Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Færøerne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Færøerne

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Færøerne
    Sendt: 31-Maj-2020 kl. 11:08

Det er over et år siden, at jeg byggede denne model. Men for et par dage siden opdagede jeg, at jeg har glemt at fremvise den her på forum. Så det gør jeg nu:

I påsken 2019 blev der for første gang nogensinde afholdt en LEGO udstilling på Færøerne. Udstillingen fandt sted i indkøbscentret SMS i Thorshavn fra den 12/4 - 4/5-2019. I den forbindelse byggede jeg dette kort over Færøerne.

Jeg har tidligere bygget et stort kort over Danmark, med små mikro-modeller af de mest kendte kirker og turistattraktioner: https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20115&title=danmark

Derfor var det oplagt, at jeg byggede et tilsvarende kort over Færøerne.

Når man flyver til Færøerne, ankommer man først til øen Vágur, da det er her, lufthavnen ligger.

Nær lufthavnen ligger bygden Sandvágur. Her ligger der en flot lille kirke fra 1917. I forbindelse med LEGO udstillingen på Færøerne byggede min mor og jeg også en model i minifig-skala af Sandvágur kirke: https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32713&title=kirker-fra-frerne.

Tórshavn er den største by på Færøerne med et indbyggertal på omkring 20.000.

Her ligger Færøernes eneste domkirke: Tórshavn Domkirke. Den er bygget i 1788.

Syd for Tórshavn ligger bygden Kirkjubøur. Her ligger ruinerne af Magnus-katedralen. Den er bygget omkring år 1300, og er den største middelalderruin på Færøerne.


 

Klaksvík er den næststørste by på Færøerne med et indbyggertal på omkring 5.000. Her ligger Christianskirkjan, som er en moderne kirkebygning fra 1963. I forbindelse med LEGO udstillingen på Færøerne byggede min mor en model i minifig-skala af Christianskirkjan: https://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32713&title=kirker-fra-frerne.


 

Øen Kalsoy har under 100 indbyggere, og man kan kun komme til øen ved at sejle. Alligevel er det her Færøernes mest berømte statue befinder sig: Statuen af Sælkvinden (Kópakonan).

Øen Mykines er den vestligste af øerne. Her er der et berømt fyrtårn fra 1909.

Suðuroy er den sydligste ø på Færøerne. Her bor der omkring 5.000 indbyggere.

På nordspidsen af Suðuroy ligger bygden Sandvík. Her er der et stenkors, som er opsat til minde om vikingen Sigmundur Brestisson, som i år 999 indførte Kristendommen på Færøerne. Han blev myrdet i Sandvík i år 1005.

I bygden Tvøroyri ligger der en saltsilo fra 1937, som for få år siden blev omdannet til et kulturhus.

Det sydligste punkt på Færøerne er Akraberg. Her ligger der et meget kendt fyrtårn fra 1909.

Saltsiloen i Tvøroyri:

Ude i vandet har jeg bygget færgen, der sejler mellem Danmark og Færøerne.


 

Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Maj-2020 kl. 11:23
Fantastisk, Lasse.... Intet mindre...igen.... 😎👌🏻
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Maj-2020 kl. 11:58
Utrolig flot lavet, og helt lille er der vist heller ikke, med al det vand.
Lars Kristensen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Maj-2020 kl. 23:41
Flot Smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
René.Askham Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 09-Januar-2016
Sted: Dragør
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 316
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Askham Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Juni-2020 kl. 15:31
Dejligt at se igen Smile
René Askham
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Juni-2020 kl. 16:49
Sikke er fint stykke arbejde. Hvor lang tid er der gået med det projekt? Der må da være tale om uger.
Til top
Lasse.Vestergård Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2010
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 3368
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Vestergård Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Juni-2020 kl. 17:25
Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

Sikke er fint stykke arbejde. Hvor lang tid er der gået med det projekt? Der må da være tale om uger.


Det tog ca. 5 måneder at bygge modellen.
Jeg startede i august 2018 og blev færdig i januar 2019.
Lasse Vestergård

"At bygge er at hygge"

Mine MOCs kan ses her
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.078 sekunder.