Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB Litra MA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB Litra MA

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nikolai.O.M.Nissen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 07-Juni-2017
Sted: Herning
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 403
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Nikolai.O.M.Nissen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB Litra MA
    Sendt: 16-Maj-2020 kl. 23:41
Litra MAs Historie
I 1963 blev de første MA togsæt leveret til De Danske Statsbaner. Modellen var baseret på den tyske variant, TEE VT 11.5 som var i drift i Tyskland, men tilpasset til danske forhold, hvor der bl.a. blev udviklet en styrvogn, så et togsæt kunne adskilles i 2 dele. 

Et halvtog på 4 vogne bestod typisk af et lokomotiv (MA) to mellemvogne (AM og BM) og en styrevogn med gummiovergang (BS)

De 11 togsæt var i drift indtil 1990 hvor det blev afløst af IC3 togene. Nogle sæt blev solgt til Polen, men allerede ophugget blot 4 år efter.

Min kreation

Denne kreation tager afsæt i Holger Matthes' TEE VT11.5 model, næsten på samme måde som den rigtige model var det. Jeg har lidt svært ved at beslutte mig for om jeg kan tillade mig at kalde det en MOC, eller om det blot er en MOD. Min model deler samme størrelsesforhold og base som hans, men alligevel adskiller sig på mange punkter.


Toget er på trods af sin længde, i stand til at manøvrere gennem LEGOs standard R40 kurver og sporskiftere.


Fakta om modellen

Skala: Ca. 1:50

Længde: 210 knopper (MA 53 knopper - AM 48 knopper - BM 48 knopper - BS 51 knopper)

Bredde: 7 knopper

Klodsforbrug: 3417 klodser

Drivkraft: 2x PowerFunctions motorer med 1 batteriboks i MA vognen. Der kan indsættes lys i for- og bagenden

Design: 2020 (Original VT 11.5 af Holger Matthes fra slutningen af 2018) MA design af mig (Med talvis af kreative indspark og forbedringsforslag fra Lars Mogensen og Peder Svend)

 

Bygget i det røde design, samme som DSB anvendte i perioden 1978 - 1984:

DSB Litra MA front by NikoNissen, on Flickr


1. klassevognen litra AM tættere på

Litra AM 1st class car by NikoNissen, on Flickr


2. klassevognen litra BM. Nogle af disse fandtes også med restaurant indbygget, senere ombygget til en vogn med kiosk. Disse blev kaldt litra BR og senere BMK

Litra BM 2nd class car by NikoNissen, on Flickr


Litra BS styrevognen med en "Lars Mogensen overgang"

Litra BS End-cab carriage by NikoNissen, on Flickr


Toget i dets fulde 166cms længde

DSB Litra MA Full Train - side by NikoNissen, on Flickr


Til slut: Hvad tænker I?




Redigeret af Nikolai.O.M.Nissen - 16-Maj-2020 kl. 23:49
Nikolai Nissen
Min flickr profil

Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 2608
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 05:35
Det er vildt flot lavet Nikolai
Jeg glæder med til at se det til en udstilling
Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 2981
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 08:08
Super flot og let genkendelig.

Jeg syntes du har fået mange fine detaljer med og jeg glæder mig til at se den køre rundt på en udstilling.
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 12:13
- og der skal det naturligvis være i fuld længde Hug Nej den her er flot, også selvom jeg kun har været bruger mens den hed sølvpilen og havde kiosk.
Lars Kristensen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Online
Point: 7658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 15:35
Virkelig flot model!!

Den glæder jeg mig til at se live en dag... 

Også fedt, at du har sat dig ind i historien bag toget....
René Hoffmann

LEGO-holic by nature



Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.