Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Min egen bil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Min egen bil

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Min egen bil
    Sendt: 20-Marts-2020 kl. 20:51
Det er nu snart otte år siden at jeg sidste gang jeg købte en bil. Den er meget sjælden på de danske veje, men også en forholdsvist anonym model. Siden juli 2015 har jeg forsøgt at bygge den, men det er først her i 2020 at den endelig står færdig:



En af årsagerne til at bilen har taget så lang tid at bygge er at jeg gerne vil have både visuelle detaljer, og bevægelige dele med:



Jeg jeg flyttede til Tyskland for et par år siden så bilen således ud:



Så naturligvis har jeg også bygget tagboks, cykelholder og cykel til LEGO-modellen:



Interiøret er også genskabt så godt som muligt:



Detaljerne omfatter:
- Den mærkværdige gearvælger som sidenhen er gået hen og blevet gangske normal i nyere biler med automatgear.
- Den unødigt store køremodus-vælger, som for mig altid viser "ECO".
- Centerkonsol som kan åbnes
- Kromdetaljer på instrumentbordet
- Mørkerødt interiør.



Der er et væld af SNOT-detaljer i dette byggeri, fra fronten med elementer der vender i alle retninger, til bagenden som ligeledes har en masse elementer der vender på hovedet - alt sammen i et forsøg på at genskabe en bil som ellers ikke er let at genskabe i LEGO. Læg bl.a. mærke til hvordan sideruderne hælder ind mod toppen.



Hvis du synes SNOT er sjovt, så har jeg lavet byggevejledning:



Som sagt, så startede byggeriet tilbage i 2015. Først brugte jeg Griddy til at finde de korrekte mål:



Men det har naturligvis også været en enorm hjælp at have bilen ved hånden.

Projektet er blevet skrinlagt adskillige gange, og jeg har bragt delvist samlede modeller med til diverse events, såsom KF, Nordic Event, og Bricking Bavaria. I maj måned i 2016 valgte jeg at starte forfra:



Som I kan se, så er nogle af idéerne her med i den færdige model, men jeg var ikke glad for højden af motorhjelmen, transitionen fra kølergrillen til motorhjelmen, og andre små detaljer. I stedet for at starte forfra igen, gik jeg videre med bagenden:



Her kan I ligeledes se nogle detaljer som forblev, såsom de "falske" lutudtag nederst på bagkofangeren.

Stort set alle andre detaljer er blevet ombygget, men i stedet for at gå i dybden med dem, fortsatte jeg til dørene:



De første udgaver af dørene havde grå ruderammer, da der dengang ikke var så mange kromelementer. Ligeledes eksisterede 2x2 curved slope ikke, så I kan se hvordan jeg brugte 1x2-elementer til at færdiggøre denne version af dørene:



I kan se mange andre sjove SNOT-teknikker i byggevejledningen:



I alt tog det 4 dage at lave modellen virtuelt af de 791 elementer... eller 955 elementer i modellen med cykel og tagboks:



På siden med byggevejledningerne er der også en video hvor jeg viser LEGO-modellen sammen med den rigtige bil for at fremvise de små detaljer som jeg har forsøgt at genskabe i LEGO.

Det er sjovt at "normale" biler er så meget sværere at bygge end ikoniske biler og superbiler. Det sagt, så kan jeg godt anbefale at bygge sin egen bil i LEGO - specielt hvis man, som jeg, har stuearrest.
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2020 kl. 21:26
Lexus, en afdeling af Toyota - -som jeg husker det. Fronten er rigtig godt lavet, bagpartiet bliver mere kantet. Men super model som jeg absolut ikke kunne have fundet på at udtænke indenfor 5 år.
Lars Kristensen
Til top
Peder.Svend.Pedersen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 09-August-2012
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 1192
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder.Svend.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2020 kl. 22:01
Imponerende.
Peder Svend Pedersen
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3053
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Marts-2020 kl. 08:22
Du er super dygtig Lasse og den er rigtig godt udført, cool!Thumbs Up

Der er et punkt jeg må kritisere, (ja jeg kan ikke lade være jeg skulle bare holde min kæft.....Wink) og det er gennemgående aksler, LEGO gør det også, men det er altså bare et 'no go', specielt hvis man er bilentusiast...... i ved, det der med køreegenskaberne.

God vind!


Redigeret af Anders.Sinding - 21-Marts-2020 kl. 08:22
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 2608
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Marts-2020 kl. 16:58
Flot lavet Lasse Thumbs Up
Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Marts-2020 kl. 20:24
Flot projekt Smile
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 2981
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Marts-2020 kl. 20:52
Meget flot lavet, det er næsten ikke kan se interiøret gennem vinduerne.

Hvis man skal lave sin egen bil hvordan fremskaffer man så sølv metallic?

Man kan selvfølgelig bruge lbg men det er jo ikke helt sammen.
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Marts-2020 kl. 00:35
Tak for svarene. Jeg er glad for at den er faldet i god jord. At bygge biler i LEGO er altid kompromis på kompromis - detaljer vægtes mod funktioner over alt.

Mht. krom-elementer, så har jeg været på Bricklink og købe dem. Der kom en del med det store Voltron sæt, og jeg har også været ude og tage lidt fra Mack-truck'en og andre modeller der bare stod og fyldte op.
Se mine byggevejledninger og del dine egne på BrickHub.org
Til top
Knud.Thomsen Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar
Formand

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 5513
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Marts-2020 kl. 10:33
Meget flot og godt dokumenteret.
Knud Richard Thomsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.