Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB Litra MZ I & III (8 brede)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB Litra MZ I & III (8 brede)

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 506
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Februar-2021 kl. 09:36
Som sædvanligt er det en rigtig flot model. Faktisk var det dine indlæg her i det åbne forum, der fik mig til at melde mig ind i foreningen.

På et tidspunkt skal jeg også selv i gang med at bygge personvogne (selv om de nok bliver af lidt ældre dato end dine). Jeg har derfor et par praktiske spørgsmål:
  • Vinduerne: Hvilke dele bruger du egentlig? De vinduer, der på bricklink kaldes togvinduer med tilhørende glas synes at være svære at skaffe og dermed ekstremt dyre, så hvad gør du egentlig?
  • Hvad er det for en klods, du bruger som tagventiler?
  • Hvilke dele bruger du til "harmonikaerne"?
  • Hvilken farve bruger du egentlig som vinrød, når du bygger i gammel bemaling?


Redigeret af Anders.R.Kristensen - 07-Februar-2021 kl. 11:09
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Februar-2021 kl. 23:12
Den er flot og med 62 knopper også en stor klippert - ren nostalgi for en som kørte meget med tog i 80érne.
Lars Kristensen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Februar-2021 kl. 23:02


Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-Juni-2022 kl. 16:08
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2020 kl. 17:47
Citat: Lars.Kristensen Lars.Kristensen skrev:

Ser godt ud Dennis. Er længden på tog og vogn afstemt i forhold til virkeligheden gennem dit målestoksforhold?

Ja, så meget som konstruktionerne og klodserne nu tillader det Smile
Længdemæssigt er MZeren 1:46 og passagervognene 1:49. Bredde og højde er 1:48 for dem alle.
En minifigur er fra 1:42 til 1:45 alt efter kilderne.
Standard kurver og sporskifte både er og ser for små ud Big smile 
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2020 kl. 16:29
Ser godt ud Dennis. Er længden på tog og vogn afstemt i forhold til virkeligheden gennem dit målestoksforhold?
Lars Kristensen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2020 kl. 06:16
En lille tilføjelse...

DSB Litra B (vinrød)

Lidt forhistorie:

DSB Litra B (anden klasse) var den mest almindelige passagervogn igennem flere årtier og blev bygget af Scandia i Danmark.

I alt 125 vogne blev anskaffet i den vinrøde bemaling fra 1964-1966.

Alle blev omlitreret og fik DSBs designrøde & sorte bemaling i 1967.

Trods et omfattende moderniseringsprogram, så var alle udrangeret ved udgangen af 1997.

Nogle få overgik til museum, andre blev ombygget, men de fleste blev solgt til Iran i 1998.

Min model:

DSB vinrøde bemaling benyttet i 1960/1970erne.

Skala: 1:48
Længde: 62 knopper fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.218
Hjul: Kugleleje
Designet: 2020
Opdateret: 2022

Renderen er med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.



Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-Juni-2022 kl. 16:04
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2020 kl. 06:12
Så dukkede der lige et par vogne mere op Smile


DSB Litra Bc

Lidt forhistorie:

I alt 7 udrangerede passagervogne af den ældre og langt mere hyppige Litra B blev ombygget til liggevogne, og indgik i driften fra 1993.

Alle blev taget ud af service i 2001.

En overgik til museum, resten blev ophugget i 2001.

Min model:

Skala: 1:48
Længde: 62 knopper fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.211
Hjul: Kugleleje
Designet: 2020
Opdateret: 2022

Renderen er med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.



DSB Litra Bk

Lidt forhistorie:

Kioskvognene var ombyggede Litra B og Litra BD passagervogne.

I alt 35 vogne blev ombygget.
26 Litra B fra 1972-1974.
9 Litra BD i 1977.

De fleste blev udrangeret i 1993 og en lille rest i 1998.

En overgik til Jernbanemuseet, en håndfuld blev ophugget og de fleste solgt til Iran i 1993 og resten i 1998.

Min Model:

DSB designrøde bemaling benyttet i 1980erne med de vertikale hvide catering-striber tilføjet i 1983.

Skala: 1:48
Længde: 62 knopper fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.164
Hjul: Kuglelejer
Designet: 2021
Opdateret: 2022

Renderen er med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.



Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-Juni-2022 kl. 16:05
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Lars.Dirch.Sørensen Se drop down
Flise
Flise
Avatar

Medlem siden: 29-Juni-2020
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 18
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Dirch.Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Oktober-2020 kl. 10:52
De tog er bare fantastiske - godt designet og ramt :-)
Det kunne være sjovt at se dem på nogle bredere kurver a la Trixbrix
Lars Dirch Sørensen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Oktober-2020 kl. 10:36
Som altid - sindssygt flotte modeller! 😱👌🏻
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Jens.P.Troelsen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 09-April-2019
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 479
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens.P.Troelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Oktober-2020 kl. 09:22
Dine toge er vild flotte - de minder mig om min barndom med de 6-mands kupeer :)
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Oktober-2020 kl. 08:53
DSB Litra B

Lidt forhistorie:

DSB Litra B (anden klasse) var den mest almindelige passagervogn igennem flere årtier og blev bygget af Scandia i Danmark.

I alt 291 vogne blev anskaffet fra 1964-1983.

Trods et omfattende moderniseringsprogram, så var alle udrangeret ved udgangen af 1997.

Nogle få overgik til museum, andre blev ombygget, men de fleste blev solgt til Iran i 1998.

Min model:

DSB designrøde bemaling benyttet i 1980erne.

Skala: 1:48
Længde: 62 knopper fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.169
Hjul: Kugleleje
Designet: 2020
Opdatretz: 2022

Tekniske tegning:



Alle billederne er renders med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.



Dørene kan fjernes og genplaceres som åbne:



Taget kan fjernes med adgang til interiøret:



Toilet:



Bagende med gummikant:



DSB Litra A

Lidt forhistorie:

DSB Litra A var første klasse versionen af den langt mere almindelige Litra B og ligeledes bygget af Scandia i Danmark .

I alt 25 vogne blev anskaffet.
De første 15 i 1966.
De sidste 10 i 1974.

Alle blev taget ud af service i 1997-1998. 

En overgik til museum, få blev ombygget, men de fleste blev solgt til Iran i 1998.

Min model:

DSB designrøde bemaling med gule striber under tagkanten (første klasse) benyttet i 1980erne.

Skala: 1:48
Længde: 62 knopper fra buffer til buffer
Bredde: 8 knopper
Klodsforbrug: 1.243
Hjul: Kugleleje
Designet: 2020
Opdateret: 2022

Alle billederne er renders med højeste indstillinger i Stud.io med mine hjemmelavede klistermærke-grafik tilføjet via PartDesigner.



Bogie:



Kuglelejerne:



Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-Juni-2022 kl. 15:57
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 20:37
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Citat: Jesper.Petersen Jesper.Petersen skrev:

Men hvorfor kører han ikke ind på vigesporet med ludicrous speed?

Så var det nok endt i en spektakulær afsporing LOL 

Det er egentlig mere imponerende at se den enorme togstamme blive trukket i zigzag gennem de skarpe kurver.
Men åbenbart betyder tværkræfterne ved det tunge træk mindre end vinkelaccelerationen ved "grotesk hastighed".
Jesper Petersen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 20:19
Citat: Jesper.Petersen Jesper.Petersen skrev:

Men hvorfor kører han ikke ind på vigesporet med ludicrous speed?

Så var det nok endt i en spektakulær afsporing LOL 
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Jesper.Petersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 01-September-2014
Sted: Ballerup
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1547
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 20:04
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

2 x BuWizz batteribokse og 2 x PF L-motorer kun trækkende lokomotivet på ludicrous hastighed LOL

That train engineer got a lot of balls - Space Balls! Smile

Men hvorfor kører han ikke ind på vigesporet med ludicrous speed?
Jesper Petersen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-September-2020 kl. 17:44
Så er der også testet med BuWizz batteribokse med indbygget Bluetooth Smile

2 x BuWizz batteribokse og 2 x PF L-motorer på fast hastighed:


2 x BuWizz batteribokse og 2 x PF L-motorer kun trækkende lokomotivet på ludicrous hastighed LOL



Redigeret af Dennis.Tomsen - 18-September-2020 kl. 18:02
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Sandra.Almeida Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-September-2009
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 2091
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sandra.Almeida Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-September-2020 kl. 18:23
Hold da helt op! Den er helt vildt flot!

Man får bare bygge lyst! :)
AKA: Cassiebsg

- "There are those who believe that life here began out there..."

- "The Future? He can barely function in the present!"
Til top
H.Mikkelsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 2114
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Mikkelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-September-2020 kl. 07:29
Ja det ser rigtig godt ud. Og jeg er helt ening med dig i at 6 knopper er forsmalt især til lidt størremodeller.

Fortsat god arbejdslyst.  Glæder mig til at se dem i virkeligheden.
Mange hilsner Henning M.

We need more Space
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-September-2020 kl. 21:15
Citat: Dennis.Tomsen Dennis.Tomsen skrev:

Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

Hvilke problemer får du hvis du forsøger at lave 3 aksler pr. boogie?

Uha, alt for mange LOL
Skal lokomotivet være motoriseret med 3 aksler pr. boogie, så kræver det minimum en horizontal placeret M-Motor over en af boogierne på meget lidt plads, og så kræver 3 aksler pr. boogie også større boogier og at længden på toget forøges mere end hvad kurverne kan bære uden afsporing (og uden al for megen overhæng). Og ikke mindst en Esben Kolind'sk snilde udi i Technic Wink
Men det er klart noget som er værd at arbejde videre med, og før eller siden er der vel een som finder en ordentlig løsning, ellers må vi bare håbe at LEGO ser visdommen i (igen) at producere en 3-akslers motoriseret tog-boogie...


Lars, citatet ovenover er fra tråden med mit første fremviste lokomotiv her på forum, den første version af MZeren Smile

Næsten 9 år tog det LOL




Redigeret af Dennis.Tomsen - 22-Februar-2021 kl. 19:29
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-September-2020 kl. 20:55
Spændende at se den i aktion med vogne bagefter. Tænker farten er fin i forhold til kurven i svinget. Jeg er nu nok mest til den "lille" model, hvis jeg en dag skulle gå hen og kopiere. Men det kræver vist lidt Lugbulk lobby arbejde til november ;-)
Lars Kristensen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-September-2020 kl. 20:20
Tester...batteriboksene er dog ved at løbe en smule tør Big smile




Redigeret af Dennis.Tomsen - 22-Februar-2021 kl. 19:29
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.