Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB Litra MZ I & III (8 brede)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB Litra MZ I & III (8 brede)

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (4) Tak(4)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB Litra MZ I & III (8 brede)
    Sendt: 27-Juli-2020 kl. 13:15
Lige siden jeg begyndte at bygge LEGO tog, så har jeg anvendt forskellig skalaer, mine rangerlokomotiver, godsvogne og IC3-tog har alle været 7 knopper brede (eller 1:54), hvorimod alle mine ældre lokomotiver og passagervogne har været 6 knopper brede (eller 1:60).

Da næsten alle mine nyere bygningsværker er tæt på minifig-skala, så har jeg længe overvejet en fælles gennemgående skala, men har ikke kunnet bestemme mig for enten 7 eller 8 bredde...dertil har jeg stort set været tilfredse med mine 6 brede modeller som de nu engang er.

Ikke længere Big smile

Konverteringen er iværksat, med mit danske favorit DSB lokomotiv som det første til at blive redesignet digitalt til 8 bredde og renderet i to versioner og bemaleringer...


DSB Litra MZ (I & III)


Lidt forhistorie:

De meget kraftige diesel-lokomotiver blev bygget af svenske Nydqvist & Holm (Nohab) og de danske underleverandører Frichs og Thrige-Titan på licens fra General Motors.

10 af første version (I) blev anskaffet fra 1967-1969.
20 af tredje version (III) blev anskaffet fra 1972-1974.

I alt 61 lokomotiver blev anskaffet på tværs af alle fire versioner (I-IV).

En pæn andel af dem er stadigvæk i drift hos private jernbaneselskaber i dag, enten herhjemme eller udenlands i Iran, Norge og Australien.


Min model af DSB Litra MZ (I)

DSB klassiske vinrøde bemaling fra 1960erne til 1970erne med de meget genkendelige vinger og krone.

Skala: 1:46
Længde: 56 klodser fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.264
Drift: 2 x L-motorer, 2 x AAA batteribokse og 2 x SBricks, 1 x AAA batteriboks med 1 x SBrick/PFx Brick eller 2 x BuWizz batteribokse
Styring: PF med SBrick, PFx Brick eller BuWizz
Designet: 2020

Min gamle 6 brede version fra 2016:
https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21482&title=dsb-litra-mz-i

Alle billederne er renders med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.










Opgearing fra 20 til 12 tænder med ratio 5:3.....mere fart, lavere træk-kræfter Big smile

L-motor designet er med gode råd fra nogle af de amerikanske tognørder fra Brick Train Depot.



3-akslede bogie:

Den sorte hockey puck er tiltænkt rollen som blindt centerhjul, men ellers kan en 2 x 2 round tile with open stud med en 1 x 1 round tile placeret på toppen anvendes som alternativ.





Min model af DSB Litra MZ (III):

DSB designrøde & sorte bemaling benyttet i 1980erne.

Skala: 1:46
Længde: 56 klodser fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.331
Drift: 2 x L-motorer, 2 x AAA batteribokse og 2 x SBricks, 1 x AAA batteriboks med 1 x SBrick/PFx Brick eller 2 x BuWizz batteribokse
Styring: PF med SBrick, PFx Brick eller BuWizz
Designet: 2020

Min gamle 6 brede version fra 2011 og redesignet i 2015:
https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11785&PN=3&title=dsb-litra-mz-iii










En del af fornøjelsen og udfordringen ved LEGO toge (og hvad der adskiller dem fra rene modeltoge) er minifigurerne, og derfor forsøger jeg altid at skaffe plads til dem og bibeholde så mange legefunktioner og åbne interiører som overhovedet muligt.

Den 8 brede konstruktion er derfor med nem adgang og ret rummelig med et forholdsvis korrekt interiør.

To PF L-motorer og to AAA batteribokse med to SBricks (i førerhusene), en AAA batteribiks med en SBrick/PFx Bricks eller to BuWizz batteribokse kan benyttes.




Begge lokomotiver med den vinrøde DSB Litra MZ (I) foran den senere røde og sorte version DSB Litra MZ (III) bagved:




Byggeteknisk addendum:

Jeg har for første gang nogensinde anvendt tekniske tegninger med overlap af LEGO tilpassede felter til at designe en model med det klare sigte at ramme dimensionerne præcist eller så præcist som muligt.

50157370776_11e588f595_b.jpg

Begge modeller er bygget irl nu, men jeg testede en del undervejs i designfasen for at se om tingene virkede som tiltænkt.

De suser ikke uden videre igennem LEGOs standard R40 buede skinner og sporskifter, hvilket ikke rigtigt overrasker. Stor længde overall og stor længde mellem hjulene i hver ende af bogierne giver noget friktion og andet bøvl, især med påhæng. På lige strækninger eller i sving med større radius er der ikke problemer af nogle art.

Til min store overraskelse, så viste det sig undervejs, at klodsforbruget var det samme eller faktisk en smule mindre end for en tilsvarende 7 bred model.

Så det bliver nok 8 brede toge fremover Smile



Redigeret af Dennis.Tomsen - 13-Maj-2022 kl. 11:18
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jesper.Thuesen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 5515
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jesper.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 18:19
Fantastisk vellignende modeller som altid (jeg voksede op ved siden af Fredericia Banegård - og de bringer i den grad barndomsminderne frem - igen). Clap

Håber at Knud også får lov til at lave byggevejledninger til disse.
Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator


"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)

Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 20:14
De er utrolige flotte og vellignende, men kommer jeg til at bygge bliver det 7 knopper versionen for at kunne genbruge den smule 9V maskineri jeg har.
Lars Kristensen
Til top
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 22:38
Smukke, smukke lokomotiver!
Vores andres tog kommer jo til at ligne det rene legetøj når du spiller med musklerne på den måde! 
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 23:17
Citat: Nikolai.O.M.Nissen Nikolai.O.M.Nissen skrev:

Smukke, smukke lokomotiver!
Vores andres tog kommer jo til at ligne det rene legetøj når du spiller med musklerne på den måde! 

Det gør de fleste af mine egne toge allerede, så velkommen i klubben LOL

Og så er det jo “kun” digitale byggerier indtil videre 😊
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-September-2020 kl. 20:20
Tester...batteriboksene er dog ved at løbe en smule tør Big smile




Redigeret af Dennis.Tomsen - 22-Februar-2021 kl. 19:29
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-September-2020 kl. 20:55
Spændende at se den i aktion med vogne bagefter. Tænker farten er fin i forhold til kurven i svinget. Jeg er nu nok mest til den "lille" model, hvis jeg en dag skulle gå hen og kopiere. Men det kræver vist lidt Lugbulk lobby arbejde til november ;-)
Lars Kristensen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-September-2020 kl. 21:15
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

Hvilke problemer får du hvis du forsøger at lave 3 aksler pr. boogie?

Uha, alt for mange LOL
Skal lokomotivet være motoriseret med 3 aksler pr. boogie, så kræver det minimum en horizontal placeret M-Motor over en af boogierne på meget lidt plads, og så kræver 3 aksler pr. boogie også større boogier og at længden på toget forøges mere end hvad kurverne kan bære uden afsporing (og uden al for megen overhæng). Og ikke mindst en Esben Kolind'sk snilde udi i Technic Wink
Men det er klart noget som er værd at arbejde videre med, og før eller siden er der vel een som finder en ordentlig løsning, ellers må vi bare håbe at LEGO ser visdommen i (igen) at producere en 3-akslers motoriseret tog-boogie...


Lars, citatet ovenover er fra tråden med mit første fremviste lokomotiv her på forum, den første version af MZeren Smile

Næsten 9 år tog det LOL




Redigeret af Dennis.Tomsen - 22-Februar-2021 kl. 19:29
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
H.Mikkelsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 2114
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Mikkelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-September-2020 kl. 07:29
Ja det ser rigtig godt ud. Og jeg er helt ening med dig i at 6 knopper er forsmalt især til lidt størremodeller.

Fortsat god arbejdslyst.  Glæder mig til at se dem i virkeligheden.
Mange hilsner Henning M.

We need more Space
Til top
Sandra.Almeida Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-September-2009
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Online
Point: 2091
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sandra.Almeida Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-September-2020 kl. 18:23
Hold da helt op! Den er helt vildt flot!

Man får bare bygge lyst! :)
AKA: Cassiebsg

- "There are those who believe that life here began out there..."

- "The Future? He can barely function in the present!"
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 17:44
Så er der også testet med BuWizz batteribokse med indbygget Bluetooth Smile

2 x BuWizz batteribokse og 2 x PF L-motorer på fast hastighed:


2 x BuWizz batteribokse og 2 x PF L-motorer kun trækkende lokomotivet på ludicrous hastighed LOL



Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-September-2020 kl. 18:02
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 20:04
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

2 x BuWizz batteribokse og 2 x PF L-motorer kun trækkende lokomotivet på ludicrous hastighed LOL

That train engineer got a lot of balls - Space Balls! Smile

Men hvorfor kører han ikke ind på vigesporet med ludicrous speed?
Jesper Petersen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 20:19
Citat: Jesper.Petersen Jesper.Petersen skrev:

Men hvorfor kører han ikke ind på vigesporet med ludicrous speed?

Så var det nok endt i en spektakulær afsporing LOL 
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 20:37
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Citat: Jesper.Petersen Jesper.Petersen skrev:

Men hvorfor kører han ikke ind på vigesporet med ludicrous speed?

Så var det nok endt i en spektakulær afsporing LOL 

Det er egentlig mere imponerende at se den enorme togstamme blive trukket i zigzag gennem de skarpe kurver.
Men åbenbart betyder tværkræfterne ved det tunge træk mindre end vinkelaccelerationen ved "grotesk hastighed".
Jesper Petersen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Oktober-2020 kl. 08:53
DSB Litra B

Lidt forhistorie:

DSB Litra B (anden klasse) var den mest almindelige passagervogn igennem flere årtier og blev bygget af Scandia i Danmark.

I alt 291 vogne blev anskaffet fra 1964-1983.

Trods et omfattende moderniseringsprogram, så var alle udrangeret ved udgangen af 1997.

Nogle få overgik til museum, andre blev ombygget, men de fleste blev solgt til Iran i 1998.

Min model:

DSB designrøde bemaling benyttet i 1980erne.

Skala: 1:48
Længde: 62 knopper fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.169
Hjul: Kugleleje
Designet: 2020
Opdatretz: 2022

Tekniske tegning:



Alle billederne er renders med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.



Dørene kan fjernes og genplaceres som åbne:



Taget kan fjernes med adgang til interiøret:



Toilet:



Bagende med gummikant:



DSB Litra A

Lidt forhistorie:

DSB Litra A var første klasse versionen af den langt mere almindelige Litra B og ligeledes bygget af Scandia i Danmark .

I alt 25 vogne blev anskaffet.
De første 15 i 1966.
De sidste 10 i 1974.

Alle blev taget ud af service i 1997-1998. 

En overgik til museum, få blev ombygget, men de fleste blev solgt til Iran i 1998.

Min model:

DSB designrøde bemaling med gule striber under tagkanten (første klasse) benyttet i 1980erne.

Skala: 1:48
Længde: 62 knopper fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.243
Hjul: Kugleleje
Designet: 2020
Opdateret: 2022

Alle billederne er renders med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.



Bogie:



Kuglelejerne:



Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-Juni-2022 kl. 15:57
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jens.P.Troelsen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 09-April-2019
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 479
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens.P.Troelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Oktober-2020 kl. 09:22
Dine toge er vild flotte - de minder mig om min barndom med de 6-mands kupeer :)
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Oktober-2020 kl. 10:36
Som altid - sindssygt flotte modeller! 😱👌🏻
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Lars.Dirch.Sørensen Se drop down
Flise
Flise
Avatar

Medlem siden: 29-Juni-2020
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 18
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Dirch.Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Oktober-2020 kl. 10:52
De tog er bare fantastiske - godt designet og ramt :-)
Det kunne være sjovt at se dem på nogle bredere kurver a la Trixbrix
Lars Dirch Sørensen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2020 kl. 06:12
Så dukkede der lige et par vogne mere op Smile


DSB Litra Bc

Lidt forhistorie:

I alt 7 udrangerede passagervogne af den ældre og langt mere hyppige Litra B blev ombygget til liggevogne, og indgik i driften fra 1993.

Alle blev taget ud af service i 2001.

En overgik til museum, resten blev ophugget i 2001.

Min model:

Skala: 1:48
Længde: 62 knopper fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.211
Hjul: Kugleleje
Designet: 2020
Opdateret: 2022

Renderen er med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.



DSB Litra Bk

Lidt forhistorie:

Kioskvognene var ombyggede Litra B og Litra BD passagervogne.

I alt 35 vogne blev ombygget.
26 Litra B fra 1972-1974.
9 Litra BD i 1977.

De fleste blev udrangeret i 1993 og en lille rest i 1998.

En overgik til Jernbanemuseet, en håndfuld blev ophugget og de fleste solgt til Iran i 1993 og resten i 1998.

Min Model:

DSB designrøde bemaling benyttet i 1980erne med de vertikale hvide catering-striber tilføjet i 1983.

Skala: 1:48
Længde: 62 knopper fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.164
Hjul: Kuglelejer
Designet: 2021
Opdateret: 2022

Renderen er med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.



Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-Juni-2022 kl. 16:05
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2020 kl. 06:16
En lille tilføjelse...

DSB Litra B (vinrød)

Lidt forhistorie:

DSB Litra B (anden klasse) var den mest almindelige passagervogn igennem flere årtier og blev bygget af Scandia i Danmark.

I alt 125 vogne blev anskaffet i den vinrøde bemaling fra 1964-1966.

Alle blev omlitreret og fik DSBs designrøde & sorte bemaling i 1967.

Trods et omfattende moderniseringsprogram, så var alle udrangeret ved udgangen af 1997.

Nogle få overgik til museum, andre blev ombygget, men de fleste blev solgt til Iran i 1998.

Min model:

DSB vinrøde bemaling benyttet i 1960/1970erne.

Skala: 1:48
Længde: 62 knopper fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.218
Hjul: Kugleleje
Designet: 2020
Opdateret: 2022

Renderen er med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.



Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-Juni-2022 kl. 16:04
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.125 sekunder.