reolerne med genbrugs træer eller bruge nogle billige metal/genbrugs reoler.

I klodskasser har vi så vores klodser som: usorterede blandet klodser, sorteret i type/farver eller sorteret i lynlåsposer.

De bedste klodskasser er dem som er transparent og de sorte er træls af bruge for blandet klodser.

Ps - Vi bruger de reoler som "bord ben" til vores byggebord, og toppen er bare en gamle dør.

Redigeret af Sandra.Almeida - 11-Oktober-2020 kl. 20:59
AKA: Cassiebsg

- "There are those who believe that life here began out there..."

- "The Future? He can barely function in the present!"
Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 4246
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2020 kl. 22:55
Citat: Lasse.Hammerdorf Lasse.Hammerdorf skrev:

Citat: Henrik.Christensen Henrik.Christensen skrev:

Jeg så en masse YouTube videoer, og fandt frem til denne.
Jeg havde ikke et skuffe arrangement, så jeg byggede også sådan et.
For at spare på udgifterne (= flere penge til LEGO), brugte jeg genbrugstræ.
Kommoden er bygget op af træ fra engangspaller og gamle gulvbrædder.

du må lægge lidt flere billeder på, hvordan er skufferne inddelt, og er det til det at gulvbrædderne gik? 

Inddelingen i skufferne er lavet som små kasser af 3mm MDF. 
Selve skuffen er lavet af pallebrædder, og beklædt med gamle gulvbrædder, som jeg først har "kogt" fernissen af og derefter slebet og givet linolie. 

Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 4246
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2020 kl. 23:23
Sådan byggede jeg min LEGO kommode.
Den indeholder 45 skuffer og 900 ruminddelinger.
Det tog mig en måned at bygge den, og den kostede lidt under 1000 kr. at bygge. 

LEGO kommode skelet
Kommodens skellet er lavet af 2x4 tømmer, som er delt på langs, og derefter skruet sammen.
LEGO kommode skuffer
Her er der ved blive samlet skuffer, som er lavet af pallebrædder. Bunden er af 6mm MDF.
LEGO kommode montering af skuffer
Skufferne bliver sat på plads efterhånden som de bliver færdige.
LEGO kommode små kasser
Her bliver de små kasser, som skal indeholde Legoklodserne lavet.
LEGO kommode mange små kasser
 Der skal laves 900 små kasser, så der er langt igen.
LEGO kommode ruminddeling
Sådan kunne en ruminddeling se ud.
LEGO kommode frontstykker
Frontstykkerne, som er lavet af gamle gulvbrædder, har fået linolie, og ligger til tørring.
LEGO kommode håndtag
Håndtagene er lavet af gamle porcelænssikringsholdere. 
LEGO kommode start på front
Det her ser sgu godt ud.
LEGO kommode forsætte på front
Så jeg forsætter.
LEGO kommode færdig
Endelig færdig, så nu sal den bare hjem.
LEGO kommode hjemme
Endelig hjemme og på plads.
LEGO kommode hjemme 2
Den passer fint ind her.
Snart skal jeg i gang med at bygge 3 mere, og en til minifigurene.  


Redigeret af Henrik.Christensen - 11-Oktober-2020 kl. 23:30

Til top
Benny.Larsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 10-Januar-2018
Sted: Skive
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1708
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Benny.Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 07:50
Hvor er det et vildt stort og godt projekt 

Vil du lægge det op i denne FaceBook Gruppe ... på forhånd tak ;)


LEGO DIY Crafts Solutions




Redigeret af Benny.Larsen - 12-Oktober-2020 kl. 08:38
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 08:08
Shit, et arbejde, Henrik! 😱
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 4246
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 12:19
Citat: Benny.Larsen Benny.Larsen skrev:

Hvor er det et vildt stort og godt projekt 

Vil du lægge det op i denne FaceBook Gruppe ... på forhånd tak ;)


LEGO DIY Crafts Solutions



Hej Benny.
Jeg har søgt om medlemskab. 
Det bliver nok ikke i aften at jeg får lagt det op, men det skal snarest ske. Smile

Mvh Henrik

Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 15:14
Henrik: hvad er dit sorteringssystem? Farver? Typer?
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Lorens.Christian Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 19-Oktober-2015
Sted: Kværs
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 372
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lorens.Christian Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 18:02
genial måde at bruge de gamle porcelænssikringsholdere 
Æ synnejye
Lorens Christian Meyer
Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 4246
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 19:57
Citat: Ulrik.Hansen Ulrik.Hansen skrev:

Henrik: hvad er dit sorteringssystem? Farver? Typer?

Hej Ulrik

Det er lidt af hver.
De elementer som jeg bruger mest, er sorteret både i farver og elementer.
Resten er sorteret i elementer. 

Til top
Henrik.Christensen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-Marts-2012
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 4246
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 19:59
Citat: Lorens.Christian Lorens.Christian skrev:

genial måde at bruge de gamle porcelænssikringsholdere 

Tak, jeg så den inde i en forladt fabriksbygning, så jeg fik lov til at tage dem.
De nærmest råbte på at blive genbrugt. LOL

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.