Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Middelalderskibe
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Middelalderskibe

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Anders.B.Thuesen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 174
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (4) Tak(4)   Citér Anders.B.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Middelalderskibe
    Sendt: 14-Oktober-2019 kl. 20:29
Middelalderen er et vidt begreb, men ifølge Wikipedia er det perioden 500-1500.
Jeg indså at det var en periode jeg fuldstændig manglede at lave skibe i.

Der var altså en plan klar til sommerferien.
Der skulle laves skibe der kunne sættes sammen med borge, riddere, katapulter og rustninger.
Nu er det blevet efterår og det er tid til lidt status.

Det er foreløbig blevet til:
En Dromon, Skuldelev-skibene, En Kogge, En Karavel, En Karrack.

Alle skibene er i minifig-skala eller ca. 1:40.
En del af modeller kan laves til vandlinjemodeller, dvs. bunden kan tages af, så de kan stå på en ”vandoverflade”.
De er foreløbigt digitale, men det kan jo ændre sig.

Her begrænser jeg mig til et billede af hvert skib.
En del af dem har yderligere billeder.
-kan ses på Eurobricks.
og Flickr

Dromon

Fra Græsk δρόμων, dromōn, "løber" var en galej og det vigtigste krigsskib i den Byzantinske flåde fra det 5. til det 12. århundrede.
Længde: 93 cm, Højde: 43 cm, Bredde: 37 cm (med årer)
Klodser: ca. 4350
Kan laves til vandlinjemodel.

Skuldelev skibene 1-6


Vikingeskibene fra Roskilde.

Den største model, Skuldelev 2, vil have følgende dimensioner
Længde: 80 cm, Højde: 40 cm, Bredde: 10,5 cm
Den mindste model, Skuldelev 6, vil have følgende dimensioner
Længde: 29 cm, Højde: 21,5 cm, Bredde: 7 cm

Der er ca. 4900 klodser i alle modellerne tilsammen. 2100 i Skuldelev 2, 1100 i Skuldelev 1 og 450-700 i hver af de andre skibe.

Skuldelev 1


https://www.flickr.com/photos/131641614@N06/48723579656/in/datetaken/

Et ”stort” lastskib. Knarr, 1030

Skuldelev 2 (og 4)


https://www.flickr.com/photos/131641614@N06/48723754587/in/datetaken/

Et krigskib. Skeid, 1042

Er så stort at man ved udgravningen først angav det som to skibe. Derfor 2 og 4.

 

Skuldelev 3


https://www.flickr.com/photos/131641614@N06/48723247083/in/datetaken/

Et lastskib (Byrding), 1040  

 
 

Skuldelev 5


https://www.flickr.com/photos/131641614@N06/48723754452/in/datetaken/

Et lille krigskib (Snekkja), 1030


Skuldelev 6


https://www.flickr.com/photos/131641614@N06/48723579401/in/datetaken/

En fiskerbåd eller lille lastfartøj (Ferje), 1030

  

Kogge


https://www.flickr.com/photos/131641614@N06/48897099788/in/album-72157711201980108/

Koggen er en skibstype der blev brugt fra det 10. århundrede til det 14. århundrede.

Jeg vil tro at denne model kan gå for at være fra ca. 1270-1330. Hvis nogen ved noget andet, må I endelig sige til.

Længde: 68 cm, Højde: 75 cm, Bredde: 19 cm

Klodser: ca. 4300

Kan laves til vandlinjemodel.
 

Karavel


https://www.flickr.com/photos/131641614@N06/48776630297/in/datetaken/

Karavellen blev udviklet i det 14. og 15. århundrede. Her vist med råsejl og latinersejl.

Med en længde på 14 m (skaleret) er modellen nogenlunde samme størrelse som Niña (Santa Clara) og Pinta fra den kendte rejse mod asien i 1492.

Længde: 40 cm, Højde: 45 cm, Bredde: 10,5 cm

Klodser: ca. 1300 (i en af dem)

 

Karrack


https://www.flickr.com/photos/131641614@N06/48829651318/in/datetaken/

 

Carrack, Caravela, Nau, Nao, Neef eller Kraak., ca. 1500

Kært barn har mange navne. Skibstypen er forløber for galeonen og bygger videre på koggen, holken/hulken og diverse middelhavs skibstyper.

Da jeg undersøgte denne skibstype var der nogle ret langt-ude versioner af hvordan det kunne se ud.

Det kan være jeg vil lave nogle af dem på et tidspunkt, men her har jeg brugt forskellige planer til Santa Maria og en hel del fornuft.

 

Længde: 85 cm, Højde: 75 cm, Bredde: 23 cm

Klodser: ca. 6400

Kan laves til vandlinjemodel.





Redigeret af Anders.B.Thuesen - 14-Oktober-2019 kl. 20:39
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Oktober-2019 kl. 21:49
Hold da op, det nogle flotte skibe du har bygget. Dine billeder er ikke retfærdige over for størrelse forholdet 1:40, der bør stå en minifig for at vise den! Kan især godt lide din caravela. SKulle du give dig i kast med danske orlogskibe findes der forskellige spændende bøger til inspiration, eksempelvis: Orlogsflådens skibe gennem 500 år: Bind 2: den dansk-norske flåde 1510-1814 og den danske flåde 1814-2010: Ro- og sejlfartøjer, kombinerede sejl og maskindrevne skibe (tekst) Forfatter: Christiansen, Henrik og Titel: Danske orlogsskibe 1690-1860: [Plancher] (tekst) Forfatter: Bjerg, Hans Chr. Hvis jeg nogen sinde kommer i gang skal de danen grund lag for max. 12 knopper store skibe til et spil.

Lars Kristensen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 04-Marts-2008
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7227
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Oktober-2019 kl. 23:10
Meget flot og imponerende. Dem vil jeg gerne studere IRL på nær hold en gang i fremtiden 😊
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
H.Mikkelsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 2114
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér H.Mikkelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2019 kl. 07:59
Særdeles flot og grundigt arbejde.
det er virkelig noget der rykker.
God vind
Mange hilsner Henning M.

We need more Space
Til top
Lars.Fink.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 3221
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lars.Fink.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2019 kl. 10:52
WAAAUUUUV

Det ser supersejt ud - virkelig flotte skibe - kom igang med at bygge dem så vi kan se dem irl 👍🏻👍🏻👍🏻
Lars Fink Hansen
Til top
Sandra.Almeida Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-September-2009
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 2091
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Sandra.Almeida Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2019 kl. 19:25
Rigtig flot og ved skabt skib!
AKA: Cassiebsg

- "There are those who believe that life here began out there..."

- "The Future? He can barely function in the present!"
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2019 kl. 19:34
Perfekt og fantastisk flot byggeri Thumbs Up
Selv konstruktiv kritik er tæt på umuligt at give.
Jer er virkelig vild med det meget stilrene design-udtryk og er sikker på at liv og nips løfter det op i (mit ellers hadeudtryk) verdensklasse af den kaliber Brothers Brick elsker at fremvise.
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Kristian.Ibsen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 26-Oktober-2012
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 544
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Kristian.Ibsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2019 kl. 21:02
Clap
Til top
Jakob.Bindslet Se drop down
Webmaster
Webmaster
Avatar
Webmaster

Medlem siden: 05-Januar-2005
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 7121
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jakob.Bindslet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2019 kl. 21:24
Super flotte skibe Clap

Glæder mig til at se et skib bygget "rigtigt" og med minifig på Wink
---oooOOooo---

Jakob Bindslet
Mail til webmasteren <-- skriv til webmasteren via email, ikke via PMer.
Til top
Anders.B.Thuesen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 174
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.B.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 22:52

Tak for alle kommentarerne.Big smile

Det er jo næsten ikke til at være der for alle roserne.Embarrassed

 

Jeg venter dog noget tid med at bygge dem rigtigt. I stedet designer jeg først lige lidt videre indenfor genren.

Lige nu drejer det sig om en galej. Der er en teaser på Flickr.

https://www.flickr.com/photos/131641614@N06/48918763867/in/datetaken/

 

Jeg poster det færdige design i denne tråd.

 

Jeg har også en plan om at der skal være et byzantinsk handelsskib i denne serie af skibe. Det vil passe i perioden, især ift. Dromonen. Det vil også passe i ”stamtræet” til Karracken.

Til top
Anders.B.Thuesen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 174
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Anders.B.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Oktober-2019 kl. 22:21
Galej


Dette er en model af en galej i italiensk stil.
1300-tallet, 1571 eller midten af 1700-tallet afhængigt af hvor meget man lægger vægten på referencer eller på skibstype.

Den vigtigste reference ift. modellen er ”La Capitana, en Maltesisk galej.
Linjer, bevæbning, årer og overordnet arrangement følger tegningerne af dette skib. Disse er fra Architectura novalis mercatoria (udgivet af Fredrik Henrik af Chapmann i 1768) som: LVIII eller nr. 18.
Detaljer, såsom farve, der ikke er angivet af Chapmann, er fra Real, flagskibet fra Don John af Østrig i slaget ved Lepanto i 1571.
Detaljerne fra denne spanske Real sammenlignet med den franske La Réale fra 1694; dog er dette skib ikke en hovedreference. 15261


Længde: 166 cm, Højde: 113 cm, Bredde: 82 cm (med årer)
Klodser: ca. 16200 klodser i modellen.

Kan laves til vandlinjemodel.


Har sat det ind som svar, da det jo ellers kunne se ud som om den var der hele tiden.Tongue

Til top
Jakob.Emiliussen Se drop down
Klods
Klods


Medlem siden: 06-Juli-2019
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 188
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jakob.Emiliussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2019 kl. 07:42
Hej

Jeg er ret vild med hvor meget research du laver til de her skibe - det er meget imponerede. Tager du dem med på en udstilling på et tidspunkt?

Vh
Jakob
Til top
Anders.B.Thuesen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 174
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Anders.B.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2019 kl. 15:55
Citat: Jakob.Emiliussen Jakob.Emiliussen skrev:

Jeg er ret vild med hvor meget research du laver til de her skibe - det er meget imponerede.



Jeg skal jo ikke stå tilbage for togfolkene. Tongue
Nej- det sker ligesom bare. Det starter jo med at jeg tænker at det kunne være fedt at lave et piratskib eller et vikingeskib eller…
Så prøver jeg at finde inspiration her og der og så bliver det bare lige pludselig meget omfattende og konkret.
Jeg har så taget noget af det med, da jeg tænker det giver lidt baggrund til modellen. Jeg forfatter jo ikke hele historier som visse andre.WinkSmile

Citat: Jakob.Emiliussen Jakob.Emiliussen skrev:

Tager du dem med på en udstilling på et tidspunkt?


Ja, det er bestemt planen. Jeg udstillede 5 skibe til LW19. 4 alene og 1 som en del af Kaptajn Sabeltand layoutet.
Jeg tænker at melde mig til LW21. Det kunne sagtens være med en kombination af nogle af disse skibe og nogle af de gamle.

Der er noget fedt i at være en del af et layout. Derfor har jeg gjort lidt ud af at disse skibe også er vandlinjemodeller.
Det er lykkedes med de fleste, bortset fra caravellen og vikingeskibene.

Caravellen kan ombygges med flad bund.
Vikingeskibene er desværre så små og lette i konstruktionen at det blive noget mere bøvlet Skuldelev 1 og 2 kan nok godt.
Til gengæld ville de kunne placeres som værende trukket op på land.

De 3 største af de gamle kan i øvrigt også laves til vandlinjemodeller.

Jeg er dog klar over at det er lidt vildt at tænke layout, da nogle af skibene er ret store.
Det kunne dog være skægt at sætte dem sammen med noget havn, en borg eller noget. Om ikke andet udstille dem ved siden af hinanden og lave lidt tema ud af det. Det behøver jo ikke være til LW.



Til top
Benjamin.Jakobsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 04-Februar-2012
Sted: Danmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2062
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Benjamin.Jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2019 kl. 19:46
Det er vildt imponerende!

..... og jeg ville vildt gerne se dem i et layout på et tidspunkt .... med besætning og det hele, når det nu er minifig skala.
Castle fan
Til top
Søren-Johansen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 18-Marts-2012
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 5799
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Søren-Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2019 kl. 19:54
Det er fantastisk flot arbejde og al historien og research du ligger til, gør det mere spændende. Som layout, kunne det måske være en ide, at se dem enten ved den havn som historisk passer eller som flåde. Naturligvis med besætning og diverse tilbehør. 
Søren Johansen
Til top
Jeppe.Schmidt Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 27-Februar-2011
Region: Sydsjælland
Status: Offline
Point: 744
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jeppe.Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-November-2019 kl. 19:45
Flotte skibe. Synes især dine vikingeskibe er blevet elegante.
Jeppe Schmidt
Til top
Anders.B.Thuesen Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 174
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.B.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-November-2019 kl. 22:44

Citat: Benjamin.Jakobsen Benjamin.Jakobsen skrev:

Det er vildt imponerende!

 

..... og jeg ville vildt gerne se dem i et layout på et tidspunkt .... med besætning og det hele, når det nu er minifig skala.


Tak, det er dog bare en løs ide lige nu. SmileTænker også lige på det lidt voldsomme i at smide flere hundrede minifigs på galejen til at bemande årer.134Clown

 

Citat: Søren-Johansen Søren-Johansen skrev:

Det er fantastisk flot arbejde og al historien og research du ligger til, gør det mere spændende. Som layout, kunne det måske være en ide, at se dem enten ved den havn som historisk passer eller som flåde. Naturligvis med besætning og diverse tilbehør. 


Tak, det var faktisk også noget med en havn jeg tænkte på. Smile Derfor lidt forbindelse til noget castle. Har ikke noget konkret i tankerne, men det virker også som om nogle af jer allerede har gang i lidt forskelligt.

 

Citat: Jeppe.Schmidt Jeppe.Schmidt skrev:

Flotte skibe. Synes især dine vikingeskibe er blevet elegante.

 

Super! Det er faktisk dem der er længst fra noget jeg har lavet før.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.141 sekunder.